2012-11-06, 12:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Är det någon som har kunnat bevisa Guds existens senaste dagarna? Var med på en andeceremoni för någon dag sen men om jag ska ha mina upplevelse som underlag är jag tveksam till.

För tillfället är ingen gudar bevisade. Tråden har mest rört sig om att motbevisa att man kan motbevisa att man kan bevisa att det är rimligt att använda special-lingo om filosofi och att det är helt rimligt att med all kraft undvika att förklara principerna i Intelligent Design.
Citera
2012-11-06, 12:05
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=SomeNone]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel

BlackJewel's uppdrag; "avprogrammera" troende.. syfte: självförverkligande känsla & njutning beteende: irrationellt mellan attack och reträtt.. Idag ödmjuk?-> "Men det är vad jag tror, inte heller det kan jag bevisa.."

Du är såå nobel idag Svarta Juvel! Kraaam!
jajaja, man passar på medan tid är, sen ska vi dö och då är det jag som kan säga; jag fixade allt själv och tog iaf till vara på den hjärna som hjärtat är satt att försörja & därtill även försåg andra med livets anda..

inte banna och spela snusförnumstig, min bibel har inte sett dagsljuset på över tjugo år, hålls i fredligt förvar.. annat det än det ständiga kletandet och svettdrypande bläddrandet fram o tbx fram o tbx fram o tbx - nä du, jag säger nej tack til ångest - det ska vara gott att leva, du kommer att hålla med mig när du ligger på dödsbädden och ska ut på långresan.. !!
Citera
2012-11-06, 12:07
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För tillfället är ingen gudar bevisade. Tråden har mest rört sig om att motbevisa att man kan motbevisa att man kan bevisa att det är rimligt att använda special-lingo om filosofi och att det är helt rimligt att med all kraft undvika att förklara principerna i Intelligent Design.

Då är allt som vanligt. Tråden är som Glamour. Det är liksom skitsamma hur många avsnitt man missar, allt är sig lik när man väl kommer tillbaka.
Citera
2012-11-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeNone
"Så, han gömmer sig?"

https://static.flashback.org/img/avatar/125/512307.jpgNo?
Ah! Jepp enligt mej å min åsikt så är det (tyvärr) en Gud i det fördolda.. Djävulen - eller pengarna på mitt konto syns inte heller - men de finnos likväl.. No?

(Inlägget är dolt på grund av att Bogomil är på din ignoreralista.)

Om du vill att jag ska skriva med dej eller till dej Sepiritz så får du byta din avatar bums!
Annars är det ignorera listan som gäller mellan oss. Deal - or no deal Sepiritz?

https://static.flashback.org/img/avatar/125/512307.jpg
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-06 kl. 12:15.
Citera
2012-11-06, 12:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Så, han gömmer sig?"

vad ser du det? I min text?

Om du vill att jag ska skriva med dej eller till dej Sepiritz så får du byta din avatar bums!
Annars är det ignorera listan som gäller mellan oss. Deal - or no deal Sepiritz?

https://static.flashback.org/img/avatar/125/512307.jpg

Du skrev att han inte vill bli bevisad för mammons lärjungar (med vilket jag antar du menar oss ateister eller sekulära människor), vilket innebär i och med att han sägs kontrollera allt och vi inte kan detektera honom, att han gömmer sig för oss?
I kort; Om han undanhåller möjligheten för oss att hitta honom så gömmer han sig.

Vad är det med min avatar som stör dig? Jag har inte direkt något investerat i min avatar, men jag är inte beredd att byta utan anledning, så för all del; övertyga mig.
Citera
2012-11-06, 12:10
Medlem
[quote=BlackJewel]
Citat:
jajaja, man passar på medan tid är, sen ska vi dö och då är det jag som kan säga; jag fixade allt själv och tog iaf till vara på den hjärna som hjärtat är satt att försörja & därtill även försåg andra med livets anda..

inte banna och spela snusförnumstig, min bibel har inte sett dagsljuset på över tjugo år, hålls i fredligt förvar.. annat det än det ständiga kletandet och svettdrypande bläddrandet fram o tbx fram o tbx fram o tbx - nä du, jag säger nej tack til ångest - det ska vara gott att leva, du kommer att hålla med mig när du ligger på dödsbädden och ska ut på långresan.. !!

Till mej säger kristen tro; Du har allt att vinna - INGET att förlora. Jag kommer med fridens tankar och INTE orättfärdens. Lär dej läsa Bibeln med hjärtat och du tar till det positiva - läs Bibeln med misstro tvivel eller missunsamhet - och du kommer fastna på det hemska / grymma..

Fridens!

Det här inlägget är dolt på grund av att Sepiritz är på din ignoreralista.
Det här inlägget är dolt på grund av att Bogomil är på din ignoreralista.
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-06 kl. 12:14.
Citera
2012-11-06, 12:16
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Är det någon som har kunnat bevisa Guds existens senaste dagarna? Var med på en andeceremoni för någon dag sen men om jag ska ha mina upplevelse som underlag är jag tveksam till.

Berätta!
Citera
2012-11-06, 12:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
I kort; Om han undanhåller möjligheten för oss att hitta honom så gömmer han sig.

Och det är så gott som ett bevis för 'guds' existens .... att han kan hålla sig osynlig. Det måste vara
nästintill omöjligt för alltings skapare att gömma sig så effektivt; endast 'gud' skulle klara av denna övermänskliga uppgift.

Änna bättra än 'satan-stunten' där hans bästa trick är att ha övertygat oss om att han inte finns. Satan är trots allt endast en statist eller biroll-innehavare.
Citera
2012-11-06, 12:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så du sitter här och kritiserar folk för ANDRAS skull?!?
Det kan väl inte vara helt fel ör de slentrianmässiga mytomanerna som sväljer vilka koncept som helst, att medvetandegöras om vilka kopplingar och rötter de oreflekterade ramsorna egentligen har.. och hur de i praxis utövas..

Det sägs att man blir så god och strävsam som "troende på gud.. "

...sådant ordalag och förespråkande tro, kräver också motivering, att tro för tros skull är vad, tomgångsretorik, man vattnar sin egocentriska s.k själ.. av hoppet att ändå vara lite bättre.. att man sedan har en krass ställning på konkreta marknaden bland folk där man på riktigt utöävar sitt förtroendekapital, är mindre viktigt.. eller vilka vägar det tar sig...

kd.. menar du på allvar att kd-partiet är genomgående godare människor??

(det politiska här är inte det primära.. men faktum att det står k, framför d:et.. .....tänk nu så det knakar pecka, tänk nu på kd:s humana syn på gemene liv och existens och ansamling av mammon.
Citera
2012-11-06, 12:18
Medlem
[quote=SomeNone]
Citat:

Till mej säger kristen tro; Du har allt att vinna - INGET att förlora. Jag kommer med fridens tankar och INTE orättfärdens. Lär dej läsa Bibeln med hjärtat och du tar till det positiva - läs Bibeln med misstro tvivel eller missunsamhet - och du kommer fastna på det hemska / grymma..

Fridens!

Det här inlägget är dolt på grund av att Sepiritz är på din ignoreralista.
Det här inlägget är dolt på grund av att Bogomil är på din ignoreralista.

Bevisa att Gud existerar? Går inte! Det handlar om TRO;
Sannerligen jag säger er - den som inte (med självklarheten) tar emot Guds rike som ........
kommer ALDRIG dit in.
DET ÄR svårare för en kamel att ta sej genom ett.... MEN det är aldrig för sent att vända om!
Senast redigerad av SomeNone 2012-11-06 kl. 12:39.
Citera
2012-11-06, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
[quote=SomeNone]
Citat:

Bevisa att Gud existerar? Sannerligen jag säger er - den som inte (med självklarheten) tar emot Guds rike som ........
kommer ALDRIG dit in.
DET ÄR svårare för en kamelatt ta sej genom ett.... MEN det är aldrig för sent att vända om!

Vad bevisar predikan?
Citera
2012-11-06, 12:20
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:

Vad jag menade att säga, är att du anammar arketyper, det har inte gått dig förbi och du har själv bedömt det som tillförlitligt - inte så att du inte är medveten om den principiella förhållningen mot den konceptueller guden väl.. vilken ´ju symboliserar godhet/empati/ ja.. allmänt sett de valda delarna av bibeln, vida lanserade.. och återfinns i t.o.m asiatisk religiös praxis

Jo och det är egentligen de "praxis" du talar om jag anser vara "gudomliga" eller vägledande. De allmänna principerna i bibeln är ack så goda, dock tycks den trosläran inte alltid ha företrädare som följer den särskilt bra. Tänk, kättarbål och korståg t.ex.

Citat:

Ja, jag förstår precis vad du menar..

Inte desto mindre finns väldigt vaga men starka kopplingar, vi får nog blicka bakåt för att riktigt förstå hur tron per se, har internaliserats i människans medvetande, dessutom får man också se tidskontexten.. lägg därtill den snabba indutrialiseringen och automatiseringen av allt som rör det mänskliga, hur allt är noga systematiserat/paketerat och rationaliserat..

... det du menar är din explicit egna tro, ÄR det också för dig, så klart.

....men du är en mottagare för den överföring som religion haft som mission.. bara lite nedbrytbar och oigenkännlig, annars förstår jag mycket väl at vi idag sätter andra prefix framför "tron" ...vi vill inte kännas igen i den dammiga smått stinkande personförföljelsen.. den unkna straffande dogmatik... den mättade missunsamhet som vilar i religion, det är ju förenat med synd/straff... och du vil inte alls höja dig över andra med moraliserande... du vill mer och tar en light-version istället.

(att jag skriver "du" är bara en kommunikationsteknik, det kan lika gärna vara jag.. eller.. "man" alltså inte du, som den erson just du är.. du är ju neutral här i diskussionen, dina känslor är i diskussionen ovidkommande. - mina också)

Jag förstår hur du menar.
Nu är min tro inte något heller skapat ur intet utan syfte. Taget ur sitt sammanhang blir det såklart både luddigt och märkligt.

Jag levde ett minst sagt stökigt liv med allsköns jävla inslag av dumheter och våld. I ett led att komma på fötter med mitt drogmissbruk fick jag som förslag att börja leva enligt andliga principer, att be och att meditera. Och det funkar. Om det är ett bevis för Guds existens? Ptja, knappast empiriskt -ja. Men inte för gemene man och definitivt inte vetenskapligt.

Citat:

visst förtydligar jag det.. det behövs ibland att stilisera det och sätta de rätta orden(andra än de traditionsmättade) på för att förstå glidningarna och anspråken som religion har och mer exakt var religionen separerar sig, det är lätt att dupera sig själv om man säger så..
'

Give me som sense... above the previous ;-

Verkar m.a.o sympatiskt att du intellektuellt kan motivera ditt "kuvande"

Mm jag vill ha lite debatt och ibland lite rotation, nasty me!
...ibland vet jag att jag generaliserar.. för de flesta jävlar här inne är generaliseringsrobotar, fjärstyrda duracellkaniner som gärna lismar med auktoritär omskrivning av traditionell moralisering - ...och så har vi martyrerna, men läste aldrig in ngt sådant här från dig - vilket jag tackar för.

...ibland vet inte jag heller ATT jag generaliserar, ibland måste man för att ens kunna bryta ner information, du vet det där med hjärnans förmåga att ta in... placera... bearbeta.. ja.. det är ju också enbart pågående process när en debatt innehåller delar av generaliseringar.. inget slutkommentar på något sätt, så missförstå inte.

Om du fprtsätter att särskilja så är det inget annat än bra, så länge du är observant på att dina särskiljningar kan vara delar av generella hållpunkter, i det kollektiva medvetandet som du anammat.. det vet jag f.n inget om.

Jag är ju färgad av tron (oups där kom den igen) att mina principer, böner och min meditation är verktyg jag bör använda för att fortsätta ha ett kanonliv (ty innan detta var det allt annat än just bra). Därför är jag färgad av detta och allt jag debatterar här är ju partiskt, i allra högsta grad.

Citat:

Och ur detta läser du att jag, ser gud som en gubbe bland molnen... good morning mr sunshine.. !
(quite not)

.... tror iofs inte att du därmed sade dig förstå vad jag ha för syn på gud.. jag kan inte säga att jag är hardcore-ateist, dock är jag ateist förstås..

och.. jag har smak för buddhism, inte den kulturerellt präglade med fix gudsdyrkan ocvh objektifiering alla gånger.. utan den som jag haft som käpphäst i snart hela mitt liv - en rätt tung kämpig form, som lättat och övergått till frälsning en gng i tiden.. som jag sedan upplöst, för att återegå till den ateistiska och håller numer det principfasta i mer levande liksom införlivande form, eftersom mina retreater var så jävla seriösa på den tiden jag höll på, för mig är mitt rätta jag den ateistiska hållningen, som jag väl beprövat genom att som sagt ha buddhistiskt bagage.. och till råga.. en katolsk uppfostran som jag lämnade när jag var ca 15.. (har aldrig haft gudstro, var livligt nyfiken som unge och motsvarade aldrig mammas och pappas förväntan om att bli en ängel och adaptera deras illusioner)
Gillar viss sorts etik som inte är överpretentiös, ja inte ens pretentiös.. jag kan få allergiutslag av sådant.. ( med orsak min katolska bakgrund och djup kännedom om katolicism, ngt jag dragit nytta av.. känner igen allmänt hållen kristendom.. tack vare det - så ja, jag har utnyttjat det.. )

Ateistiskt förhållning är för mig så nära sanning man kan komma, därmed är också estetiska och inte bara rationella det som ger klarsyn.. men kan vara för att jag av etiska skäl associerar mig åt det buddhistiska hållet (fri från gud) , avskalad från för mycket fjäsk och tillrättalägganden, även om det också är ok.. jag förstår tros-bärare! men det är också allt

Ganska inne att vara empatisk, tycker jag.. utefter modenycker och rådande tids-standard kan det i sig förstås vara samma som ingenting, jag skiter i att folk tror på gud, inte mitt bekymmer med mindre du säger att jag är snäv, inte förstår och är rädd och allt annat crap som kommer ur de doktrinstyrda kaninerna som prästerskap har avlat fram.

Faktiskt inte. Om.. du tycker det.. precisera isf.

Skulle du ingå i ett samfund... so what.. skulle det förändra din uppfattning om vad du gör och vad du strävar till.. samfund är en social tillhörighet, onödig för den som redan trivs i sin tro, eller icke-tro. Man kan äta god mat och ha lite kul förstås.. en social vinst. För dem som är svaga i anden -

jo men att säga "jag vet inte" är detsamma som att säga "jag vet att jag vet att jag inte vet"
.. "jag vet att jag inte ser/känner av/ får respons/kan se/..bla bla.. gud

man kan uppbringa viss respekt kanske, som agnostiker, men det är detsamma för ateist.. en liten fjuttig gradskillnad som är av strikt akademisk karaktär, eller den filosofiska lilla pyttegraderingen för de finstilta finsmakarna vilka behöver akademiska poäng i doktorsgradering och sådant.

Fair enough..

Du stillar m.a.o dina köttsliga & spekulativa begär kan jag gissa. ?

Nä vem bryr sig..

Kastrater och noviser möjligtvis..

LuminorBase säger : Och helt ärligt så tror jag min livsåskådning är till mer nytta för andra än din cynism. Men det är vad jag tror, inte heller det kan jag bevisa..
.................................................. ................................

jag (bj) : svarar ang. "cynism" : vad är cynism, och vilken inställning har du på din mätare.. hur överrensstämmer den med t.ex andras, som i sin tur har, vilka värdemätare eller markörer ?

Vi ligger nog inte helt långt från varandra egentligen. Jag gillar också Buddismen. Jag snubblade över nån bok av Dalai Lama och inser hur mycket av de insikter och den vishet han står för som vi i väst skulle må bra av.
Vi lever ju i nån form av illusion att om vi bara kan tilltvinga oss materiella ting typ en Porsche och schysst våning så är vi lyckliga. Och jag menar inte att du behöver Gud för att uppnå det. Även om det är så för mig, utan att lycka är något annat.

Jag tror den finns inom oss, och att det finns en jävla massa saker som grusar vägen till den hos oss. Och genom att leva efter de (andliga) principer jag satt upp och ständigt försöka hjälpa andra så uppnår jag det.
Och detta är sanningen för mig, men behöver inte vara det för alla andra.

Och du är en skicklig debattör det måste jag ge dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in