Och ur detta läser du att jag, ser gud som en gubbe bland molnen... good morning mr sunshine.. !
(quite not)
.... tror iofs inte att du därmed sade dig förstå vad jag ha för syn på gud.. jag kan inte säga att jag är hardcore-ateist, dock är jag ateist förstås..
och.. jag har smak för buddhism, inte den kulturerellt präglade med fix gudsdyrkan ocvh objektifiering alla gånger.. utan den som jag haft som käpphäst i snart hela mitt liv - en rätt tung kämpig form, som lättat och övergått till frälsning en gng i tiden.. som jag sedan upplöst, för att återegå till den ateistiska och håller numer det principfasta i mer levande liksom införlivande form, eftersom mina retreater var så jävla seriösa på den tiden jag höll på, för mig är mitt rätta jag den ateistiska hållningen, som jag väl beprövat genom att som sagt ha buddhistiskt bagage.. och till råga.. en katolsk uppfostran som jag lämnade när jag var ca 15.. (har aldrig haft gudstro, var livligt nyfiken som unge och motsvarade aldrig mammas och pappas förväntan om att bli en ängel och adaptera deras illusioner)
Gillar viss sorts etik som inte är överpretentiös, ja inte ens pretentiös.. jag kan få allergiutslag av sådant.. ( med orsak min katolska bakgrund och djup kännedom om katolicism, ngt jag dragit nytta av.. känner igen allmänt hållen kristendom.. tack vare det - så ja, jag har utnyttjat det.. )
Ateistiskt förhållning är för mig så nära sanning man kan komma, därmed är också estetiska och inte bara rationella det som ger klarsyn.. men kan vara för att jag av etiska skäl associerar mig åt det buddhistiska hållet (fri från gud) , avskalad från för mycket fjäsk och tillrättalägganden, även om det också är ok.. jag förstår tros-bärare! men det är också allt
Ganska inne att vara empatisk, tycker jag.. utefter modenycker och rådande tids-standard kan det i sig förstås vara samma som ingenting, jag skiter i att folk tror på gud, inte mitt bekymmer med mindre du säger att jag är snäv, inte förstår och är rädd och allt annat crap som kommer ur de doktrinstyrda kaninerna som prästerskap har avlat fram.
Faktiskt inte. Om.. du tycker det.. precisera isf.
Skulle du ingå i ett samfund... so what.. skulle det förändra din uppfattning om vad du gör och vad du strävar till.. samfund är en social tillhörighet, onödig för den som redan trivs i sin tro, eller icke-tro. Man kan äta god mat och ha lite kul förstås.. en social vinst. För dem som är svaga i anden -
jo men att säga "jag vet inte" är detsamma som att säga "jag vet att jag vet att jag inte vet"
.. "jag vet att jag inte ser/känner av/ får respons/kan se/..bla bla.. gud
man kan uppbringa viss respekt kanske, som agnostiker, men det är detsamma för ateist.. en liten fjuttig gradskillnad som är av strikt akademisk karaktär, eller den filosofiska lilla pyttegraderingen för de finstilta finsmakarna vilka behöver akademiska poäng i doktorsgradering och sådant.
Fair enough..
Du stillar m.a.o dina köttsliga & spekulativa begär kan jag gissa. ?
Nä vem bryr sig..
Kastrater och noviser möjligtvis..
LuminorBase säger : Och helt ärligt så tror jag min livsåskådning är till mer nytta för andra än din cynism. Men det är vad jag tror, inte heller det kan jag bevisa..
.................................................. ................................
jag (bj)

: svarar ang. "cynism" : vad är cynism, och vilken inställning har du på din mätare.. hur överrensstämmer den med t.ex andras, som i sin tur har, vilka värdemätare eller markörer ?