2013-09-10, 14:44
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Snälla säg att du trollar? Du fattar alltså verkligen inte meningen med begreppet och varför det skapats, utan rycker några rader ur sitt sammanhang. Nåja - vi får väl skriva dig ännu mer på näsan då. Går inte detta in så lovar jag att ge upp och lovar att betrakta dig som ett hopplöst fall.

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Strategier/01Polisen%20nationellt/Vagledning_Livsstilskriminella_SLUTLIG_20121218.pd f

well???

"Regeringen har i regeringsuppdraget att vidta åtgärder mot livsstilskriminellas brottslighet använt följande definition.
Med livsstilskriminella avses den grupp personer som notoriskt begår nya brott. De står för en stor volym mängdbrott, ofta i kombination med ett pågå- ende missbruk av alkohol och narkotika. Missbruket leder många gånger till ny kriminalitet. Denna katego- ri kriminella personer är en liten andel av alla brotts- lingar, men de står för en oproportionerligt stor andel av den sammanlagda brottsligheten. De är inte sällan välkända i sin närmiljö."

well???

Det är en politisk definition som regeringen myntat på politiska grunder!
Citera
2013-09-10, 15:11
Medlem
MrFolds avatar
Du inser att du redan är en bra bit på väg att göra en klassisk Bosse Ringholm va?

http://www.youtube.com/watch?v=6OhSI98antc

Men du är ju inte ens rätt ute enligt ditt eget omtjatade citat. Tuula stod inte för en "stor volym mängdbrott" - hon begick upprepade fall av förskingring mot en enda målsägande. Det är dock inte det väsentliga, utan att du inte verkar fatta eller medvetet ignorerar de definitioner jag t.o.m. citerat innantill för dig.

Tror du att Tuula ägnade sig åt ordningsstörande aktiviteter som skapade otrygghet i lokalsamhället?

Hade hon begått våldsbrott mot andra kriminella eller andra personer?

Hade hon begått en hel hoper andra brott än förskingringen?

Ta nu och tänk lite logiskt istället? Tror du det var samhällets Tuulor som sitter och försnillar medel för en arbetsgivare, förening eller någon anhörig/bekant tills de åker dit som man är ute efter med sina åtgärdsprogram? Fattar du inte vad det handlar om? Det handlar om personer med en hög grad av social utslagenhet och utanförskap som begår en mängd brott för att finansiera sitt missbruk därför att de inte vet och kan annat. Pga dåliga förutsättningar (dålig uppväxt, ADHD-problematik och liknande) så klarar de inte av att bryta sina kriminella vanor. Det här är i allt väsentligt brottslingarnas C-lag; pundarna som bryter sig in källarförråd, tjuvkopplar gamla bilar, rånar något fyllo de träffar på sent en natt. Det mesta gör de när de är mer eller mindre påtända. De är inte så många totalt sett, men de står för en väldigt stor del av "småbrotten", något som Leif GWP påpekade redan för över 20 år sen.

En medelålders kvinna med fast anställning, ordnade sociala förhållanden och ett normalt socialt nätverk var INTE vad regeringen avsåg i sitt regeringsuppdrag. Du måste väl ändå kunna begripa det?
Citera
2013-09-10, 15:17
Medlem
LaScalas avatar
Det är lönlöst att förklara för DadoPrso vad begreppet livsstilskriminell innebär.
DadoPrso kvalar in under begreppet livstidsimbecill.

Åter till Anhörigtrion:
Jag blir inte förvånad om de kommer att kräva ett fett skadestånd av kommunen för vad de utsatt stackars Tuula för.
Skadestånd som kompenserar framtida uteblivna ekonomiska favörer från Tuula.
Obs ironi för den som inte förstår det.
Citera
2013-09-10, 16:24
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du inser att du redan är en bra bit på väg att göra en klassisk Bosse Ringholm va?

http://www.youtube.com/watch?v=6OhSI98antc

Men du är ju inte ens rätt ute enligt ditt eget omtjatade citat. Tuula stod inte för en "stor volym mängdbrott" - hon begick upprepade fall av förskingring mot en enda målsägande. Det är dock inte det väsentliga, utan att du inte verkar fatta eller medvetet ignorerar de definitioner jag t.o.m. citerat innantill för dig.

Tror du att Tuula ägnade sig åt ordningsstörande aktiviteter som skapade otrygghet i lokalsamhället?

Hade hon begått våldsbrott mot andra kriminella eller andra personer?

Hade hon begått en hel hoper andra brott än förskingringen?

Ta nu och tänk lite logiskt istället? Tror du det var samhällets Tuulor som sitter och försnillar medel för en arbetsgivare, förening eller någon anhörig/bekant tills de åker dit som man är ute efter med sina åtgärdsprogram? Fattar du inte vad det handlar om? Det handlar om personer med en hög grad av social utslagenhet och utanförskap som begår en mängd brott för att finansiera sitt missbruk därför att de inte vet och kan annat. Pga dåliga förutsättningar (dålig uppväxt, ADHD-problematik och liknande) så klarar de inte av att bryta sina kriminella vanor. Det här är i allt väsentligt brottslingarnas C-lag; pundarna som bryter sig in källarförråd, tjuvkopplar gamla bilar, rånar något fyllo de träffar på sent en natt. Det mesta gör de när de är mer eller mindre påtända. De är inte så många totalt sett, men de står för en väldigt stor del av "småbrotten", något som Leif GWP påpekade redan för över 20 år sen.

En medelålders kvinna med fast anställning, ordnade sociala förhållanden och ett normalt socialt nätverk var INTE vad regeringen avsåg i sitt regeringsuppdrag. Du måste väl ändå kunna begripa det?

Varför fortsätter du att upprepa regeringens politiska definition av begreppet och inte polisens? Nog fan vet en erfaren polis bättre vad begreppet innefattar än en politisk tjänsteman som av politiska skäl författar en egen förklaring...
Du är oerhört tröttsam när du inte ens kan svara på direkt frågor...
Citera
2013-09-12, 08:04
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faunus
"Men Jan-Olof Johansson och döttrarna säger sig veta att någon från kommunens ekonomiavdelning kontaktade Tuula redan onsdag den 7 november. På fredagen beslutade kommunen att konfrontera Tuula med ytterligare bevis efter helgen."

"Genom sitt agerande har kommunen gjort sig skyldig till främjande av flykt eller ett liknande brott, menar anhörigtrion som överväger att göra en polisanmälan mot kommunen eller den ansvariga förvaltningen."

http://gd.se/nyheter/gavle/1.6261626--vi-kan-inte-bara-vanda-blad-och-ga-vidare-

Det är skumraskaffärer som pågår hos kommunen. Självklart måste någon eller några inom kommunen vara ansvariga för att våra 20 mille är borta.
Hoppas särbon polisanmäler kommunen så att vi får klarhet i hur detta kunnat vara genomförbart.
Citera
2013-09-12, 15:16
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Det är skumraskaffärer som pågår hos kommunen. Självklart måste någon eller några inom kommunen vara ansvariga för att våra 20 mille är borta.
Hoppas särbon polisanmäler kommunen så att vi får klarhet i hur detta kunnat vara genomförbart.

Ja, nåt konstigt måste det ju vara när så mycket pengar har förskingrats. Det jag inte fattar är att det pågått i så många år utan att någon har reagerat. Har dom inga granskare, dvs revisorer som har gjort stickkontroller på transaktionerna som hon har handlagt?

Självklart ska kommunen och revisorerna polisanmälas så att en ordentlig utredning görs av ekobrottsmyndigheten t.ex.
Citera
2013-09-12, 16:00
Medlem
Faunuss avatar
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.6269586--det-ar-fegt-att-bara-skylla-pa-henne-

Särbon Janne uttalar sig "Själv har han fått leva med att se sin livskamrat på åtskilliga löpsedlar och han har sett sig själv bli misstänkliggjord på internetforum som Flashback.
– Jag har läst alla tusentals inlägg där, det tror jag att alla hade gjort om det handlade om deras familjer.
Själv anade han aldrig att Tuula var spelmissbrukare och han såg heller aldrig skymten av några oförklarliga pengar."
Citera
2013-09-12, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faunus
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.6269586--det-ar-fegt-att-bara-skylla-pa-henne-

Särbon Janne uttalar sig "Själv har han fått leva med att se sin livskamrat på åtskilliga löpsedlar och han har sett sig själv bli misstänkliggjord på internetforum som Flashback.
– Jag har läst alla tusentals inlägg där, det tror jag att alla hade gjort om det handlade om deras familjer.
Själv anade han aldrig att Tuula var spelmissbrukare och han såg heller aldrig skymten av några oförklarliga pengar."

Då är det synd att han inte registrerade sig och framförde detta till oss i tråden. Att han har en livskamrat och inget anar förorsakar mer frågor än svar.

Janne måste också ha läst de sista inläggen i denna tråd där vi är många som är genuint ledsna för familjens skull, samtidigt som vi inte riktigt förstår mekanismerna som drev Tuula, och särskilt hennes beslut att begå självmord.

Konsekvenserna hade inte blivit särskilt jobbiga rättsligt. Efter några år hade hon kunnat leva vidare på pension och ägna sig åt barnbarnen och gå ut i skog och mark, vilket jag förstått att hon tyckte om.

Ansvarsfrågan i kommunen hade blivit en annan, för nu är den som vet och kan vittna om saken borta.
Citera
2013-09-12, 17:00
Medlem
LaScalas avatar
Ingen har reagerat under alla dessa år?
Inte ens särbon Janne som väl borde ligga närmast till hands för att se vad Tuula var upptagen med?
Han har heller inte märkt nåra oförklarliga pengar?
Hur förklarar man inköp av två dyra bilar till döttrarna, bostadsrätt och renovering av bostadsrätt till ena dottern t ex?
Har man råd med det på en Tuulalön?
Jag tror väl inte Tuula tagit lån till dessa saker?
Särbo Janne kanske kan förklara dessa saker för oss här på Flashback så slipper vi mycket spekulationer?
Tänk att denna kvinna fortsätter att spöka här långt efter sin död
Citera
2013-09-12, 17:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja, nåt konstigt måste det ju vara när så mycket pengar har förskingrats. Det jag inte fattar är att det pågått i så många år utan att någon har reagerat. Har dom inga granskare, dvs revisorer som har gjort stickkontroller på transaktionerna som hon har handlagt?

Självklart ska kommunen och revisorerna polisanmälas så att en ordentlig utredning görs av ekobrottsmyndigheten t.ex.

Man ska dock minnas att beloppen eskalerade kraftigt mot slutet; merparten förskingrades såvitt jag vet under det sista året. Och då reagerade ju kommunen till slut också. Tror också det är svårt att utan kunskaper i kommunal redovisning kunna sitta och uttala sig här om att allvarliga fel begåtts. Tuula var garanterat ingen korkskalle, hon hade arbetat med detta i många år och hade förmodligen ganska goda idéer om hur man kunde lägga upp transaktioner som inte väckte misstankar. På slutet blev det förmodligen sämre, men ingen här på Flashback har de fakta som krävs för att säkert kunna säga att missgrepp begicks redan från början. Även om vissa verkar tro det.
Citera
2013-09-12, 17:42
Medlem
LaScalas avatar
Jag förstår inte er som fortsätter söka efter skyldiga inom kommunen. Visst ska man se till att skattebetalarnas pengar inte går att komma över men det finns inget säkerhetssystem i världen som 100% Tuulasäkert.
Även om pengarna legat upplagda på ett bord i buntar så tar man dom inte! Punkt!
Ska man ursäkta de som stjäl varor (ibland riktigt dyrbara) i butiker bara för att det går?
Tuula har dessutom på ett lömskt och försåtligt sätt vänt på begreppet "tillfället gör tjuven" till
"tjuven gör tillfället"
Citera
2013-09-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det är lönlöst att förklara för DadoPrso vad begreppet livsstilskriminell innebär.
DadoPrso kvalar in under begreppet livstidsimbecill.

Åter till Anhörigtrion:
Jag blir inte förvånad om de kommer att kräva ett fett skadestånd av kommunen för vad de utsatt stackars Tuula för.
Skadestånd som kompenserar framtida uteblivna ekonomiska favörer från Tuula.
Obs ironi för den som inte förstår det.

Det verkar mer tomma ord i vanmakt för att man inte kan acceptera det som framgår om Tuula och att hon tog livet av sig. Det blir inga skadestånd, för den kvittningsbara fordringen är på 20 miljoner kronor!

Jag tror det är svårt för närstående att acceptera att någon levt dubbelliv. Ett liv fullt av hemligheter och falskhet.

Barnen måste inse att de kände inte alla sidor av sin mamma, och förlika sig med selektiva goda minnen. Om de kan hitta kraften att bortse från de sista åren där spelmissbruket tog över.

Det är värre för Janne som kallar sig livskamraten, då den kompis han hittat, var en för honom obekant person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in