2013-07-07, 22:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Att Tuula valde en undanskymd plats som det tog tid att hitta till kan ju vara av hänsyn.
Dålig hänsyn till de efterlevande, på flera olika sätt, dock.
Citera
2013-07-07, 23:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Så tycker man i stort sett alltid om självmördare. De gjorde inte något rätt liksom. Om Tuula inte tagit livet av sig hade man väl hängt henne högt här på Flashback, då hade släkten fått lida för det.
Citera
2013-07-08, 11:23
Medlem
Citat:
Pressad må så vara, men svårt sjuk... Hon var tillräckligt frisk för att bara spela bort kommunenes pengar, och inte sina egna. Gör henne inte till något offer, för det var hon inte! Det faktum att man känner skam räcker inte för att bli ett offer. Toni Alldén kände uppenbarligen en oerhörd skam över sitt brott. Är Toni Alldén därför på något sätt ett offer?

Det vanligaste utfallet hade varit att hon inte hade tagit livet av sig. Det vanligaste utfallet om hon hade tagit livet av sig hade varit att sätta i sig en dödlig dos piller hemma. Det vanligaste utfallet om hon hade tagit livet av sig utomhus hade varit att göra det på en plats som betydde mycket för henne, och inte mitt ute i skogen där ingen jävel skulle ha hittat henne om det inte hade varit röjning på gång.

Det sätt hon valde att handla på när allting sprack är anmärkningsvärt.

Väl inte friskt att spela bort miljoner, en vanlig löntagare, tillika en person som jobbade administrativt med pengar och alltså mycket väl visste...?!
Hon var ett offer: för sitt spelberoende-en sjukdom, och rutten kommunal ekonomisk kontroll och styrning.
Det är i sanning en fin , och ungdomlig, syn att människan alltid har val. Men du förstår inte, men förstår senare i åren, att hon bara hade ETT val här...

Det är inte ett dugg anmärkningsvärt!
Citera
2013-07-08, 11:28
Medlem
Citat:

Men, alltså: hon var BORTOM sådana överväganden. VARFÖR är det så svårt? Den kognitiva bredden förvandlas lätt till en trång, trång tunnel under så här svår press. Endast EN lösning är skönjbar med ögonskärande skärpa.
Citera
2013-07-08, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Så tycker man i stort sett alltid om självmördare. De gjorde inte något rätt liksom. Om Tuula inte tagit livet av sig hade man väl hängt henne högt här på Flashback, då hade släkten fått lida för det.
Men just att ta livet av sig utan att bli hittad är alltid extra taskig hänsyn mot de efterlevande, som då inte får något avslut, och tvingas gå omkring och undra vad som verkligen har hänt, och dessutom plågas av långvarigt byråkratiskt krångel. I det här fallet var det ju dessutom arvsmässigt hänsynslöst mot döttrarna. Du har rätt i att man hade hängt henne minst lika högt på Flashback om hon inte hade tagit livet av sig. Men om hon hade tagit livet av sig och omgående hittats, så skulle väsentligt mindre ha blivit skrivet här.
Citera
2013-07-08, 12:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Väl inte friskt att spela bort miljoner, en vanlig löntagare, tillika en person som jobbade administrativt med pengar och alltså mycket väl visste...?!
Hon var ett offer: för sitt spelberoende-en sjukdom, och rutten kommunal ekonomisk kontroll och styrning.
Man kan diskutera hur mycket det där medikaliserandet ger. Jag börjar bli rätt trött på alla på Flashback som etiketterar i princip alla grövre brott som orsakade av sjukdom. Det vittnar om nån sorts idealiserad syn på människan som i grunden perfekt, och om en viss given människa inte är perfekt, så måste hon vara sjuk. Och Tuula var inte ett offer för rutten kommunal ekonomisk kontroll och styrning. Den ruttna kontrollen blev ett offer för henne. Och, återigen - hon spelade bara bort kommunens pengar. Hon spelade inte bort sina egna.

Citat:
Det är i sanning en fin , och ungdomlig, syn att människan alltid har val. Men du förstår inte, men förstår senare i åren, att hon bara hade ETT val här...
Hon hade inte ens bara ett val när hon avslöjades, som jag har skisserat i en tidigare postning - även om de val hon hade då naturligtvis var begränsade. Men framför allt hade hon massor med val tidigare. Hon tvingades inte av något förtärande spelbehov att börja förskingra kommunens pengar - det finns inget som tyder på att hon hade något spelberoende då. Förskingrandet kom alltså först, och spelandet därefter.
Citera
2013-07-08, 12:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Men, alltså: hon var BORTOM sådana överväganden. VARFÖR är det så svårt? Den kognitiva bredden förvandlas lätt till en trång, trång tunnel under så här svår press. Endast EN lösning är skönjbar med ögonskärande skärpa.
Det tillstånd du beskriver har varken du eller jag någon personlig erfarenhet av. Men det stämmer, för min observerande erfarenhet, bättre in på folk som tar livet av sig till följd av endogen depression än folk som tar livet av sig för att de blivit påkomna med någon skamlig handling.
Citera
2013-07-08, 12:33
Medlem
MrFolds avatar
Håller med Hamilkar här. Man kan säkert diagnosticera snart sagt varje grov våldsbrottsling med diverse impulskontrollproblem och svårigheter med aggression. Är dessa då "offer" för detta snarare än förövare av ett föraktligt brott? Jag fattar inte detta behov att att klä på den döda Tuula någon offerkofta. Hon hade dessutom - givet att vi antar att hon hade en fri vilja - möjligheten i varje läge att söka hjälp för sitt missbruk och erkänna sina brott istället för att fortsätta. Hon valde att inte göra det, utan körde på till bubblan sprack.

Naturligtvis är inte Tuula att jämställa med en mördare som Toni Alldén. I någon mån kan man väl säga att detta är ett brott utan offer, då det knappast går att hävda att Gävle kommun drabbats av någon allvarlig, ekonomisk kris till följd av hennes förskingringar. De enda människor hon på allvar förstört livet för är hennes egna anhöriga och det problemet är inte en fråga för rättsapparaten att hantera. Visst kan jag på något mänskligt plan tycka synd om henne. Men någon ömkan förtjänar hon inte, än mindre någon moralisk förlåtelse för sina brott. Hon valde sitt eget öde och den det är synd om är hennes familj och andra som drabbats av hennes brott.
Citera
2013-07-08, 13:24
Medlem
Jag håller också med Hamilkar. Denna tråd har visat att man inte alltid förstår andra människor, och att människans psyke är komplicerat.

Ofta kommer man till slutsatser efter egna reaktioner och hur man uppfattat saker. Nu vet jag att det finns människor som tänker och reagerar helt annorlunda och att man faktiskt inte kan förutsäga hur reaktioner på saker blir.

Det som är intressant är hur Tuula upplevde skam, eller om hon gjorde det. Det verkar vara mer som om omgivningen ville/tyckte att hon borde skämmas, över att hon stal eller åkte dit. Det krävs en funderare på om det finns folk som faktiskt inte skäms, och kan vara styrda av andra mekanismer vi inte alltid förstår.

Det vi vet nu är att hon var hänsynslös in i det sista, för hennes barn förtjänade bättre.
Citera
2013-07-08, 13:57
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller också med Hamilkar. Denna tråd har visat att man inte alltid förstår andra människor, och att människans psyke är komplicerat.

Ofta kommer man till slutsatser efter egna reaktioner och hur man uppfattat saker. Nu vet jag att det finns människor som tänker och reagerar helt annorlunda och att man faktiskt inte kan förutsäga hur reaktioner på saker blir.

Det som är intressant är hur Tuula upplevde skam, eller om hon gjorde det. Det verkar vara mer som om omgivningen ville/tyckte att hon borde skämmas, över att hon stal eller åkte dit. Det krävs en funderare på om det finns folk som faktiskt inte skäms, och kan vara styrda av andra mekanismer vi inte alltid förstår.

Det vi vet nu är att hon var hänsynslös in i det sista, för hennes barn förtjänade bättre.

Ja, Hamilkar är en mycket klok person tycker jag. Kanske för att han tänker som jag för det mesta
Att se människor som offer vore förödande för dem som jobbar med missbruksvård.
Det gäller ju att ta fram människors egna resurser och göra annorlunda val.
Jag funderar lite över skam här.
Vad kände Tuula mest skam över? Jag skulle känna mest skam över att ha fått omkring och spelat Syster Duktig, varit bossig och se till att jag inte blev ifrågasatt. Med pondus.
Där skulle raset vara större för mej än de 20 miljonerna.
Citera
2013-07-08, 14:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, Hamilkar är en mycket klok person tycker jag. Kanske för att han tänker som jag för det mesta
Att se människor som offer vore förödande för dem som jobbar med missbruksvård.
Det gäller ju att ta fram människors egna resurser och göra annorlunda val.
Jag funderar lite över skam här.
Vad kände Tuula mest skam över? Jag skulle känna mest skam över att ha fått omkring och spelat Syster Duktig, varit bossig och se till att jag inte blev ifrågasatt. Med pondus.
Där skulle raset vara större för mej än de 20 miljonerna.
Det håller jag med om. Och från vad man hört mellan raderna, så var inte Tuula odelat omtyckt utan det har alltid funnits ett "men" med i det omdömet. Jag ser framför mig, precis som du, en Syster Duktig. En som gärna och ofta moraliserar över andras tillkortakommanden. En som hytter med fingret och ger en uppläxning åt folk som stjäl ett kollegieblock och några pennor från jobbet, eller en kollega som tar två kakor när Tuula sagt att alla får ta en kaka var. En som anklagande höjer på ögonbrynet åt folk så fort de inte beter sig på ett sätt som hon finner passande. För en sådan person så vore skammen att bli påkommen som en bedragare och förskingrare av astronomiska mått och dessutom en storspelare utan karaktär och moral, är nog lika med en dödsdom för hennes "jag".
Citera
2013-07-08, 14:35
Medlem
Bjurras avatar
Med tanke på att vi inte vet så mycket om Tuulaa så känns Bylines inlägg smått spekulativt, samtidigt måste jag erkänna att det var exakt så mina tankegångar gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in