Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag håller också med Hamilkar. Denna tråd har visat att man inte alltid förstår andra människor, och att människans psyke är komplicerat.
Ofta kommer man till slutsatser efter egna reaktioner och hur man uppfattat saker. Nu vet jag att det finns människor som tänker och reagerar helt annorlunda och att man faktiskt inte kan förutsäga hur reaktioner på saker blir.
Det som är intressant är hur Tuula upplevde skam, eller om hon gjorde det. Det verkar vara mer som om omgivningen ville/tyckte att hon borde skämmas, över att hon stal eller åkte dit. Det krävs en funderare på om det finns folk som faktiskt inte skäms, och kan vara styrda av andra mekanismer vi inte alltid förstår.
Det vi vet nu är att hon var hänsynslös in i det sista, för hennes barn förtjänade bättre.
Ja, Hamilkar är en mycket klok person tycker jag. Kanske för att han tänker som jag för det mesta
Att se människor som offer vore förödande för dem som jobbar med missbruksvård.
Det gäller ju att ta fram människors egna resurser och göra annorlunda val.
Jag funderar lite över skam här.
Vad kände Tuula mest skam över? Jag skulle känna mest skam över att ha fått omkring och spelat Syster Duktig, varit bossig och se till att jag inte blev ifrågasatt. Med pondus.
Där skulle raset vara större för mej än de 20 miljonerna.