2013-07-08, 23:17
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Har kvällstidningarna börjat med en ny affärsmodell som att dela ut tidningen gratis? Preem hade i helgen erbjudandet tanka så får du Expressen på köpet. Inget krav att man skulle handla x antal liter för att få skräpet. Hos min lokala ICA-handlare hittade jag idag erbjudandet, köp 1 burk Lohmanders sås så får du aftonskräpet på köpet.

Rätt kul faktiskt! Snart blir det väl köp vad som helst få en tidning på köpet.

Tanken har väl varit att tidningen med löp ska locka in folk i affären, undrar när affärsinnehavare inser att man istället skrämmer bort kunder från affären.

Kanske det är nästa steg, bojkotta affärer/kjosker som har AB och EX löpsedlar? För en liten kjosk blir det kännbart om stamkunder säger att man inte kommer handla där mer så länge löpsedlarna sätts upp.
Citera
2013-07-08, 23:26
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det senaste draget från Hjörnes magasin för att möta den dramatiska nedgången på annonsmarknaden är att starta en så kallad "GP e-butik". Där ska det säljas en massa krafs av allehanda slag. Bland annat olivolja, kläder, litografier, glasunderlägg och gud-vet-allt! Det luktar lite Ullared om det här...

Haha lyteskomik. Utvecklingen går i en positiv riktning.
Citera
2013-07-08, 23:39
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Rätt kul faktiskt! Snart blir det väl köp vad som helst få en tidning på köpet.

Skulle vara rätt festligt och se erbjudandet. Köp en bal Eldorados toapapper så får du 1 års gratis prenumeration av DN eller annan valfri blaska.
Citera
2013-07-08, 23:44
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Skulle vara rätt festligt och se erbjudandet. Köp en bal Eldorados toapapper så får du 1 års gratis prenumeration av DN eller annan valfri blaska.

Varför inte erbjuda toapapper med tryckta krönikor på. Då får man ju sänkt moms också. Toapapper kommer inte digitaliseras än på ett tag, så kanske har tidningsbranschen en sista räddning.
Citera
2013-07-09, 00:01
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Varför inte erbjuda toapapper med tryckta krönikor på.

Två funktioner i ett. Eftersom folk ändå köper dasspapper så kanske de skulle vilja ha dasspapper med nyheter på. Det var nog detta Begadan menade när han skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Begadan
Säger som Steve Jobs: Think different
Citera
2013-07-09, 06:40
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nu har Göteborgspesten dåligt med pengar! Det senaste draget från Hjörnes magasin för att möta den dramatiska nedgången på annonsmarknaden är att starta en så kallad "GP e-butik". Där ska det säljas en massa krafs av allehanda slag. Bland annat olivolja, kläder, litografier, glasunderlägg och gud-vet-allt! Det luktar lite Ullared om det här...
En onlinebutik för olivolja. Senast prövat av Carl Bildts fru, Maria Corazza Bildt, kring millenieskiftet. Succé...? Hm, jag har för mig att olivolja finns att köpa på Ica.
Citera
2013-07-09, 07:22
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Har kvällstidningarna börjat med en ny affärsmodell som att dela ut tidningen gratis? Preem hade i helgen erbjudandet tanka så får du Expressen på köpet. Inget krav att man skulle handla x antal liter för att få skräpet. Hos min lokala ICA-handlare hittade jag idag erbjudandet, köp 1 burk Lohmanders sås så får du aftonskräpet på köpet.

Tar du en Guldtvätt på Statoil "säljer" de dig en Aftonbladet gratis.

Undrar om den räknas som såld oavsett om kunden vill ha skiten eller ej?
Citera
2013-07-09, 07:32
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Tar du en Guldtvätt på Statoil "säljer" de dig en Aftonbladet gratis.

Undrar om den räknas som såld oavsett om kunden vill ha skiten eller ej?
Troligtvis räknas den som såld och bidrar därför till att öka upplagan och därmed annonsintäkterna.

På grund av detta så bör samtliga sverigevänner bojkotta denna typ av erbjudanden - att bara slänga tidningen i soptunnan räcker tyvärr inte.
Citera
2013-07-09, 10:32
Bannlyst
Lite intressant är det som händer. Man skulle väl nästan kunna säga att det här är en av IT-boomens effekter som försvinner efter 13-14 år?
Citera
2013-07-09, 10:36
Medlem
Vindhlers avatar
Det låter som det går riktigt dåligt nu!
Citera
2013-07-09, 11:14
Medlem
sajebiss avatar
Morsans gubbe kör för Taxi Stockholm och vad jag förstår så får chaffisarna där AB, antagligen för att kunden ska ha något att läsa i bilen. Hela upplägget - kanske inte det som jag skrev om dock - känns ju lite som de där "straffmackorna" man fick en gång i tiden när krogarna var tvungna att bonga in en viss matprocent för att få sälja alkohol. Frågan är ju tex angående guldtvätten som någon nämnde - som kanske kostar 100kr - om mackägaren sätter 85 på tvätt och 15 på tidningar.

Edit. Såg att i princip samma sak skrevs ovan av gynekologen.
Senast redigerad av sajebis 2013-07-09 kl. 11:42.
Citera
2013-07-09, 16:58
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Troligtvis räknas den som såld och bidrar därför till att öka upplagan och därmed annonsintäkterna.

På grund av detta så bör samtliga sverigevänner bojkotta denna typ av erbjudanden - att bara slänga tidningen i soptunnan räcker tyvärr inte.

Det gör mig rädd, att matvarukedjorna går ihop i en ohelig allians med tidningsredaktionerna. Köp en valfri produkt och få en tidning på köpet. Typ alla betalande kunder räknas som tidningsläsare.

Man får hoppas att det är somalier som nappar på erbjudandet. Då tidningen kommer användas som flugsmällare eller som toapapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in