2013-04-26, 19:26
Medlem
shbous avatar
Ställer frågan här: har SvD börjat ta betalt för att läsa deras nättidning. Är de på svamp? Det var i stort sett den enda tidning jag läste, även om de på sistone närmat sig Aftonbladet i sina rubriksättingar och klickmani.
Citera
2013-04-26, 20:01
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Och jag kan meddela att min lokala servicebutik tagit bort sitt gamla tidningsställ och därmed exponeringen av kvällshororna i greppvänlig midjehöjd. De har istället placerat blaskorna i en låda nere vid golvet i höjd med fötterna! Mycket talande! Nästa gång ska jag skvätta lite grus från skorna på Mattsson/Helins papperstidningar...
Utmärkt inititiv. Ska stöta på hos min välbesökta närbutik att man ska flytta skittidningarna till en mer undanskymd plats och slutar med löpsedlarna utanför. Halva stället med tidningar förblir ändå osålda.

Själv brukar jag vid tillfälle vända några av de främsta exemplaren av Aftonsklasket och sExpressen upp och ner i stället och till min glädje har jag nyligen märkt att att någon eller några har tagit efter min civila olydnad. Det kanske håller på att bli en liten lokal folkrörelse.

Vänd en kvällstidning!
Citera
2013-04-27, 06:02
Medlem
gavlips avatar
Såg en gubbe i 65-års-åldern som köpte Aftonbladet idag i min lokala butik.
Citera
2013-04-27, 08:03
Medlem
gavlips avatar
SvD försöker sig på betalvägg. Tror jag ska blockera skiten för min egen del.
Citera
2013-04-27, 08:09
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
SvD försöker sig på betalvägg. Tror jag ska blockera skiten för min egen del.
Samma här! Tog bort dem från mina favoriter nu på morgonen. Nu försvinner SvD.se på några månader... Adjö SvD.
Citera
2013-04-27, 09:39
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Ställer frågan här: har SvD börjat ta betalt för att läsa deras nättidning. Är de på svamp? Det var i stort sett den enda tidning jag läste, även om de på sistone närmat sig Aftonbladet i sina rubriksättingar och klickmani.

Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Samma här! Tog bort dem från mina favoriter nu på morgonen. Nu försvinner SvD.se på några månader... Adjö SvD.
Antar att det är så enkelt som med sydsvenskan.se att man bara behöver blockera cookies från svd.se. Sedan är det bara att surfa på.
Citera
2013-04-27, 10:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Antar att det är så enkelt som med sydsvenskan.se att man bara behöver blockera cookies från svd.se. Sedan är det bara att surfa på.
Det är så enkelt, men det är inte längre värt jobbet att rensa cookies för att kunna läsa SvD.

En annan, rent anekdotisk grej, är en granne i 50-årsåldern som alltid varit den där typen där det är en viktig morgonritual att "läsa tidningen". Jag tror han är lite sådär åt sossehållet, även om vi aldrig snackar politik.
När vi satt & snackade nu i veckan så bara slank det ur honom -"Jag prenumererar inte på Sydsvenskan längre"-. -"Nähä, varför då"- frågade jag. Hans svar: -"Där står ju inget intressant längre"-.

Han har prenumererat ända sedan han flyttade hemifrån sina föräldrar för över 30 år sedan, det är dessa människor som burit upp dagstidningarna. När t.o.m. dom sviker så är det lixom kört bara.
Citera
2013-04-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han har prenumererat ända sedan han flyttade hemifrån sina föräldrar för över 30 år sedan, det är dessa människor som burit upp dagstidningarna. När t.o.m. dom sviker så är det lixom kört bara.
Tror att det finns många sådana människor. Min farsa brukade alltid när jag var liten köpa Aftonbladet och Expressen på morgonen. Brorsan och jag fick gå och köpa tidningarna klockan 11 när de kom i kiosken. Farsan köpte mest Aftonbladet eftersom han är sosse. Men detta gjorde han varje dag, året om. Missade aldrig ett nummer.

I dag bor farsan utomlands och köper aldrig tidningar. Snart är han så gammal att han inte bryr sig längre. Dessa trogna tidningsläsare är mycket sällsynta idag.
Senast redigerad av zatzy 2013-04-27 kl. 10:45.
Citera
2013-04-27, 10:29
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En annan, rent anekdotisk grej, är en granne i 50-årsåldern som alltid varit den där typen där det är en viktig morgonritual att "läsa tidningen". Jag tror han är lite sådär åt sossehållet, även om vi aldrig snackar politik.
När vi satt & snackade nu i veckan så bara slank det ur honom -"Jag prenumererar inte på Sydsvenskan längre"-. -"Nähä, varför då"- frågade jag. Hans svar: -"Där står ju inget intressant längre"-.

Jag ser samma mönster här. För tjugo år sedan hade alla gatans brevlådor den lilla klisterlappen som skvallrar om att man är morgontidningsprenumerant. Nu sitter den bara på några få lådor. Samtliga på gatan som är 55 och uppåt har sagt upp tidningen med ungefär samma motivering, alla har en variant på "Det står ju ingenting intressant längre." Till och med gatans äldsta pensionärspar trumpetade ut att de sagt upp tidningen när jag hjälpte dem skifta till sommardäck. Motivet var detsamma. De tyckte tidningen mest var TT och reklam numera. Det verkar som de mellan 30-50 är för upptagna för att reflektera över om de ska ha tidning eller inte. De yngre paren runt 25-30 som flyttat in på vår gata har ingen tidning från början och det är därför tidningsdöden är ett faktum.
Citera
2013-04-27, 10:36
Medlem
Behringo-starrs avatar
Gamlingarna kan läsa nyheterna på texttvn och se på nyheterna. En tidnings andra syfte, att slå ihjäl tid har fyllts ut av att man har fler kanaler än ettan och tvåan numera.
Citera
2013-04-27, 14:39
Medlem
Arons avatar
The Canadian Jewish News kommer att upphöra att publicera tryckta upplaggor om två månader

http://www.cjnews.com/news/cjn-close
Citera
2013-04-27, 15:30
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
City i Skåne slaktas. De som inte sägs upp flyttas till Sydsvenskan. Där väntar dock inga sötebrödsdagar.

"Men samtidigt tittar vi ju över Sydsvenskans organisation just nu. Det är olyckligt att det här kommer slag i slag, säger [chefskärring från Sydsvenskan]."

http://www.journalisten.se/nyheter/majoritet-sags-upp-fran-city-skane

Var det förresten någon som noterade TV4:as lilla manöver? Först föste de över journalisterna i ett särskilt bolag, skiljt från TV4. Nu visar det sig att detta bolag helt enligt plan går back och det är dags att börja skära bort folk, utan att behöva joxa för mycket med turordningsregler och annat trams i "riktiga" TV4; får man anta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in