2013-07-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Här har du lite scener från verkligheten, inte från någon påhittad serie eller film.

http://www.youtube.com/watch?v=qLRmtTbNWe0

http://www.youtube.com/watch?v=21Mc9IxpYRM

Fattar ni inte nu så avfärdar jag er helt som troll...

Ursäkta, har du några argument eller är du, också, en sillmjölke?

Hur svårt är det att ta ner en sådan här drogfröken?

Om väktare, som inte har pistol, för det mesta, skulle skjuta alla knivhotare så
skulle kyrkogårdarna fyllas. Men de har batong, och s-e...
Och det inkluderar de kvinnliga väktarna.

Är det uppfattat?
Citera
2013-07-08, 20:57
Medlem
Midus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf

Frågeställningar:
1. Var det rätt att skjuta GM?
2. Varför släpper inte hundpolisen lös hunden, så att den kan oskadliggöra GM?
3. Finns det någon anledning att mata slag efter slag på en döende GM som ligger på marken?

1. Finns där något rätt svar? Det är en avvägningsfråga som ansvariga poliser i stundens hetta måste ta, och de gör det efter strikt intränad rutin. Troligen påverkades poliserna överraskande av att GM inte verkade reagera på vare sig varningsskottet eller den första verkanselden. De inser då att GM är a. påverkad av någon substans eller b. psykiskt påverkad. Situationen blir annorlunda och hotläget höjs då det är svårt att avläsa hur sådana personer kommer att reagera på sådant som friska människor uppfattar som hot och smärta.

2. Av samma anledning som i pkt. 1. De vet ej hur GM kommer att reagera på ett anfall av polishunden och heller ej om GM kommer att kunna avväpnas smidigt. Polishunden är i skarpt läge främst ett sätt för polisen att ingjuta instinktiv rädsla (vilket GM kanske inte påverkades i sitt psykiska tillstånd) och i andra hand till att agera.

3. Polisen slår mot mjukdelar (muskler) som ej är vitala (ej organ, strupe, huvud etc) och ej orsakar fara för GM:s liv eller långtgående men. Syftet är att få GM att via smärta eller fysisk inverkan släppa vapnet. För att förtydliga något så anser jag att det är fel att säga att GM sköts ihjäl av polisen. GM dog senare på sjukhuset av skadorna, så ja, polisen orsakade GM:s död men denne blev inte ihjälskjuten på platsen eller ihjälslagen. Polisen med batongen brukade inte denna i tro om att GM var döende och således ville "slå ihjäl" denne, utan för att avväpna.

Så här är det tyvärr. Först och främst måste polisen säkra tredje man (allmänheten) och sig själva, och i tredje hand också skydda gärningsmannen. Det är inte alltid möjligt, som detta mfl fall visar.
Jag anser att poliserna handlade rätt utifrån de förutsättningar de hade. Det är också mycket lätt att vara efterklok. Argumentet "Skulle du gjort det bättre själv?" kan beaktas, även om gemene man inte har, som motargumentet säger som "Polisen tränat speciellt för att på bästa sätt hantera sådana situationer". Visst KUNDE det gjorts bättre, visst KUNDE GM överlevt, kunnat omhändertagas och förhöras etc. Nu är det inte så.

All heder åt polisen som måste ta de här besluten vid vissa tillfällen, och sedan leva med dem. För det finns ingen returtangent på livet. Och som vissa har påpekat, att om polisen hade haft exempelvis elpistol, så hade det troligen sett annorlunda ut i det här fallet. Men det är inte de enskilda polisernas fel. Dock kanske detta är ett fall som kan påtvinga införandet av nämnda tjänstevapen i framtiden. Den som lever får se.
Citera
2013-07-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Verkligen inte. Jag jobbade som ordningsvakt/väktare i stockholm i lite mer än tio år och jag kan säga att det inte var regelbundet att vi fixade liknande situationer. De gånger någon drog kniv så slutade det i väldigt väldigt mycket våld från vår sida, om vi inte kunde sticka undan och larma polis som fick ta hand om det hela. Väktare batongfäktas inte med knivbeväpnade galningar på regelbunden basis.

Ja, ni löste det ofta själva. Just det!

Det gör riktiga poliser också. S-mtyper däremot, mjuka i knäna, pissar på sig och griper efter Sig:en...

Sedan är det förstås skillnad på väktare och väktare också, s-mtyper finns överallt...
Citera
2013-07-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Titta o njut,hunden skiter i om du så är jordens största nutcase...han tar dig i vart fall.

http://www.youtube.com/watch?v=szL8K67mF9A

Och vad visar den där? Att den kan ta en människa i sitt fulla bruks närvaro?

Ta det här citatet från en rapport om Stockholms krogliv:

Majoriteten av de intervjuade berättar liknande historier. Det är obehagliga erfarenheter av
narkotikapåverkade gäster som får omänsklig styrka och inte känner någon smärta

Om en människa är så borta att inte ens 4-5 personers styrka kan få honom under kontroll. Tror du då att en hund kan komma och få personen att börja lipa? Snälla

En hund blir inget annat än en trasdocka som hänger på armen.
Citera
2013-07-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
1. Finns där något rätt svar? Det är en avvägningsfråga som ansvariga poliser i stundens hetta måste ta, och de gör det efter strikt intränad rutin. Troligen påverkades poliserna överraskande av att GM inte verkade reagera på vare sig varningsskottet eller den första verkanselden. De inser då att GM är a. påverkad av någon substans eller b. psykiskt påverkad. Situationen blir annorlunda och hotläget höjs då det är svårt att avläsa hur sådana personer kommer att reagera på sådant som friska människor uppfattar som hot och smärta.

2. Av samma anledning som i pkt. 1. De vet ej hur GM kommer att reagera på ett anfall av polishunden och heller ej om GM kommer att kunna avväpnas smidigt. Polishunden är i skarpt läge främst ett sätt för polisen att ingjuta instinktiv rädsla (vilket GM kanske inte påverkades i sitt psykiska tillstånd) och i andra hand till att agera.

3. Polisen slår mot mjukdelar (muskler) som ej är vitala (ej organ, strupe, huvud etc) och ej orsakar fara för GM:s liv eller långtgående men. Syftet är att få GM att via smärta eller fysisk inverkan släppa vapnet. För att förtydliga något så anser jag att det är fel att säga att GM sköts ihjäl av polisen. GM dog senare på sjukhuset av skadorna, så ja, polisen orsakade GM:s död men denne blev inte ihjälskjuten på platsen eller ihjälslagen. Polisen med batongen brukade inte denna i tro om att GM var döende och således ville "slå ihjäl" denne, utan för att avväpna.

Så här är det tyvärr. Först och främst måste polisen säkra tredje man (allmänheten) och sig själva, och i tredje hand också skydda gärningsmannen. Det är inte alltid möjligt, som detta mfl fall visar.
Jag anser att poliserna handlade rätt utifrån de förutsättningar de hade. Det är också mycket lätt att vara efterklok. Argumentet "Skulle du gjort det bättre själv?" kan beaktas, även om gemene man inte har, som motargumentet säger som "Polisen tränat speciellt för att på bästa sätt hantera sådana situationer". Visst KUNDE det gjorts bättre, visst KUNDE GM överlevt, kunnat omhändertagas och förhöras etc. Nu är det inte så.

All heder åt polisen som måste ta de här besluten vid vissa tillfällen, och sedan leva med dem. För det finns ingen returtangent på livet. Och som vissa har påpekat, att om polisen hade haft exempelvis elpistol, så hade det troligen sett annorlunda ut i det här fallet. Men det är inte de enskilda polisernas fel. Dock kanske detta är ett fall som kan påtvinga införandet av nämnda tjänstevapen i framtiden. Den som lever får se.

Fin uppställning!

Men riktiga poliser hade löst detta utan att bruka sina fegpistoler.
Citera
2013-07-08, 21:01
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ursäkta, har du några argument eller är du, också, en sillmjölke?

Hur svårt är det att ta ner en sådan här drogfröken?

Om väktare, som inte har pistol, för det mesta, skulle skjuta alla knivhotare så
skulle kyrkogårdarna fyllas. Men de har batong, och s-e...
Och det inkluderar de kvinnliga väktarna.

Är det uppfattat?
Poliser skjuter väldigt sällan knivhotare. Men det vet du ju redan. Och fattade du inte när du tittade på filmklippen utgår jag att du enbart trollar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Pistol mot kniv?!

FEGT!

Who Dares Wins!

Hört det?

Eller är det inte känt i dina kretsar?
Det handlar inte om feghet. När ska det gå in i huvudet? Man möter inte någon på samma villkor helt enkelt om man har tillgång till fler personer eller bättre utrustning. Det är inte någon film där hjälten slänger pistolen åt sidan och tar sig an knivmannen med nävarna.
Citera
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Titta o njut,hunden skiter i om du så är jordens största nutcase...han tar dig i vart fall.

http://www.youtube.com/watch?v=szL8K67mF9A

Såklart han tar mig, har jag sagt något annat?

Samt allt det där är i övning, hur en våldsman reagerar mot en hund i verkligheten kan vara annorlunda.

Det jag säger till dig är att du spekulerar, bara för att du säger så gör det nödvändigtvis inte sant. Det skulle kunna vara sant och det skulle inte kunna vara sant. Men varför chansa om man riskerar sig själv och andra polismän för onödig risk?
Citera
2013-07-08, 21:02
Medlem
Först en klassiker som alla bör läsa: En polisman förklarar. Jag hoppas den har länkats flera gånger innan, om inte har ni den här. Jag orkar inte läsa mer än ett par sidor bakåt. Jag kollade på Youtube-filmen som länkats, den skjutne verkar inte ha träffats i ryggraden/-märgen.

Så fort sånt här händer så går ACAB-trollen igång. Det intressanta med många av dem är att de lider av vad jag skulle kalla the movie effect (jämför the CSI effect). De tycks förväxla verkligheten med det de ser på film och i dataspel och att alla inblandade (dvs människor) är skådespelare som agerar efter ett manus som alla kan. Det är så jävla dumt så det borde vara straffbart, jag kan bara inte komma på en bra rubricering.

De som påstår att de går lätt att avväpna någon med kniv: testa leken med tuschpennan någon tipsade om. Hur randiga blir ni? Testa också att låta kompisen stå 5-10 meter bort och rusa mot er. Hur lång tid tar det att rusa 10 meter (JIH-avståndet, Jävlar-I-Helvete-avståndet)? Det tar kanske 3-4 sekunder.
De som påstår att polisen skulle skjuta i benet eller foten (!): bygg på leken ovan med att ni har en blomspruta i handen. När kompisen rusar mot er ska ni träffa honom (eller henne) med vattenstrålen. Var siktar ni? Låt gärna kompisen skrika också och välja själv när han/hon ska rusa.

I övrigt delar jag uppfattning om polisens möjligheter att ha fler icke-dödliga vapen. Med elpistol eller bean bags hade detta kanske slutat annorlunda, men... bara kanske.

En sista detalj också: De kulor som svenska polisen använder är inte generellt förbjudna att användas i krig utan bara i krig mellan stater som undertecknat och ratificerat Haag-konventionen 1899. Att Jan Guillou påstår annorlunda är bara ytterligare ett bevis på hur offside han är. Han lever högt på IB-affären fortfarande men kan ju inget om nåt, det är uppenbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe

Majoriteten av de intervjuade berättar liknande historier. Det är obehagliga erfarenheter av

Om en människa är så borta att inte ens 4-5 personers styrka kan få honom under kontroll. Tror du då att en hund kan komma och få personen att börja lipa? Snälla

De är påverkade men inga terminatorer. Några poliser, riktiga sådana, och en hund hade tyngt ner honom. Även drogstyrda muskler har sina gränser, sillmjölkar rår de på, men inte den riktiga varan...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Har blevet raderad 2 gånger innan jag fatta att jag skrev i fel tråd . hehe

Tycker snuten kunde skonat livet på han. Fast han var värd kompanistryck senare

Jag har varit med folk som överdosreat hängt sig och ramlat i vattnet. Snackat med vänner till meg som gärna gått i mellan och lägt sig på han. Sen om om man blevet kvinskuren är det en fin bonus behöver penningar just nu . Suicude by cop bjöd dom på faan säger jag bara!

Var vän med en som fick en snetändning på rohypnol/ sprit och gick hem och hämta en moikanyxa den hängde på hans vägg, som han skulle döda alla med i lyan vi låg i.

När han väl kom in högg han en precis i närheten på en det slutade med att en slog han med en stekpanna bakifrån men han somna inte utan jag var tvungen att välta en bokhylla över mannen, snuten kom aldrig vi ville inte ha dit han och sen var allt lugnt.

Detta var på den tiden innan man kunde köpa skit på nätet som spice och sån skit.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe

En hund parerar alla typer av motatacker o biter hårdare än 5 personer ihop så ngn trasdocka kan du bara glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in