Citat:
Ursprungligen postat av
svenbrynolf
Det som stör mig med hela grejjen är att grundpremissen för övervägande antal personer i tråden är att GM skall avrättas av polis och att det rättfärdigas av eventuella mord han begått.
Ingen är intresserad av att använda non-lethal weapons eller hund för att oskadliggöra GM och föra honom inför skranket.
Inte ens en lugn och sansad person som du alltså.
Varför kan inte grundpremissen vara att alla som misstänks ha begått brott skall gripas och lagföras, såsom dom flesta önskar sig i en demokrati?
Ja jag tycker också att det gick rätt till igår, utifrån dom förutsättningar som rådde. Misslyckandet kan evt tillskrivas hundföraren men framförallt RPS.
Jag instämmer i att det finns ett antal som tycker att det var rätt åt honom, men alla tycker inte det. Det finns ett antal som tycker det var synd att det blev som det blev men att det var oundvikligt. Eller snudd på oundvikligt.
Själv tycker jag alltså att det var beklagligt men jag hade inte velat se en dödad eller svårt sårad polis. Ett människoliv mot ett annat, och då måste jag välja att det är brottslingen som ska prioriteras bort.
Det är så lätt att i efterhand sitta vid datorn och säga hur de borde ha gjort, men i den akuta situationen har man ju inte många sekunder på sig. Att mötas av en viftande kniv är nog ingen rolig historia.
Visst skulle man kunna säga att det ju är polisens jobb att bemöta sådana situationer, men det är ju precis vad de gör. Du och jag skulle ju ha kunnat välja att springa därifrån men det kan inte polisen. De kan retirera lite grann i vissa fall men de kan ju inte fly för att aldrig mer återvända.
Frågan är då om vi anser att poliser ska gå väldigt långt när det gäller att riskera sina egna liv. Jag tycker inte det.