2013-07-08, 14:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Även en icke frisk människa kan ju vara livsfarlig, och just denna kille hade ju redan visat sin kapacitet på den punkten.

Det är beklagligt att han dog men andra människors liv måste prioriteras framför hans eget i den situationen.

Jo men det var ju det jag menade med att killen kunde fått en bönpåse i pallet o lagt sig raklång för att sedan få det straff och vård han antagligen behövde. För han verkade ju vart en helt normal kille som olyckligtvis vart ett monster under drogers inverkan. Man kan vrida o vända på denna soppa tills Fan avlöser oss. Tragiskt för alla drabbade oavsett.
Citera
2013-07-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Det här har ingenting att göra med att utdöma och verkställa ett straff. Det här är en nödvärnssituation. Killen står och viftar med en kniv och gör en ansats mot polisen.
Han gavs flera uppmaningar att släppa kvinnan men fortsatte trots att varningsskott avlossats.
Hur du kan få honom till oskyldig i den här situationen är för mig en gåta.

F ö, om du är principfast vid att man är oskyldig till motsatsen bevisats, varför sitter du då skriker dig hes om tjänstefel? Det är ju en smula motsägelsefullt, tycker jag.

Läs gärna vad jag skriver, det jag skrivit är att jag inte har något emot att en åklagare väcker åtal.
Citera
2013-07-08, 14:43
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Där satt den!
Ett människoliv kostar 40-60tkr, då vet vi hur du ser på dina medmänniskor.
Nej, nu är inte din kalkyl riktigt komplett.. Du får nog även ta hänsyn till att gärningsmannen inte bara är värdelös utan faktiskt en belastning. Höfta med någon miljon om året i kostnad för hans vård och vidare kriminella bana.
Därtill kommer ju faktiskt ett okänt ytterligare antal brottsoffer i framtiden med tillhörande tragedier. Summa summarum ett utmärkt drag att hålla hunden på säkert avstånd och dessutom tursamt att RPS vägrat dela ut tazer. Då hade ju knivmannen antagligen överlevt och det hade ju inte varit bra.

Nu fick offren och deras anhöriga någon form av upprättelse, och polisen fortsätter att reparera sitt förtroendekapital. En utveckling jag med glädje sett sedan huvudträffen i södertälje och broöppningen i Hjulsta. Behövligt efter gymskotten som ju var en katastrof.

Jag skulle gärna se polisen både patrullera mer och träna lite mer pistolskytte, men visst verkar de ha ryckt upp sig?
Citera
2013-07-08, 14:45
Medlem
mickehogbergs avatar
Så här kan det gå när polisen inte tar en knivbeväpnad person på allvar.

http://www.youtube.com/watch?v=75RTkGbiJpk
Citera
2013-07-08, 14:46
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Läs gärna vad jag skriver, det jag skrivit är att jag inte har något emot att en åklagare väcker åtal.

Du har flertalet gånger skriver att det handlar om tjänstefel.

Men du menar alltså egentligen att polismannen inte har begått tjänstefel och är oskyldig till motsatsen bevisats?
Citera
2013-07-08, 14:46
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummler
Folk pratade om att polisen skulle ha tacklat honom. Det kan också gå väldigt illa. Länk till ett sådant fall.

Varför har inte polisen i Sverige elpistoler?

Sverige var på väg att införa det för några år sedan men sen kom gruppen amnesty att några hade dött av det i USA.....
Citera
2013-07-08, 14:49
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jo men det var ju det jag menade med att killen kunde fått en bönpåse i pallet o lagt sig raklång för att sedan få det straff och vård han antagligen behövde. För han verkade ju vart en helt normal kille som olyckligtvis vart ett monster under drogers inverkan. Man kan vrida o vända på denna soppa tills Fan avlöser oss. Tragiskt för alla drabbade oavsett.
Jag vet inte vad du menar med bönpåse så det kan jag inte kommentera.

Killen var bevisligen farlig. Om jag har förstått det rätt var detta alltså känt när skjutningen skedde. Vad ska man då göra när en knivbeväpnad människa vägrar att ge upp? Knivar är vassa och kan ställa till med enorma skador, och en ett polisskinn är precis lika lättstucket som hos en civilperson.

Det spelar väl ingen roll vad orsaken till hans beteende är? Vare sig han är psykotisk eller inte så är han ju ändå farlig för sin omgivning?
Citera
2013-07-08, 14:52
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med bönpåse så det kan jag inte kommentera.

Killen var bevisligen farlig. Om jag har förstått det rätt var detta alltså känt när skjutningen skedde. Vad ska man då göra när en knivbeväpnad människa vägrar att ge upp? Knivar är vassa och kan ställa till med enorma skador, och en ett polisskinn är precis lika lättstucket som hos en civilperson.

Det spelar väl ingen roll vad orsaken till hans beteende är? Vare sig han är psykotisk eller inte så är han ju ändå farlig för sin omgivning?

Beanbag= in liten kudde fylld med nå bönliknande material som ordagrannt slår skiten ur gärningsmannen... non lethal

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://enquirer.com/editions/1999/08/06/beanbag_550x430.jpg&imgrefurl=http://www.sodahead.com/living/have-you-tried-to-shoot-someone/question-3408859/?page%3D2&h=430&w=550&sz=34&tbnid=viea8V08QK04RM:& tbnh=90&tbnw=115&zoom=1&usg=__cacIihofP8IdCPdL6KPr LRKORb0=&docid=HItS1SSRnvD1PM&sa=X&ei=8rXaUYPfJ4m8 4ASTqIGACg&ved=0CD0Q9QEwAQ&dur=3843
Citera
2013-07-08, 14:56
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Beanbag= in liten kudde fylld med nå bönliknande material som ordagrannt slår skiten ur gärningsmannen... non lethal

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://enquirer.com/editions/1999/08/06/beanbag_550x430.jpg&imgrefurl=http://www.sodahead.com/living/have-you-tried-to-shoot-someone/question-3408859/?page%3D2&h=430&w=550&sz=34&tbnid=viea8V08QK04RM:& tbnh=90&tbnw=115&zoom=1&usg=__cacIihofP8IdCPdL6KPr LRKORb0=&docid=HItS1SSRnvD1PM&sa=X&ei=8rXaUYPfJ4m8 4ASTqIGACg&ved=0CD0Q9QEwAQ&dur=3843
Aha, tack.
Jag har för mig att jag har läst om det i någon annan tråd nu när jag tänker efter.

Men för det krävs ju att man kommer nära, och då kommer man ju även nära den där vassa kniven.
Citera
2013-07-08, 15:02
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Aha, tack.
Jag har för mig att jag har läst om det i någon annan tråd nu när jag tänker efter.

Men för det krävs ju att man kommer nära, och då kommer man ju även nära den där vassa kniven.

Den är ju till för dessa scenarios och på 10-15 meter så är det knockout.. den är till för att skjuts i bålen för vid huvudträff kan den vara dödlig..

Hoppa till 0:30

http://www.youtube.com/watch?v=G3CYvefBUnM
Citera
2013-07-08, 15:04
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Aha, tack.

Det finns vapen som är effektiva upp till i alla fall 20 meter, och många av dagens situationer utspelar ju sig på kortare avstånd än så.

edit: Pucktvåa
Citera
2013-07-08, 15:04
Medlem
AClockworkOranges avatar
Antar att de försökt med pepparspray innan och det inte fungarade.

Det som gör mig tveksam till agerandet är skott nummer 4 när han ligger ner på backen. Verkar svårt att träffa benen på killen då och när han redan är nere borde det inte vara svårt att övermanna honom. Sedan ser det ut som att den högra polismannen matar slag mot huvudet ett antal gånger - även när de pressat ner honom.

Säkert att någon av poliserna såg sin chans att utnyttja sin rätt till övervåld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in