Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-07-08, 08:43
Medlem
Rickard-SvPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Bakar dom Pizza i Somalia? Bil har jag sett dom köra, men Pizza?

Jo, det gör det! Hur svårt ska det vara att fatta.

Klart de gör! Alla vet att invandring behövs för att man ska kunna äta pizza eller kebab... Så skickar vi dessa "svenska" zigenare till Somalia så kommer de att se till att landet blomstrar genom att öppna restauranger där de säljer köttbullar och surströmming!

Eller menar DU att zigenare är arbetsskygga bidragsparasiter som aldrig kommer att kunna bidra till något samhälle någonstans?
Senast redigerad av Rickard-SvP 2013-07-08 kl. 09:12.
Citera
2013-07-08, 09:02
Medlem
videosvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Det finns inget officiellt uttalande i samefrågan, men jag tycker nog att det enda rimliga är att vi försöker leva i samförstånd. Den här frågan är ganska infekterad hos en del i norr, varför den inte är helt enkel men samerna har levt i norra Skandinavien i tusentals år och därför ser jag inga andra alternativ än att vi hittar att sätt att samexistera. Om det sker med en egen samisk stat, eller relativ autonomi som idag, det vet jag inte.

Som sagt, partiet har ingen officiell ståndpunkt i frågan då den knappast är högprioriterad. Däremot är ju samer inte etniska svenskar, och kan därmed inte inneha svenskt medborgarskap i ett svenskpartistiskt samhälle.

Att samerna är ett ursprungsfolk enligt FN:s definition är väl inget att orda om. Helt klart fanns samerna i Sverige innan ett annat folk (svenskarna) grundade en stat inom samma område. Det är inte samma sak som att samerna var på den landyta som idag tillhör Sverige innan svenskarna, men det är ju ingen (förutom folk som inte vet vad som ligger i begreppet ursprungsbefolkning) som påstår heller.

Jo, faktiskt.
Jag har försökt få klarhet i sak - men utan resultat.

Huuuum...

1977 tog riksdagen beslutet att samerna var ursprungsbefolkningen i Sverige.
I en äldre Wikipedia-artikel fanns det att läsa att samerna inte skulle betraktas som ursprungsbefolkning enligt international labour organisation som även fått Nobels fredspris.
Denna artikel har nu bytts ut med hänvisning till ILO NR: 169.

Problemet är att i artikel 169 står det ingenting om samer....

MEN -

Under neolitikum, eller den yngre stenåldern, för 6000 år sedan uppträdde den så kallade trattbägarkulturen i de södra delarna av vad som i dag utgör staten Sverige. Trattbägarkulturen anses allmänt vara den första jordbrukskulturen i Norden. Omkring 1000 år senare uppträdde den gropkeramiska kulturen i Skandinavien. De båda kulturerna kom att leva sida vid sida, samtidigt som trattbägarkulturen med tiden övergick till den så kallade stridsyxekulturen. Vilken relevans dessa kulturer haft för dagens svenskar är någonting som arkeologer har tvistat om under flera decennier.

Samt -

Den samiska folkgruppen, och en församisk kultur, förmodas ha invandrat från öster för minst 5000 år sedan.

och,

Det finns vidare tydliga genetiska samband mellan populationer som levde i Skandinavien för över 6000 år sedan och dagens svenskar.

______

Ett ämne för Radio Framåt?
Citera
2013-07-08, 09:09
Medlem
videosvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard-SvP
Klart de gör! Alla vet att invandring behövs för att man ska kunna äta pizza eller kebab... Så skickar vi dessa "svenska" zigenare till Somalia så kommer de att se till att landet blomstrar genom att öppna restauranger där de säljer köttbullar och surströmming!

Hur svårt ska det vara att döda den myten?

Citat:
Den första svenska pizzerian öppnades 1947 i Västerås och serverade i huvudsak de 300 italienare som flyttat dit för att arbeta på ASEA[1]. Under 1950-talet fanns pizza på menyn hos en restaurang (Fratis Tre Remmare) i Stockholm och på ett par restauranger i Göteborg, men någon större uppmärksamhet fick den inte. Det verkligt stora intresset för pizza började när krögaren Bengt Wedholm i Stockholm 23 december 1968 gjorde om en del av sin populära restaurang Östergök till pizzeria och Giuseppe "Peppino" Sperandio året därefter öppnade Pizzeria Piazza Opera vid Gustav Adolfs torg i Stockholm. Pizza hade då redan funnits att köpa på vissa restauranger, utan att slå igenom på allvar.
Citera
2013-07-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard-SvP
Räknar du alla dömda som kriminella?
Björn som blivit dömd för HMF tex borde vi alltså kasta ut? Eller hur pass konsekvent tycker du att vi borde vara i bedömningarna av vilka som ska få vara kvar?

HMF och annan "politisk brottslighet" (inom rimliga gränser) är naturligtvis inget som bör läggas en aktiv och öppen svensk nationalist till last anno 2013. Brott som HMF, skadegörelse, våldsamt upplopp, misshandel, grov misshandel, och under vissa omständigheter ännu grövre brott, kan vara acceptabelt om gärningen var självförsvar och/eller tydligt politiskt motiverad och i övrigt försvarbar med hänsyn till omständigheterna. Många av dessa brott kommer förr eller senare bli mer eller mindre oundvikliga om man öppet arbetar för en av etablissemanget motarbetad och förtryckt politik och ideologi. I ett helt annat politiskt och samhälleligt läge än idag så kan naturligtvis ytterligare ett antal olika brott vara moraliskt och politiskt försvarbara.

Det som inte är försvarbart ur någon relevant synvinkel är brottslighet med personlig vinning som syfte eller brottslighet som begås för att man är en labil och sociokulturellt missanpassad och felknullad figur med bristande impulskontroll. Diverse klassiskt WT- och ADHD-beteende, sunkig subkulturell livsstilskriminalitet och övrig politiskt orelaterad och oförsvarbar brottslighet är alltså inte ok. Sen är det såklart skillnad på brottslighet som enstaka fall av fortkörning och relativt harmlöst personligt droganvändande å ena sidan och upprepade fall av misshandel, stöld, bedrägeri m.m. å andra sidan.

I vissa sammanhang, situationer och länder så har det under vissa omständigheter hänt att vanliga kriminella har anslutit sig till nationell befrielsekamp (eller dylikt) på ett förstjänstfullt sätt och gjort stor nytta. Under vissa omständigheter kanske detta kan vara acceptabelt men det måste alltid bedömas från fall till fall och i Sverige idag är vi ganska långt ifrån en sån situation.
Citera
2013-07-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornserkr
Det här är dessutom ologiskt, om man tycker att exempelvis italienare, greker och spanjorer är européer: En person som är 16-delsindier är definitivt mer svensk än en generell italienare, grek eller spanjor.

En svår och besvärlig fråga såklart men man måste dra gränsen någonstans. Det finns ju utomeuropeiska människor i Mellanöstern och Centralasien som åtminstone till utseendet är mycket "vitare" än många inhemska fullblodseuropéer. På samma sätt så ser ju en person med kanske så mycket som 25% icke-vitt, och resten svenskt, i sig ibland "vitare" ut än många sydeuropéer.
Citera
2013-07-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niss3
Om det finns personer inom SvP som vet att dom har varit kriminella eller till och med är kriminella och samtidigt vet att det skadar partiet, varför ser dom inte att dom hindrar partiet från att växa?

Skulle man inte i det läget istället ta ett steg tillbaka och vara anonymt aktiv? För SvP's bästa och för det svenska folket?

Därför att livsstilskriminella och sociokulturellt missanpassade WT-människor med bokstavsdiagnoser och psykopatiska tendenser ser sällan sig själva eller något annat utifrån. De är instinktsdrivna och fungerar ungefär på samma sätt som många negrer.

Citat:
Kan det vara så att dessa personer egentligen inte bryr sig om kampen, utan egentligen bara vill tillhöra en liten oppositionellt kämpande grupp på samhällets kant?

Ja, så är det naturligtvis. Samtidigt så kan det hända att dylika människor faktiskt bryr sig om svenska folkets öde men deras missanpassade och kriminella natur är starkare.
Citera
2013-07-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inglorius-bastard
Vad gäller tidigare brott. Tycker att rörelsen har blivit mognare. Förr leddes rörelsen av personer som mestadels saknade livserfarenhet. Därför dömde man förr ofta ut personer som avvek, antingen ideologiskt, eller om någon umgicks med fel personer ect. Oftast brukar jag bara bläddra förbi inlägg när personer går in på individnivå hos partier eller andra organisationer. "Hur kan ni ha med den och den personen som har gjort ditten och datten?", "Glöm att ni får min röst om ni inte börjar rensa lite i egna leden".

Jag jobbar på ett ganska stort företag sen många år tillbaka. Är tidigare ostraffad. Det finns personer på jobbet som har haft ett tidigare liv som gjort att de nån gång har brutit mot lagen, de personerna gör idag ett bra jobb på jobbet, vi kan inte sikta mot ett samhälle där en person som en gång har varit straffad inte ska få bli accepterad i samhället igen? Har personer på jobbet som har olika uppfattningar om olika saker och ting både gällande religion och politik till små petitesser. Företaget är vinstdrivande. Inte säger jag upp mig för att inte alla är ostraffade, tycker samma sak inom olika frågor. Nej givetvis inte.

Samma sak kände jag när jag valde att engagera mig i SvP. Partiet samlade personer från olika läger. Allt från tidigare opolitiska till invandringskritiska, från andra redan politiska partier till oberoende grupper som har lagt ner till förmån för SvP. Jag själv hör väl i från början till de opolitiska, jag är inte så där jätte politiskt insatt eller intresserad för den delen, men jag vill ha ett Sverige som är styrt av och för svenskar. Många är det nog som delar den känslan, många är idag också mogna till se att folk tidigare har haft brister eller tänker på ett annat sätt. Det är därför SvP går framåt.

Jag håller i stort med om att tidigare kriminalitet och destruktiv/negativ livsstil inte nödvändigtvis behöver utesluta en person för all framtid. Det handlar dock såklart om vad för slags kriminalitet det rör sig om och huruvida personen faktiskt har lämnat det bakom sig. I flera fall som har kommit upp gällande nationalister så är det brott som är svåra att försvara eller ursäkta och det rör sig ibland inte heller om något som ligger i det förflutna utan om aktiviteter som hände nyligen eller fortfarande pågår.
Citera
2013-07-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genpolen
Saken är den att det inte hade varit något problem om nu sådana som du, som är helt ''vanliga'' nationalister valde att ta större plats, tog tag i taktpinnen och blev nationalismens ansikte utåt. Men det händer förstås inte idag då större delen av vårt folk har förvandlats till ynkliga veklingar som vill ägna tid åt att gnälla på företrädare som i alla fall gör någonting. Och då får man en situation där mer sympatiska medlemmar bara hjälper till i skymundan och sköter hemsidor medan de minst lämpliga företrädarna får ge bilden utåt istället för tvärtom.

Så är det såklart till viss del men samtidigt känns det som att nationalismen i Sverige idag har uppnått en tillräckligt stor kritisk massa och att det finns/kan finnas ett tillräckligt stort och starkt ledande och drivande skikt som utgörs av mestadels sunda och stadgade svenska människor, utan kriminalitet och andra allvarliga tvivelaktigheter i bagaget, och som dessutom har förmågan att leda och gallra inom den egna rörelsen när behovet uppstår.
Citera
2013-07-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejloltja
Måste säga att det var ett genidrag av SvP, att skicka representanter till Almedalen. Aftonbladet och SVT har snart gjort SvP rikskänt, och det hela har bara gått på ett par dagar.

Ja det verkar ha varit ett lyckat drag som sagt. Det är bra att man ser till att synas i olika relevanta sammanhang.
Citera
2013-07-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Man har ältat hur länge som helst att SD är livsfarliga rasister och det verkar bara ha haft motsatt effekt. Ska man nu göra detsamma mot SvP så kan man gissa att det kommer få samma effekt. Spelar väl egentligen ingen roll om partierna är olika då media framställer det på samma sätt.

Skulle tro att de flesta svenskar vet vilka SvP är vid det här laget, och det visste de nog inte ens för några veckor sedan.

Det tror jag absolut inte. Jag är tämligen säker på att de allra flesta svenskar fortfarande inte vet om att partiet existerar och att namnet inte säger dem någonting. Ännu färre har en uppfattning om vad partiet står för och vill. För att ett budskap eller någon typ av information ska gå in i folkflertalets skallar så måste det upprepas gång på gång under ganska lång tid och det måste spridas via stora kommunikationskanaler. "En gång är ingen gång" skulle man kunna säga när det gäller att nå ut med ett budskap till folk. Se bara på hur reklam och systemets propaganda fungerar.
Citera
2013-07-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khayyam
Jag kommer troligen att rösta på SD i riksdagsvalet, men funderar på att rösta på SvP i kommun- och landstingsvalen. Tror ni att ni kommer hitta valbara kandidater till de flesta kommuner och landsting?

Jag tror att det ibland och på en del håll kan vara bättre att göra tvärtom? Rösta på SvP i riksdagsvalet och rösta på nån SD-politiker som verkar ok i kommunalvalet? Finns det Svp-representation på kommunal nivå så bör du såklart rösta på dem.

SvP kommer med stor sannolikhet inte att få över 4% i riksdagsvalet 2014 men varje röst sänder ändå en viktig signal.
Citera
2013-07-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det konstiga är att du får allt att låta så jävla lätt.

Det mesta är lätt, om bara viljan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in