Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-07-07, 22:42
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Eftersom jag tydligen är den enda i tråden som har forskat på D-nivå så får jag förklara vad denna forskning visar. Det finns en skillnad när ena föräldern är född utomlands respektive när båda föräldrarna är det. Detta är starkt kopplat till socioekonomiska förhållanden eftersom båda föräldrarna då har det svårare eftersom de är nya i landet. Forskningen visar också att barn med bara en förälder löper ökad risk att bli kriminella ( oavsett om de är svenskar eller invandrare).
Ja, likaså är det för personer som upprätthållit socialbidrag. Ingen förnekar de sociala faktorerna men man kan ändå se ett tydligt mönster som kopplas samman med etnicitet. Och poängen är fortfarande att vi i Sverige inte skulle behöva ha dessa problem då både folket och kulturen är importerad. Sen får det finnas hur mycket sociala faktorer som helst, jag ser inte hur det riktigt är relevant. I Sverige så är invandrare mer benägna till kriminalitet var det än beror på, och således blir invandrare ett problem som man kan generalisera. Det är detta som är relevant.
Citera
2013-07-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Ja, likaså är det för personer som upprätthållit socialbidrag. Ingen förnekar de sociala faktorerna men man kan ändå se ett tydligt mönster som kopplas samman med etnicitet. Och poängen är fortfarande att vi i Sverige inte skulle behöva ha dessa problem då både folket och kulturen är importerad. Sen får det finnas hur mycket sociala faktorer som helst, jag ser inte hur det riktigt är relevant. I Sverige så är invandrare mer benägna till kriminalitet var det än beror på, och således blir invandrare ett problem som man kan generalisera. Det är detta som är relevant.

Och den Svenska kulturen är den enda kulturen utan referenser från andra kulturer.
Citera
2013-07-07, 22:59
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Du tror dig veta hur alla invandrare är. Jag tror att alla högervinklade är: efterblivna, inavlade svin som behandlar sina kvinnor som skit. De spelar WOW och drömmer om att våldta barn. Det är lätt (och primitiv) att skapa stereotyper, men svårt att se på saker ur flera synvinklar.

Skulle nog kunna bemöta dig med samma argument, du verkar duktig på att skapa stereotyper i ditt huvud du också med primitivt tänk.
Senast redigerad av positivitizer 2013-07-07 kl. 23:01.
Citera
2013-07-07, 23:24
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ja det var ju min poäng att övertydligt visa hur löjligt enkelt det är att stereotypisera. Jag har givetvis ingen förutfattad tanke om hur den enskilde högersympatisören är. Skulle aldrig ha det utan att få träffa personen i fråga själv och aktivt lyssna på hans eller hennes historia för att på så sätt få en förståelse för denna persons livsvärld.

Låter vettigt, men tycker du att det är konstigt att högeråsikter växer med tanke på den höga invandringen som vi har i Sverige i dagsläget (102.000/år), censureringar för att i princip allt kan uppfattas som rasistisk, ungdomar (som faktiskt har invandrarbakgrund) som bränner bilar, byggnader och kastar stenar på polis och brandkår och annat?

EDIT: Nu såg jag att MOD raderade inlägget, detta räknas som OT inlägg också, ta gärna bort om så önskas.
Citera
2013-07-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivitizer
Låter vettigt, men tycker du att det är konstigt att högeråsikter växer med tanke på den höga invandringen som vi har i Sverige i dagsläget (102.000/år), censureringar för att i princip allt kan uppfattas som rasistisk, ungdomar (som faktiskt har invandrarbakgrund) som bränner bilar, byggnader och kastar stenar på polis och brandkår och annat?

EDIT: Nu såg jag att MOD raderade inlägget, detta räknas som OT inlägg också, ta gärna bort om så önskas.

Jag arbetar med dessa ungdomar dagligen men jag bibehåller ändå min åsikt att man måste selektera kriminella
Citera
2013-07-08, 00:42
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Jag arbetar med dessa ungdomar dagligen men jag bibehåller ändå min åsikt att man måste selektera kriminella

Ja det är inget jag klandrar dig för, jag tänker dock ganska långt fram, det är dessa ungdomar som ska bära Sverige i framtiden och man blir en aning oroad.
Citera
2013-07-08, 01:36
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Kolla på samerna t.ex, många samer är idag helt vita och ser västerländska ut och det är inte alls lika vanligt med de svartmuskiga, mongolliknande samerna. Detta på grund av många generationer av rasblandning med svenskar. Jag kan inte tro att SvP vill skicka ut folk som har en utomeuropeisk släkting flera hundra år bak i tiden, det finns ju liksom en gräns. Detsamma gäller för tattare. Frågan är var gränsen ska dras. Men visst, jag är inte säker på hur partiet ser på saken.

Hur förhåller sig förresten SvP till samernas rättsliga status som ursprungsfolk och medföljande särställning och -behandling?
Citera
2013-07-08, 06:53
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskalas
Hur förhåller sig förresten SvP till samernas rättsliga status som ursprungsfolk och medföljande särställning och -behandling?

Det finns inget officiellt uttalande i samefrågan, men jag tycker nog att det enda rimliga är att vi försöker leva i samförstånd. Den här frågan är ganska infekterad hos en del i norr, varför den inte är helt enkel men samerna har levt i norra Skandinavien i tusentals år och därför ser jag inga andra alternativ än att vi hittar att sätt att samexistera. Om det sker med en egen samisk stat, eller relativ autonomi som idag, det vet jag inte.

Som sagt, partiet har ingen officiell ståndpunkt i frågan då den knappast är högprioriterad. Däremot är ju samer inte etniska svenskar, och kan därmed inte inneha svenskt medborgarskap i ett svenskpartistiskt samhälle.

Att samerna är ett ursprungsfolk enligt FN:s definition är väl inget att orda om. Helt klart fanns samerna i Sverige innan ett annat folk (svenskarna) grundade en stat inom samma område. Det är inte samma sak som att samerna var på den landyta som idag tillhör Sverige innan svenskarna, men det är ju ingen (förutom folk som inte vet vad som ligger i begreppet ursprungsbefolkning) som påstår heller.
Senast redigerad av mrphonk 2013-07-08 kl. 06:56.
Citera
2013-07-08, 07:04
Medlem
Blev det ingen publicering av det migrationspolitiska dokumentet?
Citera
2013-07-08, 08:11
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Blev det ingen publicering av det migrationspolitiska dokumentet?

Det är på gång. Tyvärr fastnade det på en teknikalitet som vi måste ha utredd innan det publiceras, och det tog längre tid än förväntat. Men man kan vänta sig dokumentet inom kort.
Citera
2013-07-08, 08:13
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrphonk
Det finns inget officiellt uttalande i samefrågan, men jag tycker nog att det enda rimliga är att vi försöker leva i samförstånd. Den här frågan är ganska infekterad hos en del i norr, varför den inte är helt enkel men samerna har levt i norra Skandinavien i tusentals år och därför ser jag inga andra alternativ än att vi hittar att sätt att samexistera. Om det sker med en egen samisk stat, eller relativ autonomi som idag, det vet jag inte.

Som sagt, partiet har ingen officiell ståndpunkt i frågan då den knappast är högprioriterad. Däremot är ju samer inte etniska svenskar, och kan därmed inte inneha svenskt medborgarskap i ett svenskpartistiskt samhälle.

Att samerna är ett ursprungsfolk enligt FN:s definition är väl inget att orda om. Helt klart fanns samerna i Sverige innan ett annat folk (svenskarna) grundade en stat inom samma område. Det är inte samma sak som att samerna var på den landyta som idag tillhör Sverige innan svenskarna, men det är ju ingen (förutom folk som inte vet vad som ligger i begreppet ursprungsbefolkning) som påstår heller.

Så det är bara Svenskar som ska få inneha svenskt medborgarskap?
Tidigare hette det ju:

Citat:
1, Sverige skall även i framtiden vara svenskt: Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare.

Har ni ändrat reglerna?

När det gäller samerna så ser jag det som en självklarhet
att ett vitt europeiskt folk av liknande ursprung som finländarna
som bebott vårt land i åtskilliga tusen år ska ha rätt till svenskt
medborgarskap, det är ju inte direkt några Bantu-negrer vi snackar
om här! Dessutom bor inte dom flesta samer numera i Samebyar
utan i städer vilket krånglar till saken något.
Citera
2013-07-08, 08:24
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Så det är bara Svenskar som ska få inneha svenskt medborgarskap?
Tidigare hette det ju:

Har ni ändrat reglerna?

Nej, för att kunna bli svensk medborgare måste man tillhöra samma folk som svenskarna och dessutom identifiera sig själv som svensk. Har man en samisk identitet och tillhör det samiska folket är man således inte svensk, och det håller även många samer med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
När det gäller samerna så ser jag det som en självklarhet
att ett vitt europeiskt folk av liknande ursprung som finländarna
som bebott vårt land i åtskilliga tusen år ska ha rätt till svenskt
medborgarskap, det är ju inte direkt några Bantu-negrer vi snackar
om här! Dessutom bor inte dom flesta samer numera i Samebyar
utan i städer vilket krånglar till saken något.

Som sagt, partiet har ingen officiell ståndpunkt i frågan men däremot håller jag inte med dig om att samerna automatiskt bör ha rätt till svenskt medborgarskap. Det går emot tanken om ett etniskt homogent land som grund för folkgemenskapen.

Sen kan jag tycka att det är att sila mygg och svälja kameler. Det känns lite som att vi står i en båt som läckt in massor av vatten och vi står och diskuterar vilken färg vi ska ha på hinken vi ska ösa med. Detta är såklart frågor som kan och ska diskuteras, men vi är idag i ett skede där det framförallt handlar om att samla kompetens och resurser för att kunna utveckla dessa områden och lägga en grund för en framtida politisk kamp.

Det är synd att vi tydligen inte lyckats kommunicera detta, och det är något vi får ta med oss till framtiden och bli bättre på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in