2013-07-08, 12:26
Medlem
Just nu startas massor av trådar om Jimm* Inth*p H*nsson. Det här är ett utmärkt exempel på vad som skulle kunna förhindras om man fick bygga upp kontot lite mer över tid.

Nästan 30 trådar har idioten skapat.
Senast redigerad av patwotrik 2013-07-08 kl. 12:43.
Citera
2013-07-08, 12:57
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Just nu startas massor av trådar om Jimm* Inth*p H*nsson. Det här är ett utmärkt exempel på vad som skulle kunna förhindras om man fick bygga upp kontot lite mer över tid.

Svenska psykvården är uppenbarligen ett stort misslyckande.

Trådarna försvinner fort som fan som tur är. Men jag står fast vid det jag skrev i april. Hade vederbörande varit tvungen att vänta en kvart så hade ju mods haft lite bättre träffprocent. Sen kan man slippa begränsningen när man har 200 inlägg och ett halvårs medlemskap.
Citera
2013-07-08, 13:00
Medlem
psyDucks avatar
Citat:

Jag skulle tippa på att det är över hundra trådar från olika konton mongot har skapat sen han började.

Riktigt jävla irriterande!

Ditt förslag skulle nog hjälpa i dem här fallen. Speciellt om man begränsade det till att ett och samma IP nummer inte ska kunna starta mer än några trådar om dagen.
Citera
2013-07-08, 13:01
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Jag skulle tippa på att det är över hundra trådar från olika konton mongot har skapat sen han började.

Riktigt jävla irriterande!

Ditt förslag skulle nog hjälpa i dem här fallen. Speciellt om man begränsade det till att ett och samma IP nummer inte ska kunna starta mer än några trådar om dagen.
Varför tjatar folk fortfarande om IP-adresser? Det tar en sekund att byta.
Citera
2013-07-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Trådarna försvinner fort som fan som tur är. Men jag står fast vid det jag skrev i april. Hade vederbörande varit tvungen att vänta en kvart så hade ju mods haft lite bättre träffprocent. Sen kan man slippa begränsningen när man har 200 inlägg och ett halvårs medlemskap.
Jag tycker inte den där kvarten någonsin borde försvinna. Kan man inte vänta en kvart innan man skapar en andra tråd så har man nog lite för bråttom.
Citera
2013-07-08, 13:48
Medlem
robomans avatar
Jag tycker absolut att det borde vara en utökad tidsgräns mellan skapandet av nya trådar, för nya användare. Just nu ser vi ju tydligt hur flashbacks nuvarande system kan utnyttjas, vi borde inte låta det ske.

Citat:
Jag tycker inte den där kvarten någonsin borde försvinna. Kan man inte vänta en kvart innan man skapar en andra tråd så har man nog lite för bråttom.
Det känns inte som någon riktig motivering? Jag skulle tro att jag skapat trådar två och två ett antal gånger. Om man på jobbet kommer på två saker man skulle vilja diskutera, då är det inget konstigt om man skapar de två trådarna direkt efter varandra när man sedan kommer hem och har möjligheten.
Jag ser ingen anledning till varför en etablerad användare borde vara begränsad till den graden i att skapa nya trådar.
Citera
2013-07-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det känns inte som någon riktig motivering? Jag skulle tro att jag skapat trådar två och två ett antal gånger. Om man på jobbet kommer på två saker man skulle vilja diskutera, då är det inget konstigt om man skapar de två trådarna direkt efter varandra när man sedan kommer hem och har möjligheten.
Jag ser ingen anledning till varför en etablerad användare borde vara begränsad till den graden i att skapa nya trådar.
Jag håller med dig i sak här, men helt ärligt borde inte en kvart ses som en begränsning. Det är faktiskt inte så lång tid. Två-tre timmar hade jag förstått, men en kvart är inte så länge.

Den kvarten kan man använda till att söka efter befintliga trådar.
Citera
2013-07-08, 14:29
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Det är väl en riktig motivering? Jag skrev ju dessutom att denna begränsning skulle kunna släppas på efter X antal inlägg och X antal månaders medlemskap.

Om du nu kommer upp med två(eller fler) riktigt bra trådstarter under dagen, så tror jag att du kan vänta femton minuter mellan dem. Det är ingen lång tid, men det är tillräckligt lång tid för att motverka det där spyandet av reklam eller hot som vi ser dagligen.
Citera
2013-07-08, 15:06
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det är väl en riktig motivering? Jag skrev ju dessutom att denna begränsning skulle kunna släppas på efter X antal inlägg och X antal månaders medlemskap.

Om du nu kommer upp med två(eller fler) riktigt bra trådstarter under dagen, så tror jag att du kan vänta femton minuter mellan dem. Det är ingen lång tid, men det är tillräckligt lång tid för att motverka det där spyandet av reklam eller hot som vi ser dagligen.
Jag citerade inte ditt förslag, jag besvarade patwotriks inlägg och sa att jag inte tyckte det någon bra motivering till varför man ska ta bort spärren. Ditt förslag tyckte jag var bra, vilket jag skrev ovanför citatet.

Angående borttagande av en spärr är det klart att även etablerade användare kan vänta 15 minuter, men vad ska den funktionen vara bra för? Den är ju bara onödig.
Om man inte har någon anledning till införandet av en 15 minuters spärr för alla användare, då kan jag inte se varför man ska ha den.
Citera
2013-07-08, 15:24
Medlem
Mhaels avatar
Hm, jag har svårt till att ställa mig på endera sida i denna frågan. dels tycker jag inte att användarna ska straffas för detta genom inskränkningar i hur vi får posta, jag håller helt med roboman om att det nog inte är ovanligt att en användare vill starta ett par ämnen samtidigt utan att de är vare sig oseriösa eller slarvigt skrivna. Då kan en kvart känna väldigt lång, speciellt om den som väntar kanske ville starta detta på en rast eller en liknande tidpunkt när denne har lite mer bråttom.

Samtidigt så håller jag med om att en begränsning i still med vad som föreslagits här skulle sakta ner spammandet ofantligt till ett lågt pris. En kompromiss skulle kunna vara att man kan starta 2-3 trådar och efter det faller en begränsning in. På så vis så borde de seriösa användarna som drabbas vara minimala, hur ofta behöver, för att inte tala om hinner, man skriva 3 trådstarter på låt oss säga 15 minuter? för att sedan drabbas av problemet att man redan har en eller fler färdiga trådstarter att posta?
Citera
2013-07-08, 15:37
Medlem
Citat:
Angående borttagande av en spärr är det klart att även etablerade användare kan vänta 15 minuter, men vad ska den funktionen vara bra för? Den är ju bara onödig.
Om man inte har någon anledning till införandet av en 15 minuters spärr för alla användare, då kan jag inte se varför man ska ha den.
Jag skulle tro att det även skulle kunna hjälpa till att skydda mot lite väl spontana trådar. Det skulle även kunna skydda mot korspostning från lite mer rutinerade användare.

Generellt ska man ha ett bra skäl till att införa en funktion. Det har du helt rätt i. Om du frågar mig är dessa spammare ett tillräckligt bra skäl för att införa en kvarts väntetid. Det du efterfrågar är då en ytterligare funktion som tar bart denna kvart för användare som hängt med lite längre. Jag kan inte se att det finns tillräckligt bra skäl för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Hm, jag har svårt till att ställa mig på endera sida i denna frågan. dels tycker jag inte att användarna ska straffas för detta genom inskränkningar i hur vi får posta, jag håller helt med roboman om att det nog inte är ovanligt att en användare vill starta ett par ämnen samtidigt utan att de är vare sig oseriösa eller slarvigt skrivna. Då kan en kvart känna väldigt lång, speciellt om den som väntar kanske ville starta detta på en rast eller en liknande tidpunkt när denne har lite mer bråttom.
Å andra sidan så tycker jag personligen att det är jävligt störande med folk som betraktar Flashback som ett sätt att snabbt få svar för att man inte orkar söka själv. Flashback är till för diskussioner, och inte för att få snabba svar. Jävligt ofta har jag sett folk som startar en tråd med en fråga, men så behövs mer information för att svara. Jag frågar efter den, men då är användaren inte online förrän nästa dag. Då är det jävligt tråkigt att lägga ner tid på att hjälpa någon.

Om man inte har tid att sitta vid datorn i en halvtimme efter att man startat tråden så har man heller inte tid att starta tråden.
Citera
2013-07-08, 16:12
Medlem
Mhaels avatar
Fast nu tycker jag att vi pratar om varandra lite, de exempel du ger är ju egentligen på dåliga trådstarter. Jag håller helt med dig om att jag inte ser någon nytta i att dylika trådar skapas i snabb följd, när jag skrev mitt inlägg tänkte jag istället på vettiga trådar. Det är endast rimligt att anta att vi har skribenter här som ibland vill starta 2 trådar samtidigt i intressanta ämnen, som ej har befintliga trådar, med ett vettigt och intressant underlag som kommer leda till läsvärda trådar.

Jag håller dock inte med om att man måste ha tid till att stanna kvar vid datorn bara för att man skapar en tråd. visst, i de exemplen du ger så blir det ju självfallet lite dumt när TS försvinner för att återvända 1 dag senare med orden "jag gjorde bara såhär istället". Men det ska ju inte få stoppa oss andra?
Senast redigerad av Mhael 2013-07-08 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in