2013-03-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Även jag förstår tanken bakom förslaget men anser att vi inte bör begränsa mer än nödvändigt. Idag får man vänta i 3 dagar, dessa 3 dagar kan man nyttja till att lära sig regelverket och känna av den allmänna stämningen på forumet. Vill man inte vänta kan man dock betala för direktaktivering. De 30 sekunderna är inte en begränsning att tala om då det främst förhindrar dubbelposter vilket ändå förekommer i allt för hög grad.
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tog bort det med LB/PW eftersom det e.g. inte är en begränsning som sådan som du sade.

30sekunder är ju för att slippa dubbelposter misstänker jag, inte spam som sådant efter 30sek inte direkt hindrar spam.
Men tänk om någon har väldigt mycket frågor på kort tid?

Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Om man på något sätt ska "belöna" gamla användare så måste det gälla funktioner som inte direkt berör forumet. Utökad PM-låda, skicka till flera användare, med mera är bra idéer men att begränsa för nya användare är det inte i mina ögon.
Nja, det finns nog gott om folk som inte bryr sig ett piss om större PM-låda. Jag tror det är svårt att hitta belöningar för att komma åt de saker jag har nämnt, även om det förstås inte finns något som hindrar en kobination.

Citat:
3 dagars kommer man runt med ett SMS om det är kritiskt.
Tja, man skulle kunna ha ett liknande system för att låsa upp kontot till nästa nivå, fast detta skulle nog mest kännas som att Flashback blivit giriga.

Citat:
Däremot, det sista, 5min mellan trådstarter skulle vara vettigt. Jag gillar inte idéen med att begränsa antalet trådstarter av olika anledningar, en användare kan faktiskt ha flera tankar/frågor/åsikter som denna vill ha ut under en dag.
Klart man kan, men man kan inte få allt i livet. Självfallet kan det här drabba oskyldiga, men lite av tanken är som jag sa tidigare att man ska vara lite rädd om sitt konto, och helt ärligt tycker jag inte att en dag är så jättelång tid att vänta.

Dessutom skulle detta kanske kunna lära folk att använda sökfunktionen bättre.
Citat:
Sen, om en användare får en tråd slängd med hänvisning till en annan forumdel, ska denna vänta en dag (nu kan du säga att om en tråd blir slängd, så återställs räknaren, men det funkar inte eftersom då skulle spammare fortsätta så fort en tråd blev slängd - alltså måste räknaren då återställas manuellt med en kryssruta eller liknande när en moderator slänger en tråd med hänvisning till annan forudel.
Det här var helt klart ett problem jag inte hade tänkt på, men å andra sidan så ser jag inget jätteproblem heller. Har man postat i fel forumdel får man helt enkelt stå sitt kast. Om man inte vill ha tråden kastad kan man söka ordentligt eller fråga mod. Faktum är att det här faktiskt var ett av problemen jag tänkte att detta kunde åtgärda.
Citera
2013-03-15, 10:57
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Men tänk om någon har väldigt mycket frågor på kort tid?

Då är ändå 30 sekunder ingen jättelång tid att leta upp rätt forum/tråd att skriva sin fråga i.
Citat:
Nja, det finns nog gott om folk som inte bryr sig ett piss om större PM-låda. Jag tror det är svårt att hitta belöningar för att komma åt de saker jag har nämnt, även om det förstås inte finns något som hindrar en kobination.
Jag misstänker att det finns en hel del gamla rävar som snabbt skulle vänja sig vid en större inkorg och som således skulle vara mer rädda om sina konton.
Citat:
Klart man kan, men man kan inte få allt i livet. Självfallet kan det här drabba oskyldiga, men lite av tanken är som jag sa tidigare att man ska vara lite rädd om sitt konto, och helt ärligt tycker jag inte att en dag är så jättelång tid att vänta.
Det skulle säkerligen drabba fler "oskyldiga" än skyldiga och således är det ingen bra funktion. Att vänta en dag är väldigt lång tid i dessa internets tider. Läste du inte reaktionerna på att få vänta en kvart innan man fick posta första gången när FB fyllde 30?
Citat:
Dessutom skulle detta kanske kunna lära folk att använda sökfunktionen bättre.
Det här var helt klart ett problem jag inte hade tänkt på, men å andra sidan så ser jag inget jätteproblem heller. Har man postat i fel forumdel får man helt enkelt stå sitt kast. Om man inte vill ha tråden kastad kan man söka ordentligt eller fråga mod. Faktum är att det här faktiskt var ett av problemen jag tänkte att detta kunde åtgärda.
Innan sök-funktionen fungerar bra är det ingen bra idé att hindra folk att posta för att de inte hittat rätt tråd med vår sökfunktion.
Citera
2013-03-15, 11:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Tanken som sådan är god då jag förstår varför du föreslår det, men för ett forum som förespråkar yttrandefrihet, så går det inte hand i hand med att säga att "du är för ny, du får inte skapa en tråd om du behöver fråga något".

Det här kan man se på flera sätt. Man kan se det som en allmän princip och en ren forumteknisk princip.

- Yttrandefrihet innebär inte att alla har samma rätt att yttra sig. Är man under 18 år så får man inte rösta till riksdagen, däremot får man ta del av diskussioner och debatter i samhället utan restriktioner.

- Som forumägare har admins naturligtvis full rätt att anpassa regelverket med avseende på sådana forumtekniska regler som underlättar både för den nye medlemmen och som i möjligaste mån eliminerar dom problem som just uppstår med nya medlemmar.

Det ovanstående minskar inte yttrandefriheten för någon utan det kan betraktas som anpassningar till antingen en rådande samhällsnorm (rösträtten) eller till en fungerande forumteknisk norm som underlättar för alla. När det gäller nya medlemmar har ju admins ett stort antal historiska försyndelser att luta sig emot.

Nu finns det iofs andra och effektivare sätt att lösa problemen på.
Citera
2013-03-15, 16:28
Medlem
Lyxlirares avatar
Så som jag ser på det hela, så handlar det inte om yttrandefrihet eller begränsningar. Visserligen är det en begränsning, men det är inte det som är i fokus.

Det handlar mer om ett effektivt skydd mot spam.
Citera
2013-03-15, 17:53
Medlem
SiSeniors avatar
Håller med dom som säger att idé är god. Däremot tror jag att ytterligare begränsningar för nya användare kan hämma utvecklingen av forumet. Ska forumet fortsätta utvecklas ska de vara enkelt att bli medlem och enkelt att uttrycka sig.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag gillar inte begränsningar men tycker ändå grundidén är tänkvärd. Tror snarare på morötter i t.ex. form av förbättrad pm-funktion. Större pm-låda, kunna skicka till fler användare, osv.

This^.
Ingen dum idé med tanke på att välkända användare oftast (antar jag) får fler PM dessutom.
Citera
2013-03-24, 12:31
Medlem
Jag kom på en sak som skulle kunna råda bot på en del.

Innan man uppfyller vissa villkor fungerar det som i SU i alla forum, dvs att tråden inte skapas innan moderator har godkänt den.
Citera
2013-03-24, 14:41
Medlem
Citat:
Jag kom på en sak som skulle kunna råda bot på en del.

Innan man uppfyller vissa villkor fungerar det som i SU i alla forum, dvs att tråden inte skapas innan moderator har godkänt den.
DEt lät som en urdålig ide.Titta på dom forumen som är förmodererade.Ingen aktivitet alls.Stendöda.Att förmodda borde vara kriminellt enligt mig.Ett exempel.Titta på sista utvägen.Inte alltförmycket aktivitet där inte
Citera
2013-03-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
DEt lät som en urdålig ide.Titta på dom forumen som är förmodererade.Ingen aktivitet alls.Stendöda.Att förmodda borde vara kriminellt enligt mig.Ett exempel.Titta på sista utvägen.Inte alltförmycket aktivitet där inte
Men sista utvägen kan du ju inte riktigt jämföra med på samma sätt. Klart att det inte är så mycket aktivitet där. Det är ju trots allt till för trådar som inte passar någonstans, och det finns ju en plats för nästan allt.

Och det är ju som sagt bara tänkt att vara tillfälligt. Exempelvis kanske man kan tänka sig att man slipper det när man varit medlem i en månad, skapat minst två trådar och skrivit minst femtio inlägg eller något.
Citera
2013-04-07, 10:42
Medlem
Man ska akta sig för att anta att nyregistrerade skribenter per automatik innebär sämre eller oseriösare skribenter.
Citera
2013-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Man ska akta sig för att anta att nyregistrerade skribenter per automatik innebär sämre eller oseriösare skribenter.
Det är det väl ingen som har gjort?
Citera
2013-04-08, 18:14
Medlem
Skulle man inte kunna begränsa det med 2 trådar i timmen eller så?

Det drabbar ju rimligen ingen oskyldig gissar jag, och den som tänker spamma trådstarter med drogforum och liknande blir sinkad så modsen har en större chans att plocka dem innan det blir allt för många iallafall.

Bara en tanke.
Citera
2013-04-08, 18:33
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Skulle man inte kunna begränsa det med 2 trådar i timmen eller så?

Det drabbar ju rimligen ingen oskyldig gissar jag, och den som tänker spamma trådstarter med drogforum och liknande blir sinkad så modsen har en större chans att plocka dem innan det blir allt för många iallafall.

Bara en tanke.
Eller att det måste vara femton minuter mellan varje trådstart. Har man 5 vettiga trådstarter att göra så behöver man ju förmodligen även lägga en del tid på att diskutera i trådarna. Per dag är ett alldeles för stort fönster för att det ska vara berättigat överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in