2013-03-14, 23:59
Medlem
För att försvåra för troll och spammare, och även för att göra folk mer rädda om sitt konto föreslår jag att man borde ge mer och mer rättigheter till medlemmar baserat på exempelvis just registreringsdatum och postcount.

Observera att det här förslaget absolut inte syftar till att införa statusprylar i stil med Lunarstorm, för de som minns.

För att komma in i Laidback krävs idag 200 inlägg och 6 månaders medlemsskap.

Man skulle kunna införa begränsningar även för andra saker. Exempelvis skulle man kunna göra så att första månaden och innan man skrivit 50 inlägg får man inte skapa mer än en tråd om dagen och skriva max tio inlägg per dag.

Jag är fullt medveten om att detta skulle kunna leda till posthoreri, men ni kanske har någon lösning på det?
Citera
2013-03-15, 00:02
Medlem
Lyxlirares avatar
Skapa trådar gör man normalt inte särskilt många gånger per dag, som legit användare. Så jag skulle absolut kunna tänka mig en begränsning på antalet trådar man kan skapa per dag, i alla fall som ny användare.

Begränsningar är aldrig kul, men det kanske är nödvändigt. Är det dock inte ett stort problem för moderatorerna så finns ingen anledning att införa detta.
Citera
2013-03-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxlirare
Skapa trådar gör man normalt inte särskilt många gånger per dag, som legit användare. Så jag skulle absolut kunna tänka mig en begränsning på antalet trådar man kan skapa per dag, i alla fall som ny användare.

Begränsningar är aldrig kul, men det kanske är nödvändigt. Är det dock inte ett stort problem för moderatorerna så finns ingen anledning att införa detta.
Jag vet inte hur stort problemet betraktas vara, men det händer ju med ganska jämna mellanrum att folk helt plötsligt gör reklam för tanjas sexblogg och drogforum i massor av trådar.

Men jag har även sett folk här som resonerar i stil med att det är skit samma om man blir avstängd för det är ju bara att regga ett nytt konto.
Citera
2013-03-15, 00:33
Medlem
Lyxlirares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag vet inte hur stort problemet betraktas vara, men det händer ju med ganska jämna mellanrum att folk helt plötsligt gör reklam för tanjas sexblogg och drogforum i massor av trådar.

Men jag har även sett folk här som resonerar i stil med att det är skit samma om man blir avstängd för det är ju bara att regga ett nytt konto.

Frågan är om det är värt tiden. Jag vet inte hur lång tid det tar att programmera in, men problemet måste vara i nivå med de resurser (tid och pengar) som krävs för att fixa problemet.
Citera
2013-03-15, 00:49
Moderator
^Eazs avatar
Tanken som sådan är god då jag förstår varför du föreslår det, men för ett forum som förespråkar yttrandefrihet, så går det inte hand i hand med att säga att "du är för ny, du får inte skapa en tråd om du behöver fråga något".

Sen nu kommer någon säga, att det är ju redan begränsat i passwords, laidback osv, men de forumen handlar inte om yttrandefrihet i den bemärkelsen utan de är ju ändå forum som det mest är skitsnack i (laidback) och lösenordpostande/frågande (som man får läsa i).

Kort sagt, så ska även en första dags reggad användare få skapa en tråd för att fråga/debattera något även om man har 10 frågor om dagen.
Citera
2013-03-15, 01:24
Medlem
Ettan^s avatar
Att begränsa antalet nya trådar på en dag känns logiskt, då det borde vara extremt ovanligt att en vanlig användare skapar fler än 2-3 trådar på en dag. De flesta tillfällen då en användare skapar fler än det är när det antingen rör sig om någon som vill bli avstängd medelst spam eller reklam-bottar.

Att begränsa antalet inlägg tycker jag inte är lika lätt att försvara, då det kan finnas många som vill diskutera och skriva många inlägg på en dag trots att de är nya. Däremot skulle man säkert (rent tekniskt) kunna införa något sorts varningssystem, där nya användare som får många rapporterade inlägg under en kort tid efter registrering får någon sorts prioritering hos moderatorerna och/eller en tidsbegränsad "mute" så att de inte kan skriva nya inlägg innan en mod har granskat rapporteringarna. Men det hör väl inte riktigt till topic.
Citera
2013-03-15, 03:22
Medlem
Lyxlirares avatar
Att ha en begränsning på 2 trådar per dag känns väl okej kan jag tycka. Då kan man skapa ett par trådar varje dag om man nu vill det, men det går inte att spamma iväg.
Citera
2013-03-15, 05:21
Medlem
Robss avatar
Jag tror att det blir en onödig begränsning.

Finns ju inget som hindrar att en användare gör 10 eller 100 nya konton på en och samma dag och bara behöver vänta 3 dagar totalt. (om han gör sina konton på samma dag) Trots att han kanske använder sig av 3 för stunden så har han 7 i reserv när han väl blir avstängd.

Blir det en begränsning på 2 trådar om dagen så kan ju en person med 3 konton göra 6 trådar.

Vill användaren trolla så kommer han trolla.
Citera
2013-03-15, 09:31
Moderator
skunkensunes avatar
Jag gillar inte begränsningar men tycker ändå grundidén är tänkvärd. Tror snarare på morötter i t.ex. form av förbättrad pm-funktion. Större pm-låda, kunna skicka till fler användare, osv.
Citera
2013-03-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tanken som sådan är god då jag förstår varför du föreslår det, men för ett forum som förespråkar yttrandefrihet, så går det inte hand i hand med att säga att "du är för ny, du får inte skapa en tråd om du behöver fråga något".

Sen nu kommer någon säga, att det är ju redan begränsat i passwords, laidback osv, men de forumen handlar inte om yttrandefrihet i den bemärkelsen utan de är ju ändå forum som det mest är skitsnack i (laidback) och lösenordpostande/frågande (som man får läsa i).

Kort sagt, så ska även en första dags reggad användare få skapa en tråd för att fråga/debattera något även om man har 10 frågor om dagen.
Fast riktigt jämförbart är det ju inte med LB och PW. Där får man verkligen inte göra något förrän efter lång tid. Med det här förslaget handlar det ju inte om "du får inte skapa en tråd" utan "du får skapa en tråd, men du får vänta tills imorgon".

Ska man dra det till absurdum så finns det ju faktiskt en sådan begränsning redan idag, eftersom du måste vänta 30 sekunder mellan inläggen.

En annan begränsning som också finns redan idag är att man måste vänta 3 dagar innan man börjar posta.

När det gäller trådstarter tycker jag faktiskt att man skulle kunna höja denna till 5 minuter eller något sådant.
Citera
2013-03-15, 10:10
Medlem
soulreapers avatar
Även jag förstår tanken bakom förslaget men anser att vi inte bör begränsa mer än nödvändigt. Idag får man vänta i 3 dagar, dessa 3 dagar kan man nyttja till att lära sig regelverket och känna av den allmänna stämningen på forumet. Vill man inte vänta kan man dock betala för direktaktivering. De 30 sekunderna är inte en begränsning att tala om då det främst förhindrar dubbelposter vilket ändå förekommer i allt för hög grad.

Om man på något sätt ska "belöna" gamla användare så måste det gälla funktioner som inte direkt berör forumet. Utökad PM-låda, skicka till flera användare, med mera är bra idéer men att begränsa för nya användare är det inte i mina ögon.
Citera
2013-03-15, 10:15
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ska man dra det till absurdum så finns det ju faktiskt en sådan begränsning redan idag, eftersom du måste vänta 30 sekunder mellan inläggen.

En annan begränsning som också finns redan idag är att man måste vänta 3 dagar innan man börjar posta.

När det gäller trådstarter tycker jag faktiskt att man skulle kunna höja denna till 5 minuter eller något sådant.

Tog bort det med LB/PW eftersom det e.g. inte är en begränsning som sådan som du sade.

30sekunder är ju för att slippa dubbelposter misstänker jag, inte spam som sådant efter 30sek inte direkt hindrar spam.

3 dagars kommer man runt med ett SMS om det är kritiskt.

Däremot, det sista, 5min mellan trådstarter skulle vara vettigt. Jag gillar inte idéen med att begränsa antalet trådstarter av olika anledningar, en användare kan faktiskt ha flera tankar/frågor/åsikter som denna vill ha ut under en dag.

Sen, om en användare får en tråd slängd med hänvisning till en annan forumdel, ska denna vänta en dag (nu kan du säga att om en tråd blir slängd, så återställs räknaren, men det funkar inte eftersom då skulle spammare fortsätta så fort en tråd blev slängd - alltså måste räknaren då återställas manuellt med en kryssruta eller liknande när en moderator slänger en tråd med hänvisning till annan forudel.

Dock, som sagt, 5min mellan trådstarter kan vara helt ok, sällan är något så kritiskt så att om man skapat en tråd, inte kan vänta 5 minuter på nästa, detta skulle även motverka korspostning där folk försöker gardera sig med att posta samma fråga i flera forumdelar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in