2013-07-08, 07:51
Medlem
Norpheuss avatar
Två människor har dött där det väldigt enkelt bara hade kunnat vara en död. Man kan tycka att psykopater ska avrättas på plats och komma med allsköns dumheter, men att Polisen inte kan avväppna en person som tappat förståndet utan att skjuta ihjäl honom säger väl något om den Svenska polisens inkompetens. Alla människor kan drivas över sina röda gräns, det är ingen anledning att döda dem.

Vad gör polisen när tonåringarna börjar springa med stenar/knivar mot dem, ska de gå runt med automatkarbiner kanske?
Citera
2013-07-08, 07:52
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Två människor har dött där det väldigt enkelt bara hade kunnat vara en död. Man kan tycka att psykopater ska avrättas på plats och komma med allsköns dumheter, men att Polisen inte kan avväppna en person som tappat förståndet utan att skjuta ihjäl honom säger väl något om den Svenska polisens inkompetens. Alla människor kan drivas över sina röda gräns, det är ingen anledning att döda dem.

Vad gör polisen när tonåringarna börjar springa med stenar/knivar mot dem, ska de gå runt med automatkarbiner kanske?
De lämnar området Du får ju skilja på äpplen och päron.
Citera
2013-07-08, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyheter24
Poliser borde alltid avrätta dessa galna människor och kriminella.
Visst, kan ju låta rättvist på ett sätt, åandra sidan blir de nog jobbigare för personernas anhöriga som får gå med frågetecken, exempelvis varför GM gjorde som han gjorde och att han inte kommer ställas inför rätta och vare sig kunna be om förlåtelse, påbörja ett straff eller ge sin vision av vad som hände och varför det hände. Detta gäller naturligtvis anhöriga till alla inblandade, inklusive GMs familj.

Visserligen är det hyfsat förståeligt att polisen agerade som de gjorde, trots det tycker jag ändå att det kunde ha skötts mycket bättre. Kan inte säga att de varken var rätt agerat eller fel agerat.
Citera
2013-07-08, 08:03
Medlem
puppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag tror inte att du ljuger, men jag hade gärna sett en källa till det du säger. Har aldrig hört talas om fallet.
Svårt att ge en källa på detta , det var på 70 talet ,runt 1975-77 tror jag,
Min far var hundförare på NVH på den tiden och först på plats på torget.
Detta är vad min far berättade , media skrev säkert om händelsen
Men det att hunden kördes med blåljus till sjukan tog dom inte upp.
I och med att min far jobbade med hundar så var väl poängen det med räddningen
Av hunden
Senast redigerad av puppe 2013-07-08 kl. 08:18.
Citera
2013-07-08, 08:25
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Ett förnämligt polisarbete, helt enligt handboken. Säkert sparade polisen skattebetalarna för många framtida utgifter som denne person hade genererat.
Citera
2013-07-08, 08:35
Medlem
Tjenare,

Jag anser absolut att svensk polis generellt har alltför lite träning för att hantera sådana här skarpa lägen - det borde vara mycket mer av den varan och mycket mindre administration.

Ändå vill jag uttrycka att jag inte kan se att polisen agerat särdeles fel i det här fallet:
Tre personer attackerade med kniv, till synes helt slumpmässigt.
Individ, rimligen GM, hoppar ner från balkong för att gå ut på gatan och konfrontera polisen.
Trots tydlig kommunikation från polisen om deras önskemål närmar GM sig dem fort, beväpnad med ett stickvapen.
Varningsskott avfyras, fortsatt rörelse mot närmaste polis och fortfarande beväpnad - det är korta avstånd vi talar om här. Följs av ett eller två skott i lår, ett i buken och GM i marken.
Som fortfarande rör sig aktivt, och ännu är beväpnad med stickvapnet, tillsynes okontaktbar (i och för sig rimligt).
Hundförare går fram för att avväpna, med hund och ännu en kollega ansluter - GM vägrar släppa stickvapnet. Ett halvdussin slag utdelas med batong för att få GM att släppa vapnet.

Ja, det ser illa ut - men jag kan inte se att mycket kunde gjorts annorlunda?

Släppa hunden är ju rent djurplågeri: en människa med kniv mot en hund har ruskigt bra odds - framförallt som GM tycks genomgå en psykos och inte tillåter sig reagera på smärta eller chock som man normalt sett gör.

Peppars- eller tårgas- sprej är inte riktigt sådana showstoppers som man kan tänka: jag har själv blivit utsatt för båda i höga doser i övningssituationer, och även utan att redan vara helt fylld med adrenalin redan innan så går det ganska bra att stå emot. Och bara en liten miss som att en arm vänds upp i tid, huvudet vänds åt sidan, avståndet är bara lite för långt så att spridning och precision blir lidande - klan innebära att du bara ger den redan tokige GM en sjujävla sveda ovanpå allt annat som just gås igenom.

Och dessa fantastiska idéer om hur effektiva tazers är kan ni väl bara lägga ned? Lätt att missa, en eller två chanser, lite otur med träff i kläder, finns ju åtskilliga rullar på Youtube ifrån USA där man ser att det inte går som tänkt.

Vare sig tazers eller sprejer är vapen man förlitar sig på när man är ensam, utan när man är 3-4 som frontar GM samtidigt. Då kan man undvara en man till ett potentiellt verkningslöst vapen.

Och här har vi grejen: de poliser som var på plats borde ha agerat mer samordnat - de såg ut att vara 3-4 stycken med en hund redan från start. Skjut ett varningsskott, skjut ett skott i ett ben, omringa GM, dra uppmärksamheten till hunden, gå in med batong samtidigt och lås GM på marken så att inget stickvapen kan användas. Men, det kräver då träning för att få det rätt. Träning som i stort sett inte bedrivs.

Det var allt för nu - och det vore ju trevligt om vi kan hålla diskussionen på en något så när rumsren nivå
Citera
2013-07-08, 08:38
Medlem
Taliders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R20Brenesis
Tjenare,

Jag anser absolut att svensk polis generellt har alltför lite träning för att hantera sådana här skarpa lägen - det borde vara mycket mer av den varan och mycket mindre administration.

Ändå vill jag uttrycka att jag inte kan se att polisen agerat särdeles fel i det här fallet:
Tre personer attackerade med kniv, till synes helt slumpmässigt.
Individ, rimligen GM, hoppar ner från balkong för att gå ut på gatan och konfrontera polisen.
Trots tydlig kommunikation från polisen om deras önskemål närmar GM sig dem fort, beväpnad med ett stickvapen.
Varningsskott avfyras, fortsatt rörelse mot närmaste polis och fortfarande beväpnad - det är korta avstånd vi talar om här. Följs av ett eller två skott i lår, ett i buken och GM i marken.
Som fortfarande rör sig aktivt, och ännu är beväpnad med stickvapnet, tillsynes okontaktbar (i och för sig rimligt).
Hundförare går fram för att avväpna, med hund och ännu en kollega ansluter - GM vägrar släppa stickvapnet. Ett halvdussin slag utdelas med batong för att få GM att släppa vapnet.

Ja, det ser illa ut - men jag kan inte se att mycket kunde gjorts annorlunda?

Släppa hunden är ju rent djurplågeri: en människa med kniv mot en hund har ruskigt bra odds - framförallt som GM tycks genomgå en psykos och inte tillåter sig reagera på smärta eller chock som man normalt sett gör.

Peppars- eller tårgas- sprej är inte riktigt sådana showstoppers som man kan tänka: jag har själv blivit utsatt för båda i höga doser i övningssituationer, och även utan att redan vara helt fylld med adrenalin redan innan så går det ganska bra att stå emot. Och bara en liten miss som att en arm vänds upp i tid, huvudet vänds åt sidan, avståndet är bara lite för långt så att spridning och precision blir lidande - klan innebära att du bara ger den redan tokige GM en sjujävla sveda ovanpå allt annat som just gås igenom.

Och dessa fantastiska idéer om hur effektiva tazers är kan ni väl bara lägga ned? Lätt att missa, en eller två chanser, lite otur med träff i kläder, finns ju åtskilliga rullar på Youtube ifrån USA där man ser att det inte går som tänkt.

Vare sig tazers eller sprejer är vapen man förlitar sig på när man är ensam, utan när man är 3-4 som frontar GM samtidigt. Då kan man undvara en man till ett potentiellt verkningslöst vapen.

Och här har vi grejen: de poliser som var på plats borde ha agerat mer samordnat - de såg ut att vara 3-4 stycken med en hund redan från start. Skjut ett varningsskott, skjut ett skott i ett ben, omringa GM, dra uppmärksamheten till hunden, gå in med batong samtidigt och lås GM på marken så att inget stickvapen kan användas. Men, det kräver då träning för att få det rätt. Träning som i stort sett inte bedrivs.

Det var allt för nu - och det vore ju trevligt om vi kan hålla diskussionen på en något så när rumsren nivå

Med detta fina inlägg kan man nästan stänga tråden. Bra skrivet!
Citera
2013-07-08, 09:13
Medlem
Tigerhund79s avatar
Till er som tycker att det var fel av polisen att skjuta gärningsmannen kan ta en titt på det här klippet så ser ni vad som kan hända om man handgripligen försöker konfrontera en knivbeväpnad person. https://www.youtube.com/watch?v=F3LpYN9777U&oref=https%3A%2F%2Fwww.youtube .com%2Fwatch%3Fv%3DF3LpYN9777U&has_verified=1
Citera
2013-07-08, 09:37
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Det är ju inte på grund av att killen tappat förståndet som han skjuts. Utan för att ingen av poliserna just denna soliga sommardag känner för att bli det fjärde offret för killens kniv...
Citera
2013-07-08, 09:47
Medlem
Mattelols avatar
Givetvis kan man inte påstå att det var fel av polisen att skjuta ihjäl en person som har knivskurit tre personer. Däremot kan man alltid ställa sig frågan om polisen saknar erfarenhet för att oskadliggöra en aggressiv person med kniv utan dödlig utgång...
Citera
2013-07-08, 09:51
Medlem
Diabeteskomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Det är ju inte på grund av att killen tappat förståndet som han skjuts. Utan för att ingen av poliserna just denna soliga sommardag känner för att bli det fjärde offret för killens kniv...
Och med all rätt. Folk som kommer med sina fantasiåsikter om hur man kan rusa fram och avbeväpna folk med kniv utan egen risk har inte en susning. Sluta att tro att Hollywood-rullar visar hur det går till och funkar. Jag gör fan inte ert jobb gratis åt er, jävla klappträn.
Citera
2013-07-08, 09:52
Medlem
cdxz11s avatar
är ju just vid situationer som denna som stunguns skulle vara bra att ha, fattar inte hur svensk polis kan vara så helvetes efter och inte redan ha sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in