Tjenare,
Jag anser absolut att svensk polis generellt har alltför lite träning för att hantera sådana här skarpa lägen - det borde vara mycket mer av den varan och mycket mindre administration.
Ändå vill jag uttrycka att jag inte kan se att polisen agerat särdeles fel i det här fallet:
Tre personer attackerade med kniv, till synes helt slumpmässigt.
Individ, rimligen GM, hoppar ner från balkong för att gå ut på gatan och konfrontera polisen.
Trots tydlig kommunikation från polisen om deras önskemål närmar GM sig dem fort, beväpnad med ett stickvapen.
Varningsskott avfyras, fortsatt rörelse mot närmaste polis och fortfarande beväpnad - det är korta avstånd vi talar om här. Följs av ett eller två skott i lår, ett i buken och GM i marken.
Som fortfarande rör sig aktivt, och ännu är beväpnad med stickvapnet, tillsynes okontaktbar (i och för sig rimligt).
Hundförare går fram för att avväpna, med hund och ännu en kollega ansluter - GM vägrar släppa stickvapnet. Ett halvdussin slag utdelas med batong för att få GM att släppa vapnet.
Ja, det ser illa ut - men jag kan inte se att mycket kunde gjorts annorlunda?
Släppa hunden är ju rent djurplågeri: en människa med kniv mot en hund har ruskigt bra odds - framförallt som GM tycks genomgå en psykos och inte tillåter sig reagera på smärta eller chock som man normalt sett gör.
Peppars- eller tårgas- sprej är inte riktigt sådana showstoppers som man kan tänka: jag har själv blivit utsatt för båda i höga doser i övningssituationer, och även utan att redan vara helt fylld med adrenalin redan innan så går det ganska bra att stå emot. Och bara en liten miss som att en arm vänds upp i tid, huvudet vänds åt sidan, avståndet är bara lite för långt så att spridning och precision blir lidande - klan innebära att du bara ger den redan tokige GM en sjujävla sveda ovanpå allt annat som just gås igenom.
Och dessa fantastiska idéer om hur effektiva tazers är kan ni väl bara lägga ned? Lätt att missa, en eller två chanser, lite otur med träff i kläder, finns ju åtskilliga rullar på Youtube ifrån USA där man ser att det inte går som tänkt.
Vare sig tazers eller sprejer är vapen man förlitar sig på när man är ensam, utan när man är 3-4 som frontar GM samtidigt. Då kan man undvara en man till ett potentiellt verkningslöst vapen.
Och här har vi grejen: de poliser som var på plats borde ha agerat mer samordnat - de såg ut att vara 3-4 stycken med en hund redan från start. Skjut ett varningsskott, skjut ett skott i ett ben, omringa GM, dra uppmärksamheten till hunden, gå in med batong samtidigt och lås GM på marken så att inget stickvapen kan användas. Men, det kräver då träning för att få det rätt. Träning som i stort sett inte bedrivs.
Det var allt för nu - och det vore ju trevligt om vi kan hålla diskussionen på en något så när rumsren nivå