2013-07-07, 19:32
Medlem
El Capitanos avatar
Galning går bärsärkagång med kniv; avrättar helt kalblodigt en 80-årig gammal tant i hennes bostad, skär halsen av en medelålders man som nu ligger på intensiven, och ger sig på en ung man. I Sverige är den stora nyheten och upprördheten att polisen tillslut sköt fanskapet - det är verkligen något allvarligt fel på det här landet.
Citera
2013-07-07, 19:38
Medlem
StarSuckers avatar
Var det rätt i denna situation?

Ja, personen var tydligen kapabel till att skada människor för han hade gjort det tidigare. Att släppa honom och låta gå hade definitivt inte fungerat då han var en fara för samhället.

Att skicka fram hundar och allsköns grejer är bara rena spekulationer om det skulle ha fungerat eller inte. Om hunden hade dött, skulle man skicka fram en till då? Kanske man skulle ha skickat fram flera hundar samtidigt? Borde man inte använt en polisbil och kört på han istället?
Det blir bara löjligt, sett till situationen och de befogenheter polisen har så hanterade dem denna situation helt rätt.

De sköt heller högst sannolikt inte för att döda heller eftersom personen rör på sig efter han har fallit ner. Det är sannolikt att blodförlust av skotten är dödsorsaken, och det är inget man kan göra åt förutom att ha släppt kniven när polisen sa åt en till en början, alternativt, aldrig begått brottet överhuvudtaget.

Var det rätt att skjuta i ett drömmars land? Nej. Idealet hade varit icke-dödliga vapen som hade kunnat slagit ut mannen på säkert avstånd utan att några hade kommit till skada, men eftersom polisen i dag inte har dessa vapen i sin arsenal är det helt meningslöst att säga att man skulle ha använt dem. Precis som jag hade kört med min Ferrari till jobbet imorse... om jag hade en.
Citera
2013-07-07, 19:40
Medlem
nnnipzs avatar
Aftonbladet har klippt bort när mannen blir slagen av polisen, och GP har tagit bort hela filmen
Nån som har hela? Eller har en länk till den?

Själva skotten anser jag var rätt. Han hotade poliserna väldigt tydligt och hade innan bevisat att han inte drar sig för att använda grovt våld. Han får helt enkelt skylla sig själv. Däremot har jag inte sett när han blir gripen/slagen så kan inte uttala mig.

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Galning går bärsärkagång med kniv; avrättar helt kalblodigt en 80-årig gammal tant i hennes bostad, skär halsen av en medelålders man som nu ligger på intensiven, och ger sig på en ung man. I Sverige är den stora nyheten och upprördheten att polisen tillslut sköt fanskapet - det är verkligen något allvarligt fel på det här landet.

Nej, det är inte den stora nyheten, eftersom att slagen/gripandet nu censurerats bort av pressen...

Självklart skall man få kunna kritisera och utvärdera polisens arbete vad än gärningsmannen gjort. Dessutom så är det bara i din värld nyheten om polisens ingripande är större än själva brottet
Citera
2013-07-07, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Videon fungerar inte längre.
Hur många skott sköt dem? Hur många var det som sköt?

Ett tidigt benskott hade kunnat rädda livet på honom.

Har länkat en video som fungerar, dock är GM pixlad.
Citera
2013-07-07, 19:52
Medlem
Knotknets avatar
Naturligtvis gjorde polisen rätt. Synd att inte polisen dödade gm. Polisen måste få skjuta en mördare som fortfarande håller mordvapnet i handen.
Citera
2013-07-07, 19:55
Medlem
Hanzooons avatar
Självklart var det rätt att skjuta honom. Stör mig på fjanterierna i detta jävla land, vad skulle polisen gjort? Anfallit honom med batonger och riskera att själv på halsen avskuren?

Han gjorde fel och fick ta straffet för det. Dödar man nästintill två oskyldiga personer och sedan anfaller polisen får man ta ett par skott, så är det.
Citera
2013-07-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Naturligtvis gjorde polisen rätt. Synd att inte polisen dödade gm. Polisen måste få skjuta en mördare som fortfarande håller mordvapnet i handen.

Hur full är du?
GM är dödförklarad sedan länge, tillsammans med en av BO.
Citera
2013-07-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzooon
Självklart var det rätt att skjuta honom. Stör mig på fjanterierna i detta jävla land, vad skulle polisen gjort? Anfallit honom med batonger och riskera att själv på halsen avskuren?

Han gjorde fel och fick ta straffet för det. Dödar man nästintill två oskyldiga personer och sedan anfaller polisen får man ta ett par skott, så är det.

Det var nog rätt av polisen som sköt att göra så, men varför hundpolisen inte släppte lös sin jycke måste jag säga känns väldigt underligt.
Är det inte för just dessa ändamål polisen har sina jyckar?
Citera
2013-07-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Eftersom mod har bett oss sluta diskutera ovanstående här https://www.flashback.org/t2175348, så tar vi diskussionen här istället.

Frågeställningar:
Var det rätt att skjuta GM?
Varför släpper inte hundpolisen lös hunden, så att den kan oskadliggöra GM?
Finns det någon anledning att mata slag efter slag på en döende GM som ligger på marken?

Jag kommer att fylla på med film-URLar vartefter jag får fram dom.

Video där polisen skjuter ihjäl GM, GM delvis pixlad:
http://tinypic.com/r/6h7xvq/5

Ja helt rätt. Om han inte skulle velat bli skjuten hade han massor av chanser att släppa vapnet. Han kunde dessutom valt att inte begå brottet.
Citera
2013-07-07, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano

Precis..i USA hade diskussion rört sig om att polisen inte knäppt fanskapet tidigare så kanske 2 offer klarat sig från denna påtända sinnessjuka idiot. En feg jävel som ger sig på gamla tanter och gubbar med kniv. Hoppas att han hamnar i helvetet.
Citera
2013-07-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Det var nog rätt av polisen som sköt att göra så, men varför hundpolisen inte släppte lös sin jycke måste jag säga känns väldigt underligt.
Är det inte för just dessa ändamål polisen har sina jyckar?

Känns som en polishund är värd lite mer för samhället än en mördare så varför riskera hundens liv?
Citera
2013-07-07, 20:03
Medlem
Sakteligens avatar
Ja, givetvis var det rätt att skjuta avskrädet. Hur gammal var han? 24 år? Eloge till polisen att de sanerade bort honom vid så tidig ålder. Hade han överlevt hade han antagligen blivit daddad tio år på någon institut för att sedan komma ut i samhället igen, redo för nya upptåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in