2013-07-07, 22:25
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Det bästa är att ringa Antagning direkt och fråga. Har svårt att tro att någon här på Flashback varit med om liknande situation..
Citera
2013-07-07, 23:50
Medlem
Exakt vad innebär Urval 1 och Urval 2 som syns i antagningsstatistiken?

Det enda jag hittar om olika Urval på antagning.se är att det finns olika urvalsgrupper som t. ex B1 och B2, men det står inget om vad Urval 1 och Urval 2 innebär.

Jag hör till B1 och anledningen till min fråga är att statistiken från HT12 på mitt förstahandsval visar att snittet för B1 i Urval 1 låg på 19.50, medan B1 i Urval 2 är 16.30. Det är ju en ganska stor skillnad! Min poäng är 18.20 och ska man döma utifrån det som står i Urval 2 borde jag ha ganska goda chanser att komma in, men tittar man på statistiken i Urval 1 är chansen väldigt liten.

Senast redigerad av Ritter 2013-07-07 kl. 23:51. Anledning: Stavning
Citera
2013-07-08, 01:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritter

Det enda jag hittar om olika Urval på antagning.se är att det finns olika urvalsgrupper som t. ex B1 och B2, men det står inget om vad Urval 1 och Urval 2 innebär.

Jag hör till B1 och anledningen till min fråga är att statistiken från HT12 på mitt förstahandsval visar att snittet för B1 i Urval 1 låg på 19.50, medan B1 i Urval 2 är 16.30. Det är ju en ganska stor skillnad! Min poäng är 18.20 och ska man döma utifrån det som står i Urval 2 borde jag ha ganska goda chanser att komma in, men tittar man på statistiken i Urval 1 är chansen väldigt liten.

Sökande med bäst betyg/HP/meriter erbjuds platser i U1. Tackar alla ja till platserna tas ingen in i U2. Tackar vissa nej till platserna fylls dessa upp i och med U2. Därför är oftast kraven lägre för att "komma in" i U2, då det i princip är andrasorteringen som tas in då, i mån av plats.

Ponera att juristprogrammet tar in 100 stycken totalt (antag vidare att det endast är en urvalsgrupp, av förenklingsskäl), de sökande som har bäst betyg blir då erbjuda platserna. Tackar alla ja i U1 så finns det ju inga platser kvar att fylla upp. Antag dock att tio personer tackar nej till platserna. Då tas det in tio stycken i U2, om lärosätet inte valt att tillämpa överintag för att slippa ta in reserver o.dyl.

Eller, så googlar du... https://www.google.se/#safe=off&sclient=psy-ab&q=urval+1+urval+2+skillnad&oq=urval+1+urval+2&g s_l=hp.3.1.0l3j0i30.963.3633.0.4835.15.8.0.7.7.0.1 66.697.6j2.8.0....0...1c.1.19.psy-ab.eZbHZ4J5UCI&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.4870 5608,d.bGE&fp=53f627d700b6b05e&biw=1600&bih=771

Fråga två lämnar jag därhän då den är placerad i fel tråd.
Senast redigerad av eXtremo 2013-07-08 kl. 01:22.
Citera
2013-07-08, 01:19
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritter

Urval 1 innebär alla de som blivit först antagna till utbildningen eftersom de har bäst meriter. Urval 1 innebär dock inte att alla dessa har tackat ja, och för varje som tackar nej i urval 1 så går man en person längre ned på reservlistan. På det viset visar urval 2 mer rättvist vad för betyg som krävs för att bli antagen - även om urval 2 såklart kan variera mellan antagningstillfällen.
Citera
2013-07-08, 01:26
Medlem
Jag har en relativt ointelligent fråga:

Om vi säger att ett program accepterar 100 personer i urval 1 i en viss kvot. Om man blir antagen i urval 1 eftersom man valt utbildningen i första hand innebär det att man sitter säkert och att personer som har bättre meriter, men som sökt i andra eller tredje hand inte kan slå ut en trots att de har bättre meriter?
Citera
2013-07-08, 01:28
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Jag har en relativt ointelligent fråga:

Om vi säger att ett program accepterar 100 personer i urval 1 i en viss kvot. Om man blir antagen i urval 1 eftersom man valt utbildningen i första hand innebär det att man sitter säkert och att personer som har bättre meriter, men som sökt i andra eller tredje hand inte kan slå ut en trots att de har bättre meriter?
Om man har valt utbildningen som 1/2/3 hand är egalt för chanserna att komma in. Placeringen avgör endast huruvida lägre prioriterade utbildningar stryks eller ej. En person som har satt utbildningen som prio 2 men som har bättre betyg, kommer givetvis att gå före en person med sämre betyg som placerade utbildningen som prio 1. Detta då givet att personen som satte den som prio 2 inte kom in på sin prio 1.
Citera
2013-07-08, 01:31
Medlem
extremo och ValleVattenskalle:

Tack för svar!

Ber om ursäkt att jag inte letade noggrannare efter svar och en lämpligare tråd att placera inlägget i.
Citera
2013-07-08, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om man har valt utbildningen som 1/2/3 hand är egalt för chanserna att komma in. Placeringen avgör endast huruvida lägre prioriterade utbildningar stryks eller ej. En person som har satt utbildningen som prio 2 men som har bättre betyg, kommer givetvis att gå före en person med sämre betyg som placerade utbildningen som prio 1. Detta då givet att personen som satte den som prio 2 inte kom in på sin prio 1.

Om man accepterar sin plats som reserv på ens förstahandsval, stryks då ens andra val eller blir man automatiskt antagen till den utbildning som ligger högst på listan som man kommer in på ifall man inte kommer in som reserv på ens förstahandsval?

Snurrig fråga, förlåt.
Citera
2013-07-08, 01:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Om man accepterar sin plats som reserv på ens förstahandsval, stryks då ens andra val eller blir man automatiskt antagen till den utbildning som ligger högst på listan som man kommer in på ifall man inte kommer in som reserv på ens förstahandsval?

Snurrig fråga, förlåt.
Accepterar man en reservplats, så står man fortfarande "kvar" om man blivit antagen på ett lägre val. Låt mig illustrera.

Ex 1. Efter U1 ser det ut på detta sätt.

#1 - UtbildningA - Reservplacerad
#2 - UtbildningB - Antagen
#3 - UtbildningC - Struken
#4 - UtbildningD - Struken

Genom att ha blivit antagen på #2 så stryks alla lägre prioriterade val (om poängen totalt är högre än 45 hp givetvis), men det går självklart att acceptera reservplatser som har åsatts en högre prioritet. Detta är ju skälet till att man prioriterar utbildningar olika.

Ex 2. Efter U2 ser det ut på detta sätt om vederbörande kom in på #1 (skillnaderna från ex 1 är kursiverade).

#1 - UtbildningA - Antagen
#2 - UtbildningB - Struken

Ex 3. Efter U2 ser det ut på detta sätt om vederbörande inte kom in på #1.

Som du ser är vederbörande fortfarande reserv på #1, vilket innebär att han eller hon kan tas in under reservintaget. Detta är dock administrerat av lärosätet ifråga och är ingenting som antagning.se har någonting med att göra. Tillämpar lärosätet överintag på programmet är chansen att komma in nästintill obefintlig, då ju ett högre antal tas in än lärosätet tror kommer tacka ja, för att slippa behöva kalla reserver.
Citera
2013-07-08, 02:01
Medlem
Citat:
Accepterar man en reservplats, så står man fortfarande "kvar" om man blivit antagen på ett lägre val. Låt mig illustrera.

Ex 1. Efter U1 ser det ut på detta sätt.

Genom att ha blivit antagen på #2 så stryks alla lägre prioriterade val (om poängen totalt är högre än 45 hp givetvis), men det går självklart att acceptera reservplatser som har åsatts en högre prioritet. Detta är ju skälet till att man prioriterar utbildningar olika.

Ex 2. Efter U2 ser det ut på detta sätt om vederbörande kom in på #1 (skillnaderna från ex 1 är kursiverade).

#1 - UtbildningA - Antagen
#2 - UtbildningB - Struken

Ex 3. Efter U2 ser det ut på detta sätt om vederbörande inte kom in på #1.

Som du ser är vederbörande fortfarande reserv på #1, vilket innebär att han eller hon kan tas in under reservintaget. Detta är dock administrerat av lärosätet ifråga och är ingenting som antagning.se har någonting med att göra. Tillämpar lärosätet överintag på programmet är chansen att komma in nästintill obefintlig, då ju ett högre antal tas in än lärosätet tror kommer tacka ja, för att slippa behöva kalla reserver.

Tack för det! Om överintag tillämpas, kommer det att stå uttryckligen eller är det något som man får läsa mellan raderna?
Citera
2013-07-08, 02:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tack för det! Om överintag tillämpas, kommer det att stå uttryckligen eller är det något som man får läsa mellan raderna?
Hänvisar till ett bra svar som vjone gav i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Överintag går till som så att man har ett antal platser som man vill besätta. Detta är bestämt i förväg och beror på hur mycket pengar som staten vill betala ("takbeloppet") eller hur lärosätet själv har omfördelat pengar.

I och med att man vet att det normalt sett är sökande som från urval 2 hoppar av före terminsstart (kanske de kommer in på andra alternativ, eller bestämmer de sig för att åka utomlands trotts att de tackade ja efter urval 1), samt att man vet att det normalt sett är en del som inte tackar ja efter urval 1 och/eller blir antagna till högre prioriterade alternativ i urval 2 gör man istället, för att vid varje urval anta exakt det antal som man bestämt är platsantalet som man vill ha som börjar, så antar man fler vid varje urval och då ännu fler i urval 1 än i urval 2.

Detta innebär att bara för att X hoppar av kommer inte X reserver att antas, utan först måste hela överintaget vara borta före reserver antas.

Att använda överintag är dock en chansning, för samtliga som blivit antagna måste tas emot, även om de blir för många än vad var tänkt. Detta har inträffat, och kommer att inträffa, men uppenbart inte oftare än att högskolorna kan hantera det och i så fall minska överintaget till kommande år.

Fördelen med att använda överintag är att se till att så många som möjligt får reda så tidigt som möjligt på att de blivit antagna. Då kan de förbereda sig bättre (repetera matte, skaffa bostad osv) i någorlunda rimlig tid. Dessutom blir det mindre arbete för lärosätens i och med att reservantagning där man får ringa runt till de reservantagna i tur och ordning är mycket arbetskrävande och stressigt.

"Nackdelen" med att använda sig av överintag är att de som inte blev antagna i urval 1 tror att de har chans att bli antagna. Det har de naturligtvis, men om överintaget är optimalt tillkommer inga nya studenter efter urval 1, utan antalet sjunker genom icke-ja-svar och antagning till högre prioriterat alternativ fram till terminsstart (eller strax därefter) så att man i slutänden har det planerade antalet studenter/platser.

Om lärosätet använder sig av överintag är sannolikheten att bli antagen i urval 2 mycket mindre än om lärosätet inte använder överintag.

Kan tillägga att de utbildningar som ligger högst i "näringskedjan", dvs läkarutbildningar, har mycket lägre överintag än andra utbildningar. Detta i och med att de inte kan förvänta sig att sökande försvinner i urval 2 genom att de antogs till annat högre prioriterat alternativ, utan bara enstaka avhoppare.
Citera
2013-07-08, 08:03
Medlem
Rebbiehs avatar
Citat:

Ok, så det är inte så att man endast kan välja att antingen stå kvar som reserv på förstahandsvalet eller tacka ja till andrahandsvalet? Blev lite orolig där ett tag för det hade ju inneburit att man till slut kanske inte fått någon plats alls.

Jag kan alltså, om jag blir reserv på förstahandsvalet, både tacka ja till mitt andrahandsval samt stå kvar som reserv för utbildningar med högre prioritet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in