2012-07-16, 13:36
Medlem
tOpOffs avatar
Förstår mig inte riktigt på statistiken när jag jämför urval 1 och urval 2 med tidigare år. Tex. Maskinteknik Lund Universitet HT2011.

Urval 1: BI-19,6 Antagna-114 Reserver-376
Urval 2: BI-19,5 Antagna-96 Reserver-171

Varför var är det förre intagna efter urval 2 än urval 1? Om folk tackar nej så fylls det väl upp med reserver? Och BI-19,5 var väl det absolut lägsta man kunde ha för att komma in på urval 2?
2012-07-16, 13:55
Bannlyst
Blev reserv #17 till mitt förstahandsval, Civilingenjör i Datateknik på KTH. Hur stora tror ni att mina chanser är att bli antagen i urval 2? Snälla svara, jag har panik
2012-07-16, 13:58
Medlem
FruDekadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Förstår mig inte riktigt på statistiken när jag jämför urval 1 och urval 2 med tidigare år. Tex. Maskinteknik Lund Universitet HT2011.

Urval 1: BI-19,6 Antagna-114 Reserver-376
Urval 2: BI-19,5 Antagna-96 Reserver-171

Varför var är det förre intagna efter urval 2 än urval 1? Om folk tackar nej så fylls det väl upp med reserver? Och BI-19,5 var väl det absolut lägsta man kunde ha för att komma in på urval 2?
Dom kanske hade överintag? Lund brukar väl köra med det på sina utbildningar?
2012-07-16, 14:04
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruDekadent
Dom kanske hade överintag? Lund brukar väl köra med det på sina utbildningar?

Du kan stryka ordet "kanske". De HAR överintag. Det ser man lätt genom att det är färre antagna i urval 2 samtidigt som det finns reserver kvar.

Hade däremot alla reserver varit antagna i urval 2 hade man inte med säkerhet kunnat avgöra om det är överintag eller eller om reserverna bara tog slut.
2012-07-16, 14:07
Medlem
Mr.Chases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Aha, så pass alltså. Då hade jag fel.

Hoppas du kommer in föresten!

Läste någonstans här på flashback att någon med 1.5HP, fått 11e reservplatsen på LU ek-kandidat. Jag måste haft tur i lottningen till kandidaten, och ruskigt otur till civilekonomprogrammet där jag knappade 26e reservplats varav sista antagen också hade 1.4HP..

Tack!
2012-07-16, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Du kan stryka ordet "kanske". De HAR överintag. Det ser man lätt genom att det är färre antagna i urval 2 samtidigt som det finns reserver kvar.

Hade däremot alla reserver varit antagna i urval 2 hade man inte med säkerhet kunnat avgöra om det är överintag eller eller om reserverna bara tog slut.

När tar man in överintaget, i urval 1 eller 2?

Även detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.UnknownX
Blev reserv #17 till mitt förstahandsval, Civilingenjör i Datateknik på KTH. Hur stora tror ni att mina chanser är att bli antagen i urval 2? Snälla svara, jag har panik
2012-07-16, 14:10
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeloadian
Nu kommer jag säkert inte komma in på mina utbildningar, men tänkte fråga iaf vilken av dessa jag har störst chans på, även om jag inte har några förhoppningar alls.

1. Reservplats: 86
antal sökande som blivit antagna: 61

2. Reservplats: 71
Antal sökande som blivit antagna 21

Du menar alltså att du inte själv kan inse vilken du har störst chans att komma in på?
2012-07-16, 14:31
Medlem
vojnes avatar
Citat:
När tar man in överintaget, i urval 1 eller 2?

Överintag går till som så att man har ett antal platser som man vill besätta. Detta är bestämt i förväg och beror på hur mycket pengar som staten vill betala ("takbeloppet") eller hur lärosätet själv har omfördelat pengar.

I och med att man vet att det normalt sett är sökande som från urval 2 hoppar av före terminsstart (kanske de kommer in på andra alternativ, eller bestämmer de sig för att åka utomlands trotts att de tackade ja efter urval 1), samt att man vet att det normalt sett är en del som inte tackar ja efter urval 1 och/eller blir antagna till högre prioriterade alternativ i urval 2 gör man istället, för att vid varje urval anta exakt det antal som man bestämt är platsantalet som man vill ha som börjar, så antar man fler vid varje urval och då ännu fler i urval 1 än i urval 2.

Detta innebär att bara för att X hoppar av kommer inte X reserver att antas, utan först måste hela överintaget vara borta före reserver antas.

Att använda överintag är dock en chansning, för samtliga som blivit antagna måste tas emot, även om de blir för många än vad var tänkt. Detta har inträffat, och kommer att inträffa, men uppenbart inte oftare än att högskolorna kan hantera det och i så fall minska överintaget till kommande år.

Fördelen med att använda överintag är att se till att så många som möjligt får reda så tidigt som möjligt på att de blivit antagna. Då kan de förbereda sig bättre (repetera matte, skaffa bostad osv) i någorlunda rimlig tid. Dessutom blir det mindre arbete för lärosätens i och med att reservantagning där man får ringa runt till de reservantagna i tur och ordning är mycket arbetskrävande och stressigt.

"Nackdelen" med att använda sig av överintag är att de som inte blev antagna i urval 1 tror att de har chans att bli antagna. Det har de naturligtvis, men om överintaget är optimalt tillkommer inga nya studenter efter urval 1, utan antalet sjunker genom icke-ja-svar och antagning till högre prioriterat alternativ fram till terminsstart (eller strax därefter) så att man i slutänden har det planerade antalet studenter/platser.

Om lärosätet använder sig av överintag är sannolikheten att bli antagen i urval 2 mycket mindre än om lärosätet inte använder överintag.

Kan tillägga att de utbildningar som ligger högst i "näringskedjan", dvs läkarutbildningar, har mycket lägre överintag än andra utbildningar. Detta i och med att de inte kan förvänta sig att sökande försvinner i urval 2 genom att de antogs till annat högre prioriterat alternativ, utan bara enstaka avhoppare.
2012-07-16, 14:40
Bannlyst
Vojne's svar

Tack för ditt svar vojne.

Som jag förstod det så tar man överintaget i urval 1. I urval 2 tar man in reserver om hela överintaget tackat nej?

Vad tror du om mina chanser då? Reserv #17 till Civilingenjör i Datateknik på KTH?
Senast redigerad av Mr.UnknownX 2012-07-16 kl. 14:47.
2012-07-16, 14:45
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Vojne's svar

Tack för ditt svar vojne.

Som jag förstod det så tar man överintaget i urval 1 och i urval 2 endast reserver om hela överintaget tackat nej?

Ja, men dessutom beräknar man även vanligtvis att även i urval 2 ska för många vara antagna (jämfört med platsantalet) så att man slipper anta reserver efter urval 2.

Citat:
Vad tror du om mina chanser då? Reserv #17 till Civilingenjör i Datateknik på KTH?

Jag svarar aldrig på sådana frågor i och med att det är spekulationer. Jag vet inte hur mycket överintag olika lärosäten har (men kan förklara hur det fungerar), och vill därför inte försöka chansa. Även om man vet hur stort överintaget är kan man inte veta hur många som antas till högre prioriterade alternativ i urval 2.

Men jag kan säga så mycket att det också har hänt att man varit för feg med överintaget, och då fylls det på med fler antagna i urval 2 och/eller efter urval 2.
2012-07-16, 14:57
Medlem
KQEDs avatar
Du har meritvärde i följande urvalsgrupper:

Sena anmälningar (SA)

Ditt meritvärde i den här urvalsgruppen är: 912 av max (999)

Hmm, är det här bra eller inte?
2012-07-16, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ja, men dessutom beräknar man även vanligtvis att även i urval 2 ska för många vara antagna (jämfört med platsantalet) så att man slipper anta reserver efter urval 2.

Så då finns det en chans att man tar in ytterligare lite överintag i urval 2? Kan det röra sig om möjligtvis 10-20 platser? (vet att du inte har koll på överintag som du skrev, men ungefär?)

Citat:
Jag svarar aldrig på sådana frågor i och med att det är spekulationer. Jag vet inte hur mycket överintag olika lärosäten har (men kan förklara hur det fungerar), och vill därför inte försöka chansa. Även om man vet hur stort överintaget är kan man inte veta hur många som antas till högre prioriterade alternativ i urval 2.

Men jag kan säga så mycket att det också har hänt att man varit för feg med överintaget, och då fylls det på med fler antagna i urval 2 och/eller efter urval 2.

Är mest orolig att jag inte kommer in
Finns det något sätt som man kan kolla hur mycket överintag och reserver som antagits i först urval 1 och sen urval 2 förgående år?

Tack återigen för ditt svar
Senast redigerad av Mr.UnknownX 2012-07-16 kl. 14:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in