2013-07-05, 22:58
Medlem
Maledictuss avatar
"- De här personerna var till otroligt mycket hjälp och vi är väldigt tacksamma mot dem för att de tog sig tid att hjälpa till. Det går inte att understryka nog, säger hon till svd.se"

Just de två meningarna känns ju väldigt positivt. Alla ni detektiver på Flashback som bidrar till att sätta dit sådana as som "kattdödaren" så ha en stor eloge för det arbete ni utför!
Citera
2013-07-05, 23:37
Medlem
Sverige2025s avatar
Brottsprovokation är väl bara olagligt för polisen att utföra? Men det var en snygg honungsfäll som riggades.

Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Det förekom ingen brottsprovokation eller något olagligt i övrigt.
Citera
2013-07-05, 23:39
Medlem
RarityUberAlless avatar
Vet inte om jag kan stödja det, man försökte alltså aktivt att outa en annan FB medlem? Jag trodde anonymiteten var helig?
Citera
2013-07-05, 23:43
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Det förekom ingen brottsprovokation eller något olagligt i övrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Brottsprovokation är väl bara olagligt för polisen att utföra? Men det var en snygg honungsfäll som riggades.

Med "eller något olagligt i övrigt" avsåg jag inte brottsprovokation. Kan ju finnas andra olagliga saker Frågan om lagligheten har i vart fall ställts ibland, angående hur grävgruppen lyckades med viss spårning. Tänkte att uppgiften därför kunde nämnas i tråden, när det ändå pratades om om närliggande saker.
Citera
2013-07-05, 23:51
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarityUberAlles
Vet inte om jag kan stödja det, man försökte alltså aktivt att outa en annan FB medlem? Jag trodde anonymiteten var helig?

Inte outa på Flashback. Inte outa med namn. Inget regelbrott har begåtts.

Det kan ändå vara en etisk fråga. Jag tycker inte att det är okomplicerat. Förstår synpunkten om "helig".
Citera
2013-07-05, 23:56
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Det kan ändå vara en etisk fråga. Jag tycker inte att det är okomplicerat. Förstår synpunkten om "helig".

Om jag förstår det hela rätt så har ni använt FB som plattform för att aktivt ta reda på en annan användares identitet. Så som jag tolkade det hela så har ni via FB:s PM-funktion skickat länkar till denne person för att denne skulle klicka på dem och därigenom avslöja sig.

Det är just av dessa anledningar det dyker upp varningsmeddelande gällande länkar i PM samt att bildvisning o.dyl. inte tillåts i trådar.

Vad ni har gjort är inte ett förfarande jag på något som helst vis skulle uttala något stöd för.
Citera
2013-07-06, 00:03
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Om jag förstår det hela rätt så har ni använt FB som plattform för att aktivt ta reda på en annan användares identitet. Så som jag tolkade det hela så har ni via FB:s PM-funktion skickat länkar till denne person för att denne skulle klicka på dem och därigenom avslöja sig.

Det är just av dessa anledningar det dyker upp varningsmeddelande gällande länkar i PM samt att bildvisning o.dyl. inte tillåts i trådar.

Vad ni har gjort är inte ett förfarande jag på något som helst vis skulle uttala något stöd för.
Gruppen tog inte reda på personens identitet.
Citera
2013-07-06, 00:27
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Gruppen tog inte reda på personens identitet.

Nej, men IP-nummer med uppsåt att se till att hans identitet blev avslöjad. Eller menar du att det fanns ett annat syfte med att lura av honom hans IP-nummer?
Citera
2013-07-06, 00:48
Medlem
Citat:
Nej, men IP-nummer med uppsåt att se till att hans identitet blev avslöjad. Eller menar du att det fanns ett annat syfte med att lura av honom hans IP-nummer?

Här blir min mening och avsikt återigen sagd av någon som inte är mig själv. Vilket kan tyckas som en omedelbar glädje.

Att staten trålar internätet är ju ett känt fakta sedan 197*. Det etablerades "noder" i landet.

Uppenbara brott mot 1.06 kan inte på något som helst sätt accepteras - och här görs det medvetet?

Jag kallar på Negergeneralerna - att ta 1.06 på yttersta allvar.
Citera
2013-07-06, 01:16
Medlem
Newbienews avatar
Citat:
Nej, men IP-nummer med uppsåt att se till att hans identitet blev avslöjad.

Citat:
Ursprungligen postat av HDCase

Uppenbara brott mot 1.06 kan inte på något som helst sätt accepteras - och här görs det medvetet?

Jag kallar på Negergeneralerna - att ta 1.06 på yttersta allvar.

"1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet. "

Nyckelorden är posta & avslöja. (på forumet)
Inget av detta har gjorts av vår grupp, ingenstans har det påståtts.
Ni borde veta bättre.
Sen kan ni ha era egna åsikter om vad ni anser bör prioriteras först, människors anonymitet eller att rädda liv - men det är er ensak. Alla har olika etik.
Att påstå att vi brutit mot regel 1.06 här på forumet är bara bisarrt.
Senast redigerad av Newbienew 2013-07-06 kl. 01:23. Anledning: lagt till citat i spoiler
Citera
2013-07-06, 01:26
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newbienew
"1.06. Användarnas anonymitet
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet. "

Nyckelorden är posta & avslöja. (på forumet)
Inget av detta har gjorts av vår grupp, ingenstans har det påståtts.
Ni borde veta bättre.
Sen kan ni ha era egna åsikter om vad ni anser bör prioriteras först, människors anonymitet eller att rädda liv - men det är er ensak. Alla har olika etik.
Att påstå att vi brutit mot regel 1.06 här på forumet är bara bisarrt.

Kan du visa var jag har påstått att det är ett brott mot 1.06?
Citera
2013-07-06, 01:30
Medlem
Newbienews avatar
Citat:
Kan du visa var jag har påstått att det är ett brott mot 1.06?

Nu vet du och alla andra att det inte är det iallafall, och det behövs därför ej diskuteras vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in