2013-07-05, 15:55
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Enligt gp.se satte tre av Flashbackdetektiverna upp en hemsida med webbhotell i Asien och server i Afrika.

- Vi konstruerade en hemsida med ett innehåll som var tillräckligt lockande för honom att titta på. Klockan 13 torsdagen den 18 april var han inloggad på sidan och vi fick feedback på att det verkligen var han. Samtidigt kunde vi från den servern där sidan låg se hans ip-nummer.

Bevisprovokation eller brottsprovokation? Inte för jag bry, jag hoppas kattmördare löser problem själv genom att lägga en snara runt halsen och ta sitt liv i cellen.
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Även om det nu skulle vara brottsprovokation är det helt OK att använda det som bevis, vi har ju som sagt fri bevisprövning i Sverige. Att sedan en polisman kan åtalas för tjänstefel är en annan sak, men det hindrar inte bevisen från att åberopas i en process.
Det förekom ingen brottsprovokation eller något olagligt i övrigt.
Citera
2013-07-05, 15:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Det förekom ingen brottsprovokation eller något olagligt i övrigt.
Det påstod jag inte heller, utan jag klargjorde rättsläget utifrån den hypotetiska situation att brottsprovokation skulle ha förekommit.
Citera
2013-07-05, 16:05
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Det påstod jag inte heller, utan jag klargjorde rättsläget utifrån den hypotetiska situation att brottsprovokation skulle ha förekommit.
Jag förstod

Mitt inlägg var inte menat som något ifrågasättande av ditt hyptetiska resonemang.
Jag spann framförallt vidare på Sverige2025:s frågeställning om bevisprovokation eller brottsprovokation. Tänkte att det kunde vara intressant för tråden med sakupplysningen. Sen kan man ju diskutera den hypotetiska frågan också. Ber om ursäkt för om jag var otydlig.
Citera
2013-07-05, 16:08
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Citat:
- Alla vi i gruppen lurade honom. Men det var enda sättet. Flera av oss är kattvänner och vi ville verkligen få fast honom, säger en av Flashbackgrävarna till gp.se.
Självklart försöker SVD smutsa ner användare på Flashback genom att påstå användare agerar i grupp, som samtliga "lurats" för att få fram bevis.

Jag ser en kollision mellan SVD:s perspektiv där människor på internet verkar "tillsammans" i en grupp. När det själva verket är enskilda medlemmar som på eget initiativ löser en uppgift. Det har förmodligen inte funnits en uttalad struktur i gruppen. Flashback och dess perspektiv på hur saker löses fungerar istället enligt principen: Vi har ett problem att lösa, dvs finna kattmördaren. Hur finner vi kattmördare? Sedan fokuserar användare på att finna en lösning, alla som kan ge något gör det utan att göra anspråk på att tillhöra en "grupp".

Flashback är inget "kollektiv" som luras "tillsammans". Det skulle man kunna tro om SVD. En tidning som fungerar på ett sekteristiskt sätt och ser sig som en grupp som fungerar "tillsammans". Lurar i folk en massa "nyheter".

Så kan det vara i flera gräv, i olika trådar.

Men i arbetet som tidningarna skriver om idag har det funnits en tydlig struktur. Det har även framgått av andra medieinslag under veckan, exempelvis i GT-webb-TV i onsdags.

Så hittade Flashback-grävare kattdödaren

Ex från SvD.artikeln, som ursprungligen kommer från GP.
Citat:
"Under våren pågick också en febril aktivitet i två olika grupper med tre personer i varje, alla aktiva på nätforumet Flashback. 16-åringen skrev inlägg på forumet och en i ”detektivgruppen” lyckades få hans förtroende, lära känna hans intressen och sätt att fungera, skriver gp.se."

Citat:
"Enligt gp.se satte tre av Flashbackdetektiverna upp en hemsida med webbhotell i Asien och server i Afrika."

De två små grupperna hade dagliga överläggningar, fattade i de flesta frågor kollektiva beslut.

GP- och SvD-artiklarna handlar i första hand om den tekniska spårningen, som hanterades, under mycket strukturerade former av en grupp om tre personer.

Tror jag förstår hur du menar Hegamon, och så är det nog i många grävtrådar, att det kan vara individer som agerar, och emellanåt är det så hela vägen fram till avslöjandet. Men ibland samverkar flera. Även detta kan vara ganska löst, där medlemmar kommer och går. Och sen finns det flera exempel på hur några gräver under tydligare former.

Sen finns ju den ständiga problematiken när många traditionella medier låter Flashback omnämnas kollektivistiskt: några få medlemmar skriver "hat" = hela Flashback hatar osv.
Citera
2013-07-05, 16:26
Medlem
DN väljer att inte ens nämna flashback.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-lurades-kattdodaren-i-hogsbo/
Citera
2013-07-05, 16:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
DN nämner visst Flashback.

"Den löst sammansatta gruppen – som efterhand blev två grupper – bestod i slutskedet av sex personer. De kände inte varandra personligen, de möttes inte, ingen var ledare för de andra, förtroendet medlemmarna emellan var avgörande för att det skulle fungera, de agerade mycket försiktigt via sociala mediet Flashback, berättar en av medlemmarna för DN – som understryker att man inte vill gå in i detalj om hur man gick tillväga[...]
- http://www.dn.se/nyheter/sverige/kattdodandet-gravare-pa-natet-ledde-polisen-ratt/
Citera
2013-07-05, 16:51
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Citat:
DN nämner visst Flashback.

"Den löst sammansatta gruppen – som efterhand blev två grupper – bestod i slutskedet av sex personer. De kände inte varandra personligen, de möttes inte, ingen var ledare för de andra, förtroendet medlemmarna emellan var avgörande för att det skulle fungera, de agerade mycket försiktigt via sociala mediet Flashback, berättar en av medlemmarna för DN – som understryker att man inte vill gå in i detalj om hur man gick tillväga[...]
- http://www.dn.se/nyheter/sverige/kattdodandet-gravare-pa-natet-ledde-polisen-ratt/

Inte i dagens artikel. Den artikeln du länkar till är två månader gammal.
Citera
2013-07-05, 18:01
Medlem
Cobas avatar
Riktigt bra jobbat detektiverna! Och heja Flashback.
Citera
2013-07-05, 18:30
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

Nu har dom visst petat in ett litet Flashback.

Citat:
... på sajten Flashback...
Citera
2013-07-05, 20:44
Medlem
Citat:
Man skriver ju inte in vem man är eller vilken arbetsgivare man har när kontot registreras, nej. Vad undrar du?

Man skulle kunna tänka sig i sin vilda paranoida fantasi att en eventuell polis använder sig av antidemokratiska metoder. Extraherar information från ett anonymt forum. Som de i själva verket är medlemmar utav?? Den typen av gråa zoner.

Isf är tex Lodjuret en högt betalad polis i statens tjänst
Senast redigerad av HDCase 2013-07-05 kl. 20:50.
Citera
2013-07-05, 20:48
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Man skulle kunna tänka sig i sin vilda paranoida fantasi att en eventuell polis använder sig av antidemokratiska metoder. Extraherar information från ett anonymt forum. Som de i själva verket är medlemmar utav?? Den typen av gråa zoner.
Och din poäng är...?
Citera
2013-07-05, 22:57
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Kan någon länka till inlägg på flashback gjorda av kattmördaren?

Admin har idag givit tillstånd till outning. Information om aktuellt användarkonto finns i detta inlägg.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-07-05 kl. 23:03. Anledning: länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in