Citat:
Ursprungligen postat av
Keynes
Stämmer tyvärr mycket väl in på mig (har gått runt och sagt/antagit att jag bara är väldigt lat och tankspridd). Har högt IQ (tidigare mensamedlem) och det har kanske döljt endel. Presterade väldigt bra i början av grundskolan och i början av kurserna i gymnasiet (om det var intressant dvs), och har haft många elevsamtal med besvikna och upprörda lärare (efter att jag tröttnade och kom efter/började skolka). "Du har ju sån potential", "varför gör du inte bara dina uppgifter" etc.
...
Trots allt detta så har jag uppfattats som "lyckad" för "jag är ju så intelligent".

Trevligt att du berättar, och får väl dra trådens största klyscha att jag "känner igen mig i vad du skriver". Observera att det jag skriver nu bara är saker som jag kom att tänka på, är inte nödvändigtvis riktat till dig!
Hahaha, det där med elevsamtal känner jag igen stört mycket, jag tror lärare har sagt så i 25/30 fall när det gäller gymnasiekurser. Ofta är det också så att jag lyckas bra första terminen och är både fokuserad och intresserad, och att läraren märker att jag är skarp och verkar driven. I slutet av vårterminerna gjorde jag aldrig någonting, var fortfarande på lektionerna men lämnade aldrig in några uppgifter. Undantaget var sista veckorna i trean, alltså för ca 2 månader sedan. Jag lämnade in säkert 15 uppgifter och även fast det blev en hel del slarvfel så var mina föräldrar rätt förvånade över att jag lyckades ro båten i land. Blir väl allt vanligare att ungdomar skjuter upp saker pga lathet, men att skriva 30 A4-sidor på lite mer än två veckor istället för på en hel termin är väl ändå lite mer hardcore så att säga, verkar ju också vara en typisk ADD-grej.
Jag är verkligen inte MENSA-material, jag är snarare intellektuell och allmänbildad (låter skitpretto att säga så om sig själv dock, men visste inte hur jag skulle formulera det annars) än duktig på fysik, matte och logik. Skönt att man kan vara olika, så att det finns NÅGOT som skiljer oss åt (även om varken du eller jag är klara med utredning än, om jag förstod dig rätt)
Jobb har jag inte haft många, är 19 år och nyexaminerad, men jag hoppas på ett jobb inom handels, har jobbat några helger varje år i en butik sedan 5 år. Är särskilt stimulerande om det rör sig om en fackbutik som säljer något jag är intresserad av, vilket kanske kan vara ett tips till folk.
Precis som du verkar ha gjort har jag verkligen utvecklat min sociala kompetens, jag var en loner genom hela låg- och mellanstadiet men på högstadiet bestämde jag mig för att utsätta mig mer för sociala sammanhang, social stress etc. Under gymnasietiden har jag blivit allt mer socialt kompetent, och även om folk förmodligen ser mig som en lite skruvad person med både hyperintellektuella och fantastiskt dekadenta intressen tror jag ingen ser mig som socialt efterbliven - längre. Jag är säker på att de allra flesta ADD:are kan bli riktigt trevliga och ganska normala människor socialt. Visst försvårar det med låg självkänsla (som många har) och att man har stundvis har svårt att konversera eftersom man är ofokuserad, har ett enda virrvarr i huvudet osv - ja ni vet vad jag menar. Men det finns mig veterligen ingenting som hindrar ADD:are från att bli normala sociala varelser ändå. Utsätt er för olika sorters situationer och människor, försök att vara öppna och att inte döma varken er själva eller andra.
Att det tar långt tid att "komma iväg" har jag märkt särskilt när jag nu flyttat hemifrån.
Att jag har problem att städa, skapa rutiner osv orkar jag inte prata om, känns som att det tagits upp nog i tråden med sjukt träffande liknelser.
Angående impulsköp/hyperfokus så gjorde jag en klassisk ADD-grej för några veckor sedan:
1: Intresserar mig för psykologi efter att ha läst Psykologi B
2: Laddar ner en kurs på internet bestående av 30-40 timmar inspelade föreläsningar om psykologi
3: Plöjer igenom allt och fastnar för området "evolutionspsykologi"
4: Läser en del på Wikipedia etc. och beslutar mig från att köpa en popvet-bok på 500 sidor
5: Beställer boken
6: En vecka efter att den kommit till postombudet lyckas jag komma ihåg att hämta ut den
7: Tar med mig boken överallt med ambitionen att läsa den
8: Har under denna tidsperiod läst hela 15 sidor.
Har alltid stört mig på att alla ser mig som "lugn, snäll och smart", och har ibland tagit till ganska desperata åtgärder för att bryta det mönstret. När jag var 17 gick jag från helnykterist till att börja röka, dricka osv på några veckor. Var dock mycket intresserad av droger redan innan jag brukade dem. Har rent generellt försökt uppvärdera saker som uppfattas som farliga, dekadenta, och spännande sedan jag var kanske 15. Ville vara annat än passiv, lat, instängd i mitt eget tänkande, snäll, gullig osv.
Nä, nu får jag nog ta och runda av.. I alla fall: Keynes, eftersom vi ""sökte hjälp"" samtidigt kan vi väl uppdatera i tråden hur det går, är förhoppningsvis intressant för oss båda. Dock ska jag nog i fortsättningen försöka vara lite mer sammanfattad.
Edit: Juste, sömnen. Så sjukt enerverande att flytta hemifrån, de första dagarna sov jag 12 timmar per dag. Sedan dess har jag försökt styra upp sömnen, men det är ju OMÖJLIGT att vakna efter 8-8.5 timmar eftersom jag egentligen inte har särskilt mycket att göra. Slutar ibland med att jag somnar och vaknar kl 16.. Sommarlov - fantastiskt..