Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 21:55
  #3697
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1procentare
Hej!

Jag undrar om jag har ADHD eller ADD. Min diagnos säger ADHD.

Många gör det enkelt att ADD är endast adhd fast utan H:et. Att man inte är så överdrivet sprallig, syns och hörs överallt och inte skäms för något ungefär.

Men sen har man fått olika förklaringar av olika personer, så är lite förvirrad. Kan det vara så att jag har ADHD men e bara lite mer inåtvänd eller har jag ADD?

Jag e konflikträdd, håller mig i bakgrunden när det e flera personer. Men kan snacka på som fan om jag e ensam med något. Lite vem det är dock och vad man pratar om. SÅ är det nog för alla.

konflikträdd, introvert, osäker, aning blyg, gillar inte större ställe med folkmassor, trafik, trängsel. Klarar ej av krogen då där ofta e trångt och mycket folk. Absolut inte nattklubb. Gillar inte konserter känner mig osäker och rädd. Sen e jag otroligt orolig över allt.

Kan någon här förklara lite mer ingående skillnaderna mellan ADHD och ADD. Dels för att få rätt medicin till rätt "sjukdom" trots de e under samma kategori samt för att lära känna mig själv bättre.

En typisk ADHD-person vill göra saker hela tiden, kan aldrig sitta still eller sova. Jag är trött, ingen ork, ingen energi, vill ofta inte göra något, vill mest va hemma och kolla tv eller sitta vid datorn. Medan en ADHD-person får ångest om personen inte gör något en lördag t.ex. o går ut på krogen själv.

Svårt detta men hoppas någon kan svara, har även svårt som ni kanske ser i att kortfatta mig. Redan tagit bort texten en gång innan. Vill den ska vara enkel och få med allt med lite text. Men kan förklara mer ingående om någon fattar intresse.

Hej hej

Kan det inte vara så enkelt att du har ADD och social fobi/agorafobi? Vissa ångesttillstånd som t ex tidigare nämnda kan för övrigt försämra uppmärksamheten.

Läs dessa länkar om social fobi och agorafobi och se om du känner igen dig:

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=16278
http://www.mayoclinic.org/diseases-c...n/con-20029996
Citera
2017-02-01, 21:52
  #3698
Medlem
1procentares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Hej hej

Kan det inte vara så enkelt att du har ADD och social fobi/agorafobi? Vissa ångesttillstånd som t ex tidigare nämnda kan för övrigt försämra uppmärksamheten.

Läs dessa länkar om social fobi och agorafobi och se om du känner igen dig:

http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=16278
http://www.mayoclinic.org/diseases-c...n/con-20029996


Jag har diagnosen ADHD. Bara tvivelaktig om jag har Adhd. Känner mig liksom inte så överdrivet adhd-dig. Men mina största symptomer är

* Ofta rastlös. Dock blir mer nedåt när jag är det och ingen ork till något.
* Kan ej fokusera bra alls.
* Kan inte koncentrera mig. Om jag gör det så måste jag vara grymt intresserad av det. Men även då känner jag att jag inte kan ge det 100% då jag t.ex. inte orkar läsa igen allt utan bara grunderna typ.
* Blir jag förbannad så blir jag förbannad på riktigt och kan säga absolut vad för något som helst. Kan slå sönder tallrikar, kasta glas, slå sönder dörrar. Dock händer det inte ofta. Mina utbrott har varit mer inom familj, sambo etc. Är väl inte riktigt bekväm att få utbrott bland andra. Så är väldigt passiv o lugn
* Planerar mycket i mitt huvud och jobbar jag 07.00 - 16.00 Så e de den tiden som gäller. Kommer prick och går prick. Skulle jag få va över så blir det fel i huvudet typ att det inte riktigt går. Så är det i många andra situationer. Svårförklarad.

* Slarvig
* Dålig lyssnare
* Svårt med känslor. Kan ej hantera sorg. Undviker gråt så gott det går, känns som jag bär på så mycket sorg. Känns som jag tar sorg 10x värre än alla andra.
* Svårt att vara intim och närgången.


Ja finns hur mycket som helst. O har säkert 50 punkter till. Försökte korta av men det har jag också svårt för.

Känner att jag har ADHD Symptomer. Men tycker inte jag är lik andra personer jag träffat med ADHD. Känns som de jag träffat varit väldigt olik mig i beteende. Kan säkert ha något av ADD också. Sen vet jag inte. Men svårt att inte kunna definiera sig själv vad man är.

Därför letar jag efter svar.
Citera
2017-02-08, 13:57
  #3699
Medlem
Åkte på ringa narkotika för några veckor sedan. Är det kört för mig när det kommer till metylfenidat och elvanse? Ska till läkaren om två veckor. Kollar de in registret eller hur funkar det?
Citera
2017-02-08, 17:43
  #3700
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laene14
Åkte på ringa narkotika för några veckor sedan. Är det kört för mig när det kommer till metylfenidat och elvanse? Ska till läkaren om två veckor. Kollar de in registret eller hur funkar det?

Nej, du kan simma lugnt.

Inte omöjligt att läkaren (om två veckor) på eget bevåg vill ha ett UP dock.
Citera
2017-02-08, 22:23
  #3701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Nej, du kan simma lugnt.

Inte omöjligt att läkaren (om två veckor) på eget bevåg vill ha ett UP dock.
Okej, borde vara lugnt då. Alternativt tar jag bara någon annans urin.
Citera
2017-02-09, 15:30
  #3702
Medlem
Någon i Malmötrakten som är intresserad av att träffa en diagnoskamrat?
Citera
2017-02-09, 22:20
  #3703
Medlem
Jag står i kö för neuropsykiatrisk utredning där den troligaste diagnosen är ADD. Kommer förhoppningsvis få göra utredningen i vår. Jag har framförallt problem med fokus och med ångest. Ångest kan man förstås ha utan ADD. Men min bristande fokusförmåga är väl det som är den största indikatorn. Kan sitta på ett möte/föreläsning och inte ha uppfattat ett skit om jag inte 1. verkligen anstränger mig eller 2. tycker det är ett oerhört spännande och fascinerande ämne. Kan också ställa frågor till vänner, sambo och liknande och sedan finna mig själv med att tänka på annat i stället för att lyssna på svaret. Pinsamt. Känner mig egoistisk och självcentrerad.

Ni som har fått diagnos, har ni fått bra hjälp/medicinering? Och hur mycket tid tar utredningen? Har heltidsstudier så hoppas på att hinna/orka med allt
Citera
2017-02-16, 21:31
  #3704
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Tänk dock på vilken form du har - är det mer ADHD med undertryckt hyperaktivitet, eller är det RIKTIG hypoaktivitet och patologiskt sinnesvandrande och övertänk?

Hej! Går det att utveckla vad du menar med detta? Vad som är skillnaden?
Citera
2017-02-17, 12:21
  #3705
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Hej! Går det att utveckla vad du menar med detta? Vad som är skillnaden?

Jodå! = ) Mycket enkelt - har man ADD/SCT/CDD så svävar man iväg, blir tom i blicken och sinnet ibland - medans dom med undertryckt hyperaktivitet snarare får massor av tankar åt alla håll samtidigt - den ena är m ao full med tankar, den andra är helt tom.

Ta en närmare titt på min gamla post här, där jag försöker rada upp lite praktiskt hur dom två diagnoserna kan skilja sig:

(FB) Allt om ADD!
Citera
2017-02-17, 12:32
  #3706
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulfood1
Jag står i kö för neuropsykiatrisk utredning där den troligaste diagnosen är ADD. Kommer förhoppningsvis få göra utredningen i vår. Jag har framförallt problem med fokus och med ångest. Ångest kan man förstås ha utan ADD. Men min bristande fokusförmåga är väl det som är den största indikatorn. Kan sitta på ett möte/föreläsning och inte ha uppfattat ett skit om jag inte 1. verkligen anstränger mig eller 2. tycker det är ett oerhört spännande och fascinerande ämne. Kan också ställa frågor till vänner, sambo och liknande och sedan finna mig själv med att tänka på annat i stället för att lyssna på svaret. Pinsamt. Känner mig egoistisk och självcentrerad.

Ni som har fått diagnos, har ni fått bra hjälp/medicinering? Och hur mycket tid tar utredningen? Har heltidsstudier så hoppas på att hinna/orka med allt

Jag fungerar bättre med Elvanse än utan den, men den gör inga underverk. Jag tror mig ha läst att ca 60-70% av vuxna människorna som testat mediciringen blir hjälpta av den och klarar av att fortsätta trots eventuella biverkningar och sidoeffekter.

Utredningen tar tid, det är jobbigt som fan för många av oss att acceptera sånt, vi vill ha det nu!!
Hade du läst tråden så du också sett att just dessa frågor ställs jämt och ständigt.. Mellan 9 och 18 månader får du nog räkna med. i vissa fall kan det ju såklart gå både saktare och fortare.
Citera
2017-02-22, 09:00
  #3707
Medlem
Sket i att åka in och göra urinprov för drogtestning för är för utmattad. Vad gör man nu? Kan man be om nytt eller sket sig allt nu?
Citera
2017-02-22, 09:23
  #3708
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laene14
Sket i att åka in och göra urinprov för drogtestning för är för utmattad. Vad gör man nu? Kan man be om nytt eller sket sig allt nu?

Ring och säg att du var för trött - sedan ber du om en ny tid, fråga om det finns någon redan nu, denna vecka.

Det är allt du behöver göra.
Citera
add

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback