2013-06-25, 12:40
Medlem
nnnipzs avatar
Lite frågor.

Jag väntar på utredning om ADD/ADHD som tidigast inleds i september. Sjukvården har förklarat för mig att de inte har tid och anser det onödigt att att hjälpa mig med min ångest fram tills utredningen eftersom det sannolikt hör ihop. Om jag "inte orkar med livet längre" så skall jag höra av mig igen

Jag ljuger inte, tänker inte sitta och säga att jag är självmordsbenägen. Dock så petar jag ju i mig benzo eftersom jag inte orkar med ångesten. Funderar även på att införskaffa nån CS så jag kan få någon ordning på mitt liv som är kaos. Självklart vet jag att självmedicinering i längden inte är en bra väg att gå men för tillfället orkar jag inte nåt annat.

Så frågorna.

Är man helt körd att få medicin från sjukvården om man tagit liknande på egen hand innan och de får veta det?
Eller kan man komma snabbare i kön om man är öppen med att man självmedicinerar eftersom att sjukvården inte ställer upp?

Detta handlar både om ADD/ADHD-symptom och ångesten.

Tillägg: Jaha, har jag tappat bort plånboken. Skulle åka å handla saker till bilen innan jobbet men... under de 2 timmar jag inte använt den har den försvunnit. Senast jag använde plånboken var när jag köpte en ny bilnyckel till bilen eftersom jag tappat bort den andra i helgen
Senast redigerad av nnnipz 2013-06-25 kl. 13:11.
Citera
2013-06-25, 14:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Är man helt körd att få medicin från sjukvården om man tagit liknande på egen hand innan och de får veta det?
Eller kan man komma snabbare i kön om man är öppen med att man självmedicinerar eftersom att sjukvården inte ställer upp?
Inte helt körd men det kan få en del följdproblem, bl.a krav på pisseprov, du får inte ut mediciner på burk utan får i värsta fall komma in varje morgon för att hämta 1 tablett och så vidare men finns de som fått snabbare/effektivare sjukvård när det kommit fram att de självmedicinerat så beror nog mycket på individen och återigen, vilken mottagning och läkare individen

Ta och sök på självmedicinering i denna tråden.
Citera
2013-06-25, 23:20
Medlem
Hej, jag har även jag några frågor:

Finns det några droger som är receptfria på apoteket som hjälper mot ADD? Jag har en remiss hos en psykiatriker men jag kommer antagligen inte få en tid förrän i början av oktober. Jag har usla betyg och jag börjar i sista året i gymnasiet efter sommaren.

Jag förstår att det inte finns några ersättningar till det man får hos en psykiatriker, men jag är lite desperat.

Tack på försprång.
Citera
2013-06-25, 23:21
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo420blazeit
Hej, jag har även jag några frågor:

Finns det några droger som är receptfria på apoteket som hjälper mot ADD? Jag har en remiss hos en psykiatriker men jag kommer antagligen inte få en tid förrän i början av oktober. Jag har usla betyg och jag börjar i sista året i gymnasiet efter sommaren.

Jag förstår att det inte finns några ersättningar till det man får hos en psykiatriker, men jag är lite desperat.

Tack på försprång.

Nope tyvärr.
Citera
2013-06-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Nope tyvärr.

Det var värt ett försök.

Finns det några möjliga alternativ att komma in hos en psykiatriker innan sommaren är slut? Kanske hos en privat? Hur lång brukar väntetiderna vara där?

Edit: Googlade runt lite och hittade något http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/4d713b54b9cb462233052a74-for-er-med-adhd

Det heter EyeQ och är tydligen någon slags fiskleverolja. Någon här som testat det?
Senast redigerad av Yolo420blazeit 2013-06-25 kl. 23:38.
Citera
2013-06-26, 01:37
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Det var värt ett försök.

Finns det några möjliga alternativ att komma in hos en psykiatriker innan sommaren är slut? Kanske hos en privat? Hur lång brukar väntetiderna vara där?

Edit: Googlade runt lite och hittade något http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/4d713b54b9cb462233052a74-for-er-med-adhd

Det heter EyeQ och är tydligen någon slags fiskleverolja. Någon här som testat det?

Silkroad?
Citera
2013-06-26, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Silkroad?
Är inte riktigt desperat nog att handla droger illegalt.
Citera
2013-06-26, 11:57
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Är inte riktigt desperat nog att handla droger illegalt.

Du är klok du

Tycker det är dåligt att det inte prioriteras att göra en utredning snabbare eftersom att den långa väntetiden troligtvis slår tillbaka genom att de som väntar börjar ta droger/fuckar upp skolan osv...

Sitter i samma situation som dig btw. Tidigast i september kan jag få börja med en utredning.
Citera
2013-06-27, 01:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Påverkas upptaget av metylfenidat/amfetamin om en person har för mycket, lagom eller brist på magsyra?
Citera
2013-07-04, 08:11
Medlem
nocturne.no2s avatar
Jag vill inte få en miffad tjockis självmord på mitt samvete, men nej, jag är inte omotiverad, lat eller ointelligent. Jag är ingen hypokondriker som skriker ut "JAG TAPPAR MINA NYCKLAR HELA TIDEN OCH LYCKAS ALDRIG GÅ NER I VIKT, JAG HAR ADD!!!!!!!"på Familjeliv.. Mitt liv är inte kantat av krig mot receptionistkärringar och folk på AMS. Men, jag blir dock alltmer övertygad om att jag har ADD.

Jag har dock en del frågor.

1: Hur lång tid tar en utredning egentligen? Det vill säga, hur många timmar ska jag behöva prata om mig själv och mina problem? Är det ett, fyra eller 20 möten?

2: Jag tjänar nog ingenting på att fråga exakt vad dessa "koncentrationstester" eller vad det nu är innehåller. Men, ni som genomfört en utredning, vad tycker ni om dessa test? Är de säkra? Finns det gråzoner eller ser läkarna direkt om man har skiten?

3: En fråga om metylfenidat. Jag är underviktig och har ofta nästintill ingen aptit. Intressant nog läste jag faktiskt att ADD-människor ofta antingen under- eller överäter, men hur som helst: metylfenidat är ju centralstimulerande och därmed mättande, vad tror ni då om min situation? Är det så allvarligt att jag t.om. bör undvika den typen av medicinering?

När jag får ork till det ska jag nog försöka beskriva mina symptom. Förutsatt att jag kommer ihåg det, givetvis.
Senast redigerad av nocturne.no2 2013-07-04 kl. 08:14.
Citera
2013-07-04, 10:06
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Påverkas upptaget av metylfenidat/amfetamin om en person har för mycket, lagom eller brist på magsyra?

Amfetamin gör det på sätt och vis. Metylfenidat vet jag inte.
Citera
2013-07-04, 13:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Amfetamin gör det på sätt och vis. Metylfenidat vet jag inte.
Magsyrabrist=sämre upptag?

Citat:
Ursprungligen postat av nocturne.no2
Är det ett, fyra eller 20 möten?
Ja, det är väldigt olika hur mycket tid som läggs på utredning.

Citat:
2: Jag tjänar nog ingenting på att fråga exakt vad dessa "koncentrationstester" eller vad det nu är innehåller. Men, ni som genomfört en utredning, vad tycker ni om dessa test? Är de säkra? Finns det gråzoner eller ser läkarna direkt om man har skiten?
Den typen av tester får inte alla göra.

Citat:
3: En fråga om metylfenidat. Jag är underviktig och har ofta nästintill ingen aptit. Intressant nog läste jag faktiskt att ADD-människor ofta antingen under- eller överäter, men hur som helst: metylfenidat är ju centralstimulerande och därmed mättande, vad tror ni då om min situation? Är det så allvarligt att jag t.om. bör undvika den typen av medicinering?
Individuellt men ja, en del individer kan inte äta CS-mediciner pga aptitproblem.

Om du har dålig aptit och äter för lite så kan du testa med B12 tabletter, kan stimulera aptiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in