2013-07-03, 16:27
Medlem
Rothts avatar
Jag skrev klart och tydligt om att syftet med min tråd inte var en debatt om dödsstraff. Skulle kanske varit bättre om ni kom med bättre argument än - "tänk om det var din bror eller syster" och "alla förtjänar en andra chans". Kom igen....

Till er andra verkar det som att ni delar min syn. Om dödsstraff skulle införas så skulle brotten vara; mord, våldtäkt och pedofil handlingar. Mord är det ingen snack om. Har du dödat någon, tagit ifrån dennes rätt till att leva så har du inte längre rätt till ditt eget liv. Kom snälla inte med idiotiska argument som "staten dödar också om dödsstraff införs". Någon som vill lägga till något annat?
Senast redigerad av Rotht 2013-07-03 kl. 16:29.
Citera
2013-07-03, 16:41
Medlem
Mord, våldtäkt, upprepade fall av grov misshandel, upprepade fall av rån under hot och kidnappning är väl de klara kandidaterna.

Sen kan man ju överväga saker som grova angrepp på egendom ex bilbränning, skapande av datavirus och sådana saker som bör jämnställas med terrorism. Sen skall det inte vara några messtraff som någon elstol eller giftinjektioner, snarare rådbråkning och stegling, kanske bålbränning eller att berörda offer får möjlighet att hugga brottslingen i stycken med yxa eller liknande.
Citera
2013-07-03, 16:53
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Dödsstraff för våldtäkt dummaste jävla skit jag hört hur fan tänker ni?

Hur tänker du?? Eller är det just det du gör?

Ont:

Det ska vara dödsstraff för:

* Våldtäkt.

* Allt sorts sexuellt som syftar på att barn ska vara involverad.

* Mord.

* Upprepande fall av grov förnedring/misshandel av ens partner.
Citera
2013-07-03, 17:22
Medlem
Hm. Kul ämne, även om jag i princip är emot dödsstraff.

Nåväl, bara för diskussionens skull - man kommer nämligen snabbt till en punkt där det blir svårt att vara konsekvent och tydlig:

Alla brott som idag ger maxstraff på livstid, dvs de värsta morden. Till att börja med.

Sen: grova/de grövsta brott(en) i kategorin "ta sej friheter mot andra människor", dvs

alla hedersmord
grova våldtäkter, inkl grupp- och barnvåldtäkter
grova person- bank- butiks- och värdetransportrån
kidnappning
terrorism

Kanske också de allra grövsta rattfyllorna där flera dödsoffer skördats - betänk Svedala-eländet för några år sen där 6 personer dog p g a en full lastbilschaffis.

Så ungefär.
Senast redigerad av FZappa 2013-07-03 kl. 17:26.
Citera
2013-07-03, 17:29
Medlem
...sen kunde man med fördel jämka upp straffskalorna på dessa brott (nu när vi har dödsstraff för dom värsta varianterna) så att maxstraffet ligger på livstid eller typ 15 år för dom mindre grova varianterna av t ex rån..då blir det nog lite preventiv verkan av det :-)

(en fundering: vilken avlivningsmetod som ska användas...fast det får nog bli en egen tråd för dom riktigt hämndlystna uppfinnar-Jockarna på FB )
Senast redigerad av FZappa 2013-07-03 kl. 17:32.
Citera
2013-07-03, 22:21
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Fast hur känner du inför samma person efter denne har våldtagit och mördat dina barn, dina syskon, dina föräldrar, utsatt dem för den värsta formen av tortyr som du kan tänka dig.. kommer du fortfarande vara där?
Nej. Då är det ingen jag håller kär som är förövaren.
Men om det nu inte är dödsstraff för dessa brott så får jag acceptera att personen kommer ut o har stöttning av sin familj.
Under en volta så lärde jag känna en person som strypt en tjej. Han satt på livstid o han var inte längre samma person som ströp tjejen.
Hade tjejen varit min syster så hade jag hatat honom livet ut omkanske även funderat på en vendetta.
Hade han varit min bror så hade jag hjälpt honom så mkt jag kunde.
Den killen som satt på livstid har bostad, arbete o en familj som kommer ta hand om honom när/om han kommer ut.
På sina permissioner brukar han arbeta, bo i bostaden som kommer bli hans o umgås med familj o vänner. Han ångrar sina brott o har det skyddsnätet som behövs när han blir fri.
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Det är just det som är problemet och varför folk blir mördare till höger och vänster.
Folk blir oftast mördare för att de blir snorförbannade omdet finns en morakniv till hands.
Det vanligaste mordet och mordvapnet i Sverige är, i berått mod med morakniv.
På andra plats, i berått mod med en kökskniv.
För några år sedan stod de två för över 75% av alla mord. Således var även de flesta mord mot någon som stod mördaren nära.
Citera
2013-07-04, 09:59
Medlem
Rothts avatar
De flesta verkar tycka att mord borde ge dödsstraff, vilket inte är förvånande. Vilka håller med om att pedofiler som sexuellt utnyttjar barn borde få dödsstraff? Jag tycker det, utan tvekan.
Citera
2013-07-05, 20:49
Medlem
Att avla på gener som har ärftliga sjukdommar och/eller IQ under 150.
Citera
2013-07-05, 21:38
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Hur tänker du?? Eller är det just det du gör?

Ont:

Det ska vara dödsstraff för:

* Våldtäkt.

* Allt sorts sexuellt som syftar på att barn ska vara involverad.

* Mord.

* Upprepande fall av grov förnedring/misshandel av ens partner.
Vad ska den dömas till som har ihjäl en våldtäktsman då?
Citera
2013-07-05, 21:53
Medlem
baise-mois avatar
Man kan naturligtvis tycka att ett praktäckel som Breivik förtjänar dödsstaff, men ett civiliserat samhälle ska inte sänka sig till hans nivå. Dödsstraff är barbari.
Citera
2013-07-05, 22:17
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Vad ska den dömas till som har ihjäl en våldtäktsman då?

Det ska bli samma sak som för den där mannen som dödade pedofilen i USA. Han går fri, ev får dagsböter.
Citera
2013-07-05, 22:36
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Det ska bli samma sak som för den där mannen som dödade pedofilen i USA. Han går fri, ev får dagsböter.
Ok. Men den som i sin tur mördar den som mördade pedofilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in