Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Menar du mao att det skall råda subjektiv bedömning till skillnad från objektiv?
På så sätt skapas en objektiv bedömning. Jag förstår dock problematiken i det du säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det finns två anledningar att inte använda dödsstraff:
1. Det kostar för mycket. Livstids fängelse är då att föredra.
2. Det är irreversabelt. Domstolar gör fel men om någon avrättats på ogilitiga grunder kan personen inte senare kompenseras.
Argument som "ingen har rätt att döda" faller genast då ingen har rätt att ta böter eller fängsla någon heller. Begår du ett brott har du förbrukat dina rättigheter och ska straffas.
1. Ett enkelt nackskott kan inte kosta staten mycket. Nej, skämt åsido. Jag förstår dock inte hur summan kan överskrida livstids fängelse. Har du någon källa på ditt påstående?
2. Om en oskyldig skulle stryka med så är det helt oförsvarligt. Därför borde straffet användas med största försiktighet och respekt. Vi kommer dock att kunna rädda liv genom dödsstraff, på så sätt att många av de som mördar har mördat tidigare.
Den fetstilta texten vill jag bara instämma och därför är jag för dödsstraff. För visst är det tomhetens andedräkt vi känner.