2013-07-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ogenomtänkta inlägg på Flashback borde ge dödsstraff enl mig.
Innan ni ens svarar så kan ni tänka efter. Skulle någon jag älskar begå mord, våldtäkt eller brott mot barn så vill jag att denne ska rehabiliteras o när den kommer ut kommer jag att finnas där för att stötta o hjälpa den.

Fast hur känner du inför samma person efter denne har våldtagit och mördat dina barn, dina syskon, dina föräldrar, utsatt dem för den värsta formen av tortyr som du kan tänka dig.. kommer du fortfarande vara där?
Citera
2013-07-03, 13:48
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Alla former av stöld och snatteri ska det vara dödsstraff på. Jag hatar tjuvar. Däremot ska det vara tillåtet att småsnatta lite av sin arbetsgivare om man är underbetald och en inkompetent chef.

Hur skiljer du kontorsstöld från alla former av stöld? Ge exempel på hur lagen skulle se ut.
Citera
2013-07-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Det är ingen dum idé, måste jag säga. Det innebär i praktiken att brottslingen blir fredlös, och att hans enda andra alternativ är att fly, vilket i sig inte heller är någon förlust. Kanske kan det ogiltigförklara argumentet om att "staten inte har rätt att ta någons liv". Dessutom tror jag inte att EU:s lagstiftning säger någonting alls om fredlöshet.

Precis, han är då i våra händer. Och eftersom det finns sådana som mig så hade han varit död om man fick gå utan straff dårå efter att ha lynchat honom.

Helt åt helvete att detta ej införskaffats. Fan är problemet.
Citera
2013-07-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Eller så tänker dem, "Det är redan dödsstraff för det jag har gjort, därmed spelar det föga roll om jag dödar BO eller inte förutom för min framtida frihet" som då självfallet går först.

Nu är inte alla GM lika dana, vissa kommer säkert avstå från vissa brott där risken för upptäckt är döden men mycket troligt inte alla.

Det är inte alls 'klart' att dem gör. Om det är så klart kan du komma med en källa på forskning som stödjer det du säger. Jag säger att jag vet inte, men förmodligen agerar vissa på ett sätt andra på ett annat.

Ja eller så begår dom inte ens något brott från första början pga rädslan för dödsstraffet. Fler skulle helt klart inte ta risken och därmed skulle grövre brotten minska.

Självklart inte alla men säkerligen tillräckligt många för att det ska vara positivt att införskaffa det.
Citera
2013-07-03, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Ja eller så begår dom inte ens något brott från första början pga rädslan för dödsstraffet. Fler skulle helt klart inte ta risken och därmed skulle grövre brotten minska.

Självklart inte alla men säkerligen tillräckligt många för att det ska vara positivt att införskaffa det.

Igen är du så säker på din sak. Du har inte förankrat din åsikt i någonting annat än ditt eget resonemang. Men tänk om inte alla resonerar som du?
Citera
2013-07-03, 14:03
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetlightz
Precis, han är då i våra händer. Och eftersom det finns sådana som mig så hade han varit död om man fick gå utan straff dårå efter att ha lynchat honom.

Helt åt helvete att detta ej införskaffats. Fan är problemet.

Jag tror inte att man avskaffade fredlöshet av moralistiska skäl, utan därför att man blev bättre på att hålla reda på brottslingarna. Man kunde bli fredlös om man inte dök upp vid sin rättegång, har jag läst. Idag är sådant inte något stort problem, men likväl är det ett lämpligt straff för grova förbrytare, inte minst organiserade brottslingar såsom hells angels.

Jag föreslog för en tid sedan en omänskligförklaring av grova brottslingar, med vilket jag menade nästan samma sak, då en fredlös inte längre ses som en människa och fråntogs alla ägodelar.
Citera
2013-07-03, 14:23
Medlem
Citat:
Igen är du så säker på din sak. Du har inte förankrat din åsikt i någonting annat än ditt eget resonemang. Men tänk om inte alla resonerar som du?

Det är just det som är problemet och varför folk blir mördare till höger och vänster.
Citera
2013-07-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Jag tror inte att man avskaffade fredlöshet av moralistiska skäl, utan därför att man blev bättre på att hålla reda på brottslingarna. Man kunde bli fredlös om man inte dök upp vid sin rättegång, har jag läst. Idag är sådant inte något stort problem, men likväl är det ett lämpligt straff för grova förbrytare, inte minst organiserade brottslingar såsom hells angels.

Jag föreslog för en tid sedan en omänskligförklaring av grova brottslingar, med vilket jag menade nästan samma sak, då en fredlös inte längre ses som en människa och fråntogs alla ägodelar.

Ja somliga förtjänar inte att leva ett normalt liv så är det bara. Mördare som får vadå? 3 år och sen sitter på en strand med bira i handen medans offret aldrig får uppleva något igen.

Livstid räcker inte heller, dom får mat och ett liv även om det är bakom galler. Dödar man någon oskyldig ska man också dö, punkt slut. Borde ha något system med en lista på mördare och dylikt som frivilliga får lyncha bäst dom vill. Då blir dom dödade eller jagade resten av livet, perfekt.

Självklart bara dom som bevisats skyldiga osv. Då kan även mördare döda andra mördare på listan om dom vill utan straff, men rör man någon oskyldig hamnar man på listan själv. Så länge dessa parasiter försvinner ser jag inget problem i det hela.
Citera
2013-07-03, 14:53
Medlem
Är inte så mycket för dödsstraff. Alla kan göra misstag, ocj förtjänar en till chans. Men om någon vid upprepande tillfällen mördar eller våldtar, ja då kan man diskutera dödstraff.
Citera
2013-07-03, 15:18
Medlem
Jag röstar på våldtäkt,pedofili,mord,och grov misshandel.
Citera
2013-07-03, 15:33
Medlem
Inte för något brott.
Citera
2013-07-03, 15:57
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Problemet är när det kommer fram tio år senare att 'GM' var oskyldig

Ja det är ju den stora tvisten i detta.