Citat:
Ursprungligen postat av
BreehcNicdoll
Jag tror inte att man avskaffade fredlöshet av moralistiska skäl, utan därför att man blev bättre på att hålla reda på brottslingarna. Man kunde bli fredlös om man inte dök upp vid sin rättegång, har jag läst. Idag är sådant inte något stort problem, men likväl är det ett lämpligt straff för grova förbrytare, inte minst organiserade brottslingar såsom hells angels.
Jag föreslog för en tid sedan en omänskligförklaring av grova brottslingar, med vilket jag menade nästan samma sak, då en fredlös inte längre ses som en människa och fråntogs alla ägodelar.
Ja somliga förtjänar inte att leva ett normalt liv så är det bara. Mördare som får vadå? 3 år och sen sitter på en strand med bira i handen medans offret aldrig får uppleva något igen.
Livstid räcker inte heller, dom får mat och ett liv även om det är bakom galler. Dödar man någon oskyldig ska man också dö, punkt slut. Borde ha något system med en lista på mördare och dylikt som frivilliga får lyncha bäst dom vill. Då blir dom dödade eller jagade resten av livet, perfekt.
Självklart bara dom som bevisats skyldiga osv. Då kan även mördare döda andra mördare på listan om dom vill utan straff, men rör man någon oskyldig hamnar man på listan själv. Så länge dessa parasiter försvinner ser jag inget problem i det hela.