Citat:
Ursprungligen postat av
baise-moi
Man kan naturligtvis tycka att ett praktäckel som Breivik förtjänar dödsstaff, men ett civiliserat samhälle ska inte sänka sig till hans nivå. Dödsstraff är barbari.
Fullständigt medhåll. Det är bara att titta på vilka länder det är som har dödsstraff idag och i vilkas sällskap man då hamnar:
- Somalia
- Sudan
- Sydsudan
- Bangladesh
- Ghana
- Vietnam
- Palestina
- Gambia
- Nigeria
- Afghanistan
- Liberia
- Tchad
- Botswana
- Syrien
- Iran
- Irak
- Uganda
- Saudiarabien
- Jemen
- Nordkorea
- Malaysia
- Zimbabwe
- Ekvatorialguinea
- Sierra Leone
- Tanzania
- Kamerun
- Kina
- Egypten
- Vitryssland
- Taiwan
- Singapore
- USA
Det är en ren skam att de sista i listan ännu håller på, får man ju säga. Resten är allmänna skitländer.
Sedan kan jag förstå att man tycker att det känns "rätt" när det gäller särskilt grova brott och riktigt vidriga återfallsförbrytare osv, samtidigt är det inget en modern, västerländsk demokrati borde befatta sig med tycker jag. Hårdare allmänna straff är jag dock för när det gäller ovanstående fall.