2013-06-24, 12:21
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
kan ju vara att 20 åringen som sitter i bilen, blir tagen för langning? just a thought

Precis det jag menade.
Citera
2013-06-24, 17:46
Medlem
Mängden öl är ganska lätt att räkna på.... Med tanke på att en vanlig lageröl, som de flesta köper har en hållbarhet på mellan 6-12 månader, och räkna på vad du klarar av att dricka / dag så har du "personligt bruk".

När det gäller sprit eller öl och vin som går bra att lagra så får man räkna på en hel livstid med reservation för att du har plats att lagra skiten på.

Håller man sig till det så finns det ingen som kan argumentera mot dig i tullen.
Börjar man prata om fester, bröllop och annat som man inte kan backa upp så risken bara större att dom beslagtar allt.

Men varför man skall bunkra upp med fulöl förstår jag inte.
En årsförbrukning.. ja visst, det skulle jag kunna tänka mig. Men en årsförbrukning öl för mig är knappast mer än 10 plattor.

Det jag funderar över dock är om man köper sprit i investeringssyfte, typ whisky/viner/cognac... då är det ju oftast tänkt att man säljer vidare dom efter ett par år.
Räknas det ändå som privat bruk?
Citera
2013-06-24, 19:54
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindreModigMan
Ta med dig en 20-åring o säg att ni har köpt lite godsaker till hans födelsedag.
Var det svårt?

Citat:
Ursprungligen postat av Arnemats
Packa bilen full och säg att ni ska ha födelsedagsfest... Och glöm inte 20-åringen.

Man ska inte nämna vad man ska ha det till då dom kan börja fundera på om ni ska sälja på festen ex. Thomas bodström nämnde detta i efterlyst senast. Som bodström nämnde så säg att du ska ha det hela året så är det lugnt.
Citera
2013-06-24, 23:05
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Mängden öl är ganska lätt att räkna på.... Med tanke på att en vanlig lageröl, som de flesta köper har en hållbarhet på mellan 6-12 månader, och räkna på vad du klarar av att dricka / dag så har du "personligt bruk".

När det gäller sprit eller öl och vin som går bra att lagra så får man räkna på en hel livstid med reservation för att du har plats att lagra skiten på.

Håller man sig till det så finns det ingen som kan argumentera mot dig i tullen.
Börjar man prata om fester, bröllop och annat som man inte kan backa upp så risken bara större att dom beslagtar allt.

En årsförbrukning.. ja visst, det skulle jag kunna tänka mig. Men en årsförbrukning öl för mig är knappast mer än 10 plattor.

Det jag funderar över dock är om man köper sprit i investeringssyfte, typ whisky/viner/cognac... då är det ju oftast tänkt att man säljer vidare dom efter ett par år.

Men jag som badar i Sofiero då? Och tvättar röven med Falcon? Det måste bevisas att det inte är för privat bruk.

Säger du tex "ska ha det till en fest" då har du sagt att du ska ha det till det, och inte till privat bruk. Du får ju köpa ölen och hälla ut den om du vill?

Det enda du inte får göra är att sälja den alternativ ge den till någon under 20år.
Citera
2013-06-24, 23:09
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul

Jag kan ärligt säga att jag har polare som lätt dricker 50 plattor öl på ett år. En platta varje helg? 10 burkar på fredagen 10 på lördagen och några i veckan. Det är ju inga problem om man vill.

Det finns nog dom som klarar 100 lådor på ett år oxå. Men tar du med till dig och din familj etc kanske 2-10personer tar ölen slut ganska fort om alla ska ha.
Citera
2013-06-28, 00:01
Medlem
Någon som har hört vad som händer i Tyskland den 1 Juli då danskarna sänker öl och läsk skatten med 15%??? Vad dom sa tidigare så skulle dom också sänka priserna om danskarna gjorde det.
Citera
2013-06-28, 18:25
Medlem
Jösses vad många det är sig som förstår sig på , har varit nere ett antal gånger det senaste året, skipa Bordershop in till Burg Nielsen discount eller någon av alla de affärer som finns klart bra går att förboka om du har bråttom,

ÖVERLAST det är det de flesta torskar på, är ni två eller tre i en hyrd 10m3 så är det INGA problem att lasta den till max last och komma igenom tullen, ok ja du måste vara över 20 år för att ta in drickat, annars finns det absolut inga regler för hur mycket du får ta in så länge det är rimligt för dig och din närmaste familj, fru syster mamma pappa bror, ja ni förstår.

Ingen tullare kommer att kräva att ni lastar av ert gods om ni bara är normala, tror ni de vill dra det till Tingsrätten när de vet att ni kommer att få rätt näää skulle inte tro det.

Har sett många puckon som överlastar bil och släp och som torskar direkt bara det är tullare ute vid bron, sällan på natten :-)

De som säger att det är bättre att ta det via distributör fattar inte att det är ni som mottagare som får stå för punktskatten, då han endast transportera åt er, de är bra koll på utlämningställena för detta nu så ser de stora mängder till en mottagare såå var på er vakt.

Nä hyr en bra bil vettig last kapacitet dra ner några polare handla friskt :-) hyr alltid min bil på Lastbilen.se då du verkligen får ta bilen till tyskland och att försäkringen gäller där nere, trasig Statoilbil i tyskland kan bli jävligt dyrt tro mig har kollat runt innan jag hyrd, kommer i från STHLM

Ps efter Huskvarna finns det en bra kontrollplats åk upp och väg bilen med alla i så vet ni exakt hur mycket ni kan lasta, på vägen upp samma ställe brukar de ta in skåp bilar och bilar med släp.
Citera
2013-07-03, 08:30
Medlem
Hur är det med exportblanketterna man fyller i för att ej betala skatt? Är det något som eventuellt kan användas av svenska tullen som bevis, har butikerna det sammarbetet? För som jag har förstått det så på scanbolaget/nielsendiscount så behövs ingen sådan blankett men på alla andra butiker behövs det?
Citera
2013-07-03, 15:21
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeriac
Hur är det med exportblanketterna man fyller i för att ej betala skatt? Är det något som eventuellt kan användas av svenska tullen som bevis, har butikerna det sammarbetet? För som jag har förstått det så på scanbolaget/nielsendiscount så behövs ingen sådan blankett men på alla andra butiker behövs det?

Scanbolaget samt nielsensdiscount har också exportblanketter. Och det jävliga är att fittorna skriver kvittonummer relaterat till deklarationen. Så jag är ledsen över att behöva berätta att jag alltid använt mig av falsk-leg när jag handlat.

Några grundregler:

- Släng alltid kvittot när du åker från butiken (För du skiter ju i vad det kostade eftersom att du iaf inte ska sälja det)
- Betala kontant i butiken
- Betala färja och/eller bro kontant och använd ej tex brobizz
- Kör alltid med solskyddet nere och rak i rygg när du åker förbi kamerorna vid bron
- Ta aldrig med din vanliga telefon på resan, använd dig av en oreggad kontantkortstelefon. Din vanliga tele gömmer du vart som helst förutom adressen du står skriven på. (Skulle dom haffa dig snor dom din tele)
- Hävda aldrig något annat än ditt och din familjsbruk (Syskon, mor/far och svärföräldrar). Linda inte in dig i massa fester du inte kan bevisa att du ska ha.
- Ha aldrig några beställningslappar etc i ditt hem eller i din bil eller i din dator. Ska du ha det så göm det i tex skype.

Då har du skyddat dig så gott du kan.

Butikerna har knappast någon skyldighet att lämna ut uppgifterna till svenska myndigheter men en fågel har viskat i mitt öra att vissa butiker har gett svenska myndigheter det dom frågat efter.

Men det går ju tex att hävda att vi var fler som åkte och vi gjorde en gemensam beställning?
Citera
2013-07-03, 23:30
Medlem
WithGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WithGod
Butikerna har knappast någon skyldighet att lämna ut uppgifterna till svenska myndigheter men en fågel har viskat i mitt öra att vissa butiker har gett svenska myndigheter det dom frågat efter.

En vän kontaktade sin bekanta som jobbar på Nielsens. 2-3ggr per år begär myndigheterna ut dessa deklarationer på utvalda offer. MEN - dom sparar inte kvittot på den aktuella affären tillsammans med deklarationen. Så begär dom ut det kan dom se att du har varit där men inte om du har köpt 10flak öl eller 200
Citera
2013-07-05, 17:04
Medlem
Har börjat planera en resa till någon border-shop för inhandla öl och vin till ett bröllop, har dock lite frågor jag gärna vill ha svar på.

Ska åka två personer i en personbil men vet inte vilken affär som är bäst och absolut inte vägen dit, antar resa dit är det smidiga men hur ska man göra ifall man blir stoppad i tullen? måste man ha typ vigselbevis på bröllopsdagen så man kan styrka att man ska ha fest för vi ska ta med dricka för 50 personer.

Har säkert mer frågor men vet inte vad som vänta oss för vi har aldrig handlat över gränsen så förut.
Citera
2013-07-05, 17:46
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Har börjat planera en resa till någon border-shop för inhandla öl och vin till ett bröllop, har dock lite frågor jag gärna vill ha svar på.

Ska åka två personer i en personbil men vet inte vilken affär som är bäst och absolut inte vägen dit, antar resa dit är det smidiga men hur ska man göra ifall man blir stoppad i tullen? måste man ha typ vigselbevis på bröllopsdagen så man kan styrka att man ska ha fest för vi ska ta med dricka för 50 personer.

Har säkert mer frågor men vet inte vad som vänta oss för vi har aldrig handlat över gränsen så förut.
Har för mig att man ska ha med sig typ gästlista, bokning för lokal och eventuell bordsplacering så ska det gå smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in