Citat:
Ursprungligen postat av
zeriac
Hur är det med exportblanketterna man fyller i för att ej betala skatt? Är det något som eventuellt kan användas av svenska tullen som bevis, har butikerna det sammarbetet? För som jag har förstått det så på scanbolaget/nielsendiscount så behövs ingen sådan blankett men på alla andra butiker behövs det?
Scanbolaget samt nielsensdiscount har också exportblanketter. Och det jävliga är att fittorna skriver kvittonummer relaterat till deklarationen. Så jag är ledsen över att behöva berätta att jag alltid använt mig av falsk-leg när jag handlat.
Några grundregler:
- Släng alltid kvittot när du åker från butiken
(För du skiter ju i vad det kostade eftersom att du iaf inte ska sälja det)
- Betala kontant i butiken
- Betala färja och/eller bro kontant och använd ej tex brobizz
- Kör alltid med solskyddet nere och rak i rygg när du åker förbi kamerorna vid bron
- Ta aldrig med din vanliga telefon på resan, använd dig av en oreggad kontantkortstelefon. Din vanliga tele gömmer du vart som helst förutom adressen du står skriven på.
(Skulle dom haffa dig snor dom din tele)
- Hävda aldrig något annat än ditt och din familjsbruk (Syskon, mor/far och svärföräldrar). Linda inte in dig i massa fester du inte kan bevisa att du ska ha.
- Ha
aldrig några beställningslappar etc i ditt hem eller i din bil eller i din dator. Ska du ha det så göm det i tex skype.
Då har du skyddat dig så gott du kan.
Butikerna har knappast någon skyldighet att lämna ut uppgifterna till svenska myndigheter men en fågel har viskat i mitt öra att vissa butiker har gett svenska myndigheter det dom frågat efter.
Men det går ju tex att hävda att vi var fler som åkte och vi gjorde en gemensam beställning?