Roligt att så många skriver saker i tråden utan veta ett jävla skit.
Är ni under 20 år så får ni inte föra in någon alkohol alls själv.
Men det går bra att någon i bilen är 20 år och ni andra åker med. Det finns heller inga regler på hur mycket alkohol ni får föra in, det finns dock rekommendationer på vad som kan anses normalt för personlig bruk. För det är så det funkar, ni får föra in hur mycket ni vill bara det är för personligt bruk. Men låt säga att ni för in en mängd som ni uppenbarligen inte kan konsumera, då kan en åklagare komma att åtala er med motiveringen att ni tänkt saluföra alkoholen.
I stort sett är det ganska svårt att åka dit, om man sköter det snyggt och inte är dum i huvudet utan vet vad man skall säga. Jag har säkert varit i Tyskland ett 50-tal ggr och aldrig haft några som helst problem med tullen. Den största risken att åka dit är för överlass och det är inte tullen man skall oroa sig för då, utanför polisen som i vissa fall har viktkontroller i samarbete med tullen.
När vi hämtar så brukar vi ha som riktlinje ca 60 - 70 lock öl, 12 liter flaskor sprit och en 30 liter vin per man. Ge och ta.
Sist vi åkte så hade vi ett uppenbart överlass 140 lock öl och en massa annat i en bil som absolut inte klarade det. När vi åkte genom tullen i Helsingborg så stod tullarna och garvade åt vårt ekipage. Skulle säga att ungefär hälften av bilarna på färjorna är "smugglare". Om inte mer, så risken att åka dit är som sagt liten, såvida man sköter det snyggt.
Säljer du dessutom till folk under 20 år så förtjänar du också att åka dit och det är då riskerar problem med rättvisan. Men säljer du till äldre vuxna så är det så gott som riskfritt. Skall tilläggas att jag själv åker ner mest för eget bruk och säljer för att finansiera mina egna öl och resan.
http://www.tullverket.se/innehallao/a/alkoholegetbruk/alkohol/alkoholfranettannateuland.4.4ab1598c11632f3ba92800 0525.html