2013-06-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naforce
...för att inse att PS4 inte är den överlägsna konsolen på varje jävla punkt, kontrollen...

Som jag sagt tidigare att jag inte skulle blanda mig i ps4 vs x1 tills vi har mer fakta om båda konsolerna men detta inlägg är troligtvis lite off-topic så jag frågar: Hur var det att vara på e3? är det nåt du rekommenderar? är det värt pengarna?
Citera
2013-06-21, 17:34
Medlem
DerGuteDoktors avatar
Fable 3 och Assassins Creed två - två mediokra skräpspel från minst tre år tillbaka? Skojar folk med mig nu? Skulle det vara en selling point att man får två eller tre förlegade skräpspel när man på PS Plus får mer än tio ggr så många från senaste året och bakåt, samt månadsvis påfyllnad med spel som kommer vara alltifrån nya till några månader gamla?

Ge er Xbots.
Senast redigerad av DerGuteDoktor 2013-06-21 kl. 17:39.
Citera
2013-06-21, 23:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Därför borde inte Sony ha 95% av marknaden heller. Just saying, låt en tredje part (vi räknar bort Nintendo antar jag) ta sig in på marknaden innan vi slopar enda konkurrenten.
Var skrev jag att Sony borde ha 95% av marknaden? För min del hade det ultimata varit om Nintendo och Microsoft åkte ut ur konsolbranschen, och konsolkriget tävlades mellan Sony och Sega. Jag hade då varit en Segafanboy och hatat Sony som pesten, så var det förr åtminstone, idag har jag en mer avslappnad relation till Sony, de har visat sig överlag sköta det mesta rätt bra även om de emellanåt får lite hjärnsläpp.

Citat:
Jojo, det vet jag om, jag visste inte att PRISMbox var slang för Xbox One. Man var tvungen att connecta 1 gång om dygnet för att validera sina spel pga DRM, även om de kanske ville förlänga den perioden så blir man inte av med den i DRM-användningen. Kinect måste inte vara igång hela tiden, däremot måste den vara inkopplad.
Vilket innebär rent hypotetiskt att den kan spionera på dig när du tror att den är avstängd.

Citat:
Microsoft hävdar att det skall gå att stänga av både ljud- och bildinspelningen på den, men att den måste vara inkopplad till systemet. För övrigt skall det väl gå finfint att stoppa den i en tät låda med ett allt för litet hål för sladden, så är den både blind och döv, om man nu är livrädd för att bli spionerad på.
Visst, men tycker du att man ens skall behöva ta till sådana metoder? Varför inte bara dra ur sladden?

Citat:
Dessutom behöver Xbox One bara gå online en enda gång nu, så allt spioneri blir ju meningslöst om den inte kan dela med sig av informationen.
Det förändrar inte att Microsoft verkligen är sugna på att spionera på dig och kontrollera dina spel. Att Microsoft viker sig för publik opinion innebär inte att Microsoft inte har lömska planer som de vill få igenom och kommer försöka vid bästa tillfälle.

Spelar sådant ingen roll för dig? Okej, Microsoft ändrade sig, då är allt glömt och förlåtet? Intentioner och syften är viktigt i sammanhanget, anser jag. Vet inte hur det är med dig.

Citat:
Vi springer runt med mobiltelefoner med HD-kamera, konstant 3G och bra ljudupptagning men ingen gråter över det.
I de flesta Androidmobiler går det att ta ut batteriet och då går det inte att triangulera/avlyssna/spåra/positionera dig/din mobil.

Citat:
Nintendo slåss inte alls om samma kunder, de har ju mer eller mindre gett upp på en viss typ av gamers. De har nästan aldrig gjort det, Nintendo har gått sin egna väg och Sony/Microsoft en annan redan från början imo!
Fram tills SNES kan man nog säga att Nintendo körde på samma spår som Sega/Sony, alltså hardcore gamers. SNES var i princip den sista gamla konsolhårdvaran (alltså före det blev mainstream att använda optiska skivor), med N64 började Nintendo att gå sin egen väg, alltså barnungar och andra mainstreamfjollor som inte kan spela TV-spel. GameCube var en mainstreamkonsol med underutvecklad hårdvara, som inte blev så mainstream.

Poängen är att Nintendo satsar på mainstreamfjollor och barnrumpor med billig underutvecklad hårdvara och lättspelade spel. Microsoft satsar på PC-gamers (FPS-lirare) och Sony satsar på lite alla möjliga typer av spelare, men hardcore gamers är absolut inte diskriminerade bland Sony. Sega var i stort sett det enda företaget som hade hjärta och själ för hardcore gamers.

Citat:
Steam Box är väl mer av en liten pc du kan koppla in i TVn än en konsol?
Du menar, till skillnad från PS4 och Xbox One?

Citat:
Är ju inte ett låst system och låter dig göra i princip vad du vill med den om jag förstått den rätt, så den kommer snarare bredda Steams användningsområden iom TV-nyttjandet än konkurrera med Sony om FIFA-spelare.
Att systemet skall vara låst är inget krav överhuvudtaget, för att det skall vara en konsol. Ouya är t.ex. inte låst alls, så öppet som det kan bli idag (även om själva hårdvaran i Ouya inte direkt är open source hardware).

Citat:
Må så vara. Xbox, Xbox 360 och Xbox One heter de för mig, dock säger jag bara "Xbox" och det är självklart vilken jag menar i talspråk åtminstone. Är det officiellt att de hade mindervärdeskomplex eller är det någon teori från omvärlden? Lustigt om det stämmer Om det nu stämmer har de fått sig en riktig FB-dase eftersom de frångick helt och gick ner till en enkel etta, hela tre mindre än nya PS!
Nä, det är inte officiellt, bara min egen åsikt

Citat:
Här bevisar du dock att du inte vet vad den nya kinecten kan göra. Du behöver inte sitta och vifta för att använda den, den kan läsa av din puls när du spelar skräckspel i mörkret och hjälpa spelet skrämma dig mer om utvecklarna vill utnyttja den till det. Den ser vem som har vilken kontroll och ser till att rätt spelare ingame har rätt profil och spelare irl. Den är även grym att ha för partyspel Om man skall tro någon skräckfilm (minns inte vilken) så ser den även spöken i mörkret, det är ju trevligt..
Seriöst, vem bryr sig om Kinect? Kinect är ett primitivt alternativ till virtual reality. Virtual reality är coolt, det hade varit häftigt att spela TV-spel på det sättet. Vi är inte riktigt där än idag, så tills dess får vi nöja oss med fattigmansversion av virtual reality.

Citat:
Ursprungligen postat av DerGuteDoktor
Microsoft försökte komma undan med sina kapitalistiska planer och nu försöker de på nytt komma undan med att vika sig mot spelvärldens demokratiska protester. Det värsta av allt är att folk sväljer det och nu faktiskt vill köpa en Xbox One. Mitt förtroende för Microsoft är fullkomligt borta med vinden. Är det ingen annan som märker hur proprietära Microsoft är med sin hårdvara i One?
  • Vill du byta upp din hårddisk till en bättre? Då får du köpa en överprisad specialanpassad sådan från Microsoft.
  • Vill du koppla in ditt vanliga headset i handkontrollens audiouttag? Nope, bara om det är One-anpassat och därmed snordyrt.
  • Men kan du koppla in ditt BlueTooth-headset då? Nä, One kör trådlöst via WiFi (av någon efterbliven anledning) så du får leta efter ett som är kompatibelt. Läs: Dyrt.
  • Har strömkabeln gått sönder? Kan du inte bara plocka kabeln från någon gammal dator då? Nä, du måste köpa Microsofts specialkabel för hundratals kronor.
  • Osv..

När jag köper en PS4 kan jag byta upp hårddisken till vilken snorbillig 1TB i rätt format som jag kan hitta. Jag kan köra mitt BlueTooth-headset utan problem, eller koppla in mina 3,5mm-hörlurar direkt i handkontrollen. Strömkabeln är, förhoppningsvis, en vanlig strömkabel som datorer brukar köra på (precis som med PS3).

När jag tecknar ett PS PLUS abonnemang får man typ 30 titlar gratis, varav många AAA (som iFamous 2, Uncharted 3, Killzone etc), och därefter nya spel varje månad samt snuskigt bra rabatter och specialerbjudanden. Vad får man egentligen för Xbox Live Guld-medlemskap utöver möjligheten att spela online..?

Om man inte får stånd över vissa av de mediokra exklusiva titlar (såsom Ryse) som kommer till Xbox One så måste man vara född baklänges om man förnekar att PS4 är den överlägsna konsolen på varje jävla punkt.
Utmärkt inlägg, du Gode Doktor! Kapitalistsvinen på Microsoft försöker verkligen realisera deras totalistproprietära vendor lock-in baserade 1984-drömsamhälle. Bojkotta alla företag som visar minsta tendenser på sådant beteende. Alltså, bojkotta Apple och Microsoft!

Citat:
Extern HDD funkad med Xbox One, så du måste inte alls köpa en överprisad specialanpassad från Microsoft för att få mer lagringsutrymme, sprid inte sånt skräp.
Fast varför skall man ens behöva begränsa sig till extern hårddisk? Varför inte bara kunna byta ut den interna hårddisken? Ju mer frihet och öppenhet, desto bättre för oss konsumenter. Det kan du inte argumentera emot.

Citat:
Skall vi gå över varje jävla punkt å se så att den är överlägsen? Skall vi börja med RAM-minnes-latens? Ah shit, där sprack det ju.
Påstår du på fullaste allvar att Xbone har bättre RAM än PS4?

Citat:
Kan väl ta en till i vilket fall, för att bekräfta att man inte måste vara född baklänges för att inse att PS4 inte är den överlägsna konsolen på varje jävla punkt, kontrollen.
Kontrollen är en smaksak, alla Xboxkontroller har varit löjligt stora och asfula, samt att vänstra analoga spaken är helt errorplacerad. Men som sagt, smaksak. Sett till hårdvaruspecs—alltså objektiv vetenskaplig fakta—är PS4 överlägsen på alla punkter. Dessutom mindre också, och snyggare, mer futuristisk design.

Citat:
Ja, PS4 har teoretiskt mer teraflops, men kom inte med sånt skräp som att den är överlägsen på varje jävla punkt.
Teoretiskt mer teraflops = överlägsen på alla punkter. Du vet väl vad en vetenskaplig teori är va? Det är ingen "educated guess". Evolution, gravitation och big bang är liksom också teoretiska förklaringsmodeller av verkligheten.
Senast redigerad av EliasAlucard 2013-06-21 kl. 23:04.
Citera
2013-06-22, 00:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardbeg-och-LSD
Helt ärligt så tror jag att Microsoft faktiskt har förlorat många Xbox "fans" efter allt det som har hänt, dom kommer inte att helt komma undan med det även om många har glömt detta om ett par år. Jag själv köper alltid alla konsoler och hade även tillsist rott hem en Xbox One till samlingen också om det inte vore för hela den här episoden. Dom vill införa dessa restriktioner men det var för tidigt helt enkelt och konsumenterna tvingade dom att ändra sig..men Microsoft kommer säkerligen att komma tillbaka med detta framöver. Så minst en kund har dom förlorat i alla fall.
Sedan 2001 har Microsoft varit i TV-spelsbranschen enbart med det avsiktliga syftet att försämra den. Visst, Microsoft har infört några bra aspekter såsom ett centraliserat onlinenätverk (Xbox Live, som var som bäst i PS3:s PlayStation Network när det var gratis och ohackat) och hårddisk (som också är som bäst i PS3/PS4), men Microsoft's huvudsyfte i TV-spelsbranschen handlar om att etablera ett monopol åt dem själva, inget annat.

Det är bra dock att du inser detta nu, att Microsoft är skit. Även om Microsoft har gjort en u-sväng nu efter den massiva kritiken, så får vi hoppas på att DRM-debaclet har öppnat folks sinnen och att mainstreamidioterna som tidigare kunde tänka sig köpa Xbox, inser nu vilket inkompetent företag Microsoft faktiskt är och bojkottar allt vad Microsoft heter.

Citat:
Därmed inte sagt att jag litar fullt ut på Sony heller som också har gjort en del fel tidigare. Kommer dom med sån här skit framöver så blir det bojkott av dom också. Jag har ingen lojalitet mot något företag utan varje generation är det nya förutsättningar och man står och väger för och nackdelar mellan konsolerna för att se vilken man ska ro hem först. Nästa generation kanske Nintendo eller Sony hittar på nått skit som gör att man vänder dom ryggen. Vi får väl se.
Helt rätt inställning. Klart som fan att man inte skall lita på Sony heller, Sony har gjort en del korkade misstag, bland annat genom att ta bort Linuxstöd i PS3. Men överlag spelar Sony sina kort rätt i de flesta fall, som sagt.

Citat:
Men ja PS4 känns faktiskt ganska överlägsen på dom flesta punkter och Nintendo har som alltid ett gäng spel man bara måste ha, även om själva konsolen Wii U känns ganska lam.
För tillfället är det bästa vi kan hoppas på att DRM-debaclet blir en dyr läxa för Microsoft och att Xbone floppar så hårt att Microsoft lägger ner planerna på en eventuell uppföljare till Xbone. Kvar blir då bara Sony och Nintendo som stora aktörer, och detta öppnar förhoppningsvis upp för Sega.

Även om folk inte fattar att Microsoft har gjort bort sig med DRM-skandalen, så får vi hoppas på att mainstreamidioterna som har för lågt IQ för att göra vettiga köpval, inser att en faktuellt överlägsen konsol till billigare pris är att föredra alla dagar i veckan framför underlägsen hårdvara, och att Xbone totalfloppar.
Citera
2013-06-22, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Var skrev jag att Sony borde ha 95% av marknaden? För min del hade det ultimata varit om Nintendo och Microsoft åkte ut ur konsolbranschen, och konsolkriget tävlades mellan Sony och Sega. Jag hade då varit en Segafanboy och hatat Sony som pesten, så var det förr åtminstone, idag har jag en mer avslappnad relation till Sony, de har visat sig överlag sköta det mesta rätt bra även om de emellanåt får lite hjärnsläpp.

Vilket innebär rent hypotetiskt att den kan spionera på dig när du tror att den är avstängd.

Visst, men tycker du att man ens skall behöva ta till sådana metoder? Varför inte bara dra ur sladden?
Jag påstod inte att du sa att de borde ha 95% av marknaden, det var en hypotes jag drog om microsoft skulle lämna marknaden helt och jag talade då även om gamer-segmentet (inte familjerna som gillar Wii U). Angående kinect hade jag föredragit detta alternativ, att bara kunna dra ut sladden och vara fri från problemen.

Citat:
Det förändrar inte att Microsoft verkligen är sugna på att spionera på dig och kontrollera dina spel. Att Microsoft viker sig för publik opinion innebär inte att Microsoft inte har lömska planer som de vill få igenom och kommer försöka vid bästa tillfälle.

Spelar sådant ingen roll för dig? Okej, Microsoft ändrade sig, då är allt glömt och förlåtet? Intentioner och syften är viktigt i sammanhanget, anser jag. Vet inte hur det är med dig.
Jag bryr mig faktiskt inte det minsta, men jag förstår er som gör det. Jag har inget förtroende för varken Sony eller Microsoft när det gäller spelkonsoler, bara de håller den service de erbjuder vid start till nästa generation är jag nöjd.

Citat:
I de flesta Androidmobiler går det att ta ut batteriet och då går det inte att triangulera/avlyssna/spåra/positionera dig/din mobil.

Du kan ju koppla ut din Xbox One också, då går det inte att få någon information ur den. Det går inte eller att använda den, men om du vill använda den är vi tillbaka på samma problem, vad var poängen?

Citat:
Du menar, till skillnad från PS4 och Xbox One?

Ja, precis

Citat:
Fast varför skall man ens behöva begränsa sig till extern hårddisk? Varför inte bara kunna byta ut den interna hårddisken? Ju mer frihet och öppenhet, desto bättre för oss konsumenter. Det kan du inte argumentera emot.
Det var bara ett bemötande på påståendet att "man måste". Det finns möjligheter. Jag säger inte emot att det hade varit bättre att låta oss byta den interna som vi vill.

Citat:
Påstår du på fullaste allvar att Xbone har bättre RAM än PS4?
Nej, jag påstår, precis som jag skrev, att XBOne har bättre RAM-latens än PS4.

Citat:
Kontrollen är en smaksak, alla Xboxkontroller har varit löjligt stora och asfula, samt att vänstra analoga spaken är helt errorplacerad. Men som sagt, smaksak. Sett till hårdvaruspecs—alltså objektiv vetenskaplig fakta—är PS4 överlägsen på alla punkter. Dessutom mindre också, och snyggare, mer futuristisk design.

Teoretiskt mer teraflops = överlägsen på alla punkter. Du vet väl vad en vetenskaplig teori är va? Det är ingen "educated guess". Evolution, gravitation och big bang är liksom också teoretiska förklaringsmodeller av verkligheten.
Återigen, det där med på alla punkter. Teoretiskt mer teraflops betyder inte att den är bättre på alla punkter. Det betyder att den är totalt sett teoretiskt överlägsen. Vi vet ännu inte hur bra exempelvis DDR3+SRAM står sig mot GDDR5 för gaming. Vi vet däremot att GDDR5 är bättre än DDR3 när det kommer till shaders.

Jag hänger inte upp mig på att PS4 är starkare än Xbox One när det kommer till intern hårdvara, jag hänger upp mig på på alla punkter.
Citera
2013-06-25, 11:33
Medlem
Har studerat priserna mellan dessa 2 fantastiska maskiner lite närmare nu och kommit fram till vad för många säkert skulla vara något av en deal breaker, men som säkert inte många tänkt på.

Alla priser enligt officiella sidor angående konsoler/spel/online.

Ps4 $399
x1 $499
Ingen surprise där.

Ps4an kommer med konsol, kontroller och headset
X1an kommer med konsol, kontroller och kinect (bekräftat att headset inte följer med)

Psn+ $50 / år - då ingår också Drive club (samt massa extra lull lull till ps3 om man har en från tidigare)

First party spel för båda konsolerna $60

Ps4 + psn-plus + spel = $509

Så om man som mig inte är ett dugg intresserad av kinect/pseye så får PS4 köpare för endast $10 mer än kostnaden av X1 (endast konsolen) förutom konsolen även ett års psn+ och 2 spel.
Citera
2013-07-04, 10:10
Medlem
[SIC]s avatar
Det har lugnat ner sig haha.
Hursom så släpper Sony playroom med systemet från start.

Kolla videon för intressant användning med ps eye och ds4, kommer inte skaffa den själv så tur att den är valfri.

http://www.engadget.com/2013/07/03/t...playstation-4/
Citera
2013-07-04, 15:41
Medlem
Varför överväger folk att köpa X1 när PS4 bevisligen är kraftigare?
Senast redigerad av Olepeter 2013-07-04 kl. 15:57.
Citera
2013-07-04, 16:40
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Finns flertalet anledningar.

Man har alltid haft xbox och föredrar därför det framför playstation.
Man är intresserad av Kinect och allt vad det innebär.
Man tror att konsolen kommer att få bättre exklusiva spel än playstation.

För mig kommer allt hänga på huruvida jag behöver ha kinect inkopplat och huruvida X0 får några exklusiva spel som jag är sugen på.
Citera
2013-07-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

PS3 var också "bevisligen" kraftigare än Xbox 360 men det betydde inte så mycket - snarare var det så att spel som kom till båda konsolerna såg bättre ut på 360 än på PS3.

Minnet som många hänger upp sig på har bättre bandbredd men högre latency. Sen har ju X1 sitt eSRAM inbakat direkt på CPU:n.

Det kommer knappt skilja något mellan spelen på PS4 och X1.
Citera
2013-07-04, 19:53
Medlem
Trots att jag ogillar Microsoft efter skandalen så hoppas jag både ps4 o XboxOne säljer så att det blir konsolkrig. Om det bara fanns en stor konsol som fick ensamrätt på allt tror jag det kunde bli lite slappt. Det behövs tävlande jättar för att uppnå kvalité.
Citera
2013-07-04, 20:25
Medlem
soulreapers avatar
Det här är inte tråden för Sonys eller Microsofts övriga produkter.

OT raderat
//MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in