Citat:
Ursprungligen postat av
apologetics
Ja, det är totalt BS att "ho theos" i Joh 1:1 skulle utesluta alla andra tolkningar än modalism. Varför skulle det göra det...?
Citat:
Anledningen till att författaren valde att lämna ut artikeln är enkel, och Ja han hade en poäng med det - Ordet var Sonen, inte Fadern. "και" Har absolut inget att göra med saken...
Varför skulle bestämd artikel ha något med fader/son att göra, och var nämns ens "fadern" i versen? Anledningen till att
kai är relevant är för att en bestämd artikel kan föras vidare genom en sammanlänkning av subjekt genom
kai - något som folk som menar att den bestämda artikeln förs vidare från föregående subjektiv brukar fästa rätt mycket vikt vid (annars är det ju helt klart att författaren gör skillnad på "Gud", i det första fallet, och "gudomligt" i det andra).
Citat:
Joh 1:18. För dig att säga att "Son" är den mest troliga läsningen, är som att någon skulle säga att Comma Johanneum (1 Joh 5:7-8) vore vad Johannes skrev i sitt brev.
Nej, varför det är den troliga läsningen är för att "enfödd son" är en mer trolig formulering än "enfödd Gud", samt att det gör att versen inte blir en ren självmotsägelse.
"Ingen har någonsin sett Gud, den enfödde Guden han har förklarat honom för oss" blir liksom... ja, nonsens. Ingen har sett Gud, förutom Gud som har förklarat honom för oss.
Det är ju dessutom
monogenês huios, enfödd/ende son, som vi hittar i resten av Johannesevangeliet (3:16, 3:18, o.s.v.) där vi inte ser något om
monogenês theos. Att detta ord,
monogenês, dessutom
i princip uteslutande används för att beskriva enfödda söner/döttrar gör saken än mer trolig.
Citat:
Det längsta du kan dra ut på det argumentet är att hävda att korrekta läsningen är den vi finner i P66
Nej, vad jag kan säga är helt enkelt att skriftlärda i den alexandrianska traditionen någon gång kopierade fel (eller fick tag på en felaktig kopia), som sedan kopierades och utgör i princip alla manuskript från denna tradition. Om vi tittar på grekiskan, θεός och υἱός, så är det inte konstigt hur dessa kan blandas samman, medvetet eller omedvetet, i handskrivna manuskript - speciellt inte i en tradition som den alexandrianska, som var influerad av gnosticism och som redan hävdade att Jesus är Gud/en gud, och således hade ett intresse av att Bibeln på något sätt lär det. Vi hittar dessutom "son" hos många kyrkofäder (t.ex. Irenaeus, Tertullian, Basil, Gregory Nazianzus, and Chrysostom).
Citat:
menar du att det måste existera fler än en Gud för att Gud ska behöva vara treenig?
Nej, jag menar att om någon kallar Gud för "dig, den ende sanne Guden" så ingår denne inte i den Gud som han tilltalar. Det är väldigt enkelt. Om Jesus ska inkluderas så skulle texten inte lyda "dig", utan "oss, den ende sanne Guden".
Jämför med om du träffar kungen och säger "du är den ende kungen", skulle du då mena att du också var kung? Var har du i så fall lärt dig tala och skriva?
Citat:
"Dig, Sann Gud" öppnar dörrar för fler Gudar.
Det skulle också öppna upp möjligheten för att Gud består av fler personer än den som Jesus tilltalar som "dig". Som texten står nu är en sådan möjlighet inte öppen.
Citat:
Om någon tror på att Gud är treenig, men i nästa ögonblick citerar Sheman, motsäger han sig själv enligt dig?
Inte nödvändigtvis; efter många filosofiska kullerbyttor har ju de nicenska filosoferna fått Gud i denna mening (som en) att handla om
ousia, väsen, medan de tre gudapersonerna är var sin
hypostasis, person, inom denna
ousia.
Säger någon som du menar är Gud däremot att någon annan än han själv är "dig, den ende sanne Guden" så exkluderar han ju sig själv från denne Gud.
Citat:
har aldrig hört någon säga att Jesus gjorde anspråk på att vara "Divine in some sense" när det kommer till Johannes Evangeliet
Då måste du börja lyssna mer noga.
Citat:
Att första åhundradets Judar kopplade "ο ων" och "εγο ειμι" med YHWH är ett faktum
Det kräver nog någon typ av källa...
Citat:
Och så har vi versen i Jesaja som Johannes citerar i 13:19 Jesaja: 43:10 "ινα γνωτε και πιστευσητε και συνητε οτι εγω ειμι, εμπροσθεν μου..."
Hur skulle
ego eimi användas som Gudsnamn här...?
Citat:
Har vi nångång rört på Johannes 18:5 i våra diskussioner? Hur ser du på den?
Att Jesus säger att han är den Jesus från Nasaret, som de söker efter?
Citat:
Jag har inte rört på 2 Mos i denna diskussion, utan Jes 43:10 m.fl.
YHWH översätts i övrigt inte till något som har med varken
ego eimi eller
ho on att göra, utan översätts - bl.a. i Jes - till
kyrios i Septuaginta.
Citat:
Om YHWH identifierar sig som "εγω ειμι"? Ja: "ινα γνωτε και πιστευσητε και συνητε οτι εγω ειμι... Han går vidare med att förklara " Före mig blev ingen Gud formad, efter mig skall ingen komma. "
Och
ego eimi används här inte som namn, eller som identifikation, utan helt enkelt som "jag är" (översatt från hebreiska
hū, hellre än YHWH).
http://biblesuite.com/hebrew/1931.htm
Du kan alltså inte bara peka på att Gud säger
ego eimi (som helt enkelt betyder "jag är...", eller "jag är den/han" eller "det är jag") och påstå att detta används som Gudsnamn. Att Gud, liksom alla andra i Septuaginta och NT, kan använda
ego eimi när han ska säga att han är något är väl helt självklart? Det innebär däremot inte att det används som Gudsnamn, varken när Gud eller när någon av alla de andra som säger
ego eimi genom hela Bibeln gör det.
Citat:
Ja visst, men min poäng är att Gud identifierar sig som "εγω ειμι"
Nej, Gud identifierar sig inte
som ego eimi, utan
med ego eimi. Där finns en stor skillnad, som jag tror att du också egentligen förstår dig på.
Om Jesus är Gud, och samtidigt är Guds apostel, så kan väl Petrus lika gärna vara Jesus, och samtidigt Jesu apostel, vilket gör honom till Gud? Är inte detta precis, exakt, samma "oproblematiska" tolkning av Petri relation till Jesus som din "oproblematiska" tolkning av Jesu relation till Gud?
Citat:
En trinitarian skulle inte mena att Jesu Gud är densamme som vår Gud?
Nej, en trinitarian skulle ju mena att Jesu Gud är Fadern, och att hans egen Gud består av Fadern, Sonen och Anden. Jesu Gud är således inte densamme som andras Gud, då Jesus själv ingår i den Gud som andra har. Att han menar att det är samma Gud - Fadern (enbart) - blir väl högst problematiskt för någon som menar att så inte alls är fallet?
Citat:
Förstår inte vad du ville få sagt här.
Kristna kallas Guds arvingar och Jesu medarvingar i Bibeln. Vi, och Jesus, ärver alltså från Gud. Jesus ärver tillsammans med oss, då vi är Guds söner - Gud är den som ger arvet. Nu ser du förhoppningsvis det problematiska för den trinitariska positionen.
Citat:
Vill även påpeka att du verkar närma dig texten med ett förutbestämt plan med vad texten ska säga. Du har argumenterat för att ingen Bok i NT Ger någon idé om Jesu pre-existens, självklart ändrade du dig ganska snabbt
Ja, visar detta inte ganska tydligt att jag
inte närmar mig texten med en förutbestämd plan om vad texten ska säga...? När någon på ett övertygande sätt visade mig att Jesu pre-existens förekommer i johanninsk litteratur, pseudo-Paulus och eventuellt (beroende på tolkning) i mindre grad hos Paulus, då ändrade jag åsikt. Någon visade mig att jag hade fel på denna punkt, varefter jag kom att ändra mig. Kallar du det att "närma sig texten med en förutbestämd plan om vad texten ska säga" så vet jag inte riktigt hur det står till med herrn...
Att byta åsikt när någon visar att, och hur, man har fel är att försöka förstå texten. Att ignorera de fel som folk påpekar för en, och låtsas som att allt faller i linje med ens egen tolkning även när det står i ett direkt motsatsförhållande till denna, är att närma sig den med en förutbestämd plan - om vi kan kalla det att närma sig den alls.