Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Nej egentligen handlade det inte om det, utan det handlade om att försöka förstå treenigheten. Via vattenglaset eller ljuset, vilket du vill. Jag har fortfarande inte gjort det.
Jag förstår inte heller treenigheten, fast det innebär ju inte att det inte är sant för det.
Att en religion är enkel och lätt att förstå innebär inte den per automatik är mer sann för det.
Livet i sig självt är inte enkelt, varför skall den som skapade detta livet vara lättare att förstå än det liv vi lever? Om Gud är enkel att förstå är han inget annat en en skapad produkt vars syfte är att sprida en religös lära. Jag är mkt väl medveten om att Islam är ett lättare att begripa för många i jämförelse med kristendomens teologi.
Fast det är det som jag gillar med kristendomen, som inte helt lätt att begipa alltid, det är en utmaning för hjärnan att följa Jesus.
Citat:
Det är inte jag som tillsatt Allahs namn, utan Han själv som manifesterar dem i Koranen. Förklarar Gud treenigheten i Bibeln? Då är vi ju och jämför på ungefär samma våglängd tycker jag. Annars kan jag uppfatta det som du har skrivit som typ, bortförklaringar.
Jo det finns flertalet ställen i bibeln där mkt tyder på att Guds väsen är av ett slag vi inte förstår.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=13204940&postcount=15
Citat:
Annars så är ju det rätt kört med att ta sig en mänsklig skepnad, då Han själv klargör att Han inte avlar eller avlas. I mänsklig skepnad ingår avlande/födsel i någon form.
Förstår inte rikigt dina argument här men, varje människa kan väl välja om dem vill avla sina gener vidare eller inte. Jesus valde att inte göra det.