Citat:
Ursprungligen postat av BRT
precis som ho logos kallas i början av Johannesevangeliet) medan det inte är Gud (ho theos, vilket används om Gud i början av Johannesevangeliet - men inte om ho logos).
Joh 1:1 ser ut så här i grekiskan:
"en arche en ho logos, kai ho logos en pros ton theon, kai theos en ho logos."
När ho logos kallas för theos är detta den enda gången i meningen som bestämd artikel inte används - även när termer sammanlänkas med "och" (kai) och det inte är nödvändigt med bestämd artikel så väljer författaren att göra det vid det andra tillfället i meningen som detta sker.
Joh 1:1 ser ut så här i grekiskan:
"en arche en ho logos, kai ho logos en pros ton theon, kai theos en ho logos."
När ho logos kallas för theos är detta den enda gången i meningen som bestämd artikel inte används - även när termer sammanlänkas med "och" (kai) och det inte är nödvändigt med bestämd artikel så väljer författaren att göra det vid det andra tillfället i meningen som detta sker.
Fast nu hittar du på egna regler i språket. Skulle Johannes tagit med den icke så viktiga artikeln, så skulle det resultera i Modalism. Och skulle det vara viktigt öht att ta med artikeln, så kallade Johannes Fadern för "en gud" i Joh 1:18, och lustigt nog så kallade han Sonen för "ο θεος" i samma vers. Jag har demonstrerat detta för dig ett antal gånger förstår inte riktigt hur du fortsätter bygga halmgubbar av dessa.
Citat:
Då känns det befogat att fråga sig: slarvar en av Nya Testamentets mest språkkunniga författare här med konsekvensen i språket, eller använder han medvetet denna formulering för att återge den hellenistisk-judiska logosfilosofi som t.ex. Filon utvecklat, där ho logos inte var Gud själv men kunde kallas theos (hellre än ho theos)?
Nej, han varken slarvade eller följde nån låtsas regel i språket som drar tankarna till Hellenistisk-Judisk tänkande, utan detta vara en halmgubbe argument, för enligt ditt tänkade så kallade Johannes Fadern för "En gud" och Sonen för "Gud" i Joh 1:18, men jag är säker på att dessa "Låtsas regler" försvinner, och en annan standard används i vers 18.
Citat:
Detta senare verkar mer rimligt sett till hur resten av evangeliet framställer Jesus - som en inkarnation av ho logos, men inte som Gud själv (där Jesus t.ex. kallar Gud för "dig, den ende sanne Guden")..... "Jag är" (ego eimi) innebär inte att någon kallar sig Gud. Flera andra använder sig av dessa ord i Nya Testamentet, utan att det anspelar på YHWH.
Att Jesus kallar Fadern för den ende sanne Guden motsäger inte treenigheten, utan tritheismen. Resten av Evangeliet beskriver Jesus som Gud, det håller dom mest liberala forskare med om som Bart Ehrman, Dale B Martin, Dominic Crossan, Marcus Borg etc etc. Inte bara att Johannes beksriver Jesus som Gud, utan Jesus själv - enligt Johannes - gör anspråk på att vara Gud, YHWH, i Joh 8:24, 58, 13:19.
Sjäklart gör ju inte någon anspråk på att vara YHWH bara för att dom säger "Jag är/εγω ειμι", men om någon säger "Innan Abraham var till Jag Är" så är det läge att lyfta ögonbryn och som vi ser i resten av Evangeliet så trodde Johannes att Jesus var YHWH exv Joh 12:41. Även 13:19 är anmärkningsvärt då Johannes citerar ur Septuagintan Jesaja 43:10 där Gud, YHWH identifierar sig som "Εγω ειμι", och vilket sker ofta i pseudo-Jesaja. Och allt detta håller majoriteten av forskare med mig om.
Enda sättet du kan säga att Johannes beskriver Jesus inom ramarna för Filons Logosfilosofi, är för dig att påstå att det inte var några problem för Filon att kalla Logos för YHWH.
Citat:
Om vi ska mena att Jesus är Gud så är ju titlar som "Guds apostel", att Jesus gjort oss till präster för "hans Gud och fader", när Gud kallas "Jesu Kristi Gud" och dylikt väldigt problematiska; liksom att Jesus kallar Gud för "min fader och er fader, min Gud och er Gud" - eller kallar Gud för "dig, den ende sanne Guden".
Nej det är ju det att det inte blir problematiskt alls, kanske om du sätter din egna tvist i andras tro så kan det vara det, men så som majoriteten av Kristna Treenighetstroende tolkar sin tro, så blir det inte alls problematiskt, Jesus underordnar Fadern, vilket han alltid gjort, han började inte göra det vid nått tillfälle, utan, när han tog en tjänares gestalt och blev vår överstepräst så hade han denna position innan han - den historiska personen - Jesus - vandrade på jorden, liksom det sägs på ett antal ställen att Lammet offrades innan världens begynnelse. exv Uppenbarelseboken 13:8.
Att Jesus kallar Fadern för den "Ende sanne Guden" motsäger inte alls tron på en treenig Gud - men den tvist du lägger på de kristnas tro - tritheism - hamnar under attack i Johannes 17:3.