2013-07-03, 09:19
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Kunde inte sagt det bättre själv. Givetvis är det synd att hon tog sitt liv, speciellt för de anhöriga.
Men hon var inget offer, eller någon varm kvinna; jag tycker snarare att hon verkar extremt egocentrisk. Hon har haft många år på sig att göra något åt sitt spelande, och hon väljer att ta 20 miljoner från pengar som skulle gått till skola medan hon själv inte ens har några privata skulder utan istället sitter på tillgångar. Och hon väljer att ta sitt liv i den stund hon inser att hon gjort bort sig inför allmänheten (och närstående). Fram tills hon blir avslöjad går det tydligen att leva med vad hon gjort, och dessutom fortsätta med det beteendet istället för att göra något åt det, men inte när det uppdagas för andra?
Det är inget offer, det är någon som är mån om sitt anseende inför allmänheten.

Håller fullständigt med! Detta "offer" som många vill försöka framställa Tuula som stämmer inte alls. Hon hade ju full ruljans ända fram till dagen då dom kom på hennes tjuveri. Inte ens då brydde hon sig om att konfronteras med rättvisan. Hon lämnade barn, barnbarn, sin gamla mamma m.fl. i sticket och flydde. Hade hon haft den minsta tanke på någon annan än just sig själv och sin egen fasad så hade hon suttit kvar där på morgonen och väntat på polisen. Nej istället ger hon sig ut i skogen och tar sig själv av daga på något sätt. Hon bemödar sig inte ens att tala om för sina anhöriga ATT hon gjort det, inte heller vart. Hon lämnar helt kallt dessa till ett liv i ovisshet!! Hon bryr sig tydligen inte heller inte om att någon random stackars människa kommer att mötas av den makabra syn som ett självmord efter x antal månader är. Den stackars skogsarbetaren kommer kanske få men för livet efter sin upptäckt. Nu var han ändå vuxen, tänk om det hade varit ett bärplockande barn!? Och Tuula var långt ifrån helt väck eller borta, och BORDE ha besparat sina anhöriga detta genom att själv stå för konsekvenserna av sitt eget handlande!!
Citera
2013-07-03, 09:34
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag menar att spelbolag borde göra en kreditvärdighetsprövning oavsett om man spelar på kredit eller kontant och inte tllåta spel som vida överträffar den årliga, taxerade inkomsten. De här spelbolagen tar noll ansvar för varifrån pengar kommer, och de inbjuder till kriminellt spelande. De är faktiskt en del av en kriminell verksamhet kan man säga.

Precis som att banker numera tar reda på varifrån kontanter kommer, borde spelbolag göra det. Det går inte att sätta in stora summor pengar utan att banken börjar ställa frågor.

Jag förstår inte hur du tänker om du menar att "vanliga människor" ska kreditprövas för diverse kontantkonsumtion, oavsett om det gäller kläder, lotter eller akvariefiskar!!? Eller att politiker ska hängas för att någon tjuv bestämmer sig för att hitta kryphål i systemet, för att finansiera sitt eget missbruk, lyxlirarliv, klädköpskonto eller vad det nu kan vara. Ser du inte orimligheten OCH faran i att alltid ha en "storebror staten" att skylla på, och att luta sig emot när något skiter sig.

Ju mer egenansvar man tar bort från människorna desto mer ansvarslösa blir dom till slut. Om jag åker karusell och den uppenbarligen går sönder så jag blir skadad ska den ansvarige tivolidirektören naturligtvis ställas till svars. MEN om jag medvetet letar efter ett sätt att ta mig ur karusellen uppe i högsta backen, klipper hål i staketet och kastar mig ur, så är det knappast tivolidirektören som är ansvarig för den olyckan!

Att leta efter andra syndabockar än den skyldige leder ingenstans och skapar inte ett bättre samhälle!
Citera
2013-07-03, 09:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Jag förstår inte hur du tänker om du menar att "vanliga människor" ska kreditprövas för diverse kontantkonsumtion, oavsett om det gäller kläder, lotter eller akvariefiskar!!? Eller att politiker ska hängas för att någon tjuv bestämmer sig för att hitta kryphål i systemet, för att finansiera sitt eget missbruk, lyxlirarliv, klädköpskonto eller vad det nu kan vara. Ser du inte orimligheten OCH faran i att alltid ha en "storebror staten" att skylla på, och att luta sig emot när något skiter sig.

Ju mer egenansvar man tar bort från människorna desto mer ansvarslösa blir dom till slut. Om jag åker karusell och den uppenbarligen går sönder så jag blir skadad ska den ansvarige tivolidirektören naturligtvis ställas till svars. MEN om jag medvetet letar efter ett sätt att ta mig ur karusellen uppe i högsta backen, klipper hål i staketet och kastar mig ur, så är det knappast tivolidirektören som är ansvarig för den olyckan!

Att leta efter andra syndabockar än den skyldige leder ingenstans och skapar inte ett bättre samhälle!

Du är obildad och omogen. Gävle kommun fick underkänt av revisorerna, men sådant har du inte utbildning nog för att förstå, så jag låter dig mala på. Tuulas brott är en del i en härva som du inte kan överblicka.

Dina liknelser har inte med det här fallet att göra, då Tuula inte behövde göra något särskilt avancerat för att komma åt pengar. Det är inte heller hon som behöver hängslen, utan skattebetalarna. Ägna dig åt andra trådar som du förstår bättre. Av ditt okunniga nonsenssvar att döma har du inte läst en enda handling i det här ärendet.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-03 kl. 09:45.
Citera
2013-07-03, 10:16
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Du är obildad och omogen. Gävle kommun fick underkänt av revisorerna, men sådant har du inte utbildning nog för att förstå, så jag låter dig mala på. Tuulas brott är en del i en härva som du inte kan överblicka.

Dina liknelser har inte med det här fallet att göra, då Tuula inte behövde göra något särskilt avancerat för att komma åt pengar. Det är inte heller hon som behöver hängslen, utan skattebetalarna. Ägna dig åt andra trådar som du förstår bättre. Av ditt okunniga nonsenssvar att döma har du inte läst en enda handling i det här ärendet.

Du väljer att bemöta mitt inlägg med helt ogrundade personangrepp. Vilket ger en tvärtomeffekt och bekräftar din egen brist på bildning. Mina liknelser HAR helt och hållet med det här fallet att göra, så den lilla enkla meningen fick du också om bakfoten.

Tuula BEHÖVDE göra ett aktivt val, oavsett om det var avancerat eller inte, vilket du uppenbarligen inte har förstått. Du sitter i inlägg efter inlägg och söker efter andra syndabockar än den skyldige. Du lobbar och argumenterar för striktare kontroll hos myndigheter, företag, näringsidkare. Du vill frånta gemene man all form av ansvar och skyffla över det på "storebror"!! Vilka ska du fälla när hela Gävles kommunledning har fallit? Är det nog där, eller ska dom i sin tur fälla staten, regeringen, Sverige, Världen!!?? För de måste ju också ha någon över sig att skylla på! Tyvärr är du alldeles för naiv för att förstå de enkla sammanhangen.
Citera
2013-07-03, 10:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Du väljer att bemöta mitt inlägg med helt ogrundade personangrepp. Vilket ger en tvärtomeffekt och bekräftar din egen brist på bildning. Mina liknelser HAR helt och hållet med det här fallet att göra, så den lilla enkla meningen fick du också om bakfoten.

Tuula BEHÖVDE göra ett aktivt val, oavsett om det var avancerat eller inte, vilket du uppenbarligen inte har förstått. Du sitter i inlägg efter inlägg och söker efter andra syndabockar än den skyldige. Du lobbar och argumenterar för striktare kontroll hos myndigheter, företag, näringsidkare. Du vill frånta gemene man all form av ansvar och skyffla över det på "storebror"!! Vilka ska du fälla när hela Gävles kommunledning har fallit? Är det nog där, eller ska dom i sin tur fälla staten, regeringen, Sverige, Världen!!?? För de måste ju också ha någon över sig att skylla på! Tyvärr är du alldeles för naiv för att förstå de enkla sammanhangen.

Har du arbetslivserfarenhet? Då vet du att alla jobb som hanterar pengar, värdesaker, varor kräver kontroll av medarbetarna. Så är det, och så ska det vara. Ingen ska kunna välja något, din dumma nöt. Jobbar du på varuhus måste du visa upp din väska när du går hem. Jobbar du med ekonomi måste du dubbelsignera aktiviteter. Jobbar du på bank noteras det ständigt vad du gör, och inte gör, det dubbelsigneras ständigt. Tyvärr förstår inte gävlepolitikerna, eller du min vän, vitsen med detta. Sov vidare, eller bilda dig.
Citera
2013-07-03, 10:38
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Har du arbetslivserfarenhet? Då vet du att alla jobb som hanterar pengar, värdesaker, varor kräver kontroll av medarbetarna. Så är det, och så ska det vara. Ingen ska kunna välja något, din dumma nöt. Jobbar du på varuhus måste du visa upp din väska när du går hem. Jobbar du med ekonomi måste du dubbelsignera aktiviteter. Jobbar du på bank noteras det ständigt vad du gör, och inte gör, det dubbelsigneras ständigt. Tyvärr förstår inte gävlepolitikerna, eller du min vän, vitsen med detta. Sov vidare, eller bilda dig.

Och det här inlägget tillförde absolut ingenting i diskussionen. Vilket ytterligare bevisar din naivitet och oförmåga att förstå det jag skrev tidigare. Ditt lobbande för överförmynderi och fråntagande av personansvar fungerar INTE i en modern demokrati! Simple as that. Och med din brist på argumentationsförmåga, kommunikationsteknik, bildning och med ditt ringa ordförråd så leder ett meningsutbyte ingenstans med dig.

Men ge dig tid till att försöka förstå vad folk skriver istället för att lägga allt krut på att hävda dig själv (tips) Tuula var skyldig till det hon gjorde, oavsett vilka politiker, system eller annat hon hade att göra med. Inte såå svårt att förstå ens för en åsna.
Citera
2013-07-03, 10:44
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:

Och jag har faktiskt inte lust eller ork att sitta och skriva om varken dig eller mig i en tråd som handlar om Tuula!! Du har helt enkelt riktat in dig på fel fokus, vilket jag ser att du gör i princip varenda inlägg du skriver. Jag förväntar mig några svar ifrån dig, för jag förstår att du bara måste få sista ordet. Oavsett, och det bjuder jag på hahahaha
Citera
2013-07-03, 11:43
Medlem
Micksans avatar
Citat:

Nu verkar du vara ganska långt ute från verkligheten. Ingen behöver visa upp sin väska när man går hem från jobbet såvida det inte finns brottsmisstanke. Polisen skall då tillkallas omgående om man kan ta personen på bar gärning. Att frihetsberöva någon för att man tror att den personen har gjort ett brott är ett grovt brott.

Du kanske borde utbilda dig själv.

Det som har skett i Gävle beror på att politikerna där har tappat kontroll. Det här är inte det enda som har fått även en luttrad person som jag att spärra upp ögonen.

Nu till min punkt.

Polisen har nu lagt ner brottsutredningen mot Tuula eftersom den enda misstänkte är avliden. Det är snart 9 år sedan Christer Pettersson avled. Den utredningen lever vidare och kostar pengar. Har man olika preferenser hos polisen för när utredningar skall läggas ner? Kan inte Tuula ha haft en medhjälpare?
Citera
2013-07-03, 12:26
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micksan
Nu verkar du vara ganska långt ute från verkligheten. Ingen behöver visa upp sin väska när man går hem från jobbet såvida det inte finns brottsmisstanke. Polisen skall då tillkallas omgående om man kan ta personen på bar gärning. Att frihetsberöva någon för att man tror att den personen har gjort ett brott är ett grovt brott.

Du kanske borde utbilda dig själv.

Det som har skett i Gävle beror på att politikerna där har tappat kontroll. Det här är inte det enda som har fått även en luttrad person som jag att spärra upp ögonen.

Nu till min punkt.

Polisen har nu lagt ner brottsutredningen mot Tuula eftersom den enda misstänkte är avliden. Det är snart 9 år sedan Christer Pettersson avled. Den utredningen lever vidare och kostar pengar. Har man olika preferenser hos polisen för när utredningar skall läggas ner? Kan inte Tuula ha haft en medhjälpare?

Helt riktigt, men den enda arbetslivserfarenhet personen ifråga har är väl från extraknäcket på den lilla jourlivsbutiken som säljer importerade cigaretter, trisslotter och några konservburkar med namn som inte går att uttala! Där ägaren i egen hög person stod och visiterade sina anställda innan de fick gå hem, så att dom inte hade med sig en liten Dajmkola, eller gud förbjude, ett paket med olagligt införda cigaretter. Banker, seriösa företag, större butiker och framförallt kommuner är henne helt fjärran, och därför förstår hon inte heller hur dessa fungerar, än mindre hur de styrs.

Att Tuulas förskingring kunde få fortgå under så pass lång tid och i den omfattningen ÄR skandal, det tror jag att alla är överens om. Och det känns troligare i mina ögon att hon borde ha haft åtminstone en eller ett par medhjälpare, än att hon skulle ha fixat detta helt själv. Men å andra sidan, hur troligt är det att det ska finnas flera såna grova bedragare på en och samma arbetsplats? Man kan ju fundera om kommun/stat/polis vill "tysta ned" det hela, p.g.a. den stora skandal det verkligen är, och att det är därför man snabbt lägger locket på. Tuulas död kanske kom som en lättnad för hela etablissemanget.
Citera
2013-07-03, 12:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Om man ska ta självmord så tänker man nog inte så noga på att diska.

....men man tänker på att ta sig 1 mil från hemmet helt i onödan. Dessutom på cykel. Dessutom på en vit.
Var Tuula angelägen om att hennes kropp inte skulle hittas snabbt så den skulle hinna upplösas och dödsorsak inte kunna fastställas? Eller var det någon annan som var angelägen om det och använde Alm-metoden?

Skulle tippa att det är många från Gävle kommun i denna tråden. Spelklubben Halmbocken?
Citera
2013-07-03, 12:30
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Nu till min punkt.

Att det ökat så markant de två sista år kan ju en antydan om att fanns fler inblandade. Om det finns en medbrottsling så kan man undra om förskingring är det enda brott denne har gjort sig skyldig till?

Nu har ju ledande FB-experter fastslagit att T har begått självmord medelst hängning så då är det väl inte så mycket mer att orda om för en "foliehatt" som jag.
Citera
2013-07-03, 12:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Det är väl bara bedrägeriutredningen som lagts ner? Man kollar väl fyndet efter dödsorsak ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in