2013-07-01, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag menar inte att du har fel, men du hade alltså ingen källa.

Vad menar du att man använder för läkemedel mot spelberoende som man även använder mot alkoholberoende? Antabus?
Bensodiazepiner används mot alkoholabstinens, men det är för att mildra baksmällan.

Naltrexon: visat sig kunna ta bort "kickar" av t.ex. alkohol OCH spel. Hos många engageras samma receptorer i knoppen vid båda typerna av missbruk, och en del andra också.
Citera
2013-07-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Kanske hen menar att man använder SAMMA läkemedel mot spelberoende som mot alkohol- och narkotikaberoende. Detta för att man har kunnat påvisa samma neurokemiska reaktioner i hjärnan vid spelande som vid intag av alkohol eller narkotika. En som är spelberoende får också liknande symtom som en drogberoende har, det är också dessa symtom som det brukar ges läkemedel för.

Många med spelberoende har även andra problem i livet. Från vårdguiden:

Ja, frågan är hur det var med stackars Tuula? (Flera år av beroendestyrt beteende.)

Problem med särbon?

Annat?

Utåt gjorde hon tydligen ett bra intryck, men...
Citera
2013-07-01, 18:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, frågan är hur det var med stackars Tuula? (Flera år av beroendestyrt beteende.)

Problem med särbon?

Annat?

Utåt gjorde hon tydligen ett bra intryck, men...

Att både ha ett pågående spelmissbruk och samtidigt levt i stressen av att när som helst kunna bli påkommen med att att ha stulit pengar, ökar ju chanserna markant för att få problem även socialt. Detta måste i sin tur förvärra hennes missbrukstillstånd och svårigheten med att lämna det.

Förmodligen så skapade hon, om hon inte redan hade dom från början, psykiska problem.

Psykiska problem i kombination med ett starkt spelberoende är ju inte direkt en bra grund att stå på när det sen blir en riksnyhet att man blivit misstänkt för att ha svindlat bort 20 miljoner från en kommuns kassa..
Citera
2013-07-02, 01:01
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller med om attd et mest troligt är skammen som drev henne. Att på äldre dagar bli sedd som kriminell är nog tufft för väldigt många individer, det måste förorsaka en kris av enorm omfattning, för det är ingen luttrad "hinsehäxa" vi snackar om, utan någon som tvärtom hela sitt liv ansetts vara en kompetent, pålitlig och trevlig person.

Och även om hon fått ett kortare straff hade hennes yrkeskarriär som 50-plussare mest troligt varit körd i botten efter ett avskedande ifrån skolan....en lågutbildad, äldre kvinna med ett fängelsestraff i ryggen....har ingen höjdarutsikt på arbetsmarkanden direkt Lägg därtill a-kassa, utförsökring, socialbidrag och massvis med skulder till staten i miljonklassen. Har man en gång börjat spela har man väl en dröm om det rakt motsatta, om guldkant på tillvaron med resor och lite lyx, men det var precis det motsatta som väntade Tuula....med andra ord väldigt förståeligt att hon begick självmord, men ändå tragiskt.

Förmodligen hade hon inte ens tänkt ut en plan B utan motiverades helt och hållet av sitt missbruk. Befalld av krafter hon inte kunde kontrollera.
Citera
2013-07-02, 09:53
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Förmodligen hade hon inte ens tänkt ut en plan B utan motiverades helt och hållet av sitt missbruk. Befalld av krafter hon inte kunde kontrollera.

Var hon ett offer? Radiostyrd? Vem styrde henne? Mammon?
Citera
2013-07-02, 10:49
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Nu kan mysteriet med försvunna Tuula lösas
Citat:
– Jag har pratat med polisen nu på morgonen och då hade de inte fått svar från rättsmedicin, säger han.

Om det skulle visa sig att det är Tuula Lavikkala som hittats sätter det punkt för hans arbete.

– Det skulle innebära att förundersökningen läggs ned då den misstänkte är avliden. Då är fallet för vår del avslutat. Vi kan inte driva ärendet vidare utan någon misstänkt, säger han.
Citera
2013-07-02, 11:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Men skit i cykeln. Vad har den för betydelse i det hela? Tuula har tydligen tagit livet av sig och om hon cyklat till platsen har ingen som helst betydelse. Det räcker med att fastslå om kroppen som hittats är Tuulas. Cykeln k

Hur då "tydligen". Jag tycker allt talar emot just det. Hon kunde väl ta livet av sig hemma. Varför skulle hon cykla 1 mil från hemmet för att utföra ett hemarbete? Kunde ju ha ätit upp maten och diskat tallriken först.
Citera
2013-07-02, 11:23
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur då "tydligen". Jag tycker allt talar emot just det. Hon kunde väl ta livet av sig hemma. Varför skulle hon cykla 1 mil från hemmet för att utföra ett hemarbete? Kunde ju ha ätit upp maten och diskat tallriken först.

Om man ska ta självmord så tänker man nog inte så noga på att diska.
Citera
2013-07-02, 12:15
Medlem
Jorrosoattes avatar
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.6037308-det-var-tuula-som-hittades-i-skogenlart att det var Tuula som hittades i skogenh vid Älgsjön
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.6037308-det-var-tuula-som-hittades-i-skogen
Citera
2013-07-02, 12:52
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Det var Tuula Lavikkala som hittades död i skogen söder om Gävle.
Kroppen har identifierats vid rättsmedicin i Uppsala.
Enligt en poliskälla hade hon tagit livet av sig.
Lavikkala försvann spårlöst 12 november förra året efter att ha avslöjats som misstänkt förskingrare i sitt arbete vid Gävle kommun.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17058568.ab
Citera
2013-07-02, 13:03
Medlem
Marmosets avatar
Fruktansvärt tråkigt att höra. Jag önskar att hennes nära och kära åtminstone får frid nu.
Citera
2013-07-02, 13:52
Medlem
Visselvesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Tråkigt att jag hade rätt om spelmissbruket och kurreduttöns teorin med härliga paraply drinkar. Undrar samtidigt vart de viskande fåglarna tagit vägen samt vart hon växlat pengar hos Hells Angels?
Dags att ändra i rubriken !!

Ännu tråkigare att du klappar dig för bröstet och tänker "haha jag hade rätt". Istället för att beklaga sorgen och visa lite vördnad och respekt för anhöriga och andra. Faktiskt en smula makabert i mina ögon.

Jag tror att du kommer att bli mycket besviken om du förväntar dig att få frottera dig i glansen över att ha gissat rätt! Folk kommer att konstatera vad som hänt, beklaga sorgen för anhöriga och sedan spekulera vidare i andra fall och händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in