Citat:
Ursprungligen postat av
yamabamaobama
Både T2 (11-12 %), T3 (16 %) för VT12-klassen låg under 20 %. Senaste T3, hörde jag, så kuggade förövrigt drygt 28 %!!! vilket är absurt och då var det tydligen enbart 3-4 stycken som uttryckligen blankat. T3 är väl väggen på UU men 1/3 U låter ju galet.
Så åtminstone av vad jag hört så verkar Uppsala vara rejält hårda med betygen.
Det har jag som sagt inte upplevt i min årskull. Sedan ser jag inte det negativa med att det ställs höga krav på studenterna, det skapar drivna studenter som går in för att faktiskt erhålla betyg högre än B/Ba. Genom att det är hårt ställda krav gynnas även studenterna som kan sin juridik, då dessa får höga betyg, medan resten får lägre.
Tag t.ex. senaste T5-tentan, fördelningen såg då ut som följer:
AB 46 st. (23,9 %)
BA 72 st. (37,5 %)
B 60 st. (31,3 %)
U 14 st. (7,3 %)
Man behövde 75, 64 respektive 50 % av den totala poängen för att erhålla betygen ovan. Det tycker jag är rimligt. Men ponera att endast 10 % kom upp till AB-nivå, skall då gränsen sänkas till kanske 70 %, för att komma upp i kanske 15 % studenter med AB? Nej, det tycker jag inte är rimligt. Det är studenterna som skall anpassa sig till gällande betygssystem och inte tvärtom, annars riskerar vi inflation i betyg, genom att utbildningen "görs enklare" för att studenterna inte uppfyller kraven (jfr lärarprogrammet).
Naturligtvis skall vi inte nå absurda nivåer (jfr GU och deras nazihårda kurs KERAI), men det krävs ändå en viss balans. Jag anser det vara rimligt att runt 20 % erhåller AB på varje kurs, men är självklart emot alla typer av system som sätter begränsningar i antalet studenter som får ett visst betyg. Jag vidhåller det jag skrev i mitt förra inlägg. Vet arbetsgivare om att det är svårare att erhålla AB vid Uppsala universitet, kommer ju ett AB att värderas högre än om lärosätet vad känt för att ge ut AB till höger och vänster.
Gör studenterna det som förväntas, kan AB uppnås. Man behöver inte ens gå på föreläsningarna (majoriteten av föreläsningarna är nämligen skit...), utan endast läsa litteraturen, närvara på seminarierna och trycka in allting.