2013-07-02, 06:01
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbofsi
Låter gött det! Som sagt, SU skrev jag mer in som en backup. Var på öppet hus i GU, och en kille sa att någon enstaka pers lyckades komma in med 1.4 på HP. Men om man kollar VHS så ser man att jag inte sitter så säkert till, 0.05 i marginal känns aningen lite för vagt sedan att GU gör intag bara på hösten gör att man är tvungen att vänta 1 år mellan varje ansökning..

Om du har 1.55 har du i princip 1.6 enligt det tidigare systemet vilket är gränsen för intaget för första intagningen. Med andra ord du kommer garanterat in med 1.55. Kanske inte på första urvalet men på andra.
Citera
2013-07-02, 10:24
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Om du har 1.55 har du i princip 1.6 enligt det tidigare systemet vilket är gränsen för intaget för första intagningen. Med andra ord du kommer garanterat in med 1.55. Kanske inte på första urvalet men på andra.

I princip 1.6 - hur menar du då?
Citera
2013-07-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
I princip 1.6 - hur menar du då?

Innan nya systemet hade det avrundats uppåt. Så 1,55 nu hade avrundats till 1,6 förr. Antar att "i princip"-delen är för att det kan diffa någon poäng mellan proven var gränsen går för 1.X
Citera
2013-07-02, 12:38
Medlem
Jag skulle inte rekommendera någon att studera vid Uppsala Univ., så vidare ni inte vill slita varg helt i onödan. Så en varning till alla er som funderar på det.

Kanske får ni en bättre utbildning men är det värt att vara en bättre utbildad jurist om ni inte kan få några toppjobb? Fakulteten lever i en bubbla gällande sina studenters framtid och många professorer tar nöje i att skriva överjävliga tentafrågor och fast 30 % kanske får underkänt vägrar man att sänka betygsnivån. På andra sidan av betygskalan är man lika envis: fast bara 11 % får AB vägrar man att sänka AB-nivån.
Senast redigerad av yamabamaobama 2013-07-02 kl. 12:48.
Citera
2013-07-02, 13:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamabamaobama
Jag skulle inte rekommendera någon att studera vid Uppsala Univ., så vidare ni inte vill slita varg helt i onödan. Så en varning till alla er som funderar på det.

Kanske får ni en bättre utbildning men är det värt att vara en bättre utbildad jurist om ni inte kan få några toppjobb? Fakulteten lever i en bubbla gällande sina studenters framtid och många professorer tar nöje i att skriva överjävliga tentafrågor och fast 30 % kanske får underkänt vägrar man att sänka betygsnivån. På andra sidan av betygskalan är man lika envis: fast bara 11 % får AB vägrar man att sänka AB-nivån.
Detta stämmer inte enligt mina observationer. Det har varit runt 20 - 23 % som erhållit AB på terminerna jag har studerat. Att 30 % får underkänt stämmer inte heller. På min senaste tenta var det endast ~7 % som fick U, betänk också att några torde ha blankat. Sedan postade någon statistik från T6 som såg något värre ut, men det var inte på långa vägar 30 % som fick U.

Jag håller inte heller med om att AB-gränsen skall justeras för att inte så många når upp till den. Den har i alla fall på de två senaste terminerna (T4-5) legat runt 77-80 % vilket är rimligt. B har varit 50 % och BA ~65 %. Hur kan du tycka att dessa gränser är orimliga på något sätt? Att ha ett sämre resultat än 50 % och ändå bli godkänt är ju inte hållbart ö h t, då har man inte tillgodogjort sig utbildningen och bör inte kunna erhålla examen.

Nu vet jag inte heller om det är allmän vetskap att det är svårare att erhålla AB i Uppsala, men om det är så gynnar det bara oss uppsalastudenter ytterligare. Är det svårare här har vi utfört en större prestation. Så vad är problemet?
Citera
2013-07-02, 13:43
Medlem
hallå,

är det någon gammal juriststudent här som gick ut med BA på samtliga terminer och om ni i sådana fall skulle kunna berätta vad ni arbetar med idag?

Tack på förhand!
Citera
2013-07-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Detta stämmer inte enligt mina observationer. Det har varit runt 20 - 23 % som erhållit AB på terminerna jag har studerat. Att 30 % får underkänt stämmer inte heller. På min senaste tenta var det endast ~7 % som fick U, betänk också att några torde ha blankat. Sedan postade någon statistik från T6 som såg något värre ut, men det var inte på långa vägar 30 % som fick U.

Jag håller inte heller med om att AB-gränsen skall justeras för att inte så många når upp till den. Den har i alla fall på de två senaste terminerna (T4-5) legat runt 77-80 % vilket är rimligt. B har varit 50 % och BA ~65 %. Hur kan du tycka att dessa gränser är orimliga på något sätt? Att ha ett sämre resultat än 50 % och ändå bli godkänt är ju inte hållbart ö h t, då har man inte tillgodogjort sig utbildningen och bör inte kunna erhålla examen.

Nu vet jag inte heller om det är allmän vetskap att det är svårare att erhålla AB i Uppsala, men om det är så gynnar det bara oss uppsalastudenter ytterligare. Är det svårare här har vi utfört en större prestation. Så vad är problemet?

Både T2 (11-12 %), T3 (16 %) för VT12-klassen låg under 20 %. Senaste T3, hörde jag, så kuggade förövrigt drygt 28 %!!! vilket är absurt och då var det tydligen enbart 3-4 stycken som uttryckligen blankat. T3 är väl väggen på UU men 1/3 U låter ju galet.

Så åtminstone av vad jag hört så verkar Uppsala vara rejält hårda med betygen.
Senast redigerad av yamabamaobama 2013-07-02 kl. 15:06.
Citera
2013-07-02, 16:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamabamaobama
Både T2 (11-12 %), T3 (16 %) för VT12-klassen låg under 20 %. Senaste T3, hörde jag, så kuggade förövrigt drygt 28 %!!! vilket är absurt och då var det tydligen enbart 3-4 stycken som uttryckligen blankat. T3 är väl väggen på UU men 1/3 U låter ju galet.

Så åtminstone av vad jag hört så verkar Uppsala vara rejält hårda med betygen.
Det har jag som sagt inte upplevt i min årskull. Sedan ser jag inte det negativa med att det ställs höga krav på studenterna, det skapar drivna studenter som går in för att faktiskt erhålla betyg högre än B/Ba. Genom att det är hårt ställda krav gynnas även studenterna som kan sin juridik, då dessa får höga betyg, medan resten får lägre.

Tag t.ex. senaste T5-tentan, fördelningen såg då ut som följer:

AB 46 st. (23,9 %)
BA 72 st. (37,5 %)
B 60 st. (31,3 %)
U 14 st. (7,3 %)

Man behövde 75, 64 respektive 50 % av den totala poängen för att erhålla betygen ovan. Det tycker jag är rimligt. Men ponera att endast 10 % kom upp till AB-nivå, skall då gränsen sänkas till kanske 70 %, för att komma upp i kanske 15 % studenter med AB? Nej, det tycker jag inte är rimligt. Det är studenterna som skall anpassa sig till gällande betygssystem och inte tvärtom, annars riskerar vi inflation i betyg, genom att utbildningen "görs enklare" för att studenterna inte uppfyller kraven (jfr lärarprogrammet).

Naturligtvis skall vi inte nå absurda nivåer (jfr GU och deras nazihårda kurs KERAI), men det krävs ändå en viss balans. Jag anser det vara rimligt att runt 20 % erhåller AB på varje kurs, men är självklart emot alla typer av system som sätter begränsningar i antalet studenter som får ett visst betyg. Jag vidhåller det jag skrev i mitt förra inlägg. Vet arbetsgivare om att det är svårare att erhålla AB vid Uppsala universitet, kommer ju ett AB att värderas högre än om lärosätet vad känt för att ge ut AB till höger och vänster.

Gör studenterna det som förväntas, kan AB uppnås. Man behöver inte ens gå på föreläsningarna (majoriteten av föreläsningarna är nämligen skit...), utan endast läsa litteraturen, närvara på seminarierna och trycka in allting.
Citera
2013-07-02, 18:46
Medlem
Betygsfördelning T1 UU (PM3 + tentaresultat sammanslaget). Vet inte om de som inte fullgjort obligatorium osv är medräknade, snott siffrorna rakt av från resultatpubliceringen:

AB 34,3%
Ba 27,2%
B 29,6%
U 8,9%
Citera
2013-07-02, 18:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Betygsfördelning T1 UU (PM3 + tentaresultat sammanslaget). Vet inte om de som inte fullgjort obligatorium osv är medräknade, snott siffrorna rakt av från resultatpubliceringen:

AB 34,3%
Ba 27,2%
B 29,6%
U 8,9%
Intressant att trenden håller i sig. Det är alltid betydligt fler som får AB på T1 än andra terminer (med viss reservation då jag inte har aktuell statistik från fördjupningskurserna). Då uppstår ju frågan: Är T1 för enkel? Bör T1 göras något svårare? Tänker detta då skillnaden nästan är 10 % från andra terminer.
Senast redigerad av eXtremo 2013-07-02 kl. 18:59.
Citera
2013-07-02, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Intressant att trenden håller i sig. Det är alltid betydligt fler som får AB på T1 än andra terminer (med viss reservation då jag inte har aktuell statistik från fördjupningskurserna).

De brukar ju, av tentamenskommentarerna att döma, vara tämligen generösa vid rättningen på T1.

Sen antar jag kallt att PM är betydligt lättare på T1 än sen? Jag hade 13 p från mitt PM - vilket jag själv inte kan tycka det var värt egentligen (dvs jag kan skriva betydligt bättre än det skräp jag lämnade in). Trodde först det var för de var dumsnälla i rättandet, men med tanke på vad de andra med samma ämne (och alltså samma rättande lärare) fick, så är det snarare så att kraven är låga. Och jag fick "lätta" poäng bara genom att jag har lätt för att skriva PM osv.

Ska bli högst intressant att läsa examinators rättningskommentar på tentan sen, i åtminstone mitt fall har jag fått en helsikes massa poäng för argumentation på minst en fråga...
Citera
2013-07-02, 19:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
De brukar ju, av tentamenskommentarerna att döma, vara tämligen generösa vid rättningen på T1.

Sen antar jag kallt att PM är betydligt lättare på T1 än sen? Jag hade 13 p från mitt PM - vilket jag själv inte kan tycka det var värt egentligen (dvs jag kan skriva betydligt bättre än det skräp jag lämnade in). Trodde först det var för de var dumsnälla i rättandet, men med tanke på vad de andra med samma ämne (och alltså samma rättande lärare) fick, så är det snarare så att kraven är låga. Och jag fick "lätta" poäng bara genom att jag har lätt för att skriva PM osv.

Ska bli högst intressant att läsa examinators rättningskommentar på tentan sen, i åtminstone mitt fall har jag fått en helsikes massa poäng för argumentation på minst en fråga...
En stor skillnad på (vissa) senare terminer är att PM kan ge max fyra poäng istället för som på T1 16 (?) poäng. Men det beror som sagt på vilken termin, på T5 fick vi t.ex. 15 poäng som maximal poäng. Viktigt att ta i beaktande är att skrivandet, och då främst det juridiska skrivandet, utvecklas från termin till termin. Detta gör, enligt min mening, att det inte direkt är "svårare" att erhålla höga poäng på en PM på senare terminer.

Men det verkar vara ostridigt att det är svårare att få höga betyg på senare terminer än T1. Eller ja, svårare och svårare. Det är ju ändå 20-25 % som får AB per kurs, så supersvårt är det inte, men det är en stor dipp från 34,3 % som det var nu på T1.

Du sitter inte på tentan som .pdf? Vore skoj att se vad det var för frågor. Men grattis till en avslutad termin på juristprogrammet! Är du lagd åt samma håll som jag kan jag lova att T2 är betydligt roligare än T1, då man kliver in på mer "äkta" juridik som man kommer i kontakt med i vardagslivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in