2013-07-02, 10:45
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begadan
Betalningsviljan på nätet finns där, det måste bara vara något som är värt att ta betalt för.
Ja, svensk journalistik har ingen chans, det ar ju det vi skriver.
Citera
2013-07-02, 10:57
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Däremot så är nog uthyrningen av DVD-filmer, traditionell kabel-tv och köp av musik på CD gravt fallande. De flesta köper sin musik på iTunes, ser på film via Netflix eller HBO. Köper böcker elektroniskt eller i ljudform, ser på tv via play mm. Betalningsviljan på nätet finns där, det måste bara vara något som är värt att ta betalt för.

Absolut. DVD, CD, Kabel-TV, print-produkter m.m är saker som kommer att försvinna. Böcker vill jag dock ge en chans. Uthyrningsverksamheten är väl däremot borta helt numera?

Betalningsviljan finns där som du säger. Att det ska vara värt att ta betalt för är självklart. Men, det handlar också om hur produkten distribueras, inte enbart vad den består av. AB som exempel, faller på båda punkterna. Dels är själva produkten ren skit. Dels vill ingen människa sitta och prassla med abnorma papper.

Hur som, jag tycker det torde dykt upp lite glada nyheter nu?
Citera
2013-07-02, 11:09
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum
Absolut. DVD, CD, Kabel-TV, print-produkter m.m är saker som kommer att försvinna. Böcker vill jag dock ge en chans. Uthyrningsverksamheten är väl däremot borta helt numera?

Betalningsviljan finns där som du säger. Att det ska vara värt att ta betalt för är självklart. Men, det handlar också om hur produkten distribueras, inte enbart vad den består av. AB som exempel, faller på båda punkterna. Dels är själva produkten ren skit. Dels vill ingen människa sitta och prassla med abnorma papper.

Hur som, jag tycker det torde dykt upp lite glada nyheter nu?

DVD har ändå ett stort samlingsvärde, så DVD och Blue-ray kommer nog hänga kvar ett tag. Dagstidningar har inte riktigt samma möjligheter. Jag håller med er om att viljan att betala för en bra nättidning finns, men Aftonbladet är inte en tillräckligt bra och omfattande tidning för att klara av steget till att bli helt nätbaserad. Vi kommer nog få se Aftonbladets slutgiltiga fall under vår livstid.
Citera
2013-07-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Seriöst; det är bara 50 plussare som inte har alla indianer i kanoten som köper Expressen och Aftonbladet på papper.

Så är det. Problemet är att de säkert kommer att fortsätta med det i en 20-25 år till. Ända tills kanoten sjunker.

Det finns över tre miljoner svenskar i åldrarna mellan 50 och 80 år vilket nästan är en tredjedel av befolkning. Och borde utgöra an väldigt stor påtryckargrupp i samhället. De flesta har bra kanoter och en jävla massa indianer.
Citera
2013-07-02, 11:55
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Så är det. Problemet är att de säkert kommer att fortsätta med det i en 20-25 år till. Ända tills kanoten sjunker.

Tror du att produkten kommer att distribueras på papper i 20-25 år till?
Citera
2013-07-02, 11:59
Medlem
Economicums avatar
Citat:

Det finns över tre miljoner svenskar i åldrarna mellan 50 och 80 år vilket nästan är en tredjedel av befolkning. Och borde utgöra an väldigt stor påtryckargrupp i samhället. De flesta har bra kanoter och en jävla massa indianer.

Visst, men företag fungerar inte så. Även om det finns, och kommer att finnas, en kundgrupp ett tag till framöver så är den på kraftig nedgång. Den sjunker som en sten och blir mindre hela tiden. Dels rent fysiskt och psykologiskt, men också deras köpkraft och styrka som kundsegment blir svagare.

Ett större företag måste hela tiden utvecklas och bli ekonomisk starkare över tid, detta för att kunna göra nyinvesteringar och satsa på nya produkter etc. Det får man bara genom en kontinuerlig tillförsel av nya kunder. Unga och medelålders kunder. En marknad som konstant går nedåt fungerar inte alls att verka i, man är dödsdömd, jag lovar Bogaman. Varför tror du begravningsbranschen aldrig får någon ekonomisk svacka? Simpelt exempel, fundera på det.
Dessutom överdriver du kraftigt, du verkar tro att tidningarna har 3 miljoner stabila kunder i 25 år till. Det är inte så, lär dig lite demografi och titta vad som händer med tidningarna redan nu.

Jag ger de större print-medierna max 5 år till.
Senast redigerad av Economicum 2013-07-02 kl. 12:03.
Citera
2013-07-02, 12:15
Medlem
gavlips avatar
Citat:

Din analysförmåga är inte på topp precis.

Alla personer i åldern 50 till 80 år är inte datorillitterata eller fas-3:are som är tillräckligt bakom flötet för att köpa denna skit, det är endast ett mindre andel som är det.

Kanoten kommer sjunka långt innan försäljningen går ner till noll.
Senast redigerad av gavlip 2013-07-02 kl. 12:17.
Citera
2013-07-02, 12:58
Medlem
Citat:
Visst, men företag fungerar inte så. Även om det finns, och kommer att finnas, en kundgrupp ett tag till framöver så är den på kraftig nedgång. Den sjunker som en sten och blir mindre hela tiden. Dels rent fysiskt och psykologiskt, men också deras köpkraft och styrka som kundsegment blir svagare.

Ett större företag måste hela tiden utvecklas och bli ekonomisk starkare över tid, detta för att kunna göra nyinvesteringar och satsa på nya produkter etc. Det får man bara genom en kontinuerlig tillförsel av nya kunder. Unga och medelålders kunder. En marknad som konstant går nedåt fungerar inte alls att verka i, man är dödsdömd, jag lovar Bogaman. Varför tror du begravningsbranschen aldrig får någon ekonomisk svacka? Simpelt exempel, fundera på det.
Dessutom överdriver du kraftigt, du verkar tro att tidningarna har 3 miljoner stabila kunder i 25 år till. Det är inte så, lär dig lite demografi och titta vad som händer med tidningarna redan nu.

Ett mynt har som bekant två sidor och självfallet så tror jag så klart inte att det är tre miljoner presumtiva tidningsköpare mellan 50-80 där ute.

Men. Om man anser att tex Aftonbladets papperstidning är huvudprodukten för företaget under den strukturomvandling som sker i allt snabbare takt så är man fel ute. Mycket möjligt att din prognos på att tidningar på papper kommer att försvinna. Men jag tror att det sker över längre tid och att pappersprodukten får en klart lägre utplanande men stabilare upplaga. Däremot kommer nog rikstidningarna släppa vissa delar av landet och koncentrera sig på storstadsområdena.

I takt med det så ökar online och smartphones explosionsartat. Video ökar med 60 procent varje år och 2018 förväntas hälften av all mobil datatrafik globalt utgöras av video. Så det är inte så konstigt att mediehus i framkant satsar på rörlig bild. Internet är ju som bekant det största reklammediet i Sverige och den hysteriska uppgången för mobilerna gör väl inte saken sämre.

Bégadan
(Bégadan är en kommun i departementet Gironde i regionen Aquitaine i sydvästra Frankrike. Kommunen ligger i kantonen Lesparre-Médoc som tillhör arrondissementet Lesparre-Médoc. År 2010 hade Bégadan 903 invånare).
Senast redigerad av Begadan 2013-07-02 kl. 13:07.
Citera
2013-07-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasR
Tror du att produkten kommer att distribueras på papper i 20-25 år till?

Nej. I så fall i värdigt liten utsträckning av sentimentala skäl.
Citera
2013-07-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Din analysförmåga är inte på topp precis.

Alla personer i åldern 50 till 80 år är inte datorillitterata eller fas-3:are som är tillräckligt bakom flötet för att köpa denna skit, det är endast ett mindre andel som är det.

Kanoten kommer sjunka långt innan försäljningen går ner till noll.

De betalda svenska dagstidningarna har en sammanlagd upplaga på 2,8 miljoner exemplar 2012 så det kan ju ta ett tag att komma ner på noll...
Citera
2013-07-02, 13:09
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Nej. I så fall i värdigt liten utsträckning av sentimentala skäl.

Har tidningsägarna verkligen råd att vara sentimentala? Annars tror inte jag heller att pappersexen (dagstidningar) finns om 20-25 år.

Nördiga månadstidningar måste ha bästa chansen att överleva 25-årsgränsen.
Citera
2013-07-02, 13:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:

Instämmer. SvD försvinner nog tidigare än så. Tidningarna kommer naturligtvis inte fortsätta tills sista kronan är förlorad, utan vid en viss punkt bestämmer sig företagsledningen för att stoppa blödningen och drar ut pluggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in