Citat:
Ursprungligen postat av
Begadan
Ett mynt har som bekant två sidor och självfallet så tror jag så klart inte att det är tre miljoner presumtiva tidningsköpare mellan 50-80 där ute.
Men. Om man anser att tex Aftonbladets papperstidning är huvudprodukten för företaget under den strukturomvandling som sker i allt snabbare takt så är man fel ute. Mycket möjligt att din prognos på att tidningar på papper kommer att försvinna. Men jag tror att det sker över längre tid och att pappersprodukten får en klart lägre utplanande men stabilare upplaga. Däremot kommer nog rikstidningarna släppa vissa delar av landet och koncentrera sig på storstadsområdena.
I takt med det så ökar online och smartphones explosionsartat. Video ökar med 60 procent varje år och 2018 förväntas hälften av all mobil datatrafik globalt utgöras av video. Så det är inte så konstigt att mediehus i framkant satsar på rörlig bild. Internet är ju som bekant det största reklammediet i Sverige och den hysteriska uppgången för mobilerna gör väl inte saken sämre.
Fast vi talar framförallt print-media här, tråden heter trots allt
Tidningsdöden. Vidare måste du förstå att Aftonbladets pappersupplaga och deras övriga media är skilda företag. Själva tidningsdöden pågår som sagt redan för fullt, det är liksom inget diffust som kanske kommer ske någon gång i framtiden. Dock är samtliga medier väldigt tysta om detta.
haha ja du Bogaman, vi har redan konstaterat att internet, videor, smartphones m.m ökar explosionsartat. Det är liksom hela grunden för det nuvarande paradigmskiftet. Frågorna är snarare vad det leder till, vad som kommer att förändras osv. Det jag tror du måste förstå är att utvecklingen går snabbare än vad du (vill) tro, mycket snabbare.