2013-07-02, 02:00
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Stod bakom en gubbe i kön på ICA idag..

Gubben hivar upp en Expressen till kassörskan:

Kassörskan: 15 kronor tack.
Gubben: 15??
Kassörskan: mjo, dom har höjt priset..
Gubben: Fy fan, det var den sista Expressen jag köper..

Seriöst; det är bara 50 plussare som inte har alla indianer i kanoten som köper Expressen och Aftonbladet på papper.
Citera
2013-07-02, 07:59
Medlem
Economicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Vilket du belönar genom att dels själv besöka sidan, och dels uppmana andra att göra samma sak.

Nej, jag belönar ingenting din pungråtta. Du måste förstå att det varken gör till eller från om du, jag och ett tiotal till personer besöker sidan eller ej. Det handlar om stora svängningar i samhället och hela den västerländska medievärlden, ingenting vi påverkar. Dock håller jag med dig i sak.

Snarare viktigare att kunna bidraga till en aktuell debatt i frågan. Jag kände mig bara så otroligt trött på Lena Melin, AB och hela deras stil. Den funkar inte länge till, de är döende. Jag tycker att man ser på tidningarna med annan infallsvinkel numera.

Citat:
Mycket intressant tråd med bra analyser. Jag skulle vilja lyfta något som tidigare tagits upp, men som fortfarande är intressant; kultursidorna. Tidningarna gör kostnadseffektiva åtgärder. Sparkar anställda, höjer priset på papperstidningen, lägger ut mejlen i molnet mm, men kultursidorna sitter säkert.
Det finns utmärkta kultursidor och bloggar på nätet så jag ser inte att kultursidor i tidningen skulle fylla något behov. Ingen kulturintresserad skulle köpa en dags/kvällstidning för att kulturdelen är bra.

Beror det på att kulturen har blivit mer politiserad och finansieraras separat av diverse intressegrupper? Någon som har insyn får gärna svara.

Kulturdelen är väl en aning odefinierad, framförallt hos kvällsblaskorna? Kultur kan anses vara lite vad som helst; renodlat skvaller, senaste teateruppsättningen, är SD nazistiskt eller ej, är Zlatan svensk osv. "Allt" kan bli kultur, man kan plocka lite från alla delar.

Sport däremot, är just sport. Det är rätt svårt att få in så mycket annat där. Så denna ryker först, hela SvDs sportredaktion rök ju. Ganska enormt med tanke på deras prisutdelning osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bragdguldet
Citera
2013-07-02, 08:56
Medlem
AliAchmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicum

Kulturdelen är väl en aning odefinierad, framförallt hos kvällsblaskorna? Kultur kan anses vara lite vad som helst; renodlat skvaller, senaste teateruppsättningen, är SD nazistiskt eller ej, är Zlatan svensk osv. "Allt" kan bli kultur, man kan plocka lite från alla delar.

Sport däremot, är just sport. Det är rätt svårt att få in så mycket annat där. Så denna ryker först, hela SvDs sportredaktion rök ju. Ganska enormt med tanke på deras prisutdelning osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bragdguldet
Ja, själva begreppet kultur är svårdefinierat. Men på de flesta stora tidningar finns en tydlig kulturdel som skrivs och/eller styrs av en kulturredaktion.
Citera
2013-07-02, 09:31
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Stod bakom en gubbe i kön på ICA idag..

Gubben hivar upp en Expressen till kassörskan:

Kassörskan: 15 kronor tack.
Gubben: 15??
Kassörskan: mjo, dom har höjt priset..
Gubben: Fy fan, det var den sista Expressen jag köper..

Hoppas bara att gubbfan håller sitt ord..

Faktiskt, lite grattis… Du har varit med om något sällsynt. Jag står ofta i ICA-kön, men har det senaste året inte sett en enda kund köpa med en kvällstidning.

Folk stirrar förstrött på dom skrikiga förstasidorna, men går vidare sen med viktigare saker i livet.
Citera
2013-07-02, 09:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Tidningarna kör "logga in med Facebook" för att hindra näthatare och Facebook säljer välriktad reklam mot sina svinbilligt skapade impressions samt skrattar hela vägen till banken medan tidningarna undrar var annonsintäkterna tog vägen.
Just det har jag också funderat på. Hur fan kan tidningarna vara så naiva att dom i princip skänker bort hela sin läsarstock till ett konkurrerande reklamsäljande företag.
Citera
2013-07-02, 09:38
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Faktiskt, lite grattis… Du har varit med om något sällsynt. Jag står ofta i ICA-kön, men har det senaste året inte sett en enda kund köpa med en kvällstidning.

Folk stirrar förstrött på dom skrikiga förstasidorna, men går vidare sen med viktigare saker i livet.
Jag upplever det exakt tvärt om. Det verkar vara en ryggmärgsreflex att böja sig ner och plocka med en AB eller Expressen. Men det är alltså 55+ vi talar om. De läser knappast politiken eller kulturen. Här är det sporten som gäller.
Kanske man försynt skulle påpeka att det faktiskt blir en årskostnad på 5475:-, en semesterresa till Thailand? Nästan.
Citera
2013-07-02, 09:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliAchmed
Mycket intressant tråd med bra analyser. Jag skulle vilja lyfta något som tidigare tagits upp, men som fortfarande är intressant; kultursidorna. Tidningarna gör kostnadseffektiva åtgärder. Sparkar anställda, höjer priset på papperstidningen, lägger ut mejlen i molnet mm, men kultursidorna sitter säkert.
Det finns utmärkta kultursidor och bloggar på nätet så jag ser inte att kultursidor i tidningen skulle fylla något behov. Ingen kulturintresserad skulle köpa en dags/kvällstidning för att kulturdelen är bra.

Beror det på att kulturen har blivit mer politiserad och finansieraras separat av diverse intressegrupper? Någon som har insyn får gärna svara.
Jag skulle tro att för många vänstermurvlar så är den politiserade kulturdelen själva orsaken till att man gör en tidning. Resten av innehållet såsom kändisskvaller, sport & liknande är bara ett medel för att kunna prångla ut marxistpropagandan på kultursidorna.
För man inser givetvis att om man hade gjort en hel tidning på det sätt man egentligen skulle vilja, enbart bestående av kulturdelen, så hade väldigt få köpt tidningen.
Citera
2013-07-02, 09:49
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just det har jag också funderat på. Hur fan kan tidningarna vara så naiva att dom i princip skänker bort hela sin läsarstock till ett konkurrerande reklamsäljande företag.
Manga fattar nog inte vad som pagar.

De som kanske kunde ha fattat har varit vana att alltid salja media pa kontext, inte pa lasardemografi etc och inte tankt tillrackligt langt.

De sag det som ett satt att fa mer trafik till siterna (lasare klickar "like" > hamnar i Facebook stream > lasares vanner ser liken och gar sjalva in pa siten > siten far mer impressions att salja). Nar man valt vant sig vid "gratis" trafik fran FB ar det svart att stanga av. Forlora X procent av intakterna nu i forhoppning att tjana mer pengar sen = nej fran nastan alla chefer som ju vet att de flesta chefsjobb bara varar i nagra ar och sen ar det nagon annans problem.
Citera
2013-07-02, 10:15
Medlem
MoLoKs avatar
Surfar ibland på Aftonbladet av ren slöhet. Gör det dock mer och mer sällan. Har helt slutat att klicka på deras videos. ca 25 sekunders reklam för att se ett "roligt" klipp på 30 sekunder?
Citera
2013-07-02, 10:26
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Kanske man försynt skulle påpeka att det faktiskt blir en årskostnad på 5475:-, en semesterresa till Thailand? Nästan.

Tänk så många rader på stryktipsen, tetraboxar rödtjut, eller gula blend limpor man kan få för dom pengarna?
Citera
2013-07-02, 10:32
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Tänk så många rader på stryktipsen, tetraboxar rödtjut, eller gula blend limpor man kan få för dom pengarna?
Det är nog inte den kategorin av människor som köper rödtjut på kartong. Det är nog mera Brännvin Special som gäller.
Citera
2013-07-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det som var sant 1995 är sant 2015. Det enda folk är villiga att betala för på nätet är porr och finansiell expertis. Sex & money, baby.

Vem som ska betala pengar för att läsa en snyftartikel om en zigenarfamilj... ja, det vete fan! Det vete fan!

Däremot så är nog uthyrningen av DVD-filmer, traditionell kabel-tv och köp av musik på CD gravt fallande. De flesta köper sin musik på iTunes, ser på film via Netflix eller HBO. Köper böcker elektroniskt eller i ljudform, ser på tv via play mm. Betalningsviljan på nätet finns där, det måste bara vara något som är värt att ta betalt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in