Citat:
Kan det bli tydligare att Jesus och Fadern är i ett?
"Thomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom." Filippus sade: "Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss." Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull."
(Joh 14:5-11)
"Thomas sade: "Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?" Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom." Filippus sade: "Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss." Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk. Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull."
(Joh 14:5-11)
Där är det tydligt att Jesus menar att Fadern är i honom och att han är i Fadern. Vad betyder detta? Att de är två personer som "ingår" i samma väsen? Detta är naturligtvis den trinitariska tolkningen, men den är en otroligt osannolik tolkning av vad versen försöker förmedla. Vad den egentligen verkar förmedla är en gemenskap mellan Jesus och Gud, en närhet mellan dem vilken gör att Jesus kan tala Guds ord hellre än sina egna.
Hur tolkar du själv "De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk"? Om Jesus menade att både han och Fadern är Gud, varför skulle han poängtera att han inte talar av sig själv? Skulle Gud hävda auktoritet från någon högre än Gud? Skulle Gud mena att hans verk inte är hans egna, utan en annan Gudapersons verk? Detta blir problematiskt att försöka hävda, då det inte finns någon anledning för en person i Gud att hävda auktoritet från en annan person i Gud (speciellt då dessa, enligt treenighetsläran, är jämlika varandra). Vad som blir väldigt begripligt är att någon som inte är Gud hävdar att det är Gud som agerar genom honom, och att han således hävdar auktoritet från Gud. Johannesevangeliet ger oss ett ännu tydligare exempel på detta, där Jesus säger "Om någon vill göra hans [Guds] vilja skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv." Här görs en tydlig åtskillnad - Jesu lära är antingen från honom själv eller från Gud, och Gud behandlas i tredje person hellre än i första person. Detta stycke motsäger klart treenighetsläran, det finns inget begripligt i "han skall förstå om min (Guds) lära är från Gud eller mig själv (Gud)", utan en förutsättning för stycket är att Jesus inte är Gud och således kan ställa sig själv och Gud i ett antingen-eller-förhållande.
Varför är det då troligt att "jag är i Fadern och Fadern är i mig" uttrycker närhet och gemenskap? Redan i ditt citerade stycke, i sig självt, ser vi ovan att den trinitariska tolkningen är väldigt problematisk. För ytterligare kött på benen behöver vi igen bara läsa vad Johannesevangeliets författare skriver på andra ställen, och således försöka förstå vad han menar med detta hellre än att hitta på egna vilda gissningar genom att rycka stycken ut ur deras kontext och ge termerna egna betydelser. Joh 17:21-23 lyder:
"Jag [Jesus] ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig. Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett."
Jesus menar här att alla ska bli ett, på samma sätt som Jesus och Gud är ett. Vi ska vara i dem, de ska vara i oss. Det står uttryckligen "liksom vi är ett", det rör alltså samma typ av förhållande, samma typ av att "vara ett". Det står uttryckligen "de skall vara i oss". 17:26 fortsätter att indikera att det handlar om närhet och gemenskap, "den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem, och jag i dem." I annan johanninsk litteratur ser vi också denna koppling mellan närhet, gemenskap och kärlek i begreppet, t.ex. 1 Joh 3:23-24 som lyder "Och detta är hans [Guds] bud: att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn och älska varandra så som han har befallt oss. Den som håller Guds bud förblir i Gud och Gud i honom."
I johanninskt språkbruk verkar "ett med Gud" och "vara i Gud" och "Gud varande i någon" syfta till ett nära förhållande mellan Gud och människa, Guds kärlek till människor (och vice versa) och människors kärlek till andra människor (vilket i huvudsak verkar syfta till kärlek och gemenskap inom församlingen). Ska vi istället konsekvent hålla den trinitariska tolkningen av termerna i Joh 14:5-11 så blir resultatet ingen treenighetslära, utan en Gud som består av alla människor enligt Jesu önskan, och en Gud som består av alla människor som håller Guds bud enligt 1 Joh. Det blir alltså någon form av miljon-/miljardenighet, där människor spontant blir Gud när de håller hans bud. Då detta är väldigt osannolikt, speciellt sett till styckenas kontext, så blir den mest sannolika tolkningen av termerna att de är ett uttryck för närhet och gemenskap, kärlek mellan Gud och människa samt människans underkastelse inför Gud (där detta senaste också förklarar varför Jesus menar att hans verk är Guds hellre än hans egna).
Att detta "är ett", "Fadern i Jesus", "Jesus i Fadern", "Jesus i människorna", "Gud i människorna", "människorna i Jesus", "människorna i Gud", och dylikt skulle innebära "att Fadern, Sonen och den Helige Anden är samma gudomliga väsen och som visar sig i tre olika gestalter" är med andra ord väldigt osannolikt. Termerna används, av allt att döma, inte på det sättet - vilket uttrycks klart och tydligt genom att Jesus i Johannesevangeliet menar att andra människor ska bli ett med honom själv och Gud på samma sätt som han och Gud är ett. Om vi alltså försöker läsa evangeliet, och tolka termerna efter hur de används hellre än efter vad vi själva tycker att de borde betyda, så verkar din tolkning vara felaktig. Stycket verkar vara ett uttryck för närhet, och således också ett hävdande av auktoritet, hellre än en beskrivning av Gud som ett väsen som består av flera olika personer.