2013-07-01, 03:55
  #6013
Medlem
Nu är det ju inte direkt första gången namnen figurerar i tråden. Inte heller andra, om man säger så...
B!
Citera
2013-07-01, 06:46
  #6014
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Du verkar inte han några barn i den åldern själv eller så har du inte lärt dig någonting. Möjlighetn finns att du haft (tur) och fått en unge som inte vågat göra något alls på eget bevåg.

Jag har två halvuxna barn. Båda är uppfostrade exakt på samma sätt. Vi har krav på dem att de skall arbeta hemma för att få pengar av oss. Ständiga diskusiiner har vi om att man kan råka illa ut. Vi pratar också ofta om droger, rökning osv.
Idag har jag två halvuxna barn där båda nyligen flyttat hemifrån. En av dem är ett lysande exempel på att jag gjort rätt i min uppfostran (om det nu skulle bero på det) den andre har jag varit och hämtat hos Polisen ett par gånger på ca 6mån. Spelar bort pengar, struntar i ordningen hemma hos sig, både röker och dricker. Jag misstänker nu också att han/hon tar andra droger.

Är jag en dålig förälder?
Borde jag få straff när/om han åker fast?
Kommer jag att bli följetong på Flashback?

Nä, det är inte så jävla enkelt som man tror! Barn är människor med egen vilja och egen utveckling. Föräldrarna kan bara hålla dem hemma när de är under 16år så att de inte eldar bilar på nätterna. Mycket mer än så kan en förälder inte göra om de annars gjort allt de kan, tyvärr!

Fast du missar det uppenbara, minst ett av dina barn är vettigt. I detta fall är minst två (kanske alla) av hennes barn totala idioter, inte minst gängmedlemmen. Det kan alltid gå fel, men går det fel om och om och om igen så är det inte slumpen det beror på. Hoppas det löser sig för ditt andra barn.

Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Jo, det skall jag svara på.
Jag utgår alltid från mig själv och mina barn. Om någon skulle skriva ut mina barns namn på Flashback skulle jag bli totalt bestört oavsett vad barnen gjort. ALLA som har egna barn tänker på samma sätt. Varför sitter det folk ute i stugorna och ser det som väldigt viktigt att få skriva ut namnen på GM?
jag har läst flera olika trådar och det slår mig att en del nästan njuter när de får skriva ut namnen. Den som skriver första gången njuter mest och får någon slags status, verkar det som.
Det är vidrigt och inte ett dugg bättre än vad dessa två flickor gjort och borde beivras med ordentliga skadestånd om de är vuxna.

Vad fan snackar du om nu? Dessa två (måhända unga) idioter har hängt ut mängder med unga tjejer som KANSKE haft sex som värsta hororna och du påstår att det är lika illa att hänga ut deras namn när dom är dömda? Nu får du fan skärpa dig, är du bekant med packet eller?
__________________
Senast redigerad av platyzma 2013-07-01 kl. 06:50.
Citera
2013-07-01, 08:18
  #6015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Jo, det skall jag svara på.
Jag utgår alltid från mig själv och mina barn. Om någon skulle skriva ut mina barns namn på Flashback skulle jag bli totalt bestört oavsett vad barnen gjort. ALLA som har egna barn tänker på samma sätt. Varför sitter det folk ute i stugorna och ser det som väldigt viktigt att få skriva ut namnen på GM?
jag har läst flera olika trådar och det slår mig att en del nästan njuter när de får skriva ut namnen. Den som skriver första gången njuter mest och får någon slags status, verkar det som.
Det är vidrigt och inte ett dugg bättre än vad dessa två flickor gjort och borde beivras med ordentliga skadestånd om de är vuxna.

Deras namn är offentlig uppgift iochmed domen. Är man emot det så kanske man skall söka politisk förändring istället för att skrika sig hes på flashback.
Citera
2013-07-01, 13:45
  #6016
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Intressant beskrivning om polisens arbete för att luska ut ip-numrena. Hade polisen kunnat spåra dessa om det skapat kontot och mailadressen på ett öppet nätverk där Wifi är gratis typ på McDonalds eller på något café och uppdaterat sidan enbart från "cafeterian" ?

Ja, men det är mer omständigt eftersom man då måste matcha telefonens wifi-macadress med Imei-koden och det måste gå via mobiltelefontillverkaren. Eftersom mac-adresserna för öppna trådlösa nät lagras i 6 månader enligt ipredlagen så är det inga problem att ta reda på vilken mac-adress som använts i efterhand.

Flickorna har alltså lämnat enkla spår efter sig då de inte haft några som helst kunskaper om datorer och anonymitet. De hade väl inga tankar i den riktningen när de skapade instagramkontot.
Citera
2013-07-01, 15:54
  #6017
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Det är helt fel!
- Det handlar om två ensamma mammor. Papporna, som har lika stort ansvar för uppfostran, slipper alltså att vara med.
- Beloppet skall betalas solidariskt. Det innebär inte så som de flesta tror, dela lika. Nej, det betyder att den som har mest medel skall betala hela summan. Om en av dem tjänar bra och bor i eget hus medan den andra tjänar lite mindre och bor i lägenhet kommer kravet att endast riktas till den som bor i hus. Speciellt om beloppet finns om huset säljs. Därefter är det upp till den som tvingades betala att få den andre att betala av på hälften. Det vet ju alla hur det går.

570.000kr är inte lite pengar när det skall betalas utan att man får något för pengarna. Speciellt för ensamstående mammor.

Resultatet kan bli två mammor och två barn som lever på sociala resten av sina liv eller ser till att tjäna så lite att det inte finns något att driva in.

Vem tjänar på det?

Fast när jag tänker efter verkar det mer som att du vill säga oss alla andra att du har gott ställt och inte tycker 570.000 är nått att tjafsa om, hybris?
Varför skulle de ensamstående mammorna dra hela lasset? Givetvis ska papporna vara med och betala, allt annat är väl otänkbart. Om de fyra föräldrarna delar solidariskt på summan blir det knappt 145 000 kr per person. Man behöver väl knappast vara höginkomsttagare för att lösa ett lån på den summan. De flesta fackanslutna arbetare kan ta ett medlemslån på mer än den summan. Hur tänker du? Varför skulle den som kan låna 150000 kr alternativt ha det sparat ha hybris?
__________________
Senast redigerad av Kamelfittan 2013-07-01 kl. 15:56.
Citera
2013-07-01, 18:00
  #6018
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Varför skulle de ensamstående mammorna dra hela lasset? Givetvis ska papporna vara med och betala, allt annat är väl otänkbart. Om de fyra föräldrarna delar solidariskt på summan blir det knappt 145 000 kr per person. Man behöver väl knappast vara höginkomsttagare för att lösa ett lån på den summan. De flesta fackanslutna arbetare kan ta ett medlemslån på mer än den summan. Hur tänker du? Varför skulle den som kan låna 150000 kr alternativt ha det sparat ha hybris?
Du verkar inte förstå hur en "solidarisk" dom fungerar.
Det kommer att krävas in pengar först av den som har mest tillgångar. Det handlar alltså inte att dela något. Papporna är dessutom inte dömda att betala något, det är bara mammorna som skall betala. Om det skall delas upp mellan de som är dömda ligger det i den med mest medel att göra upp med de andra. Det lär inte bli en lätt affär då de andra inte heller klarar av en sådan börda. Till detta tillkommer räntan på 15.000 - 20.000kr/år. Frågan är om de ens klarar av att betala räntan.

Jag gissar att de går ner i arbetstid så att de tjänar så lite att inget kan tas av dem om domen består efter HD.
Citera
2013-07-01, 18:05
  #6019
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T
Deras namn är offentlig uppgift iochmed domen. Är man emot det så kanske man skall söka politisk förändring istället för att skrika sig hes på flashback.
Nej, de blir inte offentliga i och med domen. Enligt regel 0.10 skall namn maskas även om en person är dömd. Det är bara offentliga personer som inte behöver maskas. Jag tycker att namnen inte skall nämnas alls. Risken är annars att de blir stämplade för livet och så svårt brott har de inte begått med tanke på ålder och konsekvenstänkandet.

I Sverige är det domstolarna som dömer till straff inte enskilda individer på nätet. Om man hänger ut en person som dömts ger man den personen ytterligare ett straff som inte utdömts av domstol. På vanlig Svenska kallas det förfarandet för pöbelvåld.
__________________
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-07-01 kl. 18:15.
Citera
2013-07-01, 18:12
  #6020
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Fast du missar det uppenbara, minst ett av dina barn är vettigt. I detta fall är minst två (kanske alla) av hennes barn totala idioter, inte minst gängmedlemmen. Det kan alltid gå fel, men går det fel om och om och om igen så är det inte slumpen det beror på. Hoppas det löser sig för ditt andra barn.
Jag förstår inte alls logiken i ditt resonemang. Om ett av barnen har begått brott skall inte namn nämnas men om båda gjort det skall namn nämnas!? Om någon förälder har 3 barn och två begår brott, skall de nämnas då?
Jag tror du får slipa lite på din logik.


Citat:
Vad fan snackar du om nu? Dessa två (måhända unga) idioter har hängt ut mängder med unga tjejer som KANSKE haft sex som värsta hororna och du påstår att det är lika illa att hänga ut deras namn när dom är dömda? Nu får du fan skärpa dig, är du bekant med packet eller?
Barn är aldrig pack! Det är uppenbart att du är nästan barn själv annars skulle du inte skriva på det viset. Som jag svarat den andre så får man inte hänga ut någon bara för att denne är dömd.
Men det viktigaste är att de faktiskt fortfarande är barn och har lägre konsekvenstänkande är vuxna. Fas det gäller ju förståss inte de vuxna som förtalar andra på nätet. De verkar inte tänka alls.

Jag vill tillägga att jag tycker det är bra att dessa förtal på Instagram genererar straffpåföljd. Det är skadeståndets storlek och fördelning jag är emot.
Om de varit vuxna hade jag gärna sett skadestånd på några miljoner för var och en av förtalarna (inte solidariskt) och inte bara dessa, utan alla som förtalar andra på nätet!
__________________
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-07-01 kl. 18:18.
Citera
2013-07-01, 20:07
  #6021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Nej, de blir inte offentliga i och med domen. Enligt regel 0.10 skall namn maskas även om en person är dömd. Det är bara offentliga personer som inte behöver maskas. Jag tycker att namnen inte skall nämnas alls. Risken är annars att de blir stämplade för livet och så svårt brott har de inte begått med tanke på ålder och konsekvenstänkandet.

I Sverige är det domstolarna som dömer till straff inte enskilda individer på nätet. Om man hänger ut en person som dömts ger man den personen ytterligare ett straff som inte utdömts av domstol. På vanlig Svenska kallas det förfarandet för pöbelvåld.

Personerna som sådanna blir inte offentliga nej, det har du rätt i men domen är offentlig och där står deras namn. Du angriper helt fel sak och visar bara din egen brist på läsförståelse.
Citera
2013-07-01, 21:48
  #6022
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktivRespekt
Du verkar inte förstå hur en "solidarisk" dom fungerar.
Det kommer att krävas in pengar först av den som har mest tillgångar. Det handlar alltså inte att dela något. Papporna är dessutom inte dömda att betala något, det är bara mammorna som skall betala. Om det skall delas upp mellan de som är dömda ligger det i den med mest medel att göra upp med de andra. Det lär inte bli en lätt affär då de andra inte heller klarar av en sådan börda. Till detta tillkommer räntan på 15.000 - 20.000kr/år. Frågan är om de ens klarar av att betala räntan.

Jag gissar att de går ner i arbetstid så att de tjänar så lite att inget kan tas av dem om domen består efter HD.
Räntan kommer med marginal överskrida 20 000:- per år. Då dröjsmålsräntan enligt domen ska betalas enligt räntelagen (riksbankens referensränta plus åtta procentenheter) är denna i dagsläget 9%. Med tanke på att räntan (även här enligt domen) ska betalas från och med den 18 december 2012 uppgår alltså det totala skadeståndet inklusive ränta idag till knappt 600 000:-. Om ingen betalar något det nästkommande året kommer de alltså bli skyldiga ytterligare cirka 54 000:- i form av dröjsmålsränta.
Citera
2013-07-01, 23:17
  #6023
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T
Personerna som sådanna blir inte offentliga nej, det har du rätt i men domen är offentlig och där står deras namn. Du angriper helt fel sak och visar bara din egen brist på läsförståelse.
Du sade väl att de är offentliga i och med domen?
Jag svarade att de inte är offentliga trots domen. Var finns bristen på läsförståelse?

Om det finns någon brist här så är det brist på empati till barn som gjort fel på nätet. Nästa gång kanske det är dina barn vi kan läsa i media om. Jag skulle försvar dem också för de är barn. Förstår du hur jag menar?
Citera
2013-07-01, 23:23
  #6024
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Räntan kommer med marginal överskrida 20 000:- per år. Då dröjsmålsräntan enligt domen ska betalas enligt räntelagen (riksbankens referensränta plus åtta procentenheter) är denna i dagsläget 9%. Med tanke på att räntan (även här enligt domen) ska betalas från och med den 18 december 2012 uppgår alltså det totala skadeståndet inklusive ränta idag till knappt 600 000:-. Om ingen betalar något det nästkommande året kommer de alltså bli skyldiga ytterligare cirka 54 000:- i form av dröjsmålsränta.
Fel av mig!
Jag räknade med att det var diskontoräntan som ligger på runt 2,0-2,5% just nu (har jag för mig).
Tack för rättelsen!

Tja, man ser ju att 54.000/12= 4500kr/mån i bara ränta. Om beloppet skall betalas på, låt oss säga 10år, då blir månadskostnaden 9.250kr/mån i början, sedan sjunker det något. Ett rejält äpple att bita i även för kamelfittan !
__________________
Senast redigerad av AktivRespekt 2013-07-01 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in