2013-06-27, 22:52
Medlem
ChristerGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
OK som jag misstänkte. men du menar alltså polisen,redan hade telefonnumret på henne i anmälningar för detta brott ?
Jag citerar domen:

Citat:
Ursprungligen postat av Dom
FK var i kontakt med polisen den 23 november 2012 och den 9 januari
2013 för att göra polisanmälningar. Hon uppgav då att hon kunde nås på ett visst
mobiltelefonnummer. Den 17 december 2012 aktiverades ”gbgsorroz”-kontot från
en mobiltelefon med samma mobiltelefonnummer som FK hade lämnat
vid de två nyss nämnda anmälningstillfällena.

Om polisanmälningarna var relaterade framgår inte, men man kan anta att så inte är fallet då dessa inte nämns. Och varför skulle hon i praktiken polisanmäla sig själv, när hon förnekar i stort sett all inblandning?
Citera
2013-06-28, 10:30
Medlem
Minutvisarens avatar
15-åringen har skrivit ett öppet brev, publicerat på gp.se idag som har rubriken "En hälsning till allmänheten".

Där skriver hon bland annat:
Citat:
"Jag erkänner att jag har gjort ett stort misstag som många har lidit av och ber så mycket om ursäkt för det som har hänt."

Hon säger att hon ångrar det hon har gjort och beskriver att det som gör ont i hjärtat är att hennes ensamstående mamma får lida på grund av hennes misstag. Hon menar att bara för att hon har begått handlingarna betyder det inte att hon är ouppfostrad. Hon säger att hennes mamma har gjort bra ifrån sig men att hon inte hade kontakt med mamman vid tiden för gärningarna.

Citat:
"Jag är helt säker på att hon skulle avråda mig från detta om hon befann sig i min närvaro."

Citat:
"Jag tycker att domen är enormt hård, det känns som att vi har använts som ett exempel till att sätta skräck i ungdomar som vill begå ett liknande brott. Jag kan inte förstå att mitt liv är över redan som 15-åring fast jag inte har orsakat någon fysiskt skada.

Vi skall självklart straffas för det vi har gjort, men ingen tar hänsyn till vår ålder eller våra ekonomiska förhållanden. Jag hade blivit mer nöjd om jag fick sluten ungdomsvård i flera år för då hade bara jag fått tagit del av konsekvenserna och inte hela min familj, framförallt min mamma."

Hon ska överklaga domen och hoppas att skadeståndet justeras ner.

Citat:
"Jag hoppas att alla ungdomar har lärt sig från vårt misstag."
Citera
2013-06-28, 13:10
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Intressant beskrivning om polisens arbete för att luska ut ip-numrena. Hade polisen kunnat spåra dessa om det skapat kontot och mailadressen på ett öppet nätverk där Wifi är gratis typ på McDonalds eller på något café och uppdaterat sidan enbart från "cafeterian" ?
Citera
2013-06-28, 13:17
Medlem
"Målsägarna har full rätt att vara upprörda men jag vill verkligen få fram att vi inte har skrivit något själva om dem. Det var inte våran avsikt att kränka någon."

Så vad i helvete var syftet?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1788807-oppet-brev-fran-instagramdomd-15-aring
Citera
2013-06-28, 13:21
Medlem
Minutvisarens avatar
Ny artikel i GP: Instagramdömda får skulder för livet

Lite kul att se hur GP, först efter att dom har mottagit brevet från 15-åringen (sänt igår kväll kl. 21:17) publicerar en mer reflekterande artikel än det man kunde läsa på gp.se direkt efter domen i tisdags.

Härinne i flashbacktråden framkom betydligt fler nyanser redan för tre dagar sen.

En liten eloge kan dock GP ändå få, eftersom det är få av gammelmedierna som överhuvudtaget har skrivit i veckan om konsekvenserna av det höga skadeståndet för de unga tjejerna, samt föräldraperspektivet.

Inte ens SVT, som i flera program har diskuterat frågan med jurister och alla möjliga, har lyft de perspektiv som GP nu tar upp, och som flera i tråden redan har diskuterat.

Citat:
"En person som har utsatts för ett brott ska i första hand få skadestånd av den som utfört brottet.

GP skriver vidare att när den skadeståndsskyldige inte kan betala så kan ett brottsoffer i normalfallet få ersättning från sitt försäkringsbolag. Enligt Brottsoffermyndigheten är det dock sällsynt att försäkringsbolagen står för skadestånd vid förtalsbrott.

Citat:
Ett sista alternativ är att vända sig till Brottsoffermyndigheten som betalar ut nära 100 miljoner kronor per år till brottsutsatta personer enligt brottsskadelagen.

Men omfattningen av lagen är begränsad – den gäller inte vid förtal. Så offren i Instagrammålet kan bli helt utan skadestånd."

Citat:
"De två flickorna kommer troligtvis inte att kunna betala skadeståndet utan kraven hamnar i stället hos Kronofogden. Det kan i framtiden ge betalningsanmärkningar som gör det svårt att skaffa mobilabonnemang, hyra lägenhet eller ta lån."

Eftersom det handlar om uppsåtligt brott täcker inte heller tjejernas egna ansvarsförsäkringar skadeståndet.

I takt med att målsäganden kräver in skadestånden lär dom unga tonåringarna hamna hos Kronofogden, till ingen nytta för vare sig målsäganden eller gärningsmän.
Citera
2013-06-28, 15:38
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
"Målsägarna har full rätt att vara upprörda men jag vill verkligen få fram att vi inte har skrivit något själva om dem. Det var inte våran avsikt att kränka någon."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1788807-oppet-brev-fran-instagramdomd-15-aring
Såg "brevet" som hastigast nu. Höll på att spy just vid meningen du citerar. Förstår de inte att de gör saken ännu värre genom att skriva så? I princip så säger de ju "det var ju inte så farligt". Jävla nötter till människor.
Citera
2013-06-28, 15:53
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
De dömda ansvarar för skadeståndet solidariskt, vilket innebär att om en av tjejerna skulle bli rik som 20-åring kan denne avkrävas hela skadeståndet. Vet inte om detta innebär att en av dom fyra skulle kunna få betala hela beloppet på 570 000 kr, eller om mödrarna ändå ska stå för deras del på 334 400 kr? Som jag uppfattar det kan en av dom två döttrarna få stå för hela skadeståndet på 570 000 kr + ränta, om denne skulle ha tillgångar motsvarande hela beloppet om dom övriga tre saknar tillgångar medan en av mödrarna som mest kan få betala 334 400 kr + ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Vad jag vill minnas är det inte riktigt så solidariskt betalningsansvar fungerar. (Nedanstående gäller i fallet med det skadestånd som FK enbart har solidariskt med LA, alltså inga vårdnadshavare inblandade i exemplet):

Varje målsägande kan välja att vända sig till antingen FK eller LA , och avkräva denne det aktuella skadeståndet. Det innebär att om en målsägande avkräver FK det skadestånd som FK och LA solidariskt ska betala (15 000:-), så är FK skyldig att betala 15 000:- till den målsägande - trots att FK och LA egentligen har lika del i skulden. Så långt har du (och många andra i tråden) uppfattat allting rätt. Sedan träder däremot något som kallas regressrätt in. Regressrätt innebär kortfattat att om jag betalar din skuld, så blir du skyldig mig lika mycket som jag betalade å dina vägnar. Alltså har FK, som betalat 7 500:- som egentligen är LA:s skuld till den målsägande, rätt att avkräva LA den aktuella summan 7 500:-.

Så något kortfattat kan någon av tjejerna mycket riktigt ensam avkrävas 570 000:- + ränta, med rättelsen att att den tjejen som då avkrävts pengarna kan avkräva den andra tjejen och de båda målsmännen deras delar av skulden. Så i slutändan kommer en tjej alltså inte ha betalat 570 000:- + ränta själv.

Tack för den pedagogiska genomgången.

Men vad gäller med vårdnadshavarnas del om 8 800 kr/målsägande?

Kan någon av målsägandena vända sig till en av flickorna och kräva in hela skadestånden om 570 000 kr och sen är det upp till flickan att avkräva inte bara från den andra flickan utan även från dom två vårdnadshavarna (mammorna)?
Citera
2013-06-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
OK som jag misstänkte. men du menar alltså polisen,redan hade telefonnumret på henne i anmälningar för detta brott ?
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerGardell
Om polisanmälningarna var relaterade framgår inte, men man kan anta att så inte är fallet då dessa inte nämns. Och varför skulle hon i praktiken polisanmäla sig själv, när hon förnekar i stort sett all inblandning?
Det var polisanmälningar gällande helt andra saker. Men hon lämnade alltså sitt telefonnummer som anmälare och då blev det sökbart i systemet...
Senast redigerad av adolfhilter 2013-06-28 kl. 15:57.
Citera
2013-06-28, 15:58
Medlem
Läste igenom alla inläggen på instagram som flickorna påstod kom från andra som skickade in dom. Men i mina ögon var alla inläggen författade av flickorna själva då man tydligt såg att en och samma person hade skrivit dom. Är här någon som är kunnig i svenska grammatik som har någon avvikande åsikt?
Senast redigerad av svengp 2013-06-28 kl. 16:00.
Citera
2013-06-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87

Ja jesus!

/Bluespeed
Citera
2013-06-28, 16:15
Bannlyst
Citat:

Vilket blaj! Om de skaffar sig riktiga jobb har de utan problem betalat av efter 5-10 år.

Vore jag i deras kläder skulle jag skriva en bok där vinsten oavkortat går till brottsoffren. Då är de kanske hemma efter något halvår
Citera
2013-06-28, 16:31
Medlem
Citat:

Lite kul att se hur GP, först efter att dom har mottagit brevet från 15-åringen (sänt igår kväll kl. 21:17) publicerar en mer reflekterande artikel än det man kunde läsa på gp.se direkt efter domen i tisdags.

Härinne i flashbacktråden framkom betydligt fler nyanser redan för tre dagar sen.

En liten eloge kan dock GP ändå få, eftersom det är få av gammelmedierna som överhuvudtaget har skrivit i veckan om konsekvenserna av det höga skadeståndet för de unga tjejerna, samt föräldraperspektivet.

Inte ens SVT, som i flera program har diskuterat frågan med jurister och alla möjliga, har lyft de perspektiv som GP nu tar upp, och som flera i tråden redan har diskuterat.

GP skriver vidare att när den skadeståndsskyldige inte kan betala så kan ett brottsoffer i normalfallet få ersättning från sitt försäkringsbolag. Enligt Brottsoffermyndigheten är det dock sällsynt att försäkringsbolagen står för skadestånd vid förtalsbrott.

Eftersom det handlar om uppsåtligt brott täcker inte heller tjejernas egna ansvarsförsäkringar skadeståndet.

I takt med att målsäganden kräver in skadestånden lär dom unga tonåringarna hamna hos Kronofogden, till ingen nytta för vare sig målsäganden eller gärningsmän.

Skulder ligger kvar hos kronofogden trots den MT (misstänkte)o mamman inte har pengar nu.

Förr eller senare får väl mamman o den MT ett jobb alt. vilja att betala av skulden

Hoppas den MT lärt sig en läxa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in