2013-07-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om kroppsdelarna var tänkta att brännas med ödestugan spelar spår på händerna ingen roll. Spåren på dem brinner upp de också. Och jag ser ingen anledning för en närstående till KJ att behålla händerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag sa inte vad jag tror, jag lämnade en hypotes. Jag har ett öppet sinne, öppet för många alternativ.

-precis.
man kan ju inte förutsätta mördaren är logisk iofs men nog verkar det tala mot varandra, dessa uppgifter. för även om planen inte var att bränna, och gm BEHÖVDE göra sig av med händerna skulle dna från gm under offrets naglar antingen 1) endast finnas om VB klöst KJ vilket vi inte hört om och det vore väl det första beviset att hävda, eller 2) inte vara mycket mer komprometterande för gm än dna i sår på kropp etc.
allt faller på plats lättare om det var en uppvisning, denna fp, iom de bägge fakta att händerna saknas och att allt var lämnat öppet. för en dödsromantiker sparar nog gärna ett sånt "minne".
eller om gm, och inte KJ då, HAR haft rivsår, men fått planen att bränna hela huset senare, efter han gjort sig av med händerna, och tyckt det var en bättre idé.

-jag ville bara syna hypotesen, som ju ändå måste vara vattentät även om det är en hypotes, och så var jag nyfiken på om ritualteorin var mindre intressant för dig och såfall varför.
Citera
2013-07-01, 00:12
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Bodenforever. Vår flitigaste sökare i fält.

Tack Highfive för att du har sån bra koll :-)
Citera
2013-07-01, 00:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
var det Bodenforever? Aa ok Tack :-) Kommer du också ihåg det här med en funnen spade som ska legat typ under sanden? Var bara några dagar sen hen skrev det.

Jo vi har kontakt då och då via pm. Hen får själv skriva i tråden om var spaden hittades. Om nu spaden har något med detta att göra eller om det bara är någon som slarvat bort den.
Citera
2013-07-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag är rätt säker på att han mördade henne utomhus och på/kring skjutfältet. Tror inte han konsulterade sin far först.
Vad får dig att tro det?
Har polisen varit där och sökt?
Citera
2013-07-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Blev arg, kunde inte se konsekvenser och dödade VB.
Det var en generös eller lite väl inkluderande definition av psykos.
Citera
2013-07-01, 00:23
Medlem
Har läst och följt denna tråden länge nu , och blir fundersam över alla spekulationer om saknade kroppsdelar , som ett par händer , vad är det som säger att dom faktiskt ens blivit avkapade ? Nu är jag inte från området utan bor i södra delen av landet , men vilka rovdjur finns i området , räv såklart och fåglar , finns även Lo, varg och/eller björn ?? Jag är jägare sedan många år tillbaks och har sysslat med bla rävåtlar , lägger jag ut ett trafikdödat rådjur så kan ett helt baklår bli uppätna på en natt , så händer, armar och vad som nu fattas kanske satt kvar på kroppen från början , på 2 veckors tid och med vilda djur i skogen kunde i princip hela kroppen varit borta , förutom skelettdelar då vsa ..

Ser inget konstigt alls i det , naturen har sin gång och djuren ser ingen skillnad på om det är en människa dom äter av eller om det är en gammal självdöd älg .

Frågor på det ?
Citera
2013-07-01, 00:24
Medlem
Mouchinos avatar
Nu tar jag mig friheten att länka ett inlägg som jag tycker låter som ett troligt scenario.

2013-06-28, 10:06
Bodenforever
Medlem
Reg: May 2013
Bilen kan teoretiskt också vara MP om GM har strypt sitt offer.Men VB var tränad så benen måste ha varit starka nog att åsamka skada/märken i MTGM:s bil via skorna.Det kan ha skett en kamp på liv och död i bilen.Lång gänglig ynglig mot tränad ungkvinna,utgången given men inte utan spår i bilen eller på GM,det är min fasta övertygelse.Kanske strypt till medvetslöshet,sedan "knivad/stickt" utanför bilen.
Tillhygge - utomhus,kanske vid P27/P49 eller där "sörjan" setts av något vittne.Längre in mot militära övningsområdet/Aldersjöhållet/Centralv. känns långsökt om det var övning då..

Hur är det med det,hade militären övning 4maj? Helt säkert vet jag att övning på gick senare datum då det begränsade egna sökmöjligheter på skjutfälten vilket gjorde att vi sökte på andra håll.
Hur länge pågick den?
Omfattningen av låsta grindar?
Detta sammantaget eliminerar rörelsemönstret för GM,om det går att fastställa frågorna.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Mångakör med OM/teorier vilket känns långsökt för mig.Jag gillar fakta men gör ett sidoskott då spaden jag hittade har koppling mot ett visst område:

Låt säga att allt startade - Mordet,styckning/transport vid Väderkvarnshöjden/P49/P27(finns en del indikationer/vittnen/sörjan) eller där softairgunnarna planerade "Fallen angel" 11 maj.Passande namn på den leken,vem kom på det namnet kan man undra?
MTGM ville visa VB platsen och kanske gå igenom lite strategitänk(lockbetet) med VB,som var clever/hjälpsam enligt tidigare kommentarer i tråden.
Mordet 16-18:00 nånting.Nedslagning/tillhygge,kniv/vasst föremål stick/dödande tömning av blod öppnande av artärer etc..Vilket torde ge en del "sörja".
MTGM:s telefon är hemma på Flottiljv.Detta är planerat sedan länge,GM mob kanske också hos föräld..
Kroppen doldes hafsigt på platsen och lämnades kvar.
VB:s mobil fick följa med till flottiljV.Avstängd/påslagen.
Klädbyte/skobyte allt tas med - sopsäck? En droppe någonstans från skorna vid anländandet - loftgång/bostad/trampat på klädesplagg/annat på golvet i den stökiga bostaden? VB:S mob noterar Åbergsmasten 18:40 från flottiljv via åbergsmasten - alternativt MTGM skriver ett uppdiktat sms?
MTGM tar inte med sig telefonen/telefonerna,åker ut rekar efter plats att gömma kroppen.
Störd vid MP militärer/avstängda vägar?
Letar ny plats - Gammelängsberget rena bakfickan.Hämtar presenning,stugan/föräldrahem/flottiljv.(tar med sig telefonen - rörelseschema?) presenning inköpt att ha till softairlekarna som underlag mot väta.
Vad ligger de här "snajprarna/låtsas krigarna"på ute i terrängen? Säljs det softair mtrl för det?
Hittar gropen,går inte att gräva,långt från MP,ser inte kopplingen/platsen till sig själv/softair pga. ohygglig stress folk i området tidig kväll..
Åker hem skickar sms om det är noteringen från VB:s mobil - stänger av den runt 21:00.
Åker till släktingen.
Mordvapen/tillhygge/VB:s mobil i älven som är mycket strid nedströms kraftstation då luckor stod öppna och det var HÖG vattenföring i älven.Egna kläder göms efter vägen/container mot MP?
Återvänder på natten,nätterna men med ett två/fyrhjuligt mindre fordon cykel kanske för att undvika upptäckt - styckar kroppen - paketerar - mera emballage.
Flyttar kroppen/alternativt kläder,skor från fallenangel/MP området till förvaringsplats 2(råbäcksområdet/P49?) någon dag senare.Kanske i omgångar då smygfordonet inte kunde ta allt på en gång? Om så,ytterligare emballage att göra sig av med.

Gammelängsberget framstår som bästa platsen för att ha närhet dit(allt kanske inte var klart/styckat)eller nån annan omständighet avgjorde platsen.
Där hamnar så småningom VB,möjligen före polisen sätter sitt span på MTGM.Är spaningen inte konstant,öppnas nattliga scenarier.Och Gud förbjude,ett ekonomiskt skäl till att inte ha ett dygnet runt span av den som sett MO sist i livet.

Alla dessa kläder - skor - förvarings/transport mtrl - torde utgöra en skrymmande börda.OM,mordet inte har skett i anslutning till FP2..
En cykel/ryggsäck/större väska mycke tid/bristande bevakning nattetid nåt plagg i taget från förvaringsplats2(?) placerat i olika containrar sopstationer runt Boden Flottiljv - poff.Och fallet har en droppe i loftgången och kanske ett skrapmärke i bilen av en skosula som består av samma material/fabrikat som VB:s skor i taket/instrumentbrädan etc. plus möjligt urin/andra kroppsvätskor på sätet..Samt kroppen och det man hittat där.

Många gissningar blandat med det som finns i tråden och ett påhittat men inte osannolikt scenario
Citera
2013-07-01, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr.eldning tyder allt i så fall på att det var gm1 som var i färd med att elda men blev avbruten (eller ändrade sig) och då fann för gott att slänga in benen i ödehuset. Torson och skallen låg mitt i en liten brandstad, i sin tur placerad mitt i en brandgata.

Så gm1:s budskap till gm2 eller en medhjälpare skulle i så fall vara: Jag gömde alla likdelar mitt i en rundel med större stenar, och denna stenring är placerad ungefär i mitten på en brandgata som finns c:a 175 m bakom huset. – OK, svarar gm2 eller mh, då åker jag dit och fixar in alla sörjiga, sönderfallande delar i huset samtidigt som jag också dunkar in lite bensin och fixar till en rejäl majbrasa så att snuten och brandkåren kommer dit fortare än delarna hunnit brinna färdigt.

Nej, jag tror det finns bara en gm, och jag tror inte att denne gm har varken medgärningsmän eller medhjälpare. Om det skulle finnas några rituella inslag tror jag att dessa härrör från denne ende gm - vars profet inte är någon annan än han själv och de demoner han försöker hålla stången genom att klösa sig på armarna när han inte får utlopp för sin inre drivkraft på annat sätt.

Ja detta att fp2 är stenomgärdad och ligger i en brandgata gör ju den platsen till en inte alltför osannolik eldningsplats för GM (el ev mh). Men ändå: när skall då GM elda? Mitt på dagen, mitt i natten? Vet inte mycket (inget alls) om hur lång tid det kan ta att elda upp en kropp ute i det fria men nog tillr länge för att det skall vara avskräckande för GM att ge sig på det, oavsett tid på dygnet.

Kanske var det den initiala idén att elda på fp2 men GM ändrade sig på plats; den mer el mindre uttänkta planen B blev då att flytta delarna till ödehuset och tända på det. Vet inget om Boden Brandkårs utryckningstider men om GM hade lyckats få ordentlig fyr på huset hade nog inte Brandkåren hunnit/kunna gör mer än att låta huset brinna ner, inrikta sig på att hindra spridning. Trots allt handlar det ju bara om ett ödehus, en gammal militärbarack som ingen längre vill veta av.
Sedan är inte ödehuset ett litet hus: hade GM lyckats få det övertänt hade det nog inte blivit så mycket kvar av VB:s kropp att analysera, dödsorsaken hade då kanske aldrig kunnat påvisas och möjligheterna att kunna komma fram till en fällande morddom hade minskat avsevärt.
Om GM var i färd med att elda på fp2 och blev avbruten känns det lite märkligt att finna för gott att bara slänga in benen i ödehuset. Varför inte bara låta benen ligga kvar på fp2?
Citera
2013-07-01, 00:28
Medlem
highfives avatar
Sen när det gäller ev medhjälpare så tror jag snarare att någon "köpt" tjänsten av någon lurvig typ i Boden och som på detta sätt hjälpt KJ med vissa förflyttningar av kroppsdelar. Någon lite äldre, erfaren, ii behov av pengar och som också är bekant med området. Kanske någon som har tillgång till något fyrhjulsdrivet fordon alt en vit skåpbil. Garanterat någon som finns i polisens register sedan tidigare och är lagom förtjust i thailändskor. Även här har KJ i så fall varit och kollat på kroppsdelarna. Troligtvis är det då han som burit in benen i huset kring den 19-20/5.

Är som sagt osäker på om KJ flyttat delarna själv. Kanske, kanske inte.
Citera
2013-07-01, 00:37
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Vad får dig att tro det?
Har polisen varit där och sökt?

Sävastmasten, Fallen Angel, VBs fritidskläder, KJs intresse av militären och militära miljöer. Alla sökningar i början skedde vid olika fort. Ingen insyn - inga vittnen. Troligtvis inga fynd i lägenhet eller stuga. Däremot i bilen. Knivhugg.

Hemvärnet ska sökt där, men området är lika stort som många svenska kommuner är i yta.
Citera
2013-07-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det var en generös eller lite väl inkluderande definition av psykos.
För en generös fråga ska man ge ett generöst svar.
Citera
2013-07-01, 00:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Blev arg, kunde inte se konsekvenser och dödade VB.

Det tror jag är hårfint nära rent nonsens och bogus. Att bli arg tror jag inte försatte KJ i psykos, varför skulle det det ? Mycket jidder om psykos som förklaring till nästan allt som förefaller ha skett i stor brådska eller varit slarvigt utfört. Tidsnöd eller rent av betydande stress tror jag säkert KJ drabbades av under vissa moment, men psykos ? - Icke. Däremot skulle jag inte bli förvånad om KJ spelar psykotisk vid sina möten med utredare och den psykiatriker som är ansvarig för honom. Kanske han fick en släng av "psykos" när han åkte dit och låstes in, det hade han nog inte räknat med. Om den rättspsykiatriska undersökning som KJ skall genomgå om rätten finner honom skyldig till anklagelserna som riktas emot honom, men innan dom faller, visar att han är fullt frisk, eller i vart fall inte sjukare än folk i allmänhet är å huvudets vägnar, blir intressant att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in