2013-07-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det tror jag är hårfint nära rent nonsens och bogus. Att bli arg tror jag inte försatte KJ i psykos, varför skulle det det ? Mycket jidder om psykos som förklaring till nästan allt som förefaller ha skett i stor brådska eller varit slarvigt utfört. Tidsnöd eller rent av betydande stress tror jag säkert KJ drabbades av under vissa moment, men psykos ? - Icke. Däremot skulle jag inte bli förvånad om KJ spelar psykotisk vid sina möten med utredare och den psykiatriker som är ansvarig för honom. Kanske han fick en släng av "psykos" när han åkte dit och låstes in, det hade han nog inte räknat med. Om den rättspsykiatriska undersökning som KJ skall genomgå om rätten finner honom skyldig till anklagelserna som riktas emot honom, men innan dom faller, visar att han är fullt frisk, eller i vart fall inte sjukare än folk i allmänhet är å huvudets vägnar, blir intressant att se.
En van psykiatriker/ läkare ser snabbt igenom spelad psykos. Så det håller inte. Och den överläkare
som är på Öjebyn har kompetens för att avgöra detta.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-07-01 kl. 00:56.
Citera
2013-07-01, 00:58
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om kremering varit tanken så borde gm ha valt ett annat ställe för sin placering av likdelarna, dvs en plats så nära huset som möjligt räknat från platsen där han ställt sin bil. Att efter två ben ge upp företaget om kremering kan i och för sig tänkas, men då ter sig platsen för torson och skallen (mitt i brandgatan) svårförklarad. - Om gm hade tänkt att elda upp alla delar på fp 2 så kan han ha ångrat sig, och i stället bara slängt in benen i ödehuset, men låtit fp2 få vara kvar med endast minimal övertäckning. - Därför anser jag att hypotesen för att mt i sitt bakhuvud hade tanken att han själv skulle få äran av att upptäcka likdelarna och därmed också vinna fördelar, kanske rentav hjältestatus, vara stark. Han kan också ha tänkt att ingen då heller skulle sätta honom i samband med VB:s död.

Nio hugg/stick i en kropp kan bilda ett visst mönster utan att detta varit avsikten från den som utdelat sticken, liksom två ben inkastade genom ett fönster kan hamna på ett visst sätt som kan påminna om ett kors, ett L, ett T, ett X, osv. – Däremot, om efter de två knivhuggen som vart och ett sägs ha varit dödande, de övriga sju huggen eller sticken placerats i ett; i förhållande till, eller som komplement till de två dödande huggen, tydligt mönster så kan man kanske överväga också benens placering och ev. budskap. Men man kan också överväga om det ev. knivsticksmönstret ska ses helt skilt från benens placering (eller hur benen råkat hamna).

Media hade som vanligt ”en poliskälla” som grund för såväl antalet hugg som att ett visst mönster skulle vittna om ett ritualmord.

Ingenting talar egentligen mot att en ensam gm kan ha haft en drivkraft eller idé i huvudet om att vilja se hur en knivmönstrad kropp såg ut och därför stillat sin vetgirighet och klåfingrighet i samband med styckningen. Denna klåfingrighet, eller behov av att experimentera, har i mt:s fall tidigare bl a yttrat sig i en kamouflagemålad kroppsdel (ett helt ben på sig själv som han gladeligen visade upp för halva Sveriges befolkning inkl. alla satanister), en egenhändigt sydd kamouflageväst till sin hund som ej kan uteslutas ha gått hädan efter ett experiment av något slag, ett blödande finger i närbild efter användandet av en kniv, i stället för en skruvmejsel, och där det huvudsakliga skälet till publicerandet av bilden helt uppenbart varit blodet i närbild (det finns f.ö. bildbevis på att mt väljer att öppna en konservburk med kniv, och han verkar fascinerad av just knivar inkl. de som är tillverkade av latex), en videofilm där mt går runt i sin lägenhet och spelar in samt kommenterar de mystiska ljus- resp. ljudfenomen han säger sig kunna notera, diverse innovationer inkl. band- och tejpfärg anpassade till olika airsoftvapen i hans ägo, nyskapande maträtter; företrädesvis pasta med lax eller oidentifierbara köttbitar, en arsenal av pyrotekniskt material som inte kan uteslutas ha använts när VB:s kropp skulle sönderdelas, osv.

Mt antogs inte till mönstring; han har sedan spelat airsoft för brinnande livet. Men under de fältslag han deltog i fick han varken använda riktig kniv eller döda verkliga människor - trots att det egentligen inte fanns något han hellre ville. Misstänker att gm kan ha känt ett oeftergivligt inre tvång att som den ultimata stridsåtgärden döda en person, och när detta väl var gjort ville han löpa hela linan ut, dvs han ville nu när han ändå hade en chans som kanske aldrig skulle återkomma kunna maxa sin upplevelse och pröva och experimentera på olika sätt med den döda kroppen. VB behöver inte ha utsatts för någon som helst tortyr före de dödande knivhuggen; däremot har ju hennes kropp skändats på det mest gräsliga sätt man kan tänka sig. – Det är inte helt utan anledning mt har överlämnats till rättspsykiatrin.

Tror att du har fångat KJ på pricken och applicerat hans säregenhet på brottet. (Bisarr) experimentlusta, fascination för knivar och en vilja att "publicera" sig. Bra tänkt och så nära det går att komma sanningen utifrån de uppgifter som finns att tillgå tror jag.

Han ville gärna dela med sig och påverka sina flickor. VB gillade knivfabrikören, det ockulta och den andra tjejen skulle fascineras i mörkret av hans explosioner eller vad det nu var.

Apropå matlagningen, har du några länkar till det? Har sett en funktionshandikappad slänga in salta pinnar i ugnen... och servera dem med inlagd sill...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-07-01 kl. 01:05.
Citera
2013-07-01, 00:58
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckygun
Har läst och följt denna tråden länge nu , och blir fundersam över alla spekulationer om saknade kroppsdelar , som ett par händer , vad är det som säger att dom faktiskt ens blivit avkapade ? Nu är jag inte från området utan bor i södra delen av landet , men vilka rovdjur finns i området , räv såklart och fåglar , finns även Lo, varg och/eller björn ?? Jag är jägare sedan många år tillbaks och har sysslat med bla rävåtlar , lägger jag ut ett trafikdödat rådjur så kan ett helt baklår bli uppätna på en natt , så händer, armar och vad som nu fattas kanske satt kvar på kroppen från början , på 2 veckors tid och med vilda djur i skogen kunde i princip hela kroppen varit borta , förutom skelettdelar då vsa ..

Ser inget konstigt alls i det , naturen har sin gång och djuren ser ingen skillnad på om det är en människa dom äter av eller om det är en gammal självdöd älg .

Frågor på det ?

Jag tror också att något djur varit framme.
Citera
2013-07-01, 01:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
En van psykiatriker ser snabbt igenom spelad psykos. Så det håller inte.

Det tror jag knappast, exemplet; den kvinnliga studenten på Konstfack som spelade psykotisk och hotade att hoppa från Västerbron lyckades utan några som helst problem dupera vana psykiatriker när hon tvångsomhändertogs av polis och bältades under några dygn tycker jag vittnar om motsatsen. Har inget större förtroende för psykiatriker över huvud taget, misstänker att dessa "hjärnskrynklare" vid mindre bra dagar själva är i lika stort behov av terapi som sina pat.
Citera
2013-07-01, 01:12
Medlem
Citat:
Det tror jag knappast, exemplet; den kvinnliga studenten på Konstfack som spelade psykotisk och hotade att hoppa från Västerbron lyckades utan några som helst problem dupera vana psykiatriker när hon tvångsomhändertogs av polis och bältades under några dygn tycker jag vittnar om motsatsen. Har inget större förtroende för psykiatriker över huvud taget, misstänker att dessa "hjärnskrynklare" vid mindre bra dagar själva är i lika stort behov av terapi som sina pat.
Under några dygn ja, men KJ har ju suttit i en månad nu med ständig övervakning. Bara för att du inte har ngt förtroende för professionella så betyder det ju inte att de saknar kompetens inom det här området.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-07-01 kl. 01:41.
Citera
2013-07-01, 01:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Under några dygn ja, men KJ har ju suttit i en månad nu med ständig övervakning. Bara för att du inte har ngt förtroende för professionella så betyder det ju inte att de saknar kompetens inom det här området. Har du någonsin träffat på en psykotisk person?

Ja, det har jag gjort. Vid ett flertal tillfällen.

Edit: Terapi med Haldol & Cisordinol (depåeffekt) vid nämnda tillfällen.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-01 kl. 02:24.
Citera
2013-07-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ja, det har jag gjort. Vid ett flertal tillfällen.
Och du säger att mGM spelar psykotisk inne på rättspsyk?
Vad baserar du det antagandet på?
Citera
2013-07-01, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen när det gäller ev medhjälpare så tror jag snarare att någon "köpt" tjänsten av någon lurvig typ i Boden och som på detta sätt hjälpt KJ med vissa förflyttningar av kroppsdelar. Någon lite äldre, erfaren, ii behov av pengar och som också är bekant med området. Kanske någon som har tillgång till något fyrhjulsdrivet fordon alt en vit skåpbil. Garanterat någon som finns i polisens register sedan tidigare och är lagom förtjust i thailändskor. Även här har KJ i så fall varit och kollat på kroppsdelarna. Troligtvis är det då han som burit in benen i huset kring den 19-20/5.

Är som sagt osäker på om KJ flyttat delarna själv. Kanske, kanske inte.

Måste ha varit någon med god ekonomi ock känningar inom sådant klientel då.
Det borde även vara någon som verkligen bryr sig om KJ. Vem skulle detta vara?
Citera
2013-07-01, 01:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Och du säger att mGM spelar psykotisk inne på rättspsyk?
Vad baserar du det antagandet på?

Tycker ingenting tyder på att mordet/stycknigen av VB har utförts av en psykotisk person eller menar du att mGM kan ha varit psykotisk ? - Det här är ett dåd jag tror att KJ inte är ensam om. Om KJ är "psykotisk" är detta senkommet i så fall, ett spel med psykopatens fallenhet för just spel.

Edit: Ingen mGM sitter på rättspsyk i nuläget, KJ är mtGM.
Senast redigerad av MBoudine 2013-07-01 kl. 02:00.
Citera
2013-07-01, 02:06
Medlem
Citat:
Tycker ingenting tyder på att mordet/stycknigen av VB har utförts av en psykotisk person eller menar du att mGM kan ha varit psykotisk ? - Det här är ett dåd jag tror att KJ långt ifrån är ensam om. Om KJ är "psykotisk" är detta senkommet i så fall, ett spel med psykopatens fallenhet för just spel.
Det finns för lite information kring KJ:s agerande före, under och efter dådet ( om han är GM) för att uttala om han är psykotisk eller ej. Änen gång, det enda vi vet är att han har ett självskadebeteende beteende samt tycker att motgångar är mycket jobbiga ( information från advokaten) samt att läkare via protokoll p7 undersökning kommit till att han kan ha en misstänkt allvarlig psykisk störning. Personer har uppgett att KJ har möjlig AS samt att han agerade som commander i Fallen Angel spelet. Det finns också ngn intervju med granne om att han varit i en bubbla, förutom det vet ci inget mer om hans psykiska mående.
Eller har du mer information?
Citera
2013-07-01, 02:30
Medlem
Citat:
Det tror jag är hårfint nära rent nonsens och bogus. Att bli arg tror jag inte försatte KJ i psykos, varför skulle det det ? Mycket jidder om psykos som förklaring till nästan allt som förefaller ha skett i stor brådska eller varit slarvigt utfört. Tidsnöd eller rent av betydande stress tror jag säkert KJ drabbades av under vissa moment, men psykos ? - Icke. Däremot skulle jag inte bli förvånad om KJ spelar psykotisk vid sina möten med utredare och den psykiatriker som är ansvarig för honom. Kanske han fick en släng av "psykos" när han åkte dit och låstes in, det hade han nog inte räknat med. Om den rättspsykiatriska undersökning som KJ skall genomgå om rätten finner honom skyldig till anklagelserna som riktas emot honom, men innan dom faller, visar att han är fullt frisk, eller i vart fall inte sjukare än folk i allmänhet är å huvudets vägnar, blir intressant att se.
Kan man inte vara arg innan man får psykos?
Citera
2013-07-01, 02:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det finns för lite information kring KJ:s agerande före, under och efter dådet ( om han är GM) för att uttala om han är psykotisk eller ej. Änen gång, det enda vi vet är att han har ett självskadebeteende beteende samt tycker att motgångar är mycket jobbiga ( information från advokaten) samt att läkare via protokoll p7 undersökning kommit till att han kan ha en misstänkt allvarlig psykisk störning. Personer har uppgett att KJ har möjlig AS samt att han agerade som commander i Fallen Angel spelet. Det finns också ngn intervju med granne om att han varit i en bubbla, förutom det vet ci inget mer om hans psykiska mående.
Eller har du mer information?

Jag är väl förtrogen med psykotiska tillstånd (se f.ö. Edit i tidigare inlägg beträffande medicinsk terapi vid psykotiskt tillstånd, dvs vid vissa av dem)

Beträffande självskadebeteende - är detta journalantecknat i psykvården tidigare i KJ:s, fall eller är det något som plötsligt uppstått sedan han greps, häktades och frihetsberövades ? En misstänkt, allvarlig psykisk störning är trots allt långt ifrån en konstaterad, allvarlig psykisk störning. Motgången i det här fallet tror jag huvudsakligen handlar om att han åkte dit och låstes in. Ett svårsmält bakslag som kan få vem som helst att slita sitt hår och riva sig på armarna i frustration över världens orättvisor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in