2013-06-30, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det gör jag, och i detta fall är det garanterat en läkare med stor erfarenhet och kunskap.
Just därför vet jag att han inte gjort dessa uttalanden. För du har väl inte hört
läkarn själv säga detta eller har du kanske sett intyget han skrivit?

Min tur att ställa en fråga:

Litar du på reportens text?
http://img109.imageshack.us/img109/2205/bur.pdf

Säger allt tycker jag. Du ville ha källa, här har du den. Nöjd?
Citera
2013-06-30, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
http://img109.imageshack.us/img109/2205/bur.pdf

Säger allt tycker jag. Du ville ha källa, här har du den. Nöjd?

Säger ingenting tycker jag och jag visste inte att artikeln baserade sig på en §7 utredning.
Du gör oftast en §7 utredning på en halv timme till en timme.
Visserligen har den förordnade läkaren oftast tillgång till FU och eventuella sjukjournaler
men mer än ett kryss här eller där brukar §7:an inte betyda.

Jag tror heller inte Khristina hade problem med att kryssa i rutorna med tanke
på vart KJ vistats den senaste tiden.
Citera
2013-06-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Säger ingenting tycker jag och jag visste inte att artikeln baserade sig på en §7 utredning.
Du gör oftast en §7 utredning på en halv timme till en timme.
Visserligen har den förordnade läkaren oftast tillgång till FU och eventuella sjukjournaler
men mer än ett kryss här eller där brukar §7:an inte betyda.

Jag tror heller inte Khristina hade problem med att kryssa i rutorna med tanke
på vart KJ vistats den senaste tiden.
Hon förordar en vidare rättspsykiatrisk utredning så vi får väl se om detta kommer att ske

Märkligt att du missade att det gjorts en 7:a..nåja här kan du läsa om det i artikeln

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6875139
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-30 kl. 20:41.
Citera
2013-06-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En annan hypotes är att GM gömde alla delar på FP2, och en medhjälpare senare avsåg att flytta delarna till ödehuset och sedan tända på. Men denne kunde inte fullfölja hela avsikten.
tror du inte på uppgifterna om de "rituella" inslagen och att mördaren då troligen skulle vilja visa upp sitt offer och alltså inte bränna upp allt?
Citera
2013-06-30, 20:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
tror du inte på uppgifterna om de "rituella" inslagen och att mördaren då troligen skulle vilja visa upp sitt offer och alltså inte bränna upp allt?
Jag sa inte vad jag tror, jag lämnade en hypotes. Jag har ett öppet sinne, öppet för många alternativ.
Citera
2013-06-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om brottsplatsen fanns i närheten av fyndplatsen hade de här kroppsdelarna inte behövts transporteras.
Om brottsplatsen fanns ute i periferin måste kroppsdelarna ha fraktats med bil till ödehuset.
Om brottsplatsen fanns ute i periferin hade kroppen sannolikt också blivit kvar där.
Sedan måste inses någon brottsplats har inte hittats och det har säkerligen gjorts ett omfattande eftersök för att hitta den.

Man måste inse att för VB var det ologiskt att bege sig ut i periferin vid 21.00 tiden.
Däremot var det logiskt att hon blev upplockat av någon på hemvägen som hon kände tidigare och åkte hem till honom.
Den här gärningsmannen visste säkert om att VB besökte KJ och väntade ut henne.
Om brottsplatsen var i den personens bostad måste kroppen ut från bostaden och därför måste styckning tillämpas och placera kroppsdelarna någonstans.
Att placera kroppsdelarna i ödehuset och även utanför var inte ologiskt sett till gärningsmannen, därför det skulle medföra att KJ blir misstänkt och spaningen koncentreras mot honom.
Men om det är en annan GM än KJ, då återstår ändå att förklara BO:s blod i bilen och på ytterligare något av polis och åklagare ännu icke avslöjat ställe.

Om man antar din spekulation till händelseförlopp, att BO lät sig plockas upp av någon hon kände sedan tidigare, torde den kretsen vara ganska liten; som tillråga på allt har förslagenheten att plantera ut blodspår som skapar suspekt teknisk bevisning mot KJ. Mycket är teoretiskt möjligt förstås, men Ockhams rakkniv anger att den häktade är den som är starkast misstänkt som GM.

Vem skulle vilja mörda VB och varför? Fanns det instrumentella skäl, att hindra någon misshaglig sanning från att komma fram? Eller är det emotionella skäl, perversa eller i affekt? Förmodligen har åklagaren och polisens utredare, utifrån bland annat det rättsmedicinska utlåtandet en uppfattning om det, om inte ytterligare observationer och information, genom förhör exempelvis, givit någon indikation.
Citera
2013-06-30, 20:44
Medlem
Hur tror ni gärningsmanna profilen ser ut kring detta styckmord?
Matchar misstänkt GM den?
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-30 kl. 20:58.
Citera
2013-06-30, 21:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Utgående från gm:s horisont synes platsen (om än temporär) för torson och skallen mitt i en brandgata något malplacerad om dessa delar i likhet med benen var tänkta att placeras i ödehuset och detta sedan tuttas på. Den enda ev. tänkbara eldplatsen torde ha varit innanför de större stenar där man just återfann torson och skallen, nödtorftigt övertäckta. - Varför skulle gm ha placerat dessa delar så förhållandevis långt bakom huset om det ändå varit tänkt att de skulle lämpas in i huset; varför inte föra delarna direkt dit och sedan mata in en efter en, eller stanna till utmed ena kortsidan av huset vilket gett en betydligt kortare gångsträcka? - En galnings verk förefaller mer troligt; en förvirrad person som inte visste hur fort han skulle bli kvitt sina likdelar, och vars huvud under utplacerandet varit fullt av bångstyriga tankar.

En sidohypotes skulle kunna vara att gm (den ensamme galningen) i sitt arma huvud också umgicks med planer på att själv få vara den som så småningom upptäckte delarna - och då kunde de ju varken eldas upp eller gömmas undan alltför väl.

Ja, det kan tyckas egendomligt, men det enkla svaret kan ju vara att torso och huvud befunnit sig i nära anslutning till ödehuset och i nästa omgång var tänkta att placeras inne i byggnaden men att någon(ting) tvingade GM att överge planen och skyndsamt transportera torso inklusive huvud några hundratal meter från detta till den plats, rent slumpmässigt, där de senare påträffades nödtorftigt överskylda. Befanns torso och huvud i ett sammanhang eller var huvudet skiljt från kroppen ?
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-30 kl. 21:16.
Citera
2013-06-30, 21:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, det kan tyckas egendomligt, men det enkla svaret kan ju vara att torso och huvud befunnit sig i nära anslutning till ödehuset och i nästa omgång var tänkta att placeras inne i byggnaden men att någon(ting) tvingade GM att överge planen och skyndsamt transportera torso inklusive huvud några hundratal meter från detta till den plats, rent slumpmässigt, där de senare påträffades nödtorftigt överskylda. Befanns torso och huvud i ett sammanhang eller var huvudet skiljt från kroppen ?

Edit: Anledningen till att man ännu inte hittat brottsplatsen är det betydande avståndet från denna till fyndplatserna av kroppsdelar.
Citera
2013-06-30, 21:16
Medlem
Citat:
Om huvudet och torso var avskiljt tvistas det om. Vi vet inget säkert mer än att det skrivits att en torso och ett huvud funnits vid ngt tillfälle.
Här är en bra sida där man kan leta upp artiklar och där finns artiklar om detta fynd

http://bodenstyckmordet.wordpress.com/
Citera
2013-06-30, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Hon förordar en vidare rättspsykiatrisk utredning så vi får väl se om detta kommer att ske

Märkligt att du missade att det gjorts en 7:a..nåja här kan du läsa om det i artikeln

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6875139

Nej det är absolut inte märkligt såhär i sommar och semestertider.

Det avgör rätten ifall det kommer att bli en RPU, vilket det förmodligen blir och när
du ger mig den ja då är jag nöjd med källan. Nu tycker jag bara att tråden
analyserat sönder KJ. Han gick från en softairgun kille med ev AS till att nu målas
upp med diagnoser som schizofreni,psykopat eller att han befunnit sig i psykos när han
utförde styckmordet,för dömd är han också redan här.

Det gick liksom lite till överdrift och man förstod knappt i vilken tråd man var längre
då man skulle skumläsa ikapp.
Citera
2013-06-30, 21:18
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:

Den information som nått mig indikerar i alla fall att huvudet fortfarande satt ihop med torso, men huvudet var kraftigt intryckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in