2013-06-26, 22:08
Medlem
Mina betyg är tillräckligt höga för att komma in på alla juristprogram utan Lunds, är på gränsen för att komma in där. Har eventuellt chans till vårterminen. Kom in i Stockholm VT2013/HT2012 men tackade nej av diverse anledningar.

Nu till hösten har jag valt Lund först (men kommer inte komma in där) och därefter Umeå. Anledningen till att jag väljer Umeå före Stockholm och Uppsala är blandannat för det är lättare att hitta bostad där.

Är det fett korkat att välja Umeå före Stockholm och Uppsala när jag kan komma in där?

Sedan undrar jag även om det finns möjlighet att kanske byta ort (tillexempel från Umeå till Lund) efter något år? Och hur det blir med kompletteringar osv då? Någon som har gjort det? Hur översätts betygen osv? Måste man gå någon extra termin/ gå om något? Kan det bli problem med CSN om man byta ort och blir tvungen att gå nån termin extra?
Citera
2013-06-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caosses
Mina betyg är tillräckligt höga för att komma in på alla juristprogram utan Lunds, är på gränsen för att komma in där. Har eventuellt chans till vårterminen. Kom in i Stockholm VT2013/HT2012 men tackade nej av diverse anledningar.

Nu till hösten har jag valt Lund först (men kommer inte komma in där) och därefter Umeå. Anledningen till att jag väljer Umeå före Stockholm och Uppsala är blandannat för det är lättare att hitta bostad där.

Är det fett korkat att välja Umeå före Stockholm och Uppsala när jag kan komma in där?

Sedan undrar jag även om det finns möjlighet att kanske byta ort (tillexempel från Umeå till Lund) efter något år? Och hur det blir med kompletteringar osv då? Någon som har gjort det? Hur översätts betygen osv? Måste man gå någon extra termin/ gå om något? Kan det bli problem med CSN om man byta ort och blir tvungen att gå nån termin extra?
Jag var i en liknande sits som dig, Lund var osäkert och resten hade jag en bra chans på. Valde Lund som första och Umeå som andra framför övriga, strök senare Lund då jag fick tag på ett bra boende i Umeå tidigt (och jag kände att jag gärna slapp ovissheten, ev. reservintagning etc.). Jag satte dock inte Umeå som andraval för att det var lätt att få bostad där, utan av andra skäl, vilka vägde ganska tungt för mig.

Att byta från Umeå till Uppsala har jag för mig fungerar smidigt då upplägget är liknande, övriga vet jag inte.

Kör på vad som känns bäst, jag tror (hoppas) lärosätets status spelar mindre roll. Viktigare är nog att hitta vad som passar dig, undervisningen (bland annat) skiljer sig ganska mycket åt sätena emellan.
Citera
2013-06-27, 00:34
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Vad kommer HP-intaget ligga på i Uppsala i höst månntro med tanke på att antalet utbildningsplatser har dragits ned?
Citera
2013-06-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Vad kommer HP-intaget ligga på i Uppsala i höst månntro med tanke på att antalet utbildningsplatser har dragits ned?

Om två veckor vet vi, tills dess kan vi bara spekulera.

Men om vi säger så här: I år är det ca 85 stycken med 1.55 eller mer på HP som har sökt programmet i första hand. Räknar man med dem som sökt i andra och tredje hand så är det ca 180 st med 1.55 eller mer på HP. Ifjol tog man in 123 st i första omgången på HP (40% av de 310 platserna), i år blir det väl något färre då.

Så det hänger lite på hur många av de som sökt programmet i andra hand som inte kommer in på sina förstahandsval skulle jag säga. Som sagt, om två veckor så vet vi.
Citera
2013-06-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Om två veckor vet vi, tills dess kan vi bara spekulera.

Men om vi säger så här: I år är det ca 85 stycken med 1.55 eller mer på HP som har sökt programmet i första hand. Räknar man med dem som sökt i andra och tredje hand så är det ca 180 st med 1.55 eller mer på HP. Ifjol tog man in 123 st i första omgången på HP (40% av de 310 platserna), i år blir det väl något färre då.

Så det hänger lite på hur många av de som sökt programmet i andra hand som inte kommer in på sina förstahandsval skulle jag säga. Som sagt, om två veckor så vet vi.

Är denna statistik din kvalificerade gissning eller hur har du fått tag på den? Vad tror du chansen att komma in med 1.55 är? Enligt din statistik kommer man in i första urvalet med allra största sannolikhet alltså?
Senast redigerad av ValleVattenskalle 2013-06-27 kl. 20:51.
Citera
2013-06-27, 21:16
Medlem
Citat:
Är denna statistik din kvalificerade gissning eller hur har du fått tag på den? Vad tror du chansen att komma in med 1.55 är? Enligt din statistik kommer man in i första urvalet med allra största sannolikhet alltså?

Det är ingen gissning. Chansen att komma in är som sagt svår att sia om helt säkert eftersom det beror på hur de som valt programmet i andra hand klarar av att komma in på sina förstahandsval. Men ja, det ser ju något positivt ut om inte antalet platser är radikalt färre i år.
Citera
2013-06-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Det är ingen gissning. Chansen att komma in är som sagt svår att sia om helt säkert eftersom det beror på hur de som valt programmet i andra hand klarar av att komma in på sina förstahandsval. Men ja, det ser ju något positivt ut om inte antalet platser är radikalt färre i år.

Var har du fått statistiken från?
Citera
2013-06-28, 00:02
Medlem
Aimberts avatar
Resultatet från UUs T6-tenta (Folkrätt, IP-rätt och förvaltningsrätt) 2013:

AB = 30 poäng -, 18.6%
Ba = 24 - 29 poäng, 45.2%
B = 15 - 23 poäng, 20.4%
U = 0 - 14 poäng, 15.8%

Den höga U-andelen beror nog mycket på följande:
"OBS! Minst 15 p på tentan för att få tillgodoräkna sig PM- och oppositionspoäng"

Edit: Maxpoängen var 40 p varav 8 p på PM, 2 p på opponering och 30 p på tenta.
Citera
2013-06-28, 00:37
Medlem
Hur stor andel av alla juriststudenter går direkt från högskola till att sitta i ting i runda slängor?
Citera
2013-06-28, 01:22
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Hur stor andel av alla juriststudenter går direkt från högskola till att sitta i ting i runda slängor?

Det kan inte vara speciellt många med tanke på att det då antingen krävs att man har mer än medelbra betyg och/eller tillräckliga extrameriter, och just de poäng som går att uppnå genom arbete blir lite svåra att nå innan det kvalificerade juridiska jobbet är nått. Sistnämnda får man rimligtvis inte förrän efter examen. Å andra sidan är det många som plockar på sig poäng tidigt, bl.a. genom att börja med juristprogrammet lite senare i livet och ha meriterande ämnen i bagaget, och en inte försvinnande del har väldigt bra betyg.

I runda slängar, helt utan att ha tittat på några siffror om saken, skulle jag gissa att kanske 15-20 % går direkt ifrån universitetet till domstol för notarietjänstgöring. (Med notarietjänstgöring menar jag då både den vid allmän domstol och den vid förvaltningsdomstol.) Som en jämförelse är min uppskattning att ungefär 25-30 % av alla jurister sitter ting, dvs. går dit antingen direkt efter universitet eller senare. (Sistnämnda bör dock gå att kolla upp mer precist.)
Senast redigerad av namgreb 2013-06-28 kl. 01:25.
Citera
2013-06-28, 01:32
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det kan inte vara speciellt många med tanke på att det då antingen krävs att man har mer än medelbra betyg och/eller tillräckliga extrameriter, och just de poäng som går att uppnå genom arbete blir lite svåra att nå innan det kvalificerade juridiska jobbet är nått. Sistnämnda får man rimligtvis inte förrän efter examen. Å andra sidan är det många som plockar på sig poäng tidigt, bl.a. genom att börja med juristprogrammet lite senare i livet och ha meriterande ämnen i bagaget, och en inte försvinnande del har väldigt bra betyg.

I runda slängar, helt utan att ha tittat på några siffror om saken, skulle jag gissa att kanske 15-20 % går direkt ifrån universitetet till domstol för notarietjänstgöring. (Med notarietjänstgöring menar jag då både den vid allmän domstol och den vid förvaltningsdomstol.) Som en jämförelse är min uppskattning att ungefär 25-30 % av alla jurister sitter ting, dvs. går dit antingen direkt efter universitet eller senare. (Sistnämnda bör dock gå att kolla upp mer precist.)
Av ren nyfikenhet, vad anser du vara "väldigt bra betyg"?
Citera
2013-06-28, 02:43
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Av ren nyfikenhet, vad anser du vara "väldigt bra betyg"?

Min åsikt:
  • 0-20 % = dåligt
  • 20-30 % = halvdåligt
  • 30-40 % = okej
  • 40-50 % = helt okej
  • 50-60 % = mer än okej
  • 60-70 % = bra
  • 70-80 % = mer än bra
  • 80-90 % = väldigt bra
  • 90-100 % = extremt bra

Procentsatsen utgör då antalet hp-poäng som är AB av examens 270 hp, och antagandet är att det som inte är AB till absolut övervägande del är Ba. Åsikten är för övrigt givet subjektiv och i relation till vad jag anser att arbetsmarknaden (ting inkluderat) i praktiken innebär för hur man ska se på sina betyg. (I den perfekta världen skulle man rent objektivt kunna säga att Ba rakt igenom är bra, men i dagsläget ljuger jag om jag påstår den saken.)

Uttrycket en inte försvinnande del baserar sig för övrigt på det faktum att jag själv kan komma på ungefär fem personer i min juridiska bekantskapskrets som har sådana betyg eller bättre, och sedan extrapolerar, varför det är behäftat med osäkerhet.
Senast redigerad av namgreb 2013-06-28 kl. 02:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in