Citat:
Ursprungligen postat av
ValleVattenskalle
Hur stor andel av alla juriststudenter går direkt från högskola till att sitta i ting i runda slängor?
Det kan inte vara speciellt många med tanke på att det då antingen krävs att man har mer än medelbra betyg och/eller tillräckliga extrameriter, och just de poäng som går att uppnå genom arbete blir lite svåra att nå
innan det kvalificerade juridiska jobbet är nått. Sistnämnda får man rimligtvis inte förrän
efter examen. Å andra sidan är det många som plockar på sig poäng tidigt, bl.a. genom att börja med juristprogrammet lite senare i livet och ha meriterande ämnen i bagaget, och en inte försvinnande del har väldigt bra betyg.
I runda slängar, helt utan att ha tittat på några siffror om saken, skulle jag gissa att kanske 15-20 % går direkt ifrån universitetet till domstol för notarietjänstgöring. (Med notarietjänstgöring menar jag då både den vid allmän domstol och den vid förvaltningsdomstol.) Som en jämförelse är min uppskattning att ungefär 25-30 % av alla jurister sitter ting, dvs. går dit antingen direkt efter universitet eller senare. (Sistnämnda bör dock gå att kolla upp mer precist.)