2013-06-27, 22:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En lånad presenning var han nog tvungen att tvätta och återbörda, ägaren skulle troligen märka att den saknades, så det kan mycket väl vara lånat av t ex föräldrarna. Kanske har man hittat spår på en presenning, och en saknad dito har ju haft betydelse i ett annat mordfall om jag inte minns fel.
Ja, presenningar verkar ha en tendens att både försvinna och dyka upp igen i ny tappning. - Mt kan ha haft en egen press i sin bil, kanske ouppackad, eller han kan ha vetat var han skulle kunna "låna" en som han utan risk ansåg sig kunna lämna kvar på fp, alt. ha åkt till den tomma sommarstugan och tagit det han behövde.
Citera
2013-06-27, 22:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, presenningar verkar ha en tendens att både försvinna och dyka upp igen i ny tappning. - Mt kan ha haft en egen press i sin bil, kanske ouppackad, eller han kan ha vetat var han skulle kunna "låna" en som han utan risk ansåg sig kunna lämna kvar på fp, alt. ha åkt till den tomma sommarstugan och tagit det han behövde.
Eller så har en militär glömt den där den hittades, utan något samband med mordet.
Citera
2013-06-27, 22:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eller så har en militär glömt den där den hittades, utan något samband med mordet.

Ganska troligt faktiskt, kring Boden lär man kunna hitta utrustning till ett par kompanier om man bara ger sig den på det. Tills vi får bekräftat att en presenning som har med mordet att göra har hittats så tror jag nog att vi kan utgå ifrån att den är en AFSE* pryl från svunna tider, om det ens hittades en presenning vid fyndplatserna.

*Anvisningar avseende Förlorad och Skadad materiel i Ersättningsmål.

Dvs, en pinal som en militär gjort en förlustanmälan på.
Citera
2013-06-27, 22:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Och detta ska han ha klarat utan att duscha efter. Har du sett en slakt?
Det räcker med att blaska av sig och byta ytterkläder (för jag antar att han inte hade något slaktarförkläde) - och det kan han ha gjort antingen i sin bostad eller i sommarstugan. - Hade han en flaska vatten i bilen + andra kläder så kan han ha valt att vinna tid.
Citera
2013-06-27, 22:49
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som är duktiga på juridiken och hur den sidan arbetar. Om vi bortser ifrån att åklagaren inte har skyldighet att berätta detaljer om vad de har på KJ, varför säger hon ingenting? Vilken skada kan det göra, KJ sitter där han sitter, hon är övertygad om att det är GM. Kan väl inte göra någon skada om hon berättar vad de har på honom, inte minst för KJ och försvararen, som skall ha en rättvis chans att bygga upp ett försvar.

Känns ju som om att man antingen inte har bevis nog mot KJ, att man inte är hundra procent säker, eller att man misstänker fler inblandade som då skulle kunna förstöra bevis.

Åklagaren berättar inte ens var man hittat blodspåren, om man har en brottsplats, inte något släpper hon, varför? Hur som helst så finns det ett allmänintresse, vi lever i en demokrati, det är inte hennes privata angelägenhet, det är en av våra medmänniskor som sitter frihetsberövad. Varför denna tystnad om hon är så säker?

Tystnaden tolkar jag som att åklagaren bara har en övertygelse om att KJ har med saken att göra men inte på vilket vis.
Jag tror att det är som hon uttryckte det efter första häktningsförhandlingen, de kan inte utesluta fler inblandade.
Citera
2013-06-27, 23:07
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Vilket av hans intressen anser du skulle gett honom den kunskapen?
Jag kan ju sätta mig och googla en halvtimme så har jag troligen i.a.f den teoretiska kunskapen för hur man plockar isär rätt många djur, inklusive människa.

Då skulle ju mängden blod i bilen varit rätt ansenlig, och det verkar ju utifrån polisens uttalanden som att det är mindre mängder blod man hittat.

För att klarlägga: Var det även innehållet i dessa SMS eller bara tid, från/till och mast-data?
Det är all text. Men inte mms, kanske inte var relevant i mitt fall och därför såg jag inte såna. Det behöver inte heller vara "dagens" mobiler. Detta kunde man göra även men Ericsson 688 om jag inte är ute och cyklar.
Citera
2013-06-27, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Oftast undviker jag smilisarna och då kommer genast sånna hårdkokta och djärva
skribenter som du med meningslösa svar eftersom ni inte kan se gäckeri utan smilisar.
Ironi och sarkasm är svårt att uttrycka och tolka i skrift, därav nyttan med att kasta in en eller
Detta är f.ö flashback där det inte är helt ovanligt att diverse virrpannor faktiskt uttrycker saker i stil med det där på fullaste allvar (eller för att trolla)

Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Det är all text. Men inte mms, kanske inte var relevant i mitt fall och därför såg jag inte såna. Det behöver inte heller vara "dagens" mobiler. Detta kunde man göra även men Ericsson 688 om jag inte är ute och cyklar.

Tack, det var det jag var fundersam över
Citera
2013-06-27, 23:20
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ja, pappan har en registrerad husbil. Här står det lite mer om bilarna som KJ samt pappan äger.

Information tyder på att KJ:s föräldrar befann sig i Storforsen (utanför Älvsbyn) med sin husbil under helgen 4 - 5 maj. Till Turkiet har de i så fall åkt först på torsdag 9/5 eller Lördag 11/5.
Citera
2013-06-27, 23:27
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Information tyder på att KJ:s föräldrar befann sig i Storforsen (utanför Älvsbyn) med sin husbil under helgen 4 - 5 maj. Till Turkiet har de i så fall åkt först på torsdag 9/5 eller Lördag 11/5.
De var alltså hemma den 6,7,8 och ev även 9 och 10 maj?
Citera
2013-06-27, 23:37
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Flera gör gällande att föräldrarna var i Turkiet i samband med försvinnandet. Så tillvida de inte kommit hem före försvinnandet, så måste de sannolikt ha åkt strax efteråt. Kallax avgångar i maj till Turkiet var Torsdagar och Lördagar.

Var föräldrarna i Turkiet då KJ greps?
Citera
2013-06-27, 23:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Flera gör gällande att föräldrarna var i Turkiet i samband med försvinnandet. Så tillvida de inte kommit hem före försvinnandet, så måste de sannolikt ha åkt strax efteråt. Kallax avgångar i maj till Turkiet var Torsdagar och Lördagar.

Var föräldrarna i Turkiet då KJ greps?

Åtminstone pappan var hemma ett par dar innan KJ greps.
Citera
2013-06-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa

Skulle de verkligen åkt om deras son kan misstänkas vara inblandad i detta försvinnande. I sådant fall ett tufft beslut och då tänker jag avresa 9'e eller 11'e och det var känt att mtGM var den hon sannolikt besökt.
Faller därmed att de var bortresta 3-10 maj om det var "en vecka" i Turkiet ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in