2013-06-26, 21:51
Medlem
Bongomans avatar
Småföretagare måste betala för datorer. Har företaget en verksamhetsadress och man sköter bokföringen hemma betalar man två licenser i företaget och en privat. Allt för samma laptop. Visst är det kul?

http://www.dn.se/ekonomi/radiotjanst-tar-sikte-pa-smaforetagare/
Citera
2013-06-27, 07:09
Medlem
bjornebarns avatar
Bara en liten fundering, men hur kollar man upp i fall RIKAB själva betalar sin TV-avgift för det/de kontor de har? Det vore ju lite pinsamt för dem om de inte betalar
Citera
2013-06-27, 17:40
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Bara en liten fundering, men hur kollar man upp i fall RIKAB själva betalar sin TV-avgift för det/de kontor de har? Det vore ju lite pinsamt för dem om de inte betalar

Är nog svårt att kolla.

Antar att man kan begär att ägarna. SVT, Sveriges Radio och UR, begär ut uppgifter. De borde väl kunna få ut det som aktieägare?

Samtliga företag betalar dock enbart en avgift, spelar ingen roll hur många lokaler man har.
Citera
2013-06-27, 18:35
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

Det är antagligen bara att ringa och fråga. Enligt offentlighets- och sekretesslagen 2:4 gäller handlingsoffentlighet för Radiotjänst handlingar i ärenden om radio- och tv-avgift.
Citera
2013-06-27, 22:31
Medlem
flashbackcreatives avatar
Fick nyss genom en skriftlig överklagan.

Skrev ett A4 om att jag aldrig pratat med någon från radiotjänst, eftersom de inte tittar på någon id-handling kan kontrollanten omöjligt veta att jag är den som är boende i lägenheten.

Fick tillbaka pengarna och är nu mera utan licens åter igen.
Citera
2013-06-28, 11:29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det är antagligen bara att ringa och fråga. Enligt offentlighets- och sekretesslagen 2:4 gäller handlingsoffentlighet för Radiotjänst handlingar i ärenden om radio- och tv-avgift.

Kan jag i så fall begära ut en skriftlig handling som styrker att de betalar tjänsten och när de betalade den?
Citera
2013-06-28, 14:12
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Samtliga företag betalar dock enbart en avgift, spelar ingen roll hur många lokaler man har.

Fel!

Du betalar en licens per verksamhetsadress. Ett litet företag som har en verkstad och egentliga adressen hemma där man bokför ska betala två licenser förutom den privata som ägaren ska betala.
Citera
2013-06-29, 00:15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Fel!

Du betalar en licens per verksamhetsadress. Ett litet företag som har en verkstad och egentliga adressen hemma där man bokför ska betala två licenser förutom den privata som ägaren ska betala.

Konstigt så tycker jag inte att det står i Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

3 § En enda radio- och TV-avgift betalas för samtliga TV- mottagare
1. som är avsedda att användas i innehavarens hushåll,
2. som en statlig myndighet eller en avgiftsskyldig innehar, eller
3. som finns hos en vårdgivare och som är avsedda att användas av dem som får vård på vårdgivarens sjukhus, vårdanstalt eller inrättning av liknande slag. Lag (2009:1235).

Om den som innerhar TV-mottagaren är ett företag. Juridisk eller fysikperson, så borde den ju gälla för samtliga lokaler som denna personen har?

(Privatpersonen är förstås en annan person och kan få TV-avgift även om ett företag betalar för samma mottagare).

Tillägg:

T.om. Raditjänst säger så här:
"Sedan den 1 januari 2010 betalar företag en avgift per organisationsnummer, oavsett antal tv-mottagare och arbetsställen."

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/
Senast redigerad av miikos 2013-06-29 kl. 00:18.
Citera
2013-06-29, 09:17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Konstigt så tycker jag inte att det står i Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

T.om. Raditjänst säger så här:
"Sedan den 1 januari 2010 betalar företag en avgift per organisationsnummer, oavsett antal tv-mottagare och arbetsställen."

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/

Ja men vad trevligt. Jag visste att de ändrat begränsningen av 10 försvann innan. Det var ett förfärligt väsen på Netto för ett tag sedan att de skulle betala för alla butikerna eftersom de sålde obrutna lådor med TV i.

Men man måste ändå navelskåda koncernstrukturer och anställningskontrakt. Volvo är uppbyggt av många olika bolag och de har många kontor. Det arbetar folk från olika bolag på olika platser och vissa av dessa bolag är inget annat än en papperskonstruktion. Det lär bli kul arbete. Jag tror de skiter i att utreda det och bara släpper det.
Citera
2013-06-29, 18:34
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Kan jag i så fall begära ut en skriftlig handling som styrker att de betalar tjänsten och när de betalade den?

Det borde väl gå. Testa.
Citera
2013-07-06, 10:39
Bannlyst
Professor i teletrafiksystem Gunnar Karlssons take på nya tv-avgiften

http://www.youtube.com/watch?v=TANY4ALSuMc&feature=youtu.be

Tycker han gör en lättförstådd och logiskt tolking av det som hänt på sistone angående TV-avgift på datorer. Jag skulle dock gärna vilja veta lite mer om det faktiskt håller rent juridiskt. Enligt hans tolkingar så har rätten gjort vissa uppenbara fel, men då han faktiskt är professor i teletrafiksystem och inte juridik så vore det intressant att få ett par säkrare uttalanden i frågan!
Citera
2013-07-06, 14:42
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem