2013-06-18, 08:55
Medlem
Klart att ett sparande där man inte rör pengarna på TB ger bättre utveckling än ett där man tar ut avkastningen. Men båda alternativen är långsiktiga.

När jag börja spara på TB var min tanke att sätta in +500k och plocka ut avkastningen ett par gånger om året, som tur är hann jag bara sätta in runt en tiondel av det innan TB stoppade den möjligheten. Kommer nog låta den slatten jag har innestående på TB få stå kvar iaf ett tag till, men nån ny insättning är inte aktuellt som tjänsten ser ut nu.

Jag kanske verkar väldigt gnällig på TB, och det är jag till väl till viss del. Men det beror på att jag varit väldigt nöjd som tjänsten sett ut och den avkastningen jag fått fram tills nu. Jag har ju några gånger i tråden efterlyst möjligheten att inte låna ut avkastningen men fått kalla handen från TB på detta då de anser att de inte är "det bästa sättet att få pengarna att växa" Synd, men möjligheten fanns ju ändå att stoppa utlåningen och plocka ut avkastningen den vägen fram tills nu.

Hur som helst att ta bort möjligheten för oss långivare rätten att stoppa utlåningen av vårt eget kapital känns på nåt sätt helt galet och snudd på kriminellt beteende från TB's sida.

Sen kan TB hävda att man skall se deras placering långsiktigt, med det har ta med fan inte med saken att göra. I min bok är det jag som skall bestämma om mina pengar skall fortsätta lånas ut eller om det skall stoppas.
Citera
2013-06-18, 09:00
Medlem
Hej Acidiferous

Tack för din information. Kan du skicka över ditt användar ID så ska jag kolla på ditt konto, och ge dig ett exakt svar.

Här kommer ett svar utifrån den information som jag har tillgänglig från dig.

Det som hänt är att du har satt in 500 SEK vilket är ett väldigt litet sparande. Detta kan ha delats upp i runt 5 lån. Jag skulle chansa på att det är färre, kanske 2 eller 3 st. Då du har 100% av ditt sparande i ett väldigt fåtal lån så kommer lån med betalningssvårigheter ge väldigt stor effekt på ditt konto. I ditt fall har du fått runt 74 kr i ränta vilket är runt 15%. Därefter har du stoppat utlåningen eller så har dina lån gått till förfall och hamnat i betalningssvårigheter.

Det är inte helt ovanligt att kunder med väldigt små sparanden, där man enbart har ett fåtal lån på sitt konto, får konton som beter sig konstigt. Detta för att ett lån som går till betalningssvårigheter skapar väldig effekt då kanske så mycket som 50-20% av det totala sparandet ligger i detta lån.

Vi har den 22 maj registrerat förluster, i ditt fall blev det 2.85 kr vilket är 0.5% av ditt sparande, precis som alla andra långivare har.

Då du inte fått någon ränta på dina lån på ett tag så har du inte fått någon ränta registrerad på ditt konto och bara en förlust. Därför har du fått minusränta.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-18, 09:24
Medlem
Jag har också varit väldigt nöjd med TrustBuddy och har haft planer på att öka 5-10 tusen varje månad i många år framåt. Jag tänker nog fortsätta att göra insättningar men inte med lika mycket pengar som tidigare planerat. Jag ser TrustBuddy som långsiktigt sparande men möjligheten att vid "behov" kunna stoppa utlåningen och ta ut några tusen med ett par veckors varsel gjorde att jag vågade avvara ett större belopp.

Med "behov" menar jag då lust att köpa något som kostar mer än en netto-månadslön. Att nyttja 90%-regeln (som är jättebra!) skulle jag bara göra om jag var i akut behov av pengar på riktigt.

En lösning jag personligen skulle vara nöjd med vore ett mellanting i form av en "inverterad 90%-regel", alltså möjlighet att stoppa utlåningen av upp till 10% av saldot på en specifik marknad.
Citera
2013-06-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
TB har själva uppmanat sina kunder att stoppa sin utlåning för att sedan kunna ta ut sina pengar utan att förlora ränta.

Det står ingenstans att man är tvingad att låna ut sina pengar länge. Det är ett önskemål och upp till var och en hur länge man vill vara långivare!

Fakta är att nu har TB förlorat mycket kundförtroende och det är det värdefullaste ett företag kan ha!

De kommer inte tjäna på detta övergrepp i längden. Återinför stoppfunktionen så kanske förtroendet ökar igen!

Tvingad, nej. Rekommenderad, ja.
Citera
2013-06-18, 23:17
Medlem
Många synpunkter dyker upp i tråden. Det man måste ha i åtanke är risk vs avkastning. Vill man ha hög avkastning måste man ta hög risk, det är grundläggande inom finansiell ekonomi. Som jag ser det får man som långivare hos TB en hög avkastning i förhållande till risk. Detta tack vare att lånen tas av individer som är väldigt benägna att betala en hög ränta för att få låna pengar (pga låg kreditvärdighet). Samtidigt finns det starka incitament för dessa individer att betala tillbaka sina lån, då det inte är någon vidare trivsam tillvaro att få betalningsanmärkningar och hamna hos kronofogden exempelvis.

Vilka andra passiva investeringar ger 12 % avkastning per år?

Något som TB verkligen skulle behöva se över för att få nöjdare kunder är ju språket och informationen på webbsidan, som båda är under all kritik! Ser ju fruktansvärt ut med alla felskrivningar och språkfel m.m. Kanske skippa nästa aktieutdelning och lägga pengarna på att investera i kundnöjdhet istället?

Jag har totalt sett drygt 1 miljon kronor investerat i TB som långivare samt aktieägare och tänker inte minska mitt innehav.
Citera
2013-06-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej HerrZebra

Jag förstår din irritation. Jag är medveten om att det vid uppdateringen av denna automatiska överföringsfunktion har blivit fel för ett fåtal långivare. Detta är självklart vårt fel.

Funktionen är nu på plats och vi har uppdaterat våra interna rutiner.

Mvh
TrustBuddy
Hur skall ni kompensera oss i så fall?
Ni har ju utan begäran från oss sagt upp våra lån och fört över räntan till andra.
Citera
2013-06-26, 19:59
Medlem
Citat:
Hej HerrZebra

Jag förstår din irritation. Jag är medveten om att det vid uppdateringen av denna automatiska överföringsfunktion har blivit fel för ett fåtal långivare. Detta är självklart vårt fel.

Funktionen är nu på plats och vi har uppdaterat våra interna rutiner.

Mvh
TrustBuddy

Funkar verkligen skitbra *Ironi*

Gjorde en överföring mellan Finland och Sverige på 1000 euro, mitt konto är nu belastat med 70 euro i minus ränta, 70 Euro är 7% i uttagningsavgift? eller vad?

Jag mailade er för 3 veckor sedan när samma sak skedde på den Danska markanden och ni lovade då att återkomma engående mina ersättningsanspråk för den missen, väntar fortfarande och ser fram emot en förklaring på vad minus ränta är för nått och hur den kan drabba mig i detta fall......

Om ni vill fortsätta och leka med pengar se till att systemen fungerar som ni utlovar..... skall verkligen ta mig en ordentlig funderar om jag vågar låta mina pengar ligga kvar hos dessa klåpare....

I mitt fall handlar det om ca 360 000 kronor och om man inte en kan få en enkel överföring mellan marknader att fungera på ett korrekt sätt är det tveksamt om nått annat fungerar.....
Citera
2013-06-27, 12:34
Medlem
Hej spiff21

Vi kommer gå igenom språket på hemsidan samt uppdatera informationen som finns där för att göra den mer informativ. Detta är något som ligger i Pipelinen och vi har satt personal på detta och det kommer genomföras löpande.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-27, 12:35
Medlem
Hej HerrZebra

Om du är en av dom som har råkat ut för något fel vid överföring mellan länderna så mailar du specialsupport@trustbuddy.com så ska jag se till att vi kollar på ditt ärende och ersätter dig för eventuella fel som vi gjort.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-27, 12:42
Medlem
Hej Repus

Det är tråkigt att det har blivit fel för dig två gånger. Självklart är detta något som vi måste se över ordentligt då ett fel kan ske, men samma fel ska INTE ske två gånger. Vi tar detta på stort allvar och tar till oss din kritik och lovar bättring.

För din och alla andra flashback-användares information så håller vi för tillfället på att gå igenom rutinen gällande den nya funktionen vid överföringar. Det kommer komma en uppdatering på denna så att det fel som uppstått för endel personer kommer elimineras och inte kommer kunna ske igen.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-27, 16:22
Medlem
Saknar svar på min fråga angående ockerräntor..
Citera
2013-06-27, 17:19
Medlem
Citat:
Hej Repus

Det är tråkigt att det har blivit fel för dig två gånger. Självklart är detta något som vi måste se över ordentligt då ett fel kan ske, men samma fel ska INTE ske två gånger. Vi tar detta på stort allvar och tar till oss din kritik och lovar bättring.

För din och alla andra flashback-användares information så håller vi för tillfället på att gå igenom rutinen gällande den nya funktionen vid överföringar. Det kommer komma en uppdatering på denna så att det fel som uppstått för endel personer kommer elimineras och inte kommer kunna ske igen.

Mvh
TrustBuddy

Vill bara säga att Trustbuddy ringde upp mig idag och vi tycks vara överens om vad som skall göras och vad som skall ersättas, så jag är nöjd tillsvidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in