2013-06-08, 09:49
Medlem
Sätter inte in pengar på TB för att kort efter ta ut dem.
Utan det belopp jag sätter in är ett sådant belopp som jag kan avvara
12 månader eller mer, vilket jag fick ganska klart för mig då jag läste på
innan jag valde att spara i TB, för att få ut maximal utdelning.
Citera
2013-06-08, 09:51
Medlem
[quote=skogsguru|43815528]Det är det fina som TB har tänkt ut. De vill helst inte att vi ska ta ut pengarna! Hela verksamheten bygger på att långivarna inte tar ut sina pengar! Vetskapen om att man förlorar räntan gör att många drar sig för att ta ut! QUOTE]

Tycker Trustbuddy skulle införa en bonus till dem som har pengarna inne på kontot och inte tar ute dem på länge
Citera
2013-06-11, 17:52
Medlem
Hej mxx

Tack för ditt mail.

Nej pengar reserveras tyvärr inte. Uttag sker som standard med 90% regeln. Men har du 100 kr outlånat när uttaget genomförs kommer dessa självklart inte omfattas av 90% utan du tar ut 100% av detta belopp.

Mvh TrustBuddy
Citera
2013-06-11, 18:00
Medlem
Hej The-Wiking

Det kommer inom kort komma en fullständig förklaring på 90% regeln och hur man ska se på sitt TrustBuddy konto.

För att besvara din fråga så förlorar du inte ränta på alla 90% som du tar ut.

Har du lånat ut 1000 kr i två lån på 500 kr st och ett blir fullt återbetalt så har du 500*1.1117 + 500 kr i totalt saldo. = 1055.85.

Har det andra lånet inte blivit förlängt och du tar ut pengar så får du ut 90% på fullständigt belopp och 10% läggs som låst. Detta får du tillbaka när lånen blir återbetalda.

Har det andra lånet förlängts en gång innan du tar ut har du fått in en förlängningsränta på ditt konto på 500 * 0.0279 = 13.95 kr. Du har då alltså totalt 1055.85 + 13.95 kr på ditt konto.

Det är denna ränta på 13.95 kr som kommer flyttas från ditt konto.

Annars gäller samma sak som i exemplet utan förlängt lån.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-12, 14:02
Medlem
Har fått väldigt många räntebetalningar på 1öre den sista tiden, vad är detta?

Väntar ivrigt på att få höra TBs förklaring till varför de tagit bort möjligheten att stoppa utlåningen. Men gissningsvis är förklaringen att TB skall ses som en lågsiktig investering och att avkastningen blir bättre om man konstant lånar ut intjänad ränta.

Tycker det är väldigt fult gjort att ta bort möjligheten att stoppa utlåningen utan att informera oss långivare i förväg om detta. Som jag ser det är metoden att stoppa utlåningen och vänta på att pengarna skall komma tillbaka den bästa metoden för att göra ett uttag från TB, att använda sig av 90% regeln såg jag mer som en "bonus" att den fanns, utifall att man behövde pengarna snabbt.

90% regeln gör ju att man kommer tappa rätt rejält med ränta när man plockar ut pengar. Skulle jag plocka ut mina pengar idag så har de ju varit utlånande i snitt 3månader, om man räknar på hade 6månader är den lägsta låneperioden. Det gör att jag förlorar runt 3% i ränteinkomster.
Citera
2013-06-13, 11:49
Medlem
Hej igen.

Det är som vanligt väldigt kul att följa era frågor och svar som ni både ställer och hjälper varandra med.

Jag har full förståelse att det uppstår förvirring när en funktion försvinner utan att det informerats om detta i förväg. Detta är inte optimalt och skapar förvirring för er kunder och resulterar i mer arbete för oss. Det är alltså inte något som gynnar någon part.
Men tyvärr så hände detta och vi kan inget annat än att be om ursäkt för det och bättra oss till nästa gång.

Först och främst vill jag förtydliga att den ränta som man "går miste" om när man genomför ett maximalt uttag som är 90% av totalt utlånat kapital är räntan som kommer från förnyelseavgifter på lån som inte är fullt återbetalat. Räntan som inkommit ditt konto på lån som blivit fullt återbetalda går man inte miste om.

Så har du lånat ut 1000 kr i ett lån och får det återbetalt får du 11.17% på detta. Du har alltså 1111,17 kr på ditt konto som är dina. Lånas dessa pengar ut igen och du väljer att genomföra ett uttag på detta, exempelvis, 5 dagar senare så kommer du inte ”gå miste” om någon ränta. Du får ta ut 90% av 1111.17 kr och resterande 10% får du ta ut när lånet blir återbetalt. Observera att du kommer få 11,17% ränta på de resterande 10% som är låst när det blir återbetalt.

Om du nu istället för att göra ett uttag låter pengarna ligga kvar i exempelvis 40 dagar så kommer låntagaren du lånat ut dina 1111.17 kr att förlängt sitt lån. När lånet förlängs får du 2.79% ränta in på ditt konto. Du har alltså ränta på ditt konto som tillhör ett lån som inte är återbetalat utan fortfarande ligger aktivt. Väljer du nu att ta ut pengar så kommer denna ränta flyttas med lånet till den nya långivaren som tar över lånet.
Du har fortfarande inte ”gått miste” om någon ränta, eftersom räntan aldrig tillhört dig utan tillhör lånet. Det som skett är att du fått ”låna” en del av den totala räntan i förväg innan lånet blivit återbetalt. Detta ska ses som en ”bonus”, eller i varje fall något positivt och inte något negativt eftersom det gynnar dig som långivare väldigt mycket så länge du har ditt sparande hos oss.

Kort sagt, lån som blir fullt återbetalda ger dig en ränta på 11.17% som inte flyttas från ditt konto vid uttag. Förlängda lån erbjuder dig som långivare att ”låna” ränta som kan arbeta för dig medan du väntar på att lånet blir återbetalt. Denna ränta dras tillbaka från ditt konto och följer med till den nya långivaren om du genomför ett uttag och inte vill spara mer.
Väljer man att avsluta sitt sparande innan ett lån är återbetalt ska du som långivare inte få räntan tillhörande lånet utan det ska ju självklart gå till den långivare som väljer att lösa ut dig och vill ha ett sparande hos TrustBuddy. Den långivaren tar risken för att detta lån möjligtvis inte blir återbetalat under lång tid och därför ska han få ersättningen som tillhör lånet.
Säkringsbeloppet på 10% återbetalas till ditt konto när lånen som flyttats till följd av ditt uttag blir återbetalda. Dessa 10% får man 11.17% ränta på.

Det dök upp en fråga om att vi försöker låsa in era pengar i vårt system. Detta stämmer inte. Du kan, som alltid, genomföra ett uttag på 90% av ditt totala saldo när som helst. Dessutom kan du låsa de resterande 10% för utlåning och alltså få ut 100% av ditt saldo.

Diskussionen som sker här tycks cirkulera kring att det är bra att stoppa utlåningen för ett uttag och att det är dåligt att ta ut 90% av sitt saldo.

Detta kan kanske stämma om man använder sitt konto som ett konsumtionskonto eller ett konto där man ska försöka tjäna pengar på räntevinster. Alltså där man har ett belopp som man sparar och vill ta ut och använda ränteutbetalningarna till att investera i något annat eller leva på.

Detta är inte vad ett sparkonto hos TrustBuddy är till för. Vill man ha ett sådant sparande så finns det andra alternativ för det.

Ett sparande hos TrustBuddy ska ses som ett långsiktigt sparkonto där man sparar pengar som man vill ha god avkastning på och där pengarna ska användas för någonting i framtiden. Det ska jämföras med likvärdiga alternativ hos vanliga banker där man sparar pengar över lång tid för att få en så hög ränta på sina pengar som möjligt.

Bankernas upplägg är att de erbjuder mellan 3 – 6 % per år i utbyte att man låser sina pengar från uttag i 3, 5 och kanske till och med 10 år.

TrustBuddys alternativ är att du ska förvänta dig 12% ränta per år, och du har obegränsat med fria uttag. Du behöver alltså inte låsa upp dina pengar. Det enda krav vi har är att 10% av ditt totala saldo kommer vara låst till de lån som dessa 10% omfattar är återbetalda.

TrustBuddy tillåter inte att man stoppar sin utlåning vilket har blivit till stor besvikelse för många av er. Det man måste göra är att ta ett steg tillbaka och se på vår tjänst i förhållande till de likvärdiga tjänsterna som finns.

Ett sparande hos Banken på ett hög räntekonto kan du inte välja att stoppa utlåningen hos. De kommer använda dina pengar under den avtalade bindningstiden till olika saker. Du har ingen möjlighet att komma åt dessa pengar alls under bidningstiden.

Hos TrustBuddy kan du inte heller stoppa utlåningen. Men däremot kan du, som beskrivits ovan, välja att ta ut majoriteten av beloppet när som helst.

Jag kommer inte göra någon större jämförelse mellan valet att stoppa utlåningen eller att ta ut 90% av saldot. Detta för att den stopp funktionen inte finns längre, och var i grunden aldrig tänkt att användas för att stoppa utlåningen för uttag.

Men jag kommer ge ett snabbt exempel.

Du sätter in 100 kr hos TrustBuddy och dom betalas ut i lån varpå du väljer att stoppa utlåningen. Du väntar, låt oss säga, 1 år tills du fått allt återbetalt och då genomför du ett uttag på 100 + 11.17 kr.

Under denna period har du alltså fått lån återbetalade men de lånas inte ut igen. Detta omfattar lån som kan ha återbetalats inom 1 månad som skulle kunnat användas för att generera mer räntor under de 11 nästkommande månaderna.

När du stoppar utlåningen så går du alltså miste om potentiella räntor.

Väljer du inte att stoppa utlåningen utan låter ditt konto löpa i 1 år innan du gör uttaget så kommer du i slutet av året minst ha 11.17 kr ränta på ditt konto. För du har ju samma förutsättningar som exemplet ovan.

Eftersom du inte stoppat utlåningen så kommer räntor och orginalbeloppen från återbetalade lån att omsättas igen. Låt säga att 30% av ditt saldo har omsatts 2 gånger. Då har du alltså 100/0.3 = 30 * 1.1117 = 33.351 * 1.1117 = 37.07 + 70 * 1.1117 = 114.89 kr vid årets slut.

Du har alltså tjänat 3.719 % ränta på att inte stoppa utlåningen. Total intjänad ränta är 14.89 %

Låt oss också räkna med att 10% av alla dina lån, vid uttagstillfället har förlängts 1 gång. Då har du 100 * 0.1 = 10 * 1,0279 = 10,279 kr. Räntan som kommer från förlängda lån är alltså 0.279 kr.

Totalt utlånat på kontot är alltså 114.89 kr + 0.279 kr = 115,169 kr

När du genomför uttaget så kan du ha räntor på kontot som kommer från förlängda lån, dessa kommer, som ovan beskrivet, dras bort från ditt konto. Uträkningen ser ut på följande sätt.

Fritt saldo + utlånat belopp – säkringsbelopp – förlängningsräntor.
Så max uttag om man utgår från exemplet ovan är.
0 + 115,169 - 11,5169 – 0,279 = 103,3731 kr
Förlängningsräntan på 0,279 kr som tillhör lånet som flyttas från ditt konto kommer också flyttas från ditt konto.
Det låsta beloppet på ditt konto/Säkringbeloppet är 11,5169 kr.
Detta belopp kommer du få 11.17 % på när det blir återbetalat.

Du kan alltså ta ut 103,3731 kr. Det betyder att du kan ta ut orginalinvesteringen + 3.37% ränta.
Låst belopp är 11,5169 kr som du kan ta ut när lånen är återbetalda och de kommer komma med 11.17% ränta.

Väljer man att se saken från det korta perspektivet på 1 år, vilket är ett väldigt kortsiktigt sparande, så har du vid uttagstillfället ta ut mindre än vid stopp utlån. Men du har fått mer ränta på ditt konto och detta är pengar som du kommer kunna ta ut. Det är inga pengar som försvinner.
Värt att notera är också att du på detta kortsiktiga perspektiv fått mer ränta än på ett vanligt sparkonto hos banken när du genomför uttaget.

Så även om du av någon anledning väljer att använder kontot för ett kortsiktigt sparande på 1 år så slår du ett vanligt banksparande hos banken. Använder du kontot för ett långsiktigt sparande under flera år kommer du slå banken flera gånger om räntemässigt och uttagsmässigt.

Jag hoppas denna förklaring är till förnöjelse och jag hoppas den förtydligat TrustBuddy och dess spartjänst.

Jag förstår att ni fortfarande kan ha många åsikter gällande stop utlåning funktionen. Men jag hoppas att detta i alla fall gett en klarhet i de frågor ni haft .

Tack

Mvh TrustBuddy
Citera
2013-06-13, 21:44
Medlem
De ljuger om funktionen som stoppar utlåning vid överföring mellan olika länder. Testade det tidigare och de tar 90% direkt och för över räntan till andra långivare trots att de hävdar att överföringen först skall genomföras när lånen betalats tillbaka.
Citera
2013-06-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrZebra
De ljuger om funktionen som stoppar utlåning vid överföring mellan olika länder. Testade det tidigare och de tar 90% direkt och för över räntan till andra långivare trots att de hävdar att överföringen först skall genomföras när lånen betalats tillbaka.

Tyvärr är jag inte förvånad. Som så många gånger förut visar sig TB vara oprofessionella. De tar utan förvarning bort möjligheten till att stoppa utlåning (vilket i sig suger) men inte orkar de uppdatera sin webbsida om detta utan där pratas fortfarande om att stoppa utlåning.

Sen är deras 90% uträkning så jävla komplicerad att den inte går att räkna ut själv. För inte kan man ta ut 90% av sitt kapital. Jag har ca 50k på TB och borde då med 90% regeln ta kunna ta ut 45k, men icke bara 43,5k.

Ska ni nu helt slopa möjligheten att stoppa utlåningen och med den möjligheten att på en begripligt sätt plocka ut pengar från er, önskar jag att ni inför en funktion som exakt visar på hur mycket jag kommer förlora i "förutbetalda räntor" om tar ut en viss summa pengar.
Citera
2013-06-14, 10:11
Medlem
Hej HerrZebra

Jag förstår din irritation. Jag är medveten om att det vid uppdateringen av denna automatiska överföringsfunktion har blivit fel för ett fåtal långivare. Detta är självklart vårt fel.

Funktionen är nu på plats och vi har uppdaterat våra interna rutiner.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-14, 10:24
Medlem
TrustBuddy,

tack för den mycket ingående förklaringen av varför STOPP funktionen inte behövs.

Men varför togs den bort? Om nu så många tycker att den var en bra funktion, måste det innebära stora fördelar för någonting.

Tjänar jag som långivare på det?

Tjänar TrustBuddy som bolag på det?

Tjänar låntagarna på det?

Fungerar systemet bättre och smidigare, med färre fel osv.?

Blir det mer pengar tillgängliga för utlåning, vilket alla troligen tjänar på?

Varför var det så akut att det behövde ske utan förvarning och innan en nedskriven förklaring fanns?

Som du vet betyder information allt för att inte skapa negativa funderingar. Eftersom alla förbättringar (förändrinar) inte alltid gillas av alla är det viktigt att skapa förståelse för varför de införs.

Tycker att du genom denna forumtråd alltid svarar mycket ingående och bra på alla frågor, vilket du ska ha en stor eloge för. Men i den nu aktuella frågeställningen har det varit segt att få svar.

Funderingar från en nöjd långivare.
Citera
2013-06-14, 10:30
Medlem
Hej AcesinExile

Det är väldigt bra att du upplyser om att hemsidan inte blivit uppdaterad. Detta ska jag se till att vi kollar på med en gång så att informationen ut mot kund stämmer.

Det är bra feedback som du har gällande informationen på din sida för uttag. Jag ska ta upp detta till diskussion och se om vi kan göra det tydligare för dig som långivare.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-06-14, 15:41
Medlem
Acidiferouss avatar
Jag förstår inte riktigt detta:

Minusränta?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto